Välja 450 för iskörning, most bang for the buck?

Kan det vara så att åsikterna om dubbdäck från våra södra breddgrader skiljer sig en aning från de nordligare åsikterna. Det ser så ut i denna tråd åtminstone.
 
Då är egenskruvat en klar fördel ändå för det håller, och är överlägset billigt :)


Vill man köra på en ännu snabbare, säkrare, enklare och dyrare lösning så rekomenderar jag kold kutters:

Frank o Co är snabbast på isarna i väst med sina kold kutters. Den enkla anledningen är att dom får mycket metall i isen och kan åka med grymma ställ :)

Meddelande från Frank till mig på FB:
"Bakdubben ligger på 1300 kr för 500 dubb. Framdubben ligger på 780kr för 300 dubb. Bakdäck jag dubbar i är Maxxis IT, kostar 650:-
Fram använder jag ett däck som heter DURO har dock ej fått något pris på detta men det ligger runt ca 500.
Du har alltså en väsrtinguppsättning för 3360:- och det bästa av allt är att du dubbar upp dessa på 3-3,5 timmar. Skulle du köra slut däcken så är den dyra investeringen (dubben) intakta. Bara att skruva ut igen och använda.
Ola körde hela säsongen på samma uppsättning, klackarna på utsidan har börjat småspricka men inte mera än att han kommer att köra med det i år igen. Kolla hemsidan för mera info www.111ways2go.se
Mvh Frank"

Hojen som ligger först på videon på hemsidan för dessa "kold cutters" har definitivt inga finndubb om de inte är i princip slut vill säga!

/Christer
 
Det "bär ju på" rätt bra rakt fram men kurvgreppet är inget vidare! Nu är det ju en del lös snö/is på banan iofs. Det ser ju för den sakens skull inte mindre kul ut!!:tummenupp

/Christer
 
Det "bär ju på" rätt bra rakt fram men kurvgreppet är inget vidare! Nu är det ju en del lös snö/is på banan iofs. Det ser ju för den sakens skull inte mindre kul ut!!:tummenupp

/Christer

Har du provat?
Jag har inte kört med koldkutters själv, men de som kör med dom är snabbare än mig med mina hemmaskruvade, särskilt i och ut ur kurvorna, och jag är mycket snabbare med mina hemmaskruvade än finndubb. Dvs koldkutters spöar finndubb.
 
Oj är skruvdubbat snabbare,, hmm även på rent underlag menar du? Nej jag har inte åkt på dessa kold-cutters men då har jag lärt mig något nytt nu!:tummenupp

/Christer
 
Last edited:
Oj är skruvdubbat snabbare,, hmm även på rent underlag menar du? Nej jag har inte åkt på dessa kold-cutters men då har jag lärt mig något nytt nu!:tummenupp

/Christer

Finndubb är bra första isblanka kurvan. Men greppet försämras fort när det blir lite snömos.

Där tycker jag det är skönt med dubbar som går ner djupare så man får grepp hela passet.
 
Visst greppet blir sämre mot slutet av dagen med f-dubb men då mera lynnigt med risk för kast och high-siders än svepande långa sladdar.

Jag har hittills inte lyckats få till så långa sladdar med ett friskt finndubbsdäck som i koldkutters filmen. Möjligen när 40-50% av dubben är urslitna typ detta däcket som gått ca 5 timmar.

attachment.php


Detta skulle ju även kunna bero på 2 andra saker för klen hoj eller skit bak styret och då tror jag på det senare.:tungan

Däcket på bilden åkte ifrån endurodubbade däck utan problem trots det ledsamma skicket.

/Christer
 
Lyfter tråden igen, mest för att Normans inlägg i min gästbok är försvunna och han kan skicka nytt pris till mig :)

Och att egenskruvade däck skulle vara snabbare än finndubb? Nej, knappast. Då har man inte kört finndubb gissar jag på.
 
Lyfter tråden igen, mest för att Normans inlägg i min gästbok är försvunna och han kan skicka nytt pris till mig :)

Och att egenskruvade däck skulle vara snabbare än finndubb? Nej, knappast. Då har man inte kört finndubb gissar jag på.

Hah, inte lättare att skriva direkt till mig alls :D
 
Hah, inte lättare att skriva direkt till mig alls :D

Nej, då hade jag ju varit tvungen att klicka på ditt namn och sedan skrivit där, det hade ju för fasen krävt minst TVÅ knapptryck mer!!! :D

Nejdå, jag ville även påpeka att kold-cutters och egenskruvade däck omöjligtvis ger bättre grepp än finndubb på annat än jävligt dålig is. Jag körde finndubb på rejält uppkörd is och visst blir det lite mer ryckiga nerlägg men det blir det även med endurodubbat.
Eller ok, om man har riktigt bra skruvade däck med långa utstick så bör det naturligtvis ge mer grepp än finndubb men de skruvade däck som jag har sett brukar se förjävliga ut med alldeles för tjocka skruv för att de inte ska gå av.

Men skitsamma, jag är nu även inne på att eventuellt köpa en Endurohoj då jag har massvis med skog att köra på och perfekta spår med egna surhål osv. Iskörning måste det bli också men jag vet av erfarenhet att man drar sig för att köra när det börjar krypa ner mot -20 grader och då kan man ju alltid leka i skogen istället.
Men då kommer nästa trubbel, en 450 passar ju inte för skogskörning någonstans :(
Har hittat en RMZ450 -06:a för riktigt bra pris och enligt polaren så ska det vara den bästa 450´n för pengarna och den KTM 250EXC jag hittade igår såldes imorse...

Varför är man så ambivalent alla gånger?

Edit/ Missförstår jag användningen av dessa koldcutters? Skruvas de från insidan med spetsen ut mot isen eller skallen utåt? Skruvarna ser nämligen precis ut som sådana man skruvar i traktordäck och dessa skruvas utifrån och in med skallen utåt och då blir ju greppet därefter. Men sen skriver de utstick på 9mm och då börjar jag fundera :va
Filmen är ju skapad på en Mac står det, kanske därför man inte kan se den :rolleyes:
 
Last edited:
Nej, då hade jag ju varit tvungen att klicka på ditt namn och sedan skrivit där, det hade ju för fasen krävt minst TVÅ knapptryck mer!!! :D

Nejdå, jag ville även påpeka att kold-cutters och egenskruvade däck omöjligtvis ger bättre grepp än finndubb på annat än jävligt dålig is. Jag körde finndubb på rejält uppkörd is och visst blir det lite mer ryckiga nerlägg men det blir det även med endurodubbat.
Eller ok, om man har riktigt bra skruvade däck med långa utstick så bör det naturligtvis ge mer grepp än finndubb men de skruvade däck som jag har sett brukar se förjävliga ut med alldeles för tjocka skruv för att de inte ska gå av.

Men skitsamma, jag är nu även inne på att eventuellt köpa en Endurohoj då jag har massvis med skog att köra på och perfekta spår med egna surhål osv. Iskörning måste det bli också men jag vet av erfarenhet att man drar sig för att köra när det börjar krypa ner mot -20 grader och då kan man ju alltid leka i skogen istället.
Men då kommer nästa trubbel, en 450 passar ju inte för skogskörning någonstans :(
Har hittat en RMZ450 -06:a för riktigt bra pris och enligt polaren så ska det vara den bästa 450´n för pengarna och den KTM 250EXC jag hittade igår såldes imorse...

Varför är man så ambivalent alla gånger?

Edit/ Missförstår jag användningen av dessa koldcutters? Skruvas de från insidan med spetsen ut mot isen eller skallen utåt? Skruvarna ser nämligen precis ut som sådana man skruvar i traktordäck och dessa skruvas utifrån och in med skallen utåt och då blir ju greppet därefter. Men sen skriver de utstick på 9mm och då börjar jag fundera :va
Filmen är ju skapad på en Mac står det, kanske därför man inte kan se den :rolleyes:

:P

Ja det är inte helt lätt att välja hoj då ingen är perfekt till allt.
Men min är ju rätt nyrenoverad oså har ja knypplat dit lite feta kylarskydd o allt ju, perfekt när man ramlar runt på isen :D
Hah.
 
Olof Eriksson ska ju prova kold cutters och jag misstänker att vi får saken utredd huruvida de greppar bättre än finndubb! Tycker det ser ut som om han kan styra en hoj ganska skapligt!!

/Christer
 
Jag tycker att köpa en fyrtakt för 20 000 kr är som att gå och köpa en trisslott och tro att man ska bli miljonär ;) Jag renoverade en 450 som en kompis kört sönder, det blev 18 000 kr trots att vi använt alla rabatter jag har, och då var vevpartiet, toppen och blocket fortfarande helt.

Jag skulle rekommendera att du köper en 300cc tvåtakt istället! Enduro motorn som KTM eller Gasgas har är väldigt lättkörd och följsam. Bästa is-motorn jag kört hittills är CR500, grymt lättkörd och det fattas sällan effekt!

Ang koldkutters så drar du dom från utsidan och de ser sämre ut än vad de är, dom är nog vassa för att skära sig på när man monterar dem! För två veckor sen trodde jag att jag skulle få ut och prova dem men väderförhållanderna sket sig... Det kommer en rapport med video så fort det är möjligt :)

Den största fördelen jag ser med kold kutters är att de mest troligt kommer ha en mångfaldig livslängd jämfört med finndubb, nåt som e viktigt när man inte har så mycket pengar att spendera
 
Som jag skrivit innan så har inte finndubb särskilt mycket att komma med mot egenskruvat eller koldkutters. Du får mycket mer metall i isen och med bättre utstick.

Att tänka på med koldkutters är att använda tillräckligt många och den längsta varianten. Annars känns det halt och svajigt. Som sagt kolla med frank han har koll.
 
Är väldigt nyfiken på dessa kold kutters till min KTM690. Har köpt dubbdäck till KX250 soom tjejen ska få köra is på men är lite sugen på att prova 690 på is. Har stort sett nya däck på 690 "Mitas" & ev köpa dubbdäck till 690 känns onödigt då har även preppar den för ökenrally så kold kutters skulle vara ett utmärkt alternativ & prova. Väntar till Olof har provat! :)
 
Som jag skrivit innan så har inte finndubb särskilt mycket att komma med mot egenskruvat eller koldkutters. Du får mycket mer metall i isen och med bättre utstick.

Att tänka på med koldkutters är att använda tillräckligt många och den längsta varianten. Annars känns det halt och svajigt. Som sagt kolla med frank han har koll.


Ja säger du det så, själv kan jag egentligen inte yttra mig eftersom jag inte kört på kk! Vi lär få reda på hur det ligger till när Olof testkört!

För att återgå till topic så skulle jag nog precis som Olof rekommendera en CR500 eller KTM380 bäst är kanske en KX500 om bara lådan är frisk.

Jag tycker CR500 har en brist och det är startegenskaperna, vurpar man och surar ner den är det inte roligt när man är trött och jävlig. Deta är mycket teknik i kickningen men jag väger ca 95kg och har ibland trubbel med uppstarten (dekompventil på G).:rolleyes:

Upplever KX:en lättare i detta avseende och tror dessutom att Kawan är lite lättare att leva med karaktärsmässigt iom avgasporten.

En 4-t 450 håller hur länge som helst om man amatörkör eller motionsåker, problemet som uppstår vid isåka (där de absolut inte gör bort sig prestandamässigt) är att slitaget på isen når upp till "proffsnivå",,, typ. Alla kan ju pressa på redigt utan hopp, vallar & djupa spår menar jag, höga varv långa stunder dålig koll på kylvätsketemp mm.

En stor 2-t är melodin. Felet många gör med en "stor 2-t" är att de far till grannbyn efter en koll på Blocket och handlar på sig en stygg-95 KX500:a. Väl hemma så åker dubbdäcken på, så mycket annat görs inte innan den smiskas ur rejält med kolvhaveri som resultat efter ca 20 minuters körning.

"Gammal skit ska jag aldrig mera ha" muttras det då vid sjökanten. Hade man bara ignorerat förra ägarens prat om att kolven är bytt 1999 och efter det har den inte gått mera än 24,5 minuter inkl varmkörning:arsele,,,, ja då hade kolven som egentligen gått 20 timmars övertid redan varit bytt och leken kunnat fortsätta.:tummenupp

/Christer
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top