Välj en bra nybörjarhoj!

Vilken är den bästa nybörjarhojen?


  • Antal röstningar
    0
R-hoj

En R hoj går hur bra som helst för en nybörjare att lära sig på väldigt lättmanövrerade bra broms osv, bara man inte kör över sin förmåga går det nog bra att köra vilken hoj som helst.
 
Jag skulle då införskaffa nåt lätthanterligt typ yamaha xt-600 eller dyl som man kan köra skiten ur först(inlärnings syfte såklart)och lära sig vad som händer när det släpper.Sen beror det ju lite på vad man har för syfte med hojåkningen och hur mogen(hmr host) man är.Det passar nog inte alla att flänga runt på en xt men det är nog en bra lärohoj enl mig.

/Mera breställ åt folket
 
Sebbe85 skrev:
1688561 En R hoj går hur bra som helst för en nybörjare att lära sig på väldigt lättmanövrerade bra broms osv, bara man inte kör över sin förmåga går det nog bra att köra vilken hoj som helst.


helt rätt :tummenupp
 
sgtpepper skrev:
470252 Det blev ingen poll :). Jag skriver lite tips här istället:

Suzuki SV650
Honda Hornet 600
Yamaha TRX850
Suzuki GSX750 (notera: inte R)
Honda Sevenfifty CB750
Yamaha XT600
Honda Dominator NX650

Finns hur många bra nybörjarhojar som helst, men det där var några tips. Det handlar ju rätt mycket om vad personen vill ha för typ av hoj, hur mycket personen har råd att betala i försäkring osv.

Jag hade valt en TRX850 om jag varit nybörjare och letat hoj, tyvärr brukar dom vara lite väl dyra som begagnade, men det är väl för att det är en så schysst hoj med bra försäkringspremier.

Redigerat: Nu kom det visst en poll :)


Ja, sv650 var min första hoj. Hade jag inte åkt till Isle of Man 30 mil senare så hade jag haft kvar den än. Kul hoj!!:tummenupp
 
jag fattar inte att ni kunniga inte nämner trajja 4 speed..det var min första och det e grym motorkaraktär i den för att vara en naken hoj och 600,,,

Mingves skrev:
600959 En sådan här kanske?

//M
tänka sig att det fanns någon vettig här...haha
 
Last edited:
gringo skrev:
471776 I min hjärna finns det ingen anledning att köpa en "tråkig" hoj. Lärde mig lika bra på en R-hoj. Antagligen kan du framföra en mc på ett korrekt sätt om du fått mc-kortet. Sen att cykeln kanske går som ett skollat troll har inte med saken att göra tycker jag. Förhopnings har du någon spärr i skallen och framför då inte cykeln över din förmåga..



bästa inlägget ja läst på sh på länge..... :tummenupp
 
Köp så onödigt dyr, snabb och cool hoj du har råd att köpa, försäkra och köra efter att skyddsutrustningen och körkortsutbildningen är betald. Och har du mot förmodan råd med andra hobbys/intresen får du väl räkna med dom också.

Det är inte vettigt att köra hoj, så det finns ingen anledning att köpa en vettig hoj.

Jag har kört min första säsong på en 16 år gammal Kawa zzr-600 som rullat 8500 eller kanske 18500 mil. Rent prestandamässigt så tycker jag den räcker och blir över som förstahoj, och det jag sparar in på att den är billig att försäkra kan jag lägga på en sprillans literhoj när det är dags att ta det steget.
 
Vad är en bra första hoj för max 20000, för att köra en eller två säsonger och sedan byta upp sig? tog kortet förra veckan(Y):)
 
Vad är en bra första hoj för max 20000, för att köra en eller två säsonger och sedan byta upp sig? tog kortet förra veckan(Y):)

Grattis till kortet.

SV650 borde du kunna få för 20 loppor. Kanonhoj att börja med, och lagom att byta ut efter ca. två år.
 
Jag tycker

Att alla ni som säger en R hoj har rätt i sak men glömmer en viktig detalj. Alla hojar är roligare än ingen hoj och i stort sätt alla hojar går av bara satan om man inte kört hoj tidigare.

Att som nybörjare bör man köpa en hoj som ger bra marginal i plånboken både när det gäller inköp och försäkring. Dessutom är det bra om den är i ett estetiskt skick som medger fulmeck vi smärre street wounds utan att det gör så mycket. Om man sen lägger undan det man spar och fått lite erfarenhet kan man sen köpa den hoj man vill ha.

Att nakenhojar med lite mer upprätt körställning ger bättre uppsikt om vad som händer runt omkring om det sen är motard, äventyrs eller sport spelar inte så stor roll.

Rent generellt så är allt man köper och inte använder djävligt dyrt och det man använder och har glädje av billigt oavsätt pris.

mina 3 kolvar
 
Last edited:
Tung eller mellan:) sport/touring asfalt:) tips?

Har du körkort för tung så skulle jag satsa på tung, finns ingen anledning
att köpa något annat då. Om du ska ha sport eller touring kan bara du
avgöra, beroende på hur du vill köra? Själv skulle jag föredra en fighter
byggd på CBR900RR, men jag har inte råd med försäkringen på en sån.
Låter som att du har en liknande budget om du tänker lägga 20k på hojen.
Och då kan nog SV650 som nämnts här ovan vara ett bra val.
Eller Ducati monster 600 eller 750 (främst för att de är snygga), men då
kryper priset en bit uppåt.
 
Har du körkort för tung så skulle jag satsa på tung, finns ingen anledning
att köpa något annat då. Om du ska ha sport eller touring kan bara du
avgöra, beroende på hur du vill köra? Själv skulle jag föredra en fighter
byggd på CBR900RR, men jag har inte råd med försäkringen på en sån.
Låter som att du har en liknande budget om du tänker lägga 20k på hojen.
Och då kan nog SV650 som nämnts här ovan vara ett bra val.
Eller Ducati monster 600 eller 750 (främst för att de är snygga), men då
kryper priset en bit uppåt.

Jag har för tung:) SV650 ligger bra till, har någon fler tips så kom gärna med dom:)
 
Jag skulle vilja säga att något i motard form är det allra enklaste, körmessigt. det är i princip som att cykla ju. typ honda xr eller yamaha ttr, det är la inga ögonstenar direkt men vill man ha något som är lätthanterligt i trafiken och inte väger specielt mycke så är det ett rätt säkert kort.

Och sommaren därpå när man fått lite erfarenhet kan man ju kränga hojen och gå på något tyngre o häftigare :)
 
Last edited:
Jag skulle vilja säga att något i motard form är det allra enklaste, körmessigt. det är i princip som att cykla ju. typ honda xr eller yamaha ttr, det är la inga ögonstenar direkt men vill man ha något som är lätthanterligt i trafiken och inte väger specielt mycke så är det ett rätt säkert kort.

Och sommaren därpå när man fått lite erfarenhet kan man ju kränga hojen och gå på något tyngre o häftigare :)

Det låter vettigt. Ska fundera lite och kolla med min morbror som är lite mer insatt. Är en "Yamaha XJ600S Diversion" dåligt val? (är verkligen helt ren på mc modeller ännu)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top