Turtle...???

Det är leksaker!
Rubba med cleaner?

Njaaa... Rubba gör man med ett polermedel, grovt eller fint beroende av Behov.
Om vi skulle börja med att reda ut begreppen en gång för alla!
-Petroleumavfettning/Kallavfettning
http://www.smartab.com/produkter/power.htm
Detta är en avfettning som är baserad på petroleum och dessutom även ibland en mängd olika alkoholer.
Denna sorts avfettning lämpar sig för att avlägsna feta beläggningar så som olja, fett, tjära, asfalt, salt med mer.
Den innehåller mycket lösningsmedel som till exempel aromatiska naftor, n-paraffiner mer mer.
Detta gör den mycket lämplig för till exempel motortvätt och annan mycket svår och fet smuts så som asfalt och tjära.
Ska läggas på torra ytor och används koncentrerad.
Alkalisk avfettning
http://www.smartab.com/produkter/fordonsavfettning.htm
Alkalisk avfettning kan vara framtagen särskillt för vinterbruk, men i regel är det alkaliskt avfettningsmedel man använder på sommaren.
Det används för att avlägsna torra, lätta partiklar som damm, vägdamm, pollen, sot, med mer.
Alkaliskt avfettningsmedel skall i regel spädas - mycket!! Särskillt om det kommer i koncentrat.
Jag har till exempel en variant i garaget där en enda liter ger 25 liter färdig avfettning.
Ni kan tänka er vad den skulle göra för skada om den kom direkt på lacken i outspädd form...
Alkaliskt avfettningsmedel är en gemensam benämning för avfettningsmedel som har ett pH-värde som ligger över 7.
Observera att alkaliskt avfettningsmedel kan skada krom!
Microavfettning (Microemulsion)
Microavfettning är en kombination av kallavfettning och alkalisk avfettning. Det innehåller både lösningsmedel och alkaliska ämnen (samt tensider).
Detta avfettningsmedel lämpar sig absolut bäst som vinteravfettningsmedel.
Microavfettning kan läggas på våta ytor, och används i koncentrerad form., dock är microavfettning en kompromiss av dom två nyss nämnda sorterna och fungerar inte särskillt bra.
Slutsatser
För att få en bil riktigt ren på vintern och våren krävs att man använder både kallavfettning/petroleumavfettning och ett alkaliskt avfettningsmedel.
Först lägger man på petroleum/kallavfettningsmedlet på den torra (och OBS! svala!) ytan och spolar av.
Det löser upp tjära, asfalt och annan skit som innehåller petroleum.
Sedan sprutar man på det alkaliska avfettningsmedlet för att ta bort smuts som tex. lera, damm, flugor, och annan lort som man kan härröra till växt- och djurriket.
Nu har vi fått bort alla sorters smuts, det vill säga dels den "vanliga" smutsen, och dels den feta smutsen.
Därefter kan bilen tvättas med svamp.
Ett påstående som jag fått höra många gånger är att "Det och det avfettningsmedlet är bara skit".
När man sedan frågat närmare har det framkommit att det nog var ett petroleum/kallavfettningsmedel som dom använde den där gången när dom skulle tvätta bilen inför midsommar.
Självklart blir inte bilen ren - detta medel tar ju bara bort den FETA smutsen!! Allt vägdamm, sot, med mer sitter ju kvar!!
Likaså om man bara använder ett alkaliskt avfettningsmedel på vintern: "Åååå... Jag fick inte bort det där äckliga saltet... Känn vilken sträv yta jag har på lacken..."
I 99% av fallen är det inte saltet som gör den sträva ytan, utan tjära och asfalt. Och alkaliskt avfettningsmedel biter som bekant inte på det.
Som ni säkert har listat ut genom att läsa ovanstående så är det viktigt att välja avfettning efter behov.
Gå efter regeln
Lika löser lika.
Ett petroleumbaserat avfettningsmedel löser den skit som innehåller petroleum.
Ett alkaliskt avfettningsmedel löser smutsen som härstammar från växt- och djurriket.
Så här gör man lättast för att få en bil ren och skyddad med ett lager vax:
1: Börja med att avfetta och tvätta bilen. Se beskrivning ovan.
2: Polera med ett bra polermedel som tex. Autosmart Polish med hårdvax:
http://www.smartab.com/produkter/polishmedhardvax.htm
3: Torka av.
4: lägg ett lager med Autosmart Skandinaviskt hårdvax:
http://www.smartab.com/produkter/skandinaviskthardvax.htm
5: Torka av.
Vill man vara riktigt proffsig och har tillgång till maskiner och produkter för yrkesmässigt bruk polerar man bilen med maskin efter tvätt.
Jag använder vanligtvis Autosmart Mirror Image,
http://www.smartab.com/produkter/mirrorimage.htm , på en polermaskin med dubbla trissor för att polera upp glansen på en bil.
Hjälper inte det eller om jag skulle se att jag behöver grövre doningar går jag på med Autosmart Buffer 2000,
http://www.smartab.com/produkter/buffer2000.htm , på en oscillerande maskin med en enkel trissa.
Den rengör lacker som börjat blekna, (oxidera), samtidigt som den tar bort lite grövre repor än vad Mirror Image gör.
Efter Buffer 2000 går jag på med Mirror Image igen med dubbeltrissan för att få upp glansen ordentligt, och även få ett skydd på lacken.
Vill jag ha en riktig knullputs lägger jag sedan Autosmart Platinum,
http://www.smartab.com/produkter/platinum.htm , som ger en djup och blank lyster.
Om jag dessutom vill skydda bilen med ett lackskydd använder jag Autosmart SilverSeal,
http://www.smartab.com/produkter/silversealnano2k.htm eller SilverOne,
http://www.smartab.com/produkter/silverone.htm innan jag lägger på Platinum.
Nåväl... Nu skrev jag nog lite mer än vad jag hade tänkt från början, men det må väl vara hänt.
Fråga gärna om det är något inom bilvård som ni undrar över!