Välbetalt yrke?

gladh skrev:
.
Bara vi har en riktig ledare med rena ideal så kan vi skapa det goda samhället. Vem skall vi vända oss till för att få det friktionsfria samhället? Var kan han finnas? Var ska vi hitta den ansvarstagande ledaren som skall visa oss vad som är önskvärt och mindre önskvärt.

I hereby report myself for duty. I am honoured by the nomination and your faith. :hihi

Den här tråden vinner nog priset för kraftigast urspårning och dumhet i år..

gladh skrev:
Kanske tillräckligt förvirrad för att faktiskt söka in på polishögskolan.

gladh

Isåfall så har ni gjort en god gärning, mer schyssta poliser åt folket! :tummenupp

Nog f*n blev jag förvirrad, snacka om att mitt inlägg skapade en sjujädrans debatt :fatta!
Visst är jag intresserad av att bli polis det är jag men vet inte om jag orkar plugga två år till. Har nämligen redan pluggat 3 år på Högskola inom data men då läget för IT jobb är ju inte direkt lovande speciellt när man inte är flyttbar heller. Så helst skulle jag vilja gå en utbildning där jag slipper ta fler studielån och kunna ha en lön sedan på över 18 000 och uppåt. Vill bli läkarsekreterare men lönen är så j**la kass... ingångslön på kanske 14-15000 vem jobbar för det? Jag vill ju verkligen ut i arbetslivet igen men vill inte ta vilket skitjobb som helst heller när min förra anställning innebar en lön på över 19 000. Skulle jag efter att ha tagit ett skitjobb bli arbetslös igen så förlorar jag ju fruktansvärt mkt pengar på akassan.....

Pangbruden skrev:
Nog f*n blev jag förvirrad, snacka om att mitt inlägg skapade en sjujädrans debatt :fatta!
Visst är jag intresserad av att bli polis det är jag men vet inte om jag orkar plugga två år till. Har nämligen redan pluggat 3 år på Högskola inom data men då läget för IT jobb är ju inte direkt lovande speciellt när man inte är flyttbar heller. Så helst skulle jag vilja gå en utbildning där jag slipper ta fler studielån och kunna ha en lön sedan på över 18 000 och uppåt. Vill bli läkarsekreterare men lönen är så j**la kass... ingångslön på kanske 14-15000 vem jobbar för det? Jag vill ju verkligen ut i arbetslivet igen men vill inte ta vilket skitjobb som helst heller när min förra anställning innebar en lön på över 19 000. Skulle jag efter att ha tagit ett skitjobb bli arbetslös igen så förlorar jag ju fruktansvärt mkt pengar på akassan.....

Väldigt få jobb som ger hög ingångslön. Så plugga till det du VILL jobba med.
Mitt första "riktiga" jobb hade jag tjänade jag 13000 i månaden på, och nog fanken jobbar jag hellre för det än går på en högre a-kassa.. Tänker man så bör man ta sig en rejäl funderare på hur man ska leva sitt liv. På sig själv eller andra? Har man lägre lön kan man ju alltid jobba extra..

Jag läser till sjuksköterska, och inte faan gör jag det för pengarna!!! (finns inga pengar..)

Pangbruden skrev:
pluggat 3 år på Högskola inom data men då läget för IT jobb är ju inte direkt lovande speciellt när man inte är flyttbar heller.
Varför är du inte flyttbar? Fastbultad i marken?

IT-branschen börjar återhämta sig, men nu finns det bara plats för motiverade, intresserade och duktiga personer, sötebrödsdagarna är över och alla lycksökare har försvunnit. När jag läste på KTH så var minst 30% på min utbildning där enbart för att det fanns "mycket flis i IT-branchen" och inte för att de egentligen var intresserade av att jobba med IT.

Så vad är du? Läste du en datautbildning för att det gav bra stålar eller för att du var intresserad? Om du är genuint intresserad så tycker jag inte att du ska omskola dig till läkarsekreterare (!) utan istället försöka att få in en fot i branschen igen, för läget inom IT-branschen är bättre nu än på flera år, min arbetsgivare har börjat anställa igen och det har vi inte gjort på drygt tre år.

Men läste du enbart för stålarna och utan intresse så är det nog bättre att du skriver läkarjournaler för 15 papp i månaden.

Anledningen till att jag inte är flyttbar är för att jag har barn, vill inte att de ska ha för långt till släkten....

Jag satsade på datautbildningen för att jag hade ett genuint intresse för det och klart jag vill satsa på IT branschen men vill man bo kvar i Gävle så är chanserna inte goda att de väljer någon som gick ut högskolan 2001 istället för någon som är en färsking. Man måste väl plugga in några spetsfärdigheter inom området men vad. Har hört att affärssystem ska vara bra att kunna i framtiden men då jag inte är flyttbar så måste jag ju antingen läsa det runtom Gävle eller på distans....

Klart jag skulle kunna tänka mig och skola om mig till en lägre lön men vad händer om jag av någon anledning skulle bli arbetslös igen då sjunker min akassa rejält och hur ska man klara sig på det om man sitter i hus och har barn????

oFFkeFF skrev:
Väldigt få jobb som ger hög ingångslön. Så plugga till det du VILL jobba med.
Mitt första "riktiga" jobb hade jag tjänade jag 13000 i månaden på, och nog fanken jobbar jag hellre för det än går på en högre a-kassa.. Tänker man så bör man ta sig en rejäl funderare på hur man ska leva sitt liv. På sig själv eller andra? Har man lägre lön kan man ju alltid jobba extra..

Du kanske kunde jobba upp dig fort men som läkarsekreterare står man kvar på en lön på typ 13 000 efter 5 år i yrket och vem vill det när man måste försörja sig själv och barn samt sitter i hus???

Pangbruden skrev:
Du kanske kunde jobba upp dig fort men som läkarsekreterare står man kvar på en lön på typ 13 000 efter 5 år i yrket och vem vill det när man måste försörja sig själv och barn samt sitter i hus???

Då kanske det inte är någon bra idé nej.
Men som sagt har du ett intresse av att jobba i IT-branschen, så kan det faktiskt vara en idé att antingen plugga vidare lite, antingen på ekonomsidan, eller mer spetskomptens. Det anställs igen. Även om det kanske inte flödar över av jobb inom it-branschen. Hur små är dina/ditt barn? Det är inte överdrivet långt till stockholm från gävle, och här finns det jobb. Kan du SAP kan jag fixa ett jobb åt dig imorgon..

juha01 skrev:
Jag läser till sjuksköterska, och inte faan gör jag det för pengarna!!! (finns inga pengar..)

Det är väl "hög" lön som sjuksköterska? I förhållande till medellön totalt i samhället. 23-25 lappar?

Markus skrev:
Det är väl "hög" lön som sjuksköterska? I förhållande till medellön totalt i samhället. 23-25 lappar?

Tror ingångslönen som nyexaminerad på sjukhuset i Örebro ligger runt ca 16-17.000:-.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back