Välbetalt yrke?

DwD skrev:
jo tanken har slagit en att skriva sig i ett annat land,men man vill ju bidra till sverige men kanske inte på det våldsamma sätt som man gör nu.
självklart gnäller man när det gäller orättvisor,(vad spelar det för roll om man gör det bakom en dataskärm????)
vad tycker du att man skall göra åt det då?, förutom att flytta till ett annat land, sätt dig själv i samma situation så kanske du förstår problematiken själv!
Det är egentligen ett skitproblem. Betalar du 25000 i skatt varje månad så har du antagligen en årsinkomst som är en bra bit över 500 000 om året.
Att då hålla på och gnälla på såna saker är patetiskt. Du har ju trots allt mer än hälften över och bra mycket mer än de flesta i sverige.
Jag pluggar själv nu samtidigt som jag driver ett företag så jag vet hur det är att betala skatt. Tycker det är naturligt att göra det och förstår inte problemet med det hela. Visst man kan hålla på och jämföra med en massa andra som man tror har det bättre i sitt land, men vi är ju svenskar då måste vi klaga. Gör det enklaste av situationen, jobba inte så mycket så att du bara får ut ca 15 och inte betalar mer än 8 i skatt. Men då blir det väl knepigt eller?

Markus skrev:
På samma sätt som du tydligen tycker det är intressant att de som idag betalar mest betalar oproportionerligt mycket, dels procentuellt och dels i förhållande till nyttjande av kommunala/statliga resurser. Precis så.

Tack Markus för att du inte engagerar dig politiskt.

gladh

gladh skrev:
Nä, det var faktiskt en av de sämsta förslag jag varit med om.

gladh

Notera annars gärna vad det egentligen stod, nämligen:

"Däremot tycker jag att tankesättet är intressant, att om alla betalade lika mycket netto så skulle alla vara lika delaktiga. Jag förespråkar inte en sådan modell på rak arm, men jag gillar konceptet."

Hur får du det till ett förslag?

tänk på alla jävla maxtak som finns förhöginkomsttagare, fatta hur det drabbar dom.
alla skaffar en levnadsstandard mer eller mindre på vad dom tjänar. men det är endast låg/mellan inkomsttagare som kan leva med den levnadsstandarden om dom får kicken/blir sjuk/föräldraledighet etc.
jag skulle inte vara så negativ till att betala skatt om dom tog bort maxtaken,då vet jag att jag åxå kan utnjyttja skyddsnäten och inte bara betala till dom.

Markus skrev:

På samma sätt som dina övriga glidande halvinsinuationer. Nån gång måste man ju satsa på att du faktiskt har yttrat en åsikt.

gladh

Markus skrev:
Notera annars gärna vad det egentligen stod, nämligen:

"Däremot tycker jag att tankesättet är intressant, att om alla betalade lika mycket netto så skulle alla vara lika delaktiga. Jag förespråkar inte en sådan modell på rak arm, men jag gillar konceptet."

Du är fanimej otrolig! Härmed nominerar jag dig till årets "Slippery Eel Award"! :tummenupp

DwD skrev:
tänk på alla jävla maxtak som finns förhöginkomsttagare, fatta hur det drabbar dom.
alla skaffar en levnadsstandard mer eller mindre på vad dom tjänar. men det är endast låg/mellan inkomsttagare som kan leva med den levnadsstandarden om dom får kicken/blir sjuk/föräldraledighet etc.
jag skulle inte vara så negativ till att betala skatt om dom tog bort maxtaken,då vet jag att jag åxå kan utnjyttja skyddsnäten och inte bara betala till dom.

Finns trots allt inkomstförsäkringar....

Och ni som klagar så djävligt på bidragstagare borde ju mer än andra se det osmakliga i att en arbetslös skulle få så mycket att han kan behålla en stor villa, två bilar, dubbelgarage, mc, pool o.s.v. Det är väl en anledning till att vi har tak i a-kassa o.s.v.

Markus skrev:
Nu tror jag du rabblar mantrat "vård, skola, omsorg" av gammal vana, lärare är inte på ruinens brant lönemässigt. (Inte läkare heller för den delen men det var nog inte de du syftade på).

Hur jag skulle finansiera förslaget? Det finns hur mycket som helst som skulle kunna göras. Är det lönt att rabbla?

Jag kör en klassisk "10 lista":

1. Avskaffa bistånd
2. Höj patientavgifterna
3. Motprestationskrav på bidragstagare
4. Avgiftsbelägg dagis
5. Ta bort maxtaxan
6. Lägg ner landstingen
7. Ta bort subventionen på SL kort
8. Avgiftsbelägg biblioteken
9. Ompröva samtliga långtidssjukskrivningar
10. Kräv försörjningsdeposition vid anhöriginvandring

Det finns nog 1000 saker till man skulle kunna reformera.

Fin lista Markus! Låginkomsttagarna skulle bli överlyckliga!

Chris Ash skrev:
Du är fanimej otrolig! Härmed nominerar jag dig till årets "Slippery Eel Award"! :tummenupp

Och du är killen som klankar ner på folk som talar i termer "svart eller vitt" :tummenupp

Idéer är härmed förbjudet, antingen tycker man något eller inte. Det finns ingenting som heter intressant, såvida man inte till fullo stödjer idén.

Förresten, var det jobbigt att få vänta på röstningstillfälle mellan 1994-1998? :rofl

DwD skrev:

Japp, det är ju totalt omöjligt att leva utan limosinen, swimmingpoolen, lyxvillan och sina persiska tigrar. Nu överdriver jag givetvis, men lyxliv är ingen rättighet, utan ett privilegium, att bidrag går till att folk ska fortsätta kunna vältra sig i överflöd är ganska diametralt motsatt mina åsikter. Att ha möjlighet att kunna leva drägligt borde däremot vara en rättighet.

Chris Ash skrev:
Ok, då antar jag att det var varken tur eller bidrag som hjälpte dig på fötter igen....

Riktigt, det va en go bit av djävlar anamma, inget daltande och i slutänden 16 timmar jobb / dag.

Chris Ash skrev:
Nu snackar vi samhällets svaga, som hemlösa, missbrukare och folk som inte kan försörja sig själva. De skall givetvis ha hjälp, är det någon som bidragen ska gå till så är det dem.Det handlar inte om att dalta med missbrukare, det handlar om att hjälpa, och när man samtidigt gör en vinst för samhället på det så kan jag inte förstå diskussionen.Mer pengar borde gå till vårdplatser och liknande hjälp eftersom det ser illa ut på många håll idag. De generella bidragen,barnbidrag,studiebidrag mm är en helt annan sak och de är inte vettiga någonstans.

Det är skillnaden på dig och mig, du tror på daltande det gör inte jag. Jag vill inte ge bidrag till missbrukare och hemlösa, jag vill se till att dom skärper sig, klarar dom inte det så sorry. Jag resonerar som så att alla förtjänar inte att ha det halvtaskigt utan snarare att dom som verkligen försöker ska ha det bra.

Chris Ash skrev:
Klart politiker jobbar för att partiet ska stanna kvar. Hur påverkar man saker om man sitter utanför riksdagen?

Du läser inte vad jag skrev, jag skrev inte att politiker inte får jobba för att stanna kvar, jag skrev att det är det e(ä)nda dom gör. Skärp dig.

korvgubbe skrev:
Finns trots allt inkomstförsäkringar....

Och ni som klagar så djävligt på bidragstagare borde ju mer än andra se det osmakliga i att en arbetslös skulle få så mycket att han kan behålla en stor villa, två bilar, dubbelgarage, mc, pool o.s.v. Det är väl en anledning till att vi har tak i a-kassa o.s.v.
inkomstförsäkringar hjälper inte mycket, kolla hur lång tid man måste vara med i dom för att man skall kunna ta del av dom, dessutom så får jag då betala ännumer för att jag räknas till mellan/höginkomsttagare

ok hur gör du med det andra då?,föräldraledighet/om man blir sjuk etc?

lös dom problem så skall jag aldrig mer gnälla på att betala skatt!!!

Chris Ash skrev:
Fin lista Markus! Låginkomsttagarna skulle bli överlyckliga!

Varför inte? För att Göran lurat i dem att det är fint att gå på bidrag istället för att klara sig själv? De låginkomsttagare jag känner skulle klara sig bättre med ovan förslag, än med dagens system.

För övrigt så bryr jag mig inte så väldans mycket om låginkomsttagarna.

Markus skrev:
Och du är killen som klankar ner på folk som talar i termer "svart eller vitt" :tummenupp

Idéer är härmed förbjudet, antingen tycker man något eller inte. Det finns ingenting som heter intressant, såvida man inte till fullo stödjer idén.

Förresten, var det jobbigt att få vänta på röstningstillfälle mellan 1994-1998? :rofl

Jovisst, problemet är ju att du aldrig har tyckt någonting. Ofta tydliggör du det dessutom i efterhand, eftersom du alltid lämnar nödutgången öppen......Snart kommer du väl med att din topp-10 lista egentligen inte är vad du tycker, men att den är "intressant".

gladh skrev:
På samma sätt som dina övriga glidande halvinsinuationer. Nån gång måste man ju satsa på att du faktiskt har yttrat en åsikt.

gladh

Det där tycker jag var ett otrevligt inlägg.

Chris Ash skrev:
Japp, det är ju totalt omöjligt att leva utan limosinen, swimmingpoolen, lyxvillan och sina persiska tigrar. Nu överdriver jag givetvis, men lyxliv är ingen rättighet, utan ett privilegium, att bidrag går till att folk ska fortsätta kunna vältra sig i överflöd är ganska diametralt motsatt mina åsikter. Att ha möjlighet att kunna leva drägligt borde däremot vara en rättighet.
nu är du rejält ovanför molnen och svävar, jag har ingenting av det du just beskrev.

en högre levnadsstandard är ingenting man får gratis,det får du jobba till.
ett lyxliv är också en helt annan sak,
kom med sakligare inlägg...

Chris Ash skrev:
Jovisst, problemet är ju att du aldrig har tyckt någonting.

Jaha, och ändå rör jag upp så mycket känslor.

Chris Ash skrev:
Snart kommer du väl med att din topp-10 lista egentligen inte är vad du tycker, men att den är "intressant".

Ja, jag gör väl det.

Åh, vad jobbigt det var att vänta på att få rösta förut förresten - speciellt mellan 1991-1994. :FU

Höja patientavgifter :mad:

Visste ni att om man är sjuk mer än 10 tillfällen på ett år så kan man få slippa karensdagen. Detta är natuligtvis något som Försäkringskassan talar tyst om för tänk vilka utgifter det skulle bli om många ansökte om detta. Läkarna själva vet inte ens om att det finns, själv fick jag reda på det via en granne.

/Lena, lågavlönad läk-sekr. :mad:

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back