Vägvisare o tips... tack

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag hade tänkt ta steget in i RR o se om man har där o göra....
Så frågan är...
jag tänkte ta licens och sen köra med en std 600...
nu kommer det knepiga..
om jag frågar om man ska ta en r6 eller en cbr från 87 o ha som ban hoj så kommer alla säga r6an..
men saken e den att det lutar åt att jag kommer köra cbr:en på bana eftersom jag redan har krash kåpor o sånt till den och det blir lite billigare o börja med....

Men som jag fattat det så måste det najas bormsar o sånt.. men riktiga tävlingshojar har ju ingen generator mm ska man ta bort det eller det kan sitta på ett bra tag till

Vill ha all info o tips som man kan få.
Det e ju bra om jag har pengar till det med så kitkyl o öhlinsgafflar o sånt får vänta..
 
Du börjar som B förare. dvs. Rookie600 om du ska köra med någon av dina nuvarnade hojar.. När du klassat upp dig till A förare kan du köra std 600..

Och cbr:en har nog tyvärr inte så mycket att hämta i varken rookie eller std 600. Men om du bara ska köra för att det är kul. Ta amatör licens och kör på bike events dagarna med cbr:en.

Jag har inte tagit bort något från min hoj... har kvar generator och allt sånt.
Kitkyl kan vänta. behövs knappt till en std motor. Köp en R1 kyl och gör om istället..
 
AleX skrev:
Jag hade tänkt ta steget in i RR o se om man har där o göra....
Så frågan är.....
...med så kitkyl o öhlinsgafflar o sånt får vänta..

Kör med det du har råd med! Att fixa en till en hoj med najningar o sånt är inte så svårt, och de flesta i R600/R1000 har faktiskt kvar sin generator! :tummenupp
 
bara en undran?

varför måste man naja oljepluggen, o vad menas med det? o bromsarna o liknande?
 
oljepluggen najas så att du inte tappar den när du kör...
likadant med bromsok och sånt.
 
Alex 6R skrev:
bara en undran?

varför måste man naja oljepluggen, o vad menas med det? o bromsarna o liknande?

För att på racehojar skruvar man på sådana saker rätt så ofta, vilket gör att man antingen glömmer dra åt dem med rätt moment när man är under stress, eller så vibrerar de loss efter. Inte kul att spilla olja, eller för den delen sina bromsok, och det har hänt, mer än en gång.
Better safe than sorry..
 
AleX skrev:
Vill ha all info o tips som man kan få.
Det e ju bra om jag har pengar till det med så kitkyl o öhlinsgafflar o sånt får vänta..


problemet med gammel cbr;en är att det inte finns nån schyssta sulor till den... det problemet hade jag i alla fall.
låt allt va standard i motorn!
se istället till att få veck allt tungt skit och att fjädringen står som den ska.
sen e det bara att köra men jag hade nog inte tävlat i rookie 600 med den för tror inte ens rossi hade kunnat konkurrera med den, eller vem vet...

ps. jag körde 1.58.2 med min när jag va 17 så kör du där nån gång vet du vad du ska sikta på :tummenupp
 
Usch, trasa inte sönder CBR'n innan du insett att R6'an är MYCKET bättre. Sälj den istället och handla kåpor och lite extradelar till din R6. Det är milsväg skillnad på de hojarna. Kraschkåpor med lampor i funkar bra till träningar och gatkörning. En extra topkåpa utan lamphål för tävling..

/Joakim
 
Nu blev jag ju ännu mer kluven än jag var innan...
Anledningen till att jag helst inte vill slänga ut R6an på banan är att jag har en skrotad cbr 600 som inte går o regga o om man då slänger runt på bana med den så spelar det igen roll....


Men R6an har jag fixat allt nytt till ... precis allt...,
men jag är rädd för att om jag inte följer era råd så kommer jag ångra mig enormt......


Efter jag tagit licens så får vi se hur det går.. om jag har en chans så börjar jag gärna tävla med...

På ett eller annat sätt så syns vi nog på banan.. tror jag..
 
Jag tror att om du fixar ordning CBRen, tar licens, borjar koera och sen upptaecker som alla vi andra att bankoerning aer sa beroendeframkallande att det borde klassas som tung drog, sa kommer det inte ta laenge forraenn du vill ha en vettig hoj att aaka pa. A andra sidan, om du maerker att det faktiskt inte var natt foer dig, foer langa resor, foer dyrt, trist i depaan, det bara regnar hela tiden osv osv, sa har du ju i alla fall provat paa och det har inte kostat dig saerskillt mycket!
 
Vi får väl se vad som händer...
Eftersom jag redan har kört på bana och tycker de e så in i !%!#% kul så e de ända som kan hindra mig är ekonomin...

Tror jag ska börja kolla efter krashisar till R6an.. frågan e då bara va man ska göra med cbr:en som inte går o regga.. hmm ..
Eller så börjar man med cbr:en o ser.. och när man tröttnat på den o lagt den några gånger så drar man fram R6an ...
Att de e kul o köra på bana visste jag men att de skulle föra med sig dessa svåra beslut had ejga inte en aning om :D :arsele
 
Bygg inte om R6:an! Det är bara att kasta pengar i sjön om du inte kommit över den till väldigt bra pris. En fullkittad R6 borde du kunna hitta från 50' o uppåt.
 
Hur många hojar behöver du? Behöver du tre stycekn, varav två dessutom likadana?
Sälj en av R6:orna och köp en färdigfixad. Det finns för från 45000 och uppåt.
Då har du en R6:a som du kan lägga utan problem och en fin för gata. Sälj CBR:en och köp däck för pengarna.
Så skulle jag ha gjort i varje fall.
 
Goodstuff skrev:
Hur många hojar behöver du? Behöver du tre stycekn, varav två dessutom likadana?
Sälj en av R6:orna och köp en färdigfixad. Det finns för från 45000 och uppåt.
Då har du en R6:a som du kan lägga utan problem och en fin för gata. Sälj CBR:en och köp däck för pengarna.
Så skulle jag ha gjort i varje fall.

jag har en r6a och två cbr varav ena e krashad..
 
AleX skrev:
jag har en r6a och två cbr varav ena e krashad..

Jag har lösningen, sälj allt gatskräp till korvkioskmaffian och köp en (1) st färdigbyggd racehoj. Då har du dessutom råd att åka en hel säsong utan problem. Tro mig, du kommer att sakna gatåkningen lika mycket som ett hål i huvudet.
 
Sakta i backarna nu... :va Jag har själv precis köpt rr hoj också kört bana också tyckt att jag e skit snabb... Men du har ju facktist en hoj som du ej kan använda till gata. Kitta om den bör ju inte kosta någon förmögenhet. Visst den kanske inte blir snabbast i rr600 men va fan. Behåll R6 som den e...
Pissst: Det blir ju bättre för oss alla eller... :hihi
 
Jag tackar för alla svar men jag vetif*n om det hjälpt mig välja eller om det bara har rört till det mer..

Mina planer ser nog lite ut som så att jag ska se va försäkringsbolaget säger... om det blir bra pris får nog R6an stanna på gatan och cbr:en säljas och krash cbren gå på bana..
När man sen blir omkörd och märker att cbren inte har mer o ge så blir det nog till o byta till r6...
Så så har jag ju något o skylla på om jag blir frånåkt hela tiden med :tungan


Men kom gärna med mer kloka råd eller något.. sitter lika kluven som en dragkedja är under förspelet.... :tuttar
 
Du kommer garanterat att krascha ett antal gånger den första säsongen om du satsar lite, är du beredd att krascha med den fina R6'an så kör med den annars inte.
Men en CBR från 1987 känns som en grymt tråkig banmaskin om jag får säga vad jag tycker. Sälj allt du har och köp en raceklar modern Aprilia RS250 98-01 för < 30.000 och kör i en klass där alla hojar är ungefär lika snabba nämligen 250SP!
(Kan helt enkelt inte låta bli att propagera för min gulleklass! :hihi )
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top