Vägverkets kampanj för att minska klass 7-olyckorna

benkar skrev:
"..så måste dom i alla fall visa att dom gör ett försök.."

/B

Jag vet att jag är en nitisk jävel :D men där kanske vi har grejen som jag, (rätt eller felaktigt) tydligen har hakat upp mig på. Att de vill visa att de gör försök...etc. Brochurer, bilder, marknadsföring etc. Allt som syns, syns uppåt. Målet kanske istället borde vara mera vetenskapligt betingat? Och som hjälper MC-förare att överleva. Vem vet, kanske det är mer eller mindre klubbat med en 70hk-gräns f o m 2006. Av politiska skäl slänger de ut en "kampanj" ett par år före för att "visa" att de försökte men det hjälpte "tyvärr" inte. Bakom kulisserna skrattar höjdarna på VV och kan stoltsera med att de kommer närmare "nollvisionen".

(Fan, vad negativ jag är. Äter jag fel?)
 
tja, de borde se våra småvägar här ute, de är kanske farbara för bilar i gällande hastighetsbegränsningar, men alltså med mc är det om man inte känner till vägarna ibland ren livsfara att köra ens i 50-70.

De skiter väl i motorcyklister på vägverket iaf, det går väl ändå inte att säga emot från deras sida?
Nu var det väl inet baar dem som diskuterades iofs.
 
#Olsson# skrev:
Vem vet, kanske det är mer eller mindre klubbat med en 70hk-gräns f o m 2006. Av politiska skäl slänger de ut en "kampanj" ett par år före för att "visa" att de försökte men det hjälpte "tyvärr" inte. Bakom kulisserna skrattar höjdarna på VV och kan stoltsera med att de kommer närmare "nollvisionen".

Ja, vem vet.... Herrn från vägverket (som kom dit på hoj) var nästan lite "hotfull" ett ögonblick, -fungerar det här inte, dvs med informations och attityd-kampanj, så vet man aldrig hur snabbt det går med begränsningar i effekt på mc...

Hursomhelst, var på plats och snackade lite med Polisen och Vägverket, herr Polis sa inte så mycket, men herr Vägverk pratade mer. Galne Dansken var också där och pratade med dom, vet inte om någon mer från SH var där?

Statistik, i texten står det -"I Stockholms län inträffade 2002-2003 12 dödsolyckor och vid nio av dessa olyckor var en så kallad klass 7 - motorcykel inblandad. Olycksstatistiken visar att det är erfarna förare som står för de flesta av dödsolyckorna." Var någon äldre, samt någon yngre, övriga mellan 25-40 år. Uttalande om erfarenhet grundar sig på att han/dom gjort djupstudie kring olyckorna, dvs pratat med närstående, bekanta, och dom omkommna har varit hojåkare som kört relativt länge, skaffat sig erfarenhet, "bytt upp sig", och till sist kört ihjäl sig när dom skaffat riktiga "värstinghojar". (ska nog ta och låta bli ta steget upp från sura VTRn till tex en GSX1000R, verkar ju inte hjälpa att man kört några år... :tungan )

Blev även lite snack kring vägarnas skick, både lösgrus i väggren som bilarna drar upp, och tjärlagningarna med löst grus uppepå, vägbulor (tjälskador), men kändes för mig lite som om han inte hade grepp om den biten (han arbetar inte med vägar, utan med att utreda olyckor) Tycker det tyder på att Vägverket inte riktigt ser helheten i det hela, att även vägstandarden påverkar olycksstatistiken, gissar att det är just dödsolyckorna som fått fart på dom med det här projektet, inte mindre olyckor orsakade pga sveriges usla vägstandard.

På frågan om att vissa trafikförsäkringar inte gäller ens på SMCs kurser var svaret, byt bolag, och att det i övrigt var en politisk fråga att utreda kring trafikförsäkringslagen. Samt att det var ett problem att det inte fanns några banor el.dyl i Sthlms närhet.

Och som någon skrev, var inte många av dom "det berör" på plats, till stor del glidarhojar och folk som inte såg ut vara några fortkörare ute på vägarna, och frågade därför hur "dom" ska nå ut med budskapet till dom som inte är med i tex SMC, inte ser deras foldrar, så var svaret att kampanjen går vidare framöver. Och Sporthoj.Com hade varken Herr Polis eller Vägverk hört talas om...

Summering.. (högst personlig) Vet inte om "kampanjen" kommer kunna påverka så många, men tanken är god! Och, om inte för Vägverkets skull, utan för att vi börjar bli många på tex SH som börjar lära känna varandra, så tänk efter lite extra på "farliga ställen", utfarter, bebyggelse med dolda utfarter, okända vägar, håll dig på din sida av vägen, undvik idiotiska omkörningar osv, dvs gasa på rätt ställe, så vi slipper se någon mer RIP-tråd här på SH med någon vi känner!

/B
 
69:an skrev:
...Men jag skulle vilja se den utbildare - klubb eller företag - som skulle locka sporthojåkare till en utbildning i de ämnena... :D ...>

Du är vällkommen till Ring Rörken på väg 288 1 mil öster om Uppsala - varje måndag kväll fram till slutet av September - kör vi i SMC aktive trafikövningar - med huvudvikt på sporthojer.

Mera information finns på SMC Uppsalas websajt - Om om någon sku tro att det är tråkig moral - vänligen kolla på bilder på t. ex. www.kryptoniten.se

Efterssom att det körs varje vecka - är detta oxå en excellent möjlighet att gassa av sig lite - ofta finns mera än 150 sporthojer på plats..
 
Benkar,

Intresant läsning. Statistiken liknar privatflygets statistik. (privatflyget är något, men inte mycket säkrare än MC) Superfärskingar med nytaget cert o 50-60 timmar i loggboken är mycket säkra. Vid runt 500 timmar har det goda självförtroendet övergått till övertro på sig själv. M a o livsfarliga. Sen vänder det igen. Du har väl vänt för länge se'n o kan lugnt skaffa dig din GSX1000R :D

Vad finns i kurser, MC-säkerhetskurs etc? Avrostning m m har jag sett att det finns. Behovet borde ju vara enormt. Det finns god statisk på hur vissa brancher har lyckats med att totalt förändra utfallet, med hjälp av utbildning. Och det är inte frågan om att man skall bli bra eller vara duktig. Det handlar om att beröra rätt saker och att ändra attityder. Jag kan inte förstå varför det inte skulle funka på MC-sidan. Javist, det är svårt att locka "rätt" folk men det går. Ska vi sätta igång? Jag är med.

EDIT: Sen kan vi åka runt i hela världen och exportera SH-modellen till alla länders Vägverk :hihi
 
Last edited:
Hey,
det är väldig mycket på 1 gång här... Jag kommenterar sålunda helt utan struktur..

1. Statistik.. Kolla på en präsentation av dom djubdestudier som VV & SMC gör på dödsolyckor - den är läsvärd - och en del av materialet är nyttjat i kampagnen. Har du frågor till denna - fråga gärna mig eller SMC..
Kolla här på www.galnedansken.com

2. VV och MC kvalitet på vägen.. Enligt VV´s repräsentant på SMC Kvällen - har man i år sögt att visa hänsyn så att det inte är så värst för MCs. Som ex. nämdes Bogesundsvägen. Man har här i år inte lagt nytt grus i sidan - för att man vett om att mycket MCs färdes där. :tummenupp
Jättebra - har själv via BMW MC Klubben - i vintras jobbat intensivt mott/med VV runt gruset.
VV är en jätte organisation - och dom anställda kan inte ha koll på allt. Jag f. ex. set bilder av curbs som testas istället för grussträng i sväng. man menar att dessa curbs även är billigare i drift än grus.. Vi får se hur det blir - implementation tar alltid några år..
- Personligen är jag nöjd med VV..
Numera finns även TrafikInspektionen - som skal se till att Inspektera att VV gör sit jobb med OK effekt.

3. det dör ca. 500 i trafikken senasta året - MCs var under 50 - problemet är såklart alla - men, att MC siffrorna inte längra går nerr.. Ok, vi är flera MCs i trafik then ever - Kolla på SMC websajt - aldrig har dödsiffror mellom bil och MC per 1.000 trafikanter visat att risken numera nästen är samma.. Tar vi sen bort även sporthojer - då är det säkra att köra MC än bil..

4. Jätteledsen att kampagnen inte drog några i målgruppen till mödet. Benkar & jag var i princip troligen dom enda från sporthoj - och vi är ju för gamla för att klassa in i målgruppen (ialla fall Benkar :D )
Det är min uppfattning att SMC/VV/Polis/F-bolag, mf., istället ska komme till Winbergs i Vaxholm, Lunda, eller Brostugan - vart sporthojsfolket finns.
Då vill vi gärna prata och även lyssna..
SMC i Uppsala - har fattat att sporthojs åkare vill gassa och köra (Rörken) sen ka vi prata och konkludera och riskvärdera mellom passen..

5. det är min, Polisens, SMC´s, VVs uppfattning (har jag forstått) att vi gärna vill ha en motorbana vid Stockholm.. Jag jobbar själv på att påvärke Politikera och annat gottfolk som tar beslutt om att det ska lagstiftas att motorbanor ska finnas tillgängliga för fortbildning / avgassning av motorcyklister..
Här bör vi alla på sporthoj jobba på detta...
 
#Olsson# skrev:
EDIT: Sen kan vi åka runt i hela världen och exportera SH-modellen till alla länders Vägverk :hihi

I BMW MC Klubben, har vi jobbat stenhårdt (ihopp m. bl.a SMC) för att få försäkringen att täcka på fortbildning på inhägnat område..

Vi har i BMW MC Klubben Stockholm sålunda från 1 Maj till Midsommer (perioden vart vi har Ok försäkring) hela 8 ban arrangement (med knäskrap...)
Klart att vi inte har fått allt som vi vill (men, nästan) - men, det krävs att man jobber seriöst på..
Sålunda, kommer vi att ha båda BMW Generalagent och Försäkringsbolag på plats - så att vi kan visa att vi (hoppningsvist) har totalt koll på läget...

Och - bland våre argument är att BMW kan exportera vår modell / kunnighet till andra säljorganisationer / länder, etc...
 
Bra jobbat Dansken. En grej som verkar konstig dock är

"..aldrig har dödsiffror mellom bil och MC per 1.000 trafikanter visat att risken numera nästen är samma.. Tar vi sen bort även sporthojer - då är det säkra att köra MC än bil.. "

Det måste väl ändå vara en lite "possitiv tolkning"? Jag menar, att mäta t ex MC-dödsfall per antal trafikanter(Eller ännu värre som EU oftast gör - per capita) tar ju inte hänsyn till att det körs mycket mer med bil än med MC. Man borde ju mäta per körda km för att få fram mera faktiska risker. Eller?

Vet du om det görs utredningar på MC-olyckor som klarlägger vad och varför det hände?

Vad tror du om VV? Är de med oss eller mot oss?

/h
 
Man ser ju det enkla, förbjud den hojtyp som mycket olyckor sker med, sen kan de visa nya snygga siffror ett tag till folk klotar med nåt annat som de sen kan förbjuda på det.

De där VV sitter säkert o låtsas förbättra vägarna för några i storstan eller liknade, knappast att de bryr sig i vägnätet ute på landet, men de kan ju åka bakvägen till Lunda som nämndes, gärna på sporthoj så får vi se om de överlever.
 
Är det sant att det sker lika många olyckor med bil som med motorcykel jämfört med antalet?
 
Fsg

Hur f-n lyckas du få till en sån försäkring???? Även med skenförsäkring låter d lite? :va

Von Vettet skrev:
Rätt TEO,jag betalar åxå sjukt hög premie för min R1:a hela 2896kr för helförsäkring/helår :rofl :rofl
 
Galne Dansken skrev:
Hey,
det är väldig mycket på 1 gång här... Jag kommenterar sålunda helt utan struktur..

1. Statistik.. Kolla på en präsentation av dom djubdestudier som VV & SMC gör på dödsolyckor - den är läsvärd - och en del av materialet är nyttjat i kampagnen. Har du frågor till denna - fråga gärna mig eller SMC..
Kolla här på www.galnedansken.com


När man tittar på Statistiken så verkar Yamaha YZF R1 vara farligast med 7 dödsolyckor.
Sen ser man bla
Honda CBR 900 3
Honda CBR900RR 3
Honda CBR 900RR 2

Tittar dom inte på datat innan dom presenterar statistiken?
Detta är väl inte så viktigt men om man inte granskar hur vet man då att nåt stämmer överhuvudtaget?
 
Galne Dansken skrev:
Du är vällkommen till Ring Rörken på väg 288 1 mil öster om Uppsala - varje måndag kväll fram till slutet av September - kör vi i SMC aktive trafikövningar - med huvudvikt på sporthojer.

Jag vet att det på flera håll görs lovvärda aktiva insatser med mer strukturerade körövningar, det var dem jag avsåg med undantagen.
Men det var den andra biten jag menade är svårt eller omöjligt att locka intresserade till:

69:an skrev:
Singelolyckor beror inte alltid på att föraren rent körtekniskt inte kunde hantera sin hoj tillräckligt bra, utan minst lika ofta på att han/hon *försatte sig själv i en situation* där körkunskapen eller fysikens lagar inte räckte till. Den biten påverkas inte av bankörning, utan handlar om andra saker som självbevarelsedrift, fantasi, självkännedom och omdöme.
Men jag skulle vilja se den utbildare - klubb eller företag - som skulle locka sporthojåkare till en utbildning i de ämnena... :D

Det är min fulla övertygelse att de som skulle ha störst nytta och vinning på att diskutera saker (med sig själv och andra) som självbevarelsedrift, fantasi, självkännedom och omdöme, det är de som minst sannolikt skulle göra det.
Alla odödliga med 500-1000 flygtimmar... :(
 
enhjuling skrev:
När man tittar på Statistiken så verkar Yamaha YZF R1 vara farligast med 7 dödsolyckor.
Sen ser man bla
Honda CBR 900 3
Honda CBR900RR 3
Honda CBR 900RR 2

Tittar dom inte på datat innan dom presenterar statistiken?
Detta är väl inte så viktigt men om man inte granskar hur vet man då att nåt stämmer överhuvudtaget?

Det där var skoj, det är alltså inte en sån förbannad skillnad.
Man kan lätt se kunskapsnivån om vad de vet om de hojar de låtsas kunna nåt om, de kan få anställa mig så ska jag bena upp modellbetekningarna åt dem.

Rätt väntat.
 
Last edited:
Teo skrev:
Precis de biter sig själva i svansen. Men om snittåldern fär alla dödsvurpor är 32 varför får vi "snorungar" betala högre försäkringar? är det av gammal vana eller förutfattade meningar? :brinnerup
Kan TRO att det betydligt fler som är yngre än som är äldre än 32 år som krashar och INTE dör. Alltså där bara bågen blir skrot.

Men vad vet jag...
 
enhjuling skrev:
När man tittar på Statistiken så verkar Yamaha YZF R1 vara farligast med 7 dödsolyckor.
Sen ser man bla
Honda CBR 900 3
Honda CBR900RR 3
Honda CBR 900RR 2

Tittar dom inte på datat innan dom presenterar statistiken?
Detta är väl inte så viktigt men om man inte granskar hur vet man då att nåt stämmer överhuvudtaget?

Är inte sådan statistik bara svammel? Den måste väl bero på att R1:an är såpass populär för rent tekniskt kan jag inte tänka mig att den är dubbelt så farlig som en Blade, Gixxer eller ZX9.
 
Diversion skrev:
Är inte sådan statistik bara svammel? Den måste väl bero på att R1:an är såpass populär för rent tekniskt kan jag inte tänka mig att den är dubbelt så farlig som en Blade, Gixxer eller ZX9.

Läser du texten så ser du ju att de tagit upp bladen som 3 olika modeller fast det bara handlar om hur de förmodligen är skrivna i bilregistret.
 
Silwer skrev:
Läser du texten så ser du ju att de tagit upp bladen som 3 olika modeller fast det bara handlar om hur de förmodligen är skrivna i bilregistret.
Har väl endel att göra med de olika generationerna på bladen, den har ju trots allt tillverkats sedan -92.
Fast det här måste vara "gammal" statistik, inte en enda gixxer 1000...
 
Diversion skrev:
Är inte sådan statistik bara svammel? Den måste väl bero på att R1:an är såpass populär för rent tekniskt kan jag inte tänka mig att den är dubbelt så farlig som en Blade, Gixxer eller ZX9.

Tittade inte du heller på datat?
CBR 900 = blade
CBR900RR = blade
CBR 900RR = blade
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top