Vägverket räfflar vägar!

Vad skulle en bana göra för skillnad? :confused:


Hmm....har hjärncellen ramlat ur?

Vill inte va stöddig men det är svårt att låta bli med den kommentaren....sry

Väverket vill få ner hastigheten på vägen...
Mc-åkarna vill köra snabbare än tillåtet....
Där brukar ju en bana funka rätt bra att gasa på...

Även om jag är emot vägräcken, bulor, fräsningar i vägen m.m så förstår ju ändå alla varför dom kommer upp... Troode inte man behövde förklara sånt....
 
Edit: jag kan ha missförstått det hela men mitt inlägg är syftat till om de fräser mitt i vägen dvs där de vita linjerna är.


Tycker att det finns några st på detta forum som inte riktigt kommit i från sandlådan.. och för er så kan jag säga följande.. ( förutom o växa upp o massa annat drabbel)
"fräsningen" om det är samma som de brukar lägga som bullerremsa så är det en mjuk nedsänkning i asfalten dvs det är inte skarpa kanter í nedfräsningarna vill även minnas att en fräsning är ca 2-3 cm djup..

Och snälla nån... (som skrev om man måste veja för ett djur) tänkte du med röver då?
Det är inga mitträcke som sätts upp.....

De går utmärkt o köra över hur mycket nerlägg som funakr vet jag inte men va har de för betydelse DE E I MITTELN av vägen.....
Kan inte samma personer förespråka att vägarna enkelriktas för tänk om man får möte när man ligger med nerlägg o måste väja för ett djur... :D

Nä snälla tänk lite nu innan ni gör bort er ännu mer.. om inte här på forumet så för resten av världen....

Försämrat grepp är av ondo för alla trafikanter! Punkt!

Jag har tillräckligt på "fötterna" vad gäller kunskap om mc och vad som krävs för att optimera mängden tillgängligt grepp att jag inte har några som helst problem att förklara och försvara, om så krävs, mina uttalanden/påståenden i fråga för hela värden om så krävs! Och jag vet att det finns en hel hög duktiga motorcyklister som har samma kunskap som mig! Jag är i gott sällskap med andra ord!
 
hur tänker du då, scenariot var ju ifall räfflor försämrar väghållning etc. och man samtidigt måste väja för ett djur = försämrat möjligheterna att klara situationen på ett bra sätt, det var väl inte så svårt.

Går du över på andra sidan av din körbana så e man redan där ute på hal is. o de fritt så e de inga problem
Men som sagt de sätter inte upp mitträcke....

och dessa "räfflor" brukar vara 20-30cm breda... sen har du juh hela andra vägbanan o köra på... så
tänk om, tänk....
 
Försämrat grepp är av ondo för alla trafikanter! Punkt!

Jag har tillräckligt på "fötterna" vad gäller kunskap om mc och vad som krävs för att optimera mängden tillgängligt grepp att jag inte har några som helst problem att förklara och försvara, om så krävs, mina uttalanden/påståenden i fråga för hela värden om så krävs! Och jag vet att det finns en hel hög duktiga motorcyklister som har samma kunskap som mig! Jag är i gott sällskap med andra ord!

Kan vägen där de e aktuellt vara 4 meter från vägkant till vägkant?
...räfflorna är 20-30cm breda..

Kan du inte klaga på mittlinjerna och övergångställena som bli hala när det regnar istället....

Snacka vi om o köra på bana nu eller på en väg där det sker väldigt många mc-olyckor varje år?:va
 
Last edited:
Kan du inte klaga på mittlinjerna och övergångställena som bli hala när det regnar istället....

alltså nu pratar vi om ex. bulten som ligger i skogen, man behöver ju inte sämre vägförhållanden där direkt med vilt och annat, det är dock oklart huruvida det blir sämre eller inte.

och dessa "räfflor" brukar vara 20-30cm breda... sen har du juh hela andra vägbanan o köra på... så
tänk om, tänk....

möter man ex. ett eller flera vilt så kan ju fallet bli att mitten av körbanan behöver användas......
 
Last edited:
Vilket liv för några räfflor i vägen :confused:
Har kört både på och över dom i flera år på en av teststräckorna och inte haft något problem, mittlinjen stör hojen avsevärt mer än vad räfflorna gör men ljudet som uppstår skrämmer nog en del.
 
Vilket liv för några räfflor i vägen :confused:
Har kört både på och över dom i flera år på en av teststräckorna och inte haft något problem, mittlinjen stör hojen avsevärt mer än vad räfflorna gör.

inte så konstigt då många av oss kanske inte kört på räfflor, jag kan bara minnas en gång och det var inget vidare, men har bara ett svagt minne.
 
alltså nu pratar vi om ex. bulten som ligger i skogen, man behöver ju inte sämre vägförhållanden där direkt med vilt och annat, det är dock oklart huruvida det blir sämre eller inte.

Nog verkar det behövas grepp där när så många krascha där varje år..

Kör du sakta försämras inte greppet alls kör du "fort" så börjar juh framhjulet att lyfta över fräfflorna( eller tappa fästet) men du återfår det lika snabbt.
kör man riktigt fort så svävar man över räfflorna dvs kan tappar helt kontakten med vägen under 10 cm..
Dock är 10 cm över på nån hundradelssekund..

Men som sagt mina uttalande gäller om de räser där de normalt lägger mittlinjer

alltså nu pratar vi om ex. bulten som ligger i skogen, man behöver ju inte sämre vägförhållanden där direkt med vilt och annat, det är dock oklart huruvida det blir sämre eller inte.



möter man ex. ett eller flera vilt så kan ju fallet bli att mitten av körbanan behöver användas......


Använd mitten så mycket du vill det funkar hur bra som helst hojen vibbrerar lite bara

Mitträcke e jobbigare:tummenupp
 
Last edited:
Nog verkar det behövas grepp där när så många krascha där varje år..

Kör du sakta försämras inte greppet alls kör du "fort" så börjar juh framhjulet att lyfta över fräfflorna( eller tappa fästet) men du återfår det lika snabbt.
kör man riktigt fort så svävar man över räfflorna dvs kan tappar helt kontakten med vägen under 10 cm..
Dock är 10 cm över på nån hundradelssekund..

Men som sagt mina uttalande gäller om de räser där de normalt lägger mittlinjer

ok, är det skillnad på hur räffligen påverkar nya/äldre hojar, sport, motard, kromsläde osv.?
 
ok, är det skillnad på hur räffligen påverkar nya/äldre hojar, sport, motard, kromsläde osv.?

Nä mer eller mindre inte
Har du bara hojen någorlunda upprätt så kan du köra över dem i Mycket hög hastighet
 
Nä mer eller mindre inte
Har du bara hojen någorlunda upprätt så kan du köra över dem i Mycket hög hastighet

ok, mitt minne är bara från att köra över räfflor med en äldre hoj med mindre bra fjädring, det kan ju ha varit en annan typ av räfflor där

:räffladechips
 
Last edited:
Försämrat grepp är av ondo för alla trafikanter! Punkt!

Jag har tillräckligt på "fötterna" vad gäller kunskap om mc och vad som krävs för att optimera mängden tillgängligt grepp att jag inte har några som helst problem att förklara och försvara, om så krävs, mina uttalanden/påståenden i fråga för hela värden om så krävs! Och jag vet att det finns en hel hög duktiga motorcyklister som har samma kunskap som mig! Jag är i gott sällskap med andra ord!
Kan inte du och dina duktiga (smc)kompisar jobba för att förbjuda frosthalka också när ni ändå håller på?Betydligt otrevligare än lite småräfflor i vägbanan...
 
Är det så underligt att det vidtas åtgärder på Bulten??? Kamikazeåkande ger inget vidare rykte och de som inte åker hoj eller fattar nöjet har antagligen väldigt svårt att förstå varför snabbåkande hojåkare nästintill kräver att få ha en allmän väg för sig själva, dessutom utan fartgräns.
 
Jag håller med Avarage, det är vansinnigt att försämra vägar för att få motorcyklister eller bilar att sänka farten.
Ni som tycker det är ok får väl sluta klaga på de som slänger ut grus eller pinnar på bulten. Det kallar ni ju för mordförsök och de skall hudflängas.
 
inte så konstigt då många av oss kanske inte kört på räfflor, jag kan bara minnas en gång och det var inget vidare, men har bara ett svagt minne.

Jo, det kan jag förstå men det ju inte "curbs", det låter avsevärt mer än vad det påverkar cykeln enligt mig.

Jämfört med grus, löv, mittlinjer, gatbrunnar, djupa diken etc etc så känns det här mest som en "hönsfarm av en fjäder" :D

ok, är det skillnad på hur räffligen påverkar nya/äldre hojar, sport, motard, kromsläde osv.?

Min gamle skrutt bryr sig inte nämnvärt om räfflorna
 
Last edited:
Jag håller med Avarage, det är vansinnigt att försämra vägar för att få motorcyklister eller bilar att sänka farten.
Ni som tycker det är ok får väl sluta klaga på de som slänger ut grus eller pinnar på bulten. Det kallar ni ju för mordförsök och de skall hudflängas.
Räfflorna lär vara något mer förutsägbara än utslängt grus.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top