Vägverket räfflar vägar!

Du bor inte i norrlands inland hör jag, här skiter dom i vägunderhåll för att få en anledning att skylta ner hastigheterna. Det är ju så trafiksäkert med decimeterhöga tjälskott och gropar överallt.:näsblod

Nu ska de sänka hastigheterna också där vägarna är bra.. På förslag: 80 hela vägen från Tönnebro till Funäsdalen via Bollnäs och Ljusdal. Dummaste förslaget på år. 110 på sommaren blir 80? :huvet

Tack VV

Nu kanske man slipper det där extra spänningsmomentet när man tar en skymd högerkurva :gnissla

Rätt, men det finns flera tänkbara scenario när du/jag/andra inte kan välja annat än att gå över mittlinjen in i mötande körbana. Ex. är undanmanöver, missbedömningar av hastighet etc. etc. bara för att nämna några exempel!

Att försämra väggreppet är helt fel väg att gå anser jag! Har man bara grepp på 2 hjul behöve rman allt tillgängligt grepp man kan få för att UNDVIKA olyckor!

// Niklas

Niklas jag pratade med en trafikpolis förra veckan om bulten bland annat och han kör hoj själv.
Han sitter och registrerar trafikolyckor i hela området kring bulten så han hade bra koll på hojolyckor i området.
Jag berättade för honom om att dom ev skulle räffla bulten och bogan osv och då diskuterade vi riskerna med dessa räfflor.
bla konsekvenserna vid regn och hur det påverkar motorcykeln med dessa räfflor i regn och chanser till att kunna göra en säker undanmanöver för tex vilt eller annan fara.
Han tyckte att vi hojåkare skulle gå ihop med SMC och göra en regelrätt polisanmälan mot vägverket då det faktiskt ökar riskerna för omkull körning vid tex regn.
Hur ställer sig SMC till dessa räfflor? har transportstyrelsen testat följderna för mc på dessa räfflade vägar i regn osv?

Niklas jag pratade med en trafikpolis förra veckan om bulten bland annat och han kör hoj själv.
Han sitter och registrerar trafikolyckor i hela området kring bulten så han hade bra koll på hojolyckor i området.
Jag berättade för honom om att dom ev skulle räffla bulten och bogan osv och då diskuterade vi riskerna med dessa räfflor.
bla konsekvenserna vid regn och hur det påverkar motorcykeln med dessa räfflor i regn och chanser till att kunna göra en säker undanmanöver för tex vilt eller annan fara.
Han tyckte att vi hojåkare skulle gå ihop med SMC och göra en regelrätt polisanmälan mot vägverket då det faktiskt ökar riskerna för omkull körning vid tex regn.
Hur ställer sig SMC till dessa räfflor? har transportstyrelsen testat följderna för mc på dessa räfflade vägar i regn osv?

Humor.

Tycker det var ganska "snällt, dvs jag trodde de skulle vara värre konsekvens" av vv. Refflor i mitten är inte så himla farligt
bara svänga mer och hålla sin fil. Kan du inte göra det ska du köra bana.

Förövrigt så är refflor i mitten ingen nyhet, bara svänga av från motorvägen och åka mot Ullared, Fin hojväg dit med refflor.

vägarna runt Norrtälje dem ska räffla är va jag har märkt färdiga nu vilket är synd. Blir till att besöka norrland i sommar :D. Men hur mycket påverkar de oss på mc då ? känns inte som de va så farlig eller kommer man studsa som satan ?

riktigt roligt att först spendera miljoner på att laga vägar och göra dom bredare och säkrare så att man kan köra fortare, och sedan spendera flera miljoner på att räffla upp dom igen, bygga väg-gupp och liknande så att folk inte ska köra fort.

när jag blir president över världens ska jag nog fan avrätta alla som tar sådana här beslut på skattebetalarnas kostnad.

Kunde dom inte bara låta kassa vägar vara kassa så når man samma resultat utan några omkostnader?

håller med dig till 200% och om du blir president, ring mig så är vi två så slipper du döda alla själv !

Personligen tycker jag att de största idioterna i trafiken är dessa förbannat äckliga Volvo raggare som kommer på bre ställ i varje kurva !!! Då har ju isen lagt sig över räfflorna och man kommer bli på körd i vinter igen ! Kan vi döda dem också om du blir president ?

Last edited:
Kan det inte bli svårt att hålla ut för barnvagnarna och hästarna på vägkanten i kurvorna om dom mitträfflar?

Jag kör ju helst på min väghalva, men har jag möjlighet lämmnar jag gärna stora marginaler till dom som färdas på vägkanten, speciellt just hästar och barnvagnar.

Rullskidåkare borde man få betalt för att köra över!

Som vissa skrivit, det är inga problem att göra undanmanövrar och dylikt... kanske inte med fullt nedlägg och knät i backen men då har du nog inte så stor möjlighet att göra undanmanöver för ett rådjur eller liknande ändå.

Huvudfrågan är:
- Ger det försämrat väggrepp jämfört med samma väg utan räfflor?
Svaret är tvetydigt JA!

Kan vi motorcyklister få FÖR MYCKET väggrepp?
Svar: Nej!

Ingen vet NÄR vi behöver den där extra marginalen som vi har. Att då skapa försämrat väggrepp ÄR farligare och inget som varken vv. eller gatukontoret skall hålla på med!

Jag har tydligt framfört min synpunkt OCH motiverat varför. Tänker inte ge mig in i en diskussion om än den ena än den andra situationen enär mina argument täcker in alla scenario och bygger på maximalt tillgängligt väggrepp vilket är PRECIS det vi inom SMC jobbar häcken av oss att försöka få samtliga motorcyklister att både förstå OCH att köra på ett sätt att man maximerar tillgängligt väggrepp! Att då ha myndigheter som jobbar precis tvärt emot detta SUGER!!! :mad:

// Niklas

Sorry, har har inte koll på om det varit uppe till diskussion hos Maria på kansliet men jag skulle gissa att så är fallet.

För mig är det dock solklart vilken hållning vi motorcyklister gemensamt borde ha!

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Jag skulle nog inte gilla att väja för ett rådjur och få en highsider in i nästa gran istället... snacka om nollvision..

:huvet

Ja man undrar hur de tänker där, som mc-förare får man ju väja för diverse saker, hur påverkar det säkerheten för mc-förare vid sådana tillfällen?

bromssträcka etc. ?

Sorry, har har inte koll på om det varit uppe till diskussion hos Maria på kansliet men jag skulle gissa att så är fallet.

För mig är det dock solklart vilken hållning vi motorcyklister gemensamt borde ha!

Mvh!
// Niklas

Låter som SMC borde ta upp det till "rättslig" prövning huruvida det är en laglig/trafiksäker åtgärd.

Last edited:
Huvudfrågan är:
- Ger det försämrat väggrepp jämfört med samma väg utan räfflor?
Svaret är tvetydigt JA!

Kan vi motorcyklister få FÖR MYCKET väggrepp?
Svar: Nej!

Ineg vet NÄR vi behöver den där extra marginalen som vi har. Att då skapa försämrat väggrepp ÄR farligare och inget som varken vv. eller gatukontoret skall hålla på med!

Jag har tydligt framfört min synpunkt OCH motiverat varför. Tänker inte ge mig in i en diskussion om än den ena än den andra situationen enär mina argument täcker in alla scenario och bygger på maximalt tillgängligt väggrepp vilket är PRECIS det vi inom SMC jobbar häcken av oss att försöka få samtliga motorcyklister att både förstå OCH att köra på ett sätt att man maximerar tillgängligt väggrepp! Att då ha myndigheter som jobbar precis tvärt emot detta SUGER!!! :mad:

// Niklas

Mvh!
// Niklas

Jag gillar SMC och det ni jobbar för, och är självklart medlem själv. Är dessutom frekvent besökare av SMCs bankörningar.

Men jag undrar vad SMC har för andra förslag för att få ned hastigheten hos motorcyklister som inte innebär förändringar/försämringar i vägbanan såsom räfflor, bulor och andra hinder?

Personligen så tror jag att t ex Vägverket är mycket väl medvetet om att detta kan t ex minska greppet för motorcyklister.

Men samtidigt så tror jag att de efter de senaste årens bombningar och avåkningar nånstans känner att de måste göra nånting.

Lägger de ut bulor så utsätts bilister/bussförare/lastbilsförare och mc-förare för obehag.

Lägger de ut räfflor så utsätts främst mc-förare i allmänhet, och de mc-förare som kör väldigt fort i synnerhet för obehag.

Missförstå mig inte.

Jag hade självklart hellre sett oräfflade vägar i bra skick, och önskar att det gått att lösa problemet på annat sätt.

Men nånstans kan jag förstå att de måste "göra nåt", och att de gör som de gör.
Angående att de inte lyssnar på motorcyklisterna i såna här frågor... är nån förvånad?

Orsaken till att vi hamnat här är att en del av oss inte har förmågan att tänka ett steg längre. Man brukar kunna identifiera dem genom att de vanligtvis förgyller trådar där folk försöker diskutera någon sorts säkerhet eller beteenden med nåt mer eller mindre korkat och dessutom intetsägande inlägg.

Tyvärr.

Last edited:
man förstår ju anledningen varför, men måste få tillföra mina upplevelser utav detta idiotiska fräsande.

Det finns en vägsträcka i halland jag åkt på en del som dem just har fräst ner i mitten ca 10-15cm bred och 2-3cm djup i mitten. Det funkar säkert bra om man kör bil men de gånger jag åkt hoj där och behövt köra om och man har passerat dessa räfflor så har man ju varit tvungen att ha tungan rätt i mun. Känns verkligen inte säkert och att behöva ligga bakom en bil i flera kilometer känns lite lockande. Nu snackar vi lagligfart 70-90 och agda 75framför i hennes 60km/h.

Det hade ju funkat om dem gjort som förr att dem fräst små rektanglar(ser ut som en grävmaskin med metallband åkt fram på vägen),, då de skulle leda till ett varnande ljud men inte nån jävla krater man skall ner och upp ur med framhjulet.

om det nu är så farligt att åka på räfflat dra ut på e4an och kör säkert då (raktfram)
smc stöder nog detta, i allfall EZZO =)

puss på er

Rätt, men det finns flera tänkbara scenario när du/jag/andra inte kan välja annat än att gå över mittlinjen in i mötande körbana. Ex. är undanmanöver, missbedömningar av hastighet etc. etc. bara för att nämna några exempel!

Att försämra väggreppet är helt fel väg att gå anser jag! Har man bara grepp på 2 hjul behöve rman allt tillgängligt grepp man kan få för att UNDVIKA olyckor!

// Niklas

Om det är så du tänker så borde du kanske argumentera emot linjerna istället.

Mittlinjerna är oerhört mycket halare än räfflorna. Om du inte tänkt på det förut så är det där vita som kallas linjer som finns lite här och där på vägarna ganska halt. Särskilt i vått väglag.
Dom vita linjerna ska man alltså undvika och det gör dom flesta motorcyklister. Det är också där dom räfflar och följden blir faktiskt att fästet blir lite bättre eftersom det blir lite småojämnheter som däcken kan greppa i.
Vad gäller att det är lite ojämnt så blir det bara lite små vibrationer i hojen men det påverkar i stort sett inte greppet alls jämfört med slät vägbana till skillnad från linjerna.

Det är också där dom räfflar och följden blir faktiskt att fästet blir lite bättre eftersom det blir lite småojämnheter som däcken kan greppa i.
Vad gäller att det är lite ojämnt så blir det bara lite små vibrationer i hojen men det påverkar i stort sett inte greppet alls jämfört med slät vägbana till skillnad från linjerna.

Menar du att folk kan lägga ner ännu mer med räfflor:va

Jag gillar SMC och det ni jobbar för, och är självklart medlem själv. Är dessutom frekvent besökare av SMCs bankörningar.

Men jag undrar vad SMC har för andra förslag för att få ned hastigheten hos motorcyklister som inte innebär förändringar/försämringar i vägbanan såsom räfflor, bulor och andra hinder?

Personligen så tror jag att t ex Vägverket är mycket väl medvetet om att detta kan t ex minska greppet för motorcyklister.

Men samtidigt så tror jag att de efter de senaste årens bombningar och avåkningar nånstans känner att de måste göra nånting.

Lägger de ut bulor så utsätts bilister/bussförare/lastbilsförare och mc-förare för obehag.

Lägger de ut räfflor så utsätts främst mc-förare i allmänhet, och de mc-förare som kör väldigt fort i synnerhet för obehag.

Missförstå mig inte.

Jag hade självklart hellre sett oräfflade vägar i bra skick, och önskar att det gått att lösa problemet på annat sätt.

Men nånstans kan jag förstå att de måste "göra nåt", och att de gör som de gör.
Angående att de inte lyssnar på motorcyklisterna i såna här frågor... är nån förvånad?

Orsaken till att vi hamnat här är att en del av oss inte har förmågan att tänka ett steg längre.

Tyvärr.

Faktum är att räfflorna märks mycket mer i bil än på MC. Varför vet jag inte. Greppet påverkas nästan inte alls. Väg 255 som jag kör varje dag när jag pendlar mellan Uppsala och Stockholm är bitvis räfflad i mitten och det påverkar inte greppet särskilt mycket till skillnad från mittlinjerna som försämrar greppet ordentligt.
Faktiskt är det så att linjer + räfflor är bättre grepp än bara linjer så jag är ganska nöjd. Dessutom minskar det faktistk mängden bilar och hojar i mötande körfält så jag tycker faktiskt att det är bra.
Däremot är dom heldragna linjerna helt idiotiska då det faktiskt utan att äventyra trafiksäkerheten går att köra om en traktor men det får man göra på fel sida heldragen linje.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman