Vägtips Umeå

Själv tycker jag att vägen mot Norrmjöle är skitkul, sen fortsätter man rakt fram istället för att svänga vänster in mot Bettnäs så blir det ännu kurvigare. Inte jättelång men man kan ju åka fram & tillbaka!

Se upp för älg

Kör du sent på kvällen så kan det vara älgfara!
Dom hör inte mc på samma sätt som bil, så ett vaksamt öga är på sin plats. Alternativt att man åker sist, då klipper någon annan i gruppen någon eventuell älg ;-)

Kör du sent på kvällen så kan det vara älgfara!
Dom hör inte mc på samma sätt som bil, så ett vaksamt öga är på sin plats. Alternativt att man åker sist, då klipper någon annan i gruppen någon eventuell älg ;-)

Jo, jag tog inlandsvägen GVE-Övik inatt och förutom att jag slogs mot en kyla av annan värld så var jag tvungen att sicksacka mellan norrlands alla kräk såsom älgar, renar, ekorrar, tjädrar/ripor?, rävar & möss innan jag kom fram helskinnad. Norrlands skogar är inte att leka med på natten :fakta

Håller med...

Visst, om man inte gillar kurvor kanske.
Bästa landsvägen är Bullmark-Garvmark alt Gravmark-Bullmark inget slår den sträckan. :tummenupp

Brukar även fortsätta den vägen mot Botsmark och sen hem till Umeå igen via Kroksjö, visserligen inte lika bra, men dock trevlig utflyktsväg! ;-)

Vägen runt tavelsjön är otroligt underhållande varning för "Z" hela tiden :)
Men hållen eder i akt för man vet aldrig vad som finns bakom nästa krön...allfrån rullatortanter till hjordar av getter.
Men det är iaf otroligt vackert.

Om ni kör Holmsundsvägen eller yttertavlevägen så se upp för harar! Jag körde på en sån med taxin och såg typ 10st andra på vägen. Inte lika kul om jag kört hoj då!:gnissla

umeå-täfteå-sävar E4 upp till bureå vik in mot skellefteå flygplats kör mot burträsk i burträsk tar du mot botsmark i botsmark tar man antingen raka vägen till umeå eller favoriten gravmark-bullmark-sävar-Umeå trevligt tur men blir några mil

Hissjövägen

Körde Hissjö-Umedalen här om dagen, grymt mycket otäckt grus spritt på vägen efter påbörjade reparationer.. Ta det försiktigt i kurvorna tills asfalteringen är klar...

Travet-sörfors-överboda

Denna väg upptäckte jag att den var nyasfalterad och mycket kurvor som inbjuder till mc-åkning. Synd bara att säsongen är slut nu!:huvet Vägen var fan riktigt rolig, lätt bästa i hela Umeåregionen, tom bättre än Gravmark/Bullmark.:tummenupp Hoppas bara att den inte blir sönderkörd av tung trafik under arbetet med bron i Vännäsby.

Denna väg upptäckte jag att den var nyasfalterad och mycket kurvor som inbjuder till mc-åkning. Synd bara att säsongen är slut nu!:huvet Vägen var fan riktigt rolig, lätt bästa i hela Umeåregionen, tom bättre än Gravmark/Bullmark.:tummenupp Hoppas bara att den inte blir sönderkörd av tung trafik under arbetet med bron i Vännäsby.

Jag körde den ett par vändor efter den var klar, lastbilarna drar upp förjäkligt med grus i kurvorna, och sista svängen jag körde var det minusgrader och frosten låg kvar i kurvorna, men kul var den, det blir ett givet inslag till sommaren!

Grym rolig väg med bra asfalt. Dock mellan travet och sörfors ligger det en hel del grus på vägen tyvärr.

vägtips mc

Här har VK sammanställt några bra vägar för mc körning.

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=201350780589528163428.00049f482fd6f39b0863a&ll=63.899939,20.176392&spn=0.580007,1.757813&z=9&source=embed

umea_280_0.jpg

Klicka på de olika färgerna för att få upp en rubrik med vilka orter man passerar.

Fyll på denna karta på länken och spara era turer så får vi det mer överskådligt!

I Vännes passar det bra att stanna och fika mitt i centrum med! öppet 11-15 lördaagar.. längre på vardagar..

Last edited:
Jag körde "Gravmarksvägen" här i veckan när jag nötte mil på nya hojen och mötte två lastbilar från "Vägverket" som sprutade grus/snabbasfalt lite här och där, även i kurvor! Kör försiktigt!! De roligaste kurvorna är det redan fin asfalt på som tur är.

/Jimmy

Och dom hade förstås inte satt upp några skyltar som varnade för det?

Jag körde "Gravmarksvägen" här i veckan när jag nötte mil på nya hojen och mötte två lastbilar från "Vägverket" som sprutade grus/snabbasfalt lite här och där, även i kurvor! Kör försiktigt!! De roligaste kurvorna är det redan fin asfalt på som tur är.

/Jimmy

Basically, all of the roundabouts on the new E4 are super, but the camber is terrible...and they are horrible in the wet...and there's some bad patches of tar...apart from that :tummenupp knees down boys!:rock

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick