Vägrenskörning

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Hur många har torskat när man kör längs vägrenen eller mellan filerna på motorvägen??? Och vad kostar det???? Man orkar ju inte sitta i bilköerna i all evighet!!! :mad:

Last edited:
Det måste ju vara smått svårt för en bil att jaga en mc som kör mellan köerna....
Men det borde ju vara vårdslöshet.

Nja! nu har det ju visat sig att sheriffen har mc dom me!!!!

Har bott i sthlm i 10 år tidigare och kört hoj de 10 åren
har alltid under dessa år kört mellan bilarna och på vägrenen vid köbildning.

Jag har kört om polisen både på vägren och mellan bilar och det har aldrig hänt någonting.

De ser mellan fingrarna så länge du kör vettigt och inte blåkör som en dåre.

Det är mina erfarenheter ............

Jag har också undrat vad det kan tänkas kosta om Haffa får tag på en.
Är det en MC-buren sådan är det nog lika bra att stanna direkt, men annars måste de få tag på dig först innan de kan bötfälla dig, och det är nog inte det lättaste för bilburen sheriff i rusningstrafik :arsele

Det kan ju inte fan sitta som en annan bilist och trängas med de andra mottrafikanterna i köerna. Någon fördel ska man väl ha när man betalar skyhöga premier för att köra smidigt i stan.

Att köra över heldraget kan väl ge ett straff i sig. Men att köra om en bil är väl inte fel? Att kör om en bil som ligger till vänster väl väl okej om det är "kö".

Håller med TooL...så länge man inte spättar för hårt så skiter snuten i om du kör mellan bilarna......Och skulle dom vilja stanna dig så är det ju bara att vrida på lite....svårt för en bil att hänga på när Essingeleden står helt stilla

Jag kom åkandes mellan bilarna och fick syn på en MC-polis i kö:n så jag svängde in lite snyggt brevid honom och tänkte att nu får jag skäll :näsblod
men han sa inget och jag var tvungen och fråga om det var tillåtet att åka mellan bilarna och han sa att det var tillåtet fram till den heldragna linjen 2-3 meter framför rödlyset.Däremot i vägrenen var det inte tillåtet att framföra fordon och man skulle bli stoppad för det.

Har oxå hört att det finns nåt kryphål som gör det lagligt att köra mellan b*larna. Men det beror väl lite på hur man kör... :gnissla Jag hävdar bestämt att de där vita strecken i mitten är mc-filen. Annars är ju vägrenen bra, men som sagt inte lika lagligt...

Sen finns det ju trottoarer å annat man kan använda sig av om det står massa b*lar i vägen. På väg till jobbet häromdan gick det lite segt eftersom en b*l fått stopp i ena körfältet. Inga gående i sikte, så jag gasade upp på trottoaren, sladdade lite i gruset och hoppade sen ner för trottoarkanten lagom framför den stillastående b*len :tummenupp Nån fördel ska man väl ha om man bara har två hjul... :tungan

Polly skrev:
Har oxå hört att det finns nåt kryphål som gör det lagligt att köra mellan b*larna. Men det beror väl lite på hur man kör... :gnissla Jag hävdar bestämt att de där vita strecken i mitten är mc-filen. Annars är ju vägrenen bra, men som sagt inte lika lagligt...

Sen finns det ju trottoarer å annat man kan använda sig av om det står massa b*lar i vägen. På väg till jobbet häromdan gick det lite segt eftersom en b*l fått stopp i ena körfältet. Inga gående i sikte, så jag gasade upp på trottoaren, sladdade lite i gruset och hoppade sen ner för trottoarkanten lagom framför den stillastående b*len :tummenupp Nån fördel ska man väl ha om man bara har två hjul... :tungan
Körde liknande trotoar-teknik på den gamla goda moppetiden.
Om man vid rödljus kör upp på trotoaren och kör runt om rödljuset så kör man väl inte mot rött? :D

Men för att svara på frågan så är jag 99% säker på att det är okej att köra mellan bilarna i en bilkö så länge man inte kör över någon heldragen linje.
Och om det nu inte skulle vara tillåtet så beror det nog på vilken polis man råkar ut för.
Kommer ihåg när jag körde i ca 50kmh på en gårdsgata (endast gångfart laglig) för att svänga upp på trotoaren på vänstersidan och ner för en trappa... med en civilsnut bakom :D Han bara stannade mig, läxade upp mig lite och körde vidare :tummenupp

kaZmur skrev:
Men för att svara på frågan så är jag 99% säker på att det är okej att köra mellan bilarna i en bilkö så länge man inte kör över någon heldragen linje.
Och om det nu inte skulle vara tillåtet så beror det nog på vilken polis man råkar ut för.

Vad räknas egentligen som kö? Om det går i 50 på en 70-sträcka i båda filerna, är det då tillåtet att ligga i mc-filen (på de vita strecken)? Inte för att det förändrar mitt körbeteende men ändå.

Polly skrev:
Vad räknas egentligen som kö? Om det går i 50 på en 70-sträcka i båda filerna, är det då tillåtet att ligga i mc-filen (på de vita strecken)? Inte för att det förändrar mitt körbeteende men ändå.
Då är det inte lönt besväret och risken längre. Själv sätter jag gränsen vid 30-40.

bippen skrev:
Då är det inte lönt besväret och risken längre. Själv sätter jag gränsen vid 30-40.

Håller med, 30 och över blir det "normal" körning. Det finns ju en rackarns massa busiga bilister som gillar att "svänga" när dom ser en MC smidigt rulla i krypfart (trotts AC och annan skön utrustning som gör livet glatt i en bilkö)

Man får ta det jävligt lung om man ska köra om nån kö på väg grenen, det kan ju sitta nån tjurig gubbe som tänker "ligister som kör om på insidan" för att sedan slänga upp dörren när man kommer för att ta lite luft. :fatta!

Frågade min körskole lärare för något år sedan.
Han sa de e helt ok att kör om bil köer, men om de händer något (t.ex någon öppnar dörren och du kör in i den) så är de alltid ditt fel.

Jag trodde alla som tog A-körkort fick lära sig att "MC får bilda egen kö"? Vem som anses skyldig om någon öppnar bildörren vågar jag inte svara på.

spärrlinje: man får köra om fordon så länge man ej drar förbi spärrlinjen. så med andra ord i en korsning så e det bara hålla sig mellan bil å spärrlinje så e man grön.

Polly skrev:

om man kommer ikapp en bil då är det kö o då får man köra om till vänster i samma fil och man får tom köra på ena heldragna linjen. Bara man inte korsar den.

Om man ska köra om en konvoj med glidare finns det flera bra sätt att göra det på :D

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2