Vägren eller mellan köer?

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Sitter varje dag i köerna på södra länken till och från jobbet. Slogs idag av en tanke när jag som vanligt förbi alla stillastående :arsele bilar med hojen. Om Farbror blå skulle stå därnere i mörkret vilket är då "bäst" läs billigast 1) Ha kört i vägrenen, 2) Glidit emellan köerna i dom två körfälten. Någon som har erfarenhet eller tom är polis och kan straffskalan :).
 
Jag har kört i mitten mellan två filer och ställt mig framför två polisbilar som stod först vid ett rödljus. De brydde sig inte alls. Så rent spontant så känns det bättre än att köra i vägrenen.
 
Jag har passerat poliser mellan bilar, i bussfil och ute på vägrenen utan att de brytt sig, så det hänger nog lite på polisen i fråga, och hur man kör. Dock så håller jag nog med Fordon om att det antagligen är säkrare, rent bötesmässigt, att köra mellan bilarna... De enda jag sett säga något om böter vid körning genom bilkö här på forumet har fått bötern i bussfilen eller vägrenen.
 
Det ska väl mycket till att åka på böter i köerna.
Jag väljer det alternativ som känns säkrast för tillfället, är jag det minsta osäker så skiter jag i att försöka "tränga" mig.
 
Det är inte olagligt att köra mellan bilar i bilkkö så länga man kan göra det på vad polisen anser är ett säkert sätt. Däremot är det olagligt att köra i bussfilen.
 
I Stockholm är det rent tekniskt olagligt att köra mc i bussfil, men både stockholmspolisen, SL och tillfrågade politiker anser att det inte borde vara det - även om inget parti verkar supertaggade på att lyfta frågan.

Ur bötesperspektivet från bäst till sämst skulle jag ranka mellan bilar först, därefter bussfil och sist väggren. Ur trafiksäkerhetsperspektiv (i alla fall för egen del) i omvänd ordning. Kör man inte som en dåre så verkar de flesta poliser någorlunda ok med att man justerar sin köplats.
 
Bussfiler är ju ett speciellt kapitel som avhandlats i någon tidigare tråd också. Generellt är det förbud att köra i bussfil om det inte sitter en tilläggsskylt som godkänner det, ofta då tillsammans med Taxi. Från Nacka är det tex tillåtet fram till infarten till Vikingline men sen är det stopp. Har blivit inplockad två gånger av farbror blå vid Fotografiska men de har nöjt sig med en tillrättavisning varefter jag kunnat köra vidare, utan böteslapp :). Håller med om Arkstedts prioriteringar :) Man får använda omdömet och hoppas att dom inte bryr sig för mycket. Dom har ju dessutom svårt att göra något nere i tunnlarna om dom inte ställt sig i någotn av service-fickorna...
 
Tror inte polisen ser speciellt mycket mer på det ena eller andra. Dock håller jag själv på mellan bilar pga att vägren ofta är full av skit, allmänt skräp, bildelar etc, dvs allt som mina däck ogillar....
 
Södra länken österut håller jag mig i vägrenen upp mot Gullmarsplan. Åt andra hållet tycker jag att vägrenen är för smal för att vara säker, så där blir det mellan bilarna. Men då ska det gå bra sakta, annars åker jag inte mellan bilarna. Sedan upp mot E4 söderut så åker jag alltid i vägrenen ute till höger då det är tvärstopp pga att två filer går ihop till en.
 
Blev stoppad av en MC-Polis strax före Essingeleden för att jag körde i väg-grenen , fick en utskällning om att INGEN får köra i väg-grenen utan skulle jag köra förbi bilarna så fick jag göra det mellan filerna som alla andra hojar , sen försvann han mellan filerna ;o)
 
I tunnlarna så skulle jag undvika vägrenen av den enkla anledningen att den är full med skräp från diverse olyckor, dåligt surrad last och grus.
 
Det är inte lagligt att köra om till höger så tar du vägrenen riskerar du att åka dit.

Om du däremot ligger i höger fil och kör om framförvarande bil i samma fil, till vänster mellan fildelningslinjen och bilen, så är det lagligt så länge det kan göras på ett säkert sätt, d.v.s. när kön kryper fram eller står stilla.

Kör du över fildelningslinjen in i vänster körfält när du passerar bilarna så tekniskt sett kör du om bilen till vänster om dig på höger sida i samma fil vilket är olagligt, så träffar du på en nitisk polis kan du åka dit för det.

Detta framgår av Trafikförordningen även om det inte står ordagrant där. Man får titta efter omkörning i samma fil, passera till höger på flerfilig (70 km/h eller lägre) väg där filerna har olika destination samt passera på ett säkert sätt med tillräckligt avstånd i sidled.

Om ni stöter på nån grinig person när ni glider sakta om till vänster i samma fil kan ni påpeka att det är tillåtet enligt trafikförordningen. Dessutom ska den som blir omkörd underlätta omkörningen genom att dra sig åt höger om så är möjligt. Den som blir omkörd får under inga omständigheter försvåra omkörningen.

Lycka till med "traffic filtering"
 
Det är inte lagligt att köra om till höger så tar du vägrenen riskerar du att åka dit.

Rullar trafiken långsammare än 70 är det inte olagligt att passera på högersidan längre. Åas är ju vägrenen inte tillåten av andra anledningar än passage till höger. :P
 
Rullar trafiken långsammare än 70 är det inte olagligt att passera på högersidan längre. Åas är ju vägrenen inte tillåten av andra anledningar än passage till höger. :P
Om du ser vad jag skrev ovan så gäller det bara flerfilig väg och ej vägren.

7§ Fjärde stycket säger:
"På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Till detta kommer 31§:
"Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng."
 
Last edited:
Om du ser vad jag skrev ovan så gäller det bara flerfilig väg och ej vägren.

7§ säger:
"På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Mjoh, sant det där. Men majoriteten av de gånger det förekommer något behov av att köra förbi bilköer här brukar det vara gott om filer.
 
Mjoh, sant det där. Men majoriteten av de gånger det förekommer något behov av att köra förbi bilköer här brukar det vara gott om filer.
Ni har det bra i Mälardalen ni. :tungan Härikring har vi ringleder med endast en fil i var riktning med heldraget emellan så när det köar så vill det till att man får plats mellan bilen till höger och den heldragna linjen. Speciellt när det är väldigt få som följer kravet på att "underlätta omkörning"

I vilket fall; det jag skrev i inlägg #15 är den sammanfattning jag har kommit fram till med info från andra och efter att ha försökt lusläsa Trafikförordningen. Jag postade det som en hjälp för de som är intresserade och följer man det bör man vara rätt så safe rent juridiskt (inga garantier gives dock), men var och en är ju fri att köra efter eget samvete.
 
Brukar köra mellan bilarna vid t ex trafikljusköer om jag ska rakt fram samt i höger vägren om jag ska svänga höger framme vid trafikljus, stop eller lämna företräde.Brukar funka kalasfint även om man får hålla koll på folk som kan få för sig att öppna dörren på sin bil.En del blir lite sura och en enda trafikant har under alla gånger fällt en nedlåtande kommentar från sin bil med rutan nere.HÅLL FLABBEN blev mitt svar på det.Så ta det försiktigt och tänk även till andra trafikanter när du lane splittar så går det säkert bra. :crash
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top