duckie skrev:
Att hårdnackat ligga och ta upp "din" del avsett vad som händer är ett jävla beteende det också tycker jag.
Varför inte hjälpas åt i trafiken och släppa förbi de som vill åka fortare än dig - precis som man gör (borde göra) när man kör bil?
Jag tror nog att jag inte lyckades förklara riktigt för dig vad som hände.
Jag och bilen framför mig ligger på en avfartssträcka från E6:an som är tvåfilig motorled. Avfarten är dock endast enfilig. Dock finns en bussfil, som varken jag eller andra privatister får nyttja.
Jag ligger mitt i den enda tillåtna körbanan som finns för oss privattrafikanter. När killen i Volvon lägger sig ca. 20-30 cm till höger om mig och försöker köra om.
Jag överdrev inte när jag skrev att jag hade kunnat lägga min högra hand påhans motorhuv. Han körde faktiskt så nära och dessutom på höger sida!
vart skulle jag ha tagit vägen enl. dig? Ut i bussfilen till höger eller skulle jag ha kastat mig upp mot räcket direkt till vänster för att han var förbannad på mig???
Om han hade haft bråttom, tex. till sjukhus, så hade han för det första inte kört den vägen. Närmare hade varit att ta en annan väg! Dessutom hade han knappast valt att följa efter mig in på parkeringen till Biltema utan fortsatt dit han hade så förb... bråttom, vilket han alltså inte gjorde!
Jag håller med dig, man skall hjälpas åt i trafiken, och om någon vill köra fortare än mig, inte mig emot. Jag är notorisk högerfilskörare där det är ledigt och tillhör INTE de som ligger kvar i vänster fil på motorvägen bara för att de skall svänga vänster i oslo 29 mil bort!
Kör jag på motortrafikled med bred vägren går jag ut i den om någon vill köra om, allt för att underlätta omkörningen.
Kruxet med denna händelse som jag beskrev är att killen var inte ute efter att köra om mig utan för att markera och skrämma.
jag kanske är dum men rädd var det minsta jag blev, även om det kanske undermedvetet fanns med, men däremot skitförbannad. Hade jag haft mindre körvana hade jag vinglat till och riskerat att råka göra något dumt bara för att kan tryckte upp sin förb. bil alldeled vid sidan av mig.
Kort och gott, jag hade ingen annan stanns att ta vägen för att släppa förbi honom OM han mot förmodan hade bråttom till Backa plan för att innan affärerna stängde. Vem vet han kanske hade glömt köpa någon present till sitt barn och skulle till Toy´s R Us.
Jag beter mig ibland dumt i trafiken och är kanske inget helgon jämt och ständigt. Men SÅ djävla dumt som denna killen betedde sig skulle jag ALDRIG få för mig att själv göra!
// Niklas