Vägplacering ännu en gång

Lime skrev:
Jag tycker att ni som är ute och kör i grupp på trampcykel utnyttjar era mc-åkande kamrater för jävla dåligt.

Nere i Tyskland och Holland ser man nästan alltid följande:

En mc med signalgul eller orange väst.
10 m lucka.
5-15 cyklar
50-60 m lucka
en mc med signalgul väst.

På västarna finns ett "varningsmärke" för cyklar. Samma som används vid cykeltävlingar där nere.

Avståndet till den bakomvarande hojen varierar kraftigt. I den situationen som du beskriver så hade den kortat in markant och blockerat omkörningsmöjligheterna.

Ingen dum idé alls! Faller väl dock på organisationen och planeringen... :(

Sen blir jag glatt överraskad varje gång man ser nån på två hjul som har såna där gröngula reflexvästar på sig, eller cykelkläder i liknande färger. Det gör en grym skillnad när man ska bli upptäckt!
Fast visst, jag har ett svart ställ... Visserligen med vita fält, men ändå svart, och svart hjälm... :rolleyes:

Mitt emellan hjulspåren sölar bilar, lastbilar, traktorer och allehanda andra fordon ut olja, glykol, spolarvätska och andra hala vätskor. Håller mig därför i höger hjulspår så nära mitten som möjligt på raksträcka för att undvika halkrisk men fortfarande hålla på min rätt till vägbana. Hjulspåren är för det mesta renkörda från hala vätskor och har naturligvis därför bättre fäste.

Kan vara värt att tänka på när ni ska bromsa inför en korsning eller lägga ner för kurvan. Alltid aktiv körning och placera cykeln där det är lämpligast för den specifika situationen i kurvor, korsningar och avfarter.

Hoppas ni förstår vad jag menar. :confused:

Palmas skrev:
Mitt emellan hjulspåren sölar bilar, lastbilar, traktorer och allehanda andra fordon ut olja, glykol, spolarvätska och andra hala vätskor. Håller mig därför i höger hjulspår så nära mitten som möjligt på raksträcka för att undvika halkrisk men fortfarande hålla på min rätt till vägbana. Hjulspåren är för det mesta renkörda från hala vätskor och har naturligvis därför bättre fäste.

Kan vara värt att tänka på när ni ska bromsa inför en korsning eller lägga ner för kurvan. Alltid aktiv körning och placera cykeln där det är lämpligast för den specifika situationen i kurvor, korsningar och avfarter.

Hoppas ni förstår vad jag menar. :confused:

:tummenupp :banana :tummenupp

Avarage skrev:
Nåväl, detta var ett litet extra utlägg och hade inte med debatten att göra, men det visar på vad som KAN hända. Så se för guds skull till att du tar upp såå mycket väg som möjligt när du kör för att på så sätt tydligt markera att du INTE viker dig oavsett vad som händer. Det kan rädda ditt liv!

// Niklas

Att hårdnackat ligga och ta upp "din" del avsett vad som händer är ett jävla beteende det också tycker jag.
Varför inte hjälpas åt i trafiken och släppa förbi de som vill åka fortare än dig - precis som man gör (borde göra) när man kör bil?

duckie skrev:
Att hårdnackat ligga och ta upp "din" del avsett vad som händer är ett jävla beteende det också tycker jag.
Varför inte hjälpas åt i trafiken och släppa förbi de som vill åka fortare än dig - precis som man gör (borde göra) när man kör bil?

Jag tror nog att jag inte lyckades förklara riktigt för dig vad som hände.
Jag och bilen framför mig ligger på en avfartssträcka från E6:an som är tvåfilig motorled. Avfarten är dock endast enfilig. Dock finns en bussfil, som varken jag eller andra privatister får nyttja.

Jag ligger mitt i den enda tillåtna körbanan som finns för oss privattrafikanter. När killen i Volvon lägger sig ca. 20-30 cm till höger om mig och försöker köra om.

Jag överdrev inte när jag skrev att jag hade kunnat lägga min högra hand påhans motorhuv. Han körde faktiskt så nära och dessutom på höger sida!

vart skulle jag ha tagit vägen enl. dig? Ut i bussfilen till höger eller skulle jag ha kastat mig upp mot räcket direkt till vänster för att han var förbannad på mig???

Om han hade haft bråttom, tex. till sjukhus, så hade han för det första inte kört den vägen. Närmare hade varit att ta en annan väg! Dessutom hade han knappast valt att följa efter mig in på parkeringen till Biltema utan fortsatt dit han hade så förb... bråttom, vilket han alltså inte gjorde!

Jag håller med dig, man skall hjälpas åt i trafiken, och om någon vill köra fortare än mig, inte mig emot. Jag är notorisk högerfilskörare där det är ledigt och tillhör INTE de som ligger kvar i vänster fil på motorvägen bara för att de skall svänga vänster i oslo 29 mil bort!

Kör jag på motortrafikled med bred vägren går jag ut i den om någon vill köra om, allt för att underlätta omkörningen.

Kruxet med denna händelse som jag beskrev är att killen var inte ute efter att köra om mig utan för att markera och skrämma.

jag kanske är dum men rädd var det minsta jag blev, även om det kanske undermedvetet fanns med, men däremot skitförbannad. Hade jag haft mindre körvana hade jag vinglat till och riskerat att råka göra något dumt bara för att kan tryckte upp sin förb. bil alldeled vid sidan av mig.

Kort och gott, jag hade ingen annan stanns att ta vägen för att släppa förbi honom OM han mot förmodan hade bråttom till Backa plan för att innan affärerna stängde. Vem vet han kanske hade glömt köpa någon present till sitt barn och skulle till Toy´s R Us.

Jag beter mig ibland dumt i trafiken och är kanske inget helgon jämt och ständigt. Men SÅ djävla dumt som denna killen betedde sig skulle jag ALDRIG få för mig att själv göra!

// Niklas

Avarage skrev:
Jag tror nog att jag inte lyckades förklara riktigt för dig vad som hände.

Jodå, jag fattar att i den situationen du beskriver så fanns det ingenstans att ta vägen och du skulle inte ha låtit honom tränga dig.

Det jag hakade upp mig på var din slutkläm;

"Så se för guds skull till att du tar upp såå mycket väg som möjligt när du kör för att på så sätt tydligt markera att du INTE viker dig oavsett vad som händer."

Man får lätt den uppfattningen att detta gäller oavsett situation, vilket jag alltså tycker är helt fel.

duckie skrev:
Jodå, jag fattar att i den situationen du beskriver så fanns det ingenstans att ta vägen och du skulle inte ha låtit honom tränga dig.

Det jag hakade upp mig på var din slutkläm;

"Så se för guds skull till att du tar upp såå mycket väg som möjligt när du kör för att på så sätt tydligt markera att du INTE viker dig oavsett vad som händer."

Man får lätt den uppfattningen att detta gäller oavsett situation, vilket jag alltså tycker är helt fel.

Hur ska man göra annars om man inte vill ha någon som kör så pass nära att det kan bli farligt? Jag gillar inte precis att en bil kommer och kör om mig 1meter ifrån, bara för de kan köra om mig då jag inte tar samma plats som en bil?
Vill en bilist köra om mig får de leta efter en plats där de hade klarat att köra om en bil säkert, för det är väl så man gör när man kör bil, eller? :confused:
Sen om man har god sikt och gott om utrymme och kan underlätta så gör man givetvis det...

mvh//Micke

sirmiro skrev:
Hur ska man göra annars om man inte vill ha någon som kör så pass nära att det kan bli farligt? Jag gillar inte precis att en bil kommer och kör om mig 1meter ifrån, bara för de kan köra om mig då jag inte tar samma plats som en bil?
Vill en bilist köra om mig får de leta efter en plats där de hade klarat att köra om en bil säkert, för det är väl så man gör när man kör bil, eller? :confused:
Sen om man har god sikt och gott om utrymme och kan underlätta så gör man givetvis det...

mvh//Micke

Exakt! Bra sagt. Jag tycker man ska köra hojjen som om man satt i en bil.. typ. Om ni förstår vad jag menar. Ger man utrymme eller håller till höger kan man ge sig FAN på att det kommer nån idiot och försöker åka om. Väldigt onödigt att sätta sig själv i den situationen. Den som påstår motsatsen måste haft kortet kortare tid än jag. Tycker det händer nästintill varje gång man kör hoj som bilar medvetet/omedvetet kör farligt nära eller försöker köra om på korkade ställen, som dom om det vart en bil inte skulle gjort. Det bjuder inte jag på med att ge extra utrymme åt sånna puckon.

sirmiro skrev:

mvh//Micke

Precis.
Man lämnar plats när sikt och övriga förhållanden medger det - inte annars.

Jag ligger mer till vänster i körbanan eller vad det heter.
Fick lära mej att man skulle ta lika mycket "plats" som en bil skulle gjort, alltså ligga mer till vänster om mitten typ... tycker det verkar vettigt så inte nån dum bilist kan tränga sej om!

Annars är vägbanan min och ingen annans :7peta

mjukis skrev:
Fick lära mej att man skulle ta lika mycket "plats" som en bil skulle gjort, alltså ligga mer till vänster om mitten typ... tycker det verkar vettigt så inte nån dum bilist kan tränga sej om!

Har du en såndär skylt bak på bilen också "Vägrenskörning avgör JAG"?

mjukis skrev:

Ja,ligg du där så blåser alla om dej på högersidan.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park