Väderstationer

Teddy skrev:
Nej, 249 kr bara. I 2003 års katalog finns också ett riktigt Gökur med uthoppande fågel och allt. Tänk att sätta den i depån och koppla ihop den med AIM'en så att göken hoppar ut varje gång man passerar!

DET hade varit jävligt klockrent! :lol
 
Teknikmagasinet har visst då en i sin katalog! Ser ut så här å kostar 269:-
 

Bifogat

  • 269kr.jpg
    269kr.jpg
    6 KB · Visningar: 40
Den har tyvärr ingen barometer som avger ett exakt siffervärde utan enbart en tendensvisare som visar typ, moln, sol, regn, hagel (Anderstorp) o s v.
 
Teddy skrev:
Jag söker en väderstation som har funktionerna termometer, hygrometer samt barometer. Det är användbart när man ska bedöma vilket huvudmunstycke som krävs i moppen. Förslag mottages tacksamt. När jag söker på internet får jag bara träffar på SMHI's alla väderstationer runtom i landet och det är jag inte intresserad av. Jag har hittat några för cirka 2000 kr men det är på tok för dyrt.

Men Teddy, vad tror du om manicken som jag har postat info och bild om här på forumet? Med den mäter du avgastemperraturen och anpassar huvudmunstycke för att hamna på optimala 1200 Fahrenheit. 1200 kr. Verkar rätt bra, tycker jag.
 
Axxexs skrev:
Att du vågar avslöja GP teamens stora hemlighet, kott-barometern! Ha ha!! :rofl
RAD-värden är bra för att få hjälp att välja munstycken INNAN man ger sig ut, avgastemperatur är en indikator på att hur rätt man valt.
Leta upp en begagnad AIM mychron2 så kan du köpa till två avgastempsensorer så får du digital avgastemp, lite coolare än två visare även om det säkert fungerar lika bra. Men med MyChron så kan man även ladda ned varvtider, hastigheter mm... Gissa om det är kul? Jepp, it is! :tuttar
http://www.aim-racing.se
 
Nyteknik skrev:
Men Teddy, vad tror du om manicken som jag har postat info och bild om här på forumet? Med den mäter du avgastemperraturen och anpassar huvudmunstycke för att hamna på optimala 1200 Fahrenheit. 1200 kr. Verkar rätt bra, tycker jag.

Problemet med den är att du kanske får lite svårt att upptäcka när avgastempen ligger på högre/lägre och vilket gaspådrag du har vid varje tillfälle.
Då är det som torkel skriver, betydligt vettigare med AIM som loggar så du kan läsa av i efterhand. Går tempen över är det oftast för sent om vi säger så...
Det är alltså ingen nackdel med avgastempsmätning, det är skitbra, det enda sura är att jag inte haft råd att köpa någon logger ännu :(
Men RAD måste du räkna på innan du ger dig ut, finns massa småprogram som hjälper dig räkna på det. Själv använder jag torkels tracktimer i kombination med BPS rad-räknare(tycker den är enklare än tracktimer) för att hålla koll på bestyckningen. BPS-räknaren finns att hämta ner gratis på nätet, men det förutsätter ju som sagt att ni har ett grundvärde att utgå ifrån.
 
oFFkeFF skrev:
Själv använder jag torkels tracktimer i kombination med BPS rad-räknare(tycker den är enklare än tracktimer) för att hålla koll på bestyckningen. BPS-räknaren finns att hämta ner gratis på nätet, men det förutsätter ju som sagt att ni har ett grundvärde att utgå ifrån.
Jo, det är ju JÄTTESVÅRT att skriva in tre värden... :confused:
 

Bifogat

  • radruta.jpg
    radruta.jpg
    5.1 KB · Visningar: 43
Torkel skrev:
Jo, det är ju JÄTTESVÅRT att skriva in tre värden... :confused:

Hehe, bara att BPS'en lämnar direkt förslag på storlek på munstycket(till honda då iaf)

annars kan jag ju tillägga att Tracktimer är det bästaste jag använt för att hålla ordning på setuper, särskilt för förvirrade människor som mig själv..
 
oFFkeFF skrev:
Hehe, bara att BPS'en lämnar direkt förslag på storlek på munstycket(till honda då iaf)

annars kan jag ju tillägga att Tracktimer är det bästaste jag använt för att hålla ordning på setuper, särskilt för förvirrade människor som mig själv..
Ok, har precis testat deras programvara. Enda skillnaden är väl att de har hårdkodade relationer mellan RAD och bestyckningsförändring samt att de anger det närmaste munstycket. Linjärt mot RAD är det nog i vilket fall. I nya Tracktimer så kan man ange två referenssessions med olika RAD och olika bestyckning och räkna ut utifrån det. En kakbit att mata in och sen slipper du det otäcka BPS-programmet! :D Tack för beröm förresten, det uppskattas.
 
Chris Ash skrev:
Själv räknar jag ut RAD:en för hand. Går det också.
Med Öjjes kurvor från Bells bok "Two Stroke Performance Tuning" eller? De har jag baserat mina formler på också!
 
Hur ser bestyckningen ut generellt vid väderändringar?

Kan man tex säga att:

Om lufttrycket stiger 10mBar så ska huvudmunstycket minskas en storlek?

Om luftfuktigheten minskar 10% så ska huvudmunstycket ökas ett steg?

Om temperaturen sjunker 5 grader ska huvudmunstycket ökas ett steg?

Finns det några sånna här ungefärliga regler som man kan misstänka vilken betyckning det ska sitta på? Ändras något mer än huvudmunstycken oxå?
 
Axxexs skrev:
Hur ser bestyckningen ut generellt vid väderändringar?

Kan man tex säga att:

Om lufttrycket stiger 10mBar så ska huvudmunstycket minskas en storlek?

Om luftfuktigheten minskar 10% så ska huvudmunstycket ökas ett steg?

Om temperaturen sjunker 5 grader ska huvudmunstycket ökas ett steg?

Finns det några sånna här ungefärliga regler som man kan misstänka vilken betyckning det ska sitta på? Ändras något mer än huvudmunstycken oxå?
Man kan inte basera det på endast en av faktorerna utan måste ta hänsyn till alla tre. Då får man det som kallas för korrigerat RAD. Givet att man har munstycken där storleken indikerar flöde (t.ex de på TZ250) så ska ändringen i flöde vara proportionellt mot ändringen i RAD. Vilken relation som gäller finns det olika regler om, enligt boken "Two-stroke performance tuning" av A. Graham Bell ska en RAD ökning på 12-15% ge en ökning av huvudmunstycket på 5%. Om jag minns rätt.
 
Torkel skrev:
Man kan inte basera det på endast en av faktorerna utan måste ta hänsyn till alla tre. Då får man det som kallas för korrigerat RAD. Givet att man har munstycken där storleken indikerar flöde (t.ex de på TZ250) så ska ändringen i flöde vara proportionellt mot ändringen i RAD. Vilken relation som gäller finns det olika regler om, enligt boken "Two-stroke performance tuning" av A. Graham Bell ska en RAD ökning på 12-15% ge en ökning av huvudmunstycket på 5%. Om jag minns rätt.

Jo det vet jag att man måste ta hänsyn till alla tre faktorerna!

Min fråga var mer så här då; att om man har en bra bestyckning och en av dom tre väderförändringarna ändrar sig, tex +5 grader, kan man då generellt säga att betyckningen ska minskas ett steg?

Om alla tre värdena ändrar sig ett steg åt samma håll så borde bestyckningen ökas tre steg osv..
 
Axxexs skrev:
Hur ser bestyckningen ut generellt vid väderändringar?

Kan man tex säga att:

Om lufttrycket stiger 10mBar så ska huvudmunstycket minskas en storlek?

Om luftfuktigheten minskar 10% så ska huvudmunstycket ökas ett steg?

Om temperaturen sjunker 5 grader ska huvudmunstycket ökas ett steg?

Finns det några sånna här ungefärliga regler som man kan misstänka vilken betyckning det ska sitta på? Ändras något mer än huvudmunstycken oxå?

Har man hittat en perfekt setup, vad gäller nålen och powerjet, så ska man egentligen inte behöva ändra något annat än huvudmunstycke och kanske röra lite på lågfarten.
Men det du skriver är väl en grund ungefär, men RAD är det som gäller för en riktigt korrekt bestyckning.
Men visst, råkar du ligga ett snäpp för högt blir det kanske inte någon dramatisk effektförlust, på hondan har jag iaf märkt att det inte blir någon större skillnad sen jag bytte till powerjetförgasarna, lite mindre känslig för väderomslag, sen hur det blir i sommar med kit-cylindrar och kolvar återstår att se, men det märker vi då ;)
 
Har en här till dig Teddy! Är den bästa som jag kunnat hitta till vettigt pris.. Kostar 785:- + moms, och har dom mätvärdena som önskas.

http://www.sagitta.se/matutr7.html
 

Bifogat

  • 61802[1].jpg
    61802[1].jpg
    5 KB · Visningar: 24
Last edited:
Oregon Scientific verkar göra schyssta prylar med! Kostar ca 130-150$ i USA..
 

Bifogat

  • B00006J03E.01.LZZZZZZZ[1].jpg
    B00006J03E.01.LZZZZZZZ[1].jpg
    27.9 KB · Visningar: 32
  • B00005B0BN.01.LZZZZZZZ[1].jpg
    B00005B0BN.01.LZZZZZZZ[1].jpg
    22.1 KB · Visningar: 34
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top