Väderstation

Axxexs skrev:
Man kan tydligen ha upp till 4st förare/hojar i Torkels program. Så vi kan även skriva in bestyckning/toppfart/varvtider/trimdelar osv även på depåmoppen!! Så det verkar lugnt!!
:banana :tummenupp

Tar du Yen?

oscar skrev:

Har du för många sånna pengar över eller? :va

(Jag tar alla pengar jag får... :rolleyes: )

Axxexs skrev:
Man kan tydligen ha upp till 4st förare/hojar i Torkels program. Så vi kan även skriva in bestyckning/toppfart/varvtider/trimdelar osv även på depåmoppen!! Så det verkar lugnt!!
:banana :tummenupp
4? Du kan ha 100 förare och 100 hojar om du vill! Eller fler! :tungan
Men den manuella tidtagningen gäller bara för max 4 förare åt gången, det är kanske den du tänker på?
Kom på att den RAD-funktion jag klippte in endast finns i v3.0 som inte är släppt ännu, den version som finns på hemsidan har den gamla metoden som inte är riktigt lika intuitiv...

Yen går utmärkt som synes! :tummenupp

Bifogat

• ttyen.jpg
    ttyen.jpg
    107.9 KB · Visningar: 130
Nu har jag köpt Tracktimer och fått en väderstation (BA898HG) så nu är man rustad men frågan jag när är följande.

Hur vet man när man har ett bra RAD värde att utgå ifrån? Utan en referens som man vet är bra är det ju skit samma om man kan räkna ut munstyckena eftersom det blir lika fel/rätt beroende på utgångspunkten.

Last edited:
Goodstuff skrev:
...Hur vet man när man har ett bra RAD värde att utgå ifrån?...
Vi har ju tidigare läst om hur Nordgren känner sig fram med bl a en hand på ramen och både du och jag har ju fått berättat av Racercalle hur han utvärderar bestyckning under uppvärmning. Det skulle vara intressant att få höra av Pålle som har jobbat en hel säsong med Ullis 125'a om hur han gör.

Goodstuff skrev:
Nu har jag köpt Tracktimer och fått en väderstation (BA898HG) så nu är man rustad men frågan jag när är följande.

Hur vet man när man har ett bra RAD värde att utgå ifrån? Utan en referens som man vet är bra är det ju skit samma om man kan räkna ut munstyckena eftersom det blir lika fel/rätt beroende på utgångspunkten.
Jag är ju ingen expert på att bestycka direkt men om motorn varvar som den ska och drar som den ska så kan man nog säga att du fått till en bra bestyckning. Notera då vilka munstycken du har samt det RAD som råder.
Gör sedan om det en dag med annat väder = annat RAD och knappra sen in dessa värde i jetting gurun så har du en bra grund för att få bestyckningsförslag givet olika RAD.

Teddy skrev:
Vi har ju tidigare läst om hur Nordgren känner sig fram med bl a en hand på ramen och både du och jag har ju fått berättat av Racercalle hur han utvärderar bestyckning under uppvärmning. Det skulle vara intressant att få höra av Pålle som har jobbat en hel säsong med Ullis 125'a om hur han gör.

Inga kommentarer :rolleyes:

Meckar man tvåtakt måste han ha lite koll på hur grejorna ska se ut efter ett pass... Jag som lyfte Ullis topp/cylinder efter varje pass fick ju en ganska bra uppfattning om vad som var rätt eller fel. Efter att ha diskuterat och lärt mig en massa av Brink och Nordgren så föreföll det nästan lätt också. Men jag hade tur eftersom det var ganska lika väderförhållanden Juli-Sep(Jag meckade faktiskt bara from. BikeWeek, men o andra sidan väldigt mycket av olika orsaker..). När vi körde en regnträning var vi helt ute och cyklade med bestyckningen. Då gäller det verkligen att förstå hur en förgasare fungerar!

Som jag redan sagt så körde vi aldrig på gränsen eftersom Ullis inte hade någon extracylinder. Den spikade i princip inte en enda gång under hela säsongen, så att det syntes på kolven, men gick ändå jäkligt bra.

Att bestycka rätt handlar om känsla och erfarenhet. Förhoppningsvis märker man om man är helt fel ute innan det är för sent. Men att hitta en grundsetup som funkar ska inte vara så svårt, om inte yttre faktorer påverkar det hela för mycket.

/Joakim

Last edited:
Jag tror att jag har en ganska bra uppfattning om var jag ska börja dels eftersom jag har en del problem, trasig powerjet och tjuvluft vid luftburken, och dels eftersom jag har inställningar som funkat bra och då topp och kolv varit i bra skick.
Dessutom har jag ju min privata mentor Ako. :tungan
Fast han kommer väl ha fullt upp med sin Aprilia i år så man kanske inte kan få så mycket hjälp då i varje fall....

Att få till en grundsetup som funkar utan att hojen spikar ska jag nog klara av men jag vill få till det med en bra bestyckning över hela varvtalsregistret och det är då det börjar bli svårt med olika nålar och olika munstycken och inställningar. Det gäller att få teori och praktik att mötas och det har jag inte lyckats med ännu. :näsblod

Goodstuff skrev:
Det gäller att få teori och praktik att mötas och det har jag inte lyckats med ännu. :näsblod
Du fick precis ett mail med en listig steg-för-steg-karta över saker att tänka på, enjoy!

Att hålla på att labba med olika nålar (som man inte vet fungerar) med endast känslan (framförallt om man inte är så erfaren) som instrument tycker jag verkar väl vaskligt det är rätt svårt att känna om du får en flatspot i bestyckningen då nål munstycke inte lirar och då blir det lätt dyrt....

Borsiin JR skrev:
Att hålla på att labba med olika nålar (som man inte vet fungerar) med endast känslan (framförallt om man inte är så erfaren) som instrument tycker jag verkar väl vaskligt det är rätt svårt att känna om du får en flatspot i bestyckningen då nål munstycke inte lirar och då blir det lätt dyrt....

Hur ska man göra då anser du? Tips mottages tacksamt.

Torkel skrev:
Jepp, den var det!

Det kanske var en Kungaklass hemlighet förresten??

Har du funderat något på att gå med i Cerwalliusteamet istället för Cawalliteamet då??? ;)

Goodstuff skrev:
Hur ska man göra då anser du? Tips mottages tacksamt.

Har du inte tillgång till andra instrument än din känsla så finns där ingen riktigt bra väg för att labba med nålar.....

EX
För att lättare komma ur torparen etc har din käre kompis sverre valt en nål som går relativt snålt under tidig öppning men är rätt kort för att ge fullt soppaflöde ner för rakan..
Du åker till Anderstorp....

Anderstorp låååång raka och snabb bana du åker med den nålen som gick perfekt på sviesta men bestyckar upp huvudmunstycket något för att kompensera för den lägre tempen och den längre rakan......
Med den relativt snåla nålen du valt till sviesta men större huvudmunstycket kommer hojjen att gå bra på fullt och höglast men när du går in i karusellen med bara säg 30-50% trottelöppning går det tokmagert pga att ditt stora huvudmunstycke inte verkar lika mycket som din snåla nål...... Du har åtminstone nära till depån :)

Skall man hålla på och labba med nålar som går snålare i vissa regioner för att hämta mer pulver ut ur svängarna bör man vara rätt kunnig alternativt köra cykeln rätt fett (och det vill man ju inte).....

Annars är det bara att investera i instrument såsom detonationsräknare + ev EGT

OBS ovanstående är ett helt uppdiktat exempel

Fortsättning:
http://www.speedandsport.com/images/jet2.jpg

En rätt ok bild över vad för parametrar på nålen det finns att leka med.....
Skulle jag fibbla med nålarna skulle jag satsa på att ha 3 nålar med olika vinkel (taper) men samma längd och diameter....
Då påverkar du mest de övre regionerna där det är lättast att känna fel....

Du skall tänka på att det är väldigt lätt att skruva bort sig 3 nålar med 5 möjliga clip position+mängder av munstycken......

Skall du pilla med nålar gör det på hemmabanan där du lägger mycket tid...

Börja med din grundsetup och få till huvudmunstycket så att det blir bra möjligen med dragning åt det feta. Sen kan du börja exprimentera med en nål med lite magrare taper för att slutgiltigen testa att höja/sänka clip position för att få bra fart ut ur långsamma svängar...

Last edited:
Har inte här att göra (EDIT: jo visst fan har jag det!) men tycker tråden är intresant. Kan det inte vara halv-vettigt att försöka ligga ett litet stänk av smårikt på allt under full gas? Jag tänker situationen efter en långraka på fullgas och med en kanske något mager nål tillsammans med en reducering från 100% trottel till låt säga 97%, ger ju faktiskt en magring i absolut värsta läge. (nästan) Jag menar, saknar man pulver runt 50-80% gas så kan man ju alltid magra genom att gasa mera?

Last edited:
Nu har jag haft min Oregon med extern mätare igång ett tag och noterat att de två aldrig, nästan i varje fall, visar samma temperatur och luftfuktighet trots att de står precis bredvid varandra.
Åhhhh! Dagens I-landsproblem. :D

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back