Väderstation

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Jajaja jag veeeeet att det garanterat har diskuterats förut, men man måste ju dra sitt strå till stacken för att fylla på detta klena forum...

Vilken är den bästa väderstationen för racing?

Vilken är den mest prisvärda?

Vilken är budgetvarianten som ändå funkar?

Vilken är helkass?

Vill man att de ska visa något mer än temp, lufttryck, luftfuktighet?

oscar skrev:
Jajaja jag veeeeet att det garanterat har diskuterats förut, men man måste ju dra sitt strå till stacken för att fylla på detta klena forum...

Vilken är den bästa väderstationen för racing?

Vilken är den mest prisvärda?

Vilken är budgetvarianten som ändå funkar?

Vilken är helkass?

Vill man att de ska visa något mer än temp, lufttryck, luftfuktighet?

Din nestor Nordgren kan svara på detta i sömnen. :7peta

Edit: Teddy köpte efter visst övervägande en modell som han har varit nöjd med. Frågan är hur stor nytta man har av en väderstation.

Nyteknik skrev:

Edit: Teddy köpte efter visst övervägande en modell som han har varit nöjd med. Frågan är hur stor nytta man har av en väderstation.

Inte jag som ska använda den, det är Pålle... :hihi

Min väderstation bestod av en temp och hygrometer från biltema, samt en barometer från clas olson, total kostnad 95kr tror jag.
Dock råkade jag alltför enkelt paja barometern.
Man behöver ingen värsting, men det går ju att hitta fina digitala för runt tusenlappen.
Und, ja, det är en absolut nödvändighet för att ha korrekt bestyckning.
Fingret i luften kan ge ett hum, och man kan kanske pricka någorlunda rätt på "känslan", men alltför enkelt att råka gå ett steg för lågt och på det sättet få för mycket detonationer. På samma sätt om man fegar går det åt andra hållet, man tappar de där 5hk'arna som kan vara avgörande.
Väderstation i kombo med, detsensor och logger så har man allt för att alltid kunna ha motorn i perfekt trim.
Har man inte råd med allt det, så är det prio ett med väderstationen.

oFFkeFF skrev:
Und, ja, det är en absolut nödvändighet för att ha korrekt bestyckning.

Ändå ser man förare med både gediget kunnande och resurser som överstiger de som krävs för inköp av en väderstation köra med för mager (felaktig) bestyckning med haveri som följd. Hur hänger det ihop?

Nyteknik skrev:
Ändå ser man förare med både gediget kunnande och resurser som överstiger de som krävs för inköp av en väderstation köra med för mager (felaktig) bestyckning med haveri som följd. Hur hänger det ihop?

Vilka då?
De jag vet som är utan väderstation, brukar tjyvkika på andras väderstationer..

Edit: Undrar dessutom hur du vet att deras motor lämnat toppeffekt, eller inte haft detonationsproblem :rolleyes:

oFFkeFF skrev:
Vilka då?
De jag vet som är utan väderstation, brukar tjyvkika på andras väderstationer..

Edit: Undrar dessutom hur du vet att deras motor lämnat toppeffekt, eller inte haft detonationsproblem :rolleyes:

Jag utgår från att alla rutinerade 250-förare har en väderstation. Ändå är det ju inte helt ovanligt att de råkar ut för skurna/nypna kolvar. Beror inte det ofta på för snål bestyckning?

En väderstation är ett måste när man kör 2-t. Utan en väderstation blir bestyckning i bästa fall en chansning om man inte provkör först eller har en enorm erfarenhet och kan "känna" sig till rätt bestyckning när man varmkör. Men en väderstation och en miniräknare kan man snabbt, enkelt och framförallt korrekt räkna fram RAD och sätta i rätt munstycke innan man ens startat hojen!

Efter att ha scannat markanden köpte jag en Oregon Scientific - BAA913HG från <http://www.ukweathershop.co.uk/>

Varför? För att den var billigast såklart! Tänk inte ens tanken att handla över disk i Sverige, här är priserna från de dubbla och uppåt. Det är faktiskt rent löjligt vilka skillnader det är. har verkligen svenska handlare inte upptäckt Internet? Jag behövde inte ens gå till affären. Tre dagar efter beställning låg en lapp i bervlådan. Det var bara att gå till det lokala utlämningsstället på hörnan i grannkvarteret och hämta paketet.

Väderstationen fungerar utmärkt. Var pengar inget problem hade jag dock valt att lägga dryga dubbla summan och köpt en Silva ADC Pro, se <www.silva.se>. Det coola är att den har RAD som förprogrammerad funktion inbyggd. Jag måste knappa in värdena (temp, luftfuktighet och tryck) i en miniräknare för att få fram RAD. Dessutom är ADC Pro liten till formatet och designad för att användas utomhus till skillnad från min väderstation som är designad för vardagsrumsbruk, den är stor och kanppast särskillt tålig. Likt alla andra väderstationer är Silva svindyr i Sverige, kostar drygt 4000 kr men finns att köpa utomlands för knappt 2000 kr, då heter samma produkt dock Brunton ADC Pro. Se denna länk t ex <http://www.ambientweather.com/bruntonadcpro.html>.

Nyteknik skrev:
Jag utgår från att alla rutinerade 250-förare har en väderstation. Ändå är det ju inte helt ovanligt att de råkar ut för skurna/nypna kolvar. Beror inte det ofta på för snål bestyckning?

Snål bestyckning, högt komp, gruskorn, elakt ställd tändning, finns många felkällor.
Det svåra är ju inte att hitta effekten på toppen, det är ganska enkelt, det svåra är att få till så att hojen går bra genom hela registret.

Nyteknik skrev:

I kombination med t.ex mitt program så kan man ha rätt så stor nytta av en sådan:

1. Bestycka förgasarna så att hojen går som kulor och krut
2. Skriv in lufttryck, relativ luftfuktighet samt temperatur i TT och du får ett RAD-värde (korrigerat RAD mind you! Utan luftfuktighet får man okorrigerat RAD och det duger inget till)
3. Knappa in munstyckesstorlekarna samt RAD värdet i Jetting gurun som en referens

Gör sedan likadant vid ett annat tillfälle med markant annorlunda RAD, då har du två referenspunkter som sedan programmet helt enkelt gör en rätlinjig approximation mellan och ger förslag på bestyckning givet andra värden på RAD. Fungerar lika bra för insprutningsmotorer med ställbart sprut (KBA och Micke Nilsson vet. :tungan )

Calle Torssell har köpt en Ferraridesignad väderstation som han iofs inte har fått ännu men den såg bra ut på papperet. Kommer inte ihåg namnet nåt med Boston eller Oxford har jag för mig. En extern givare som man kan flytta ut från depån/depåboxen rekommenderas också enligt Per C Hamang (mek åt Micke och KBA) så satsa på en sådan om det finns.

Bifogat

• jettingguru1.jpg
    jettingguru1.jpg
    32.9 KB · Visningar: 186
  • jettingguru2.jpg
    jettingguru2.jpg
    21.2 KB · Visningar: 139
  • radcalc.jpg
    radcalc.jpg
    13.3 KB · Visningar: 156
Last edited:
Tracktimer rockar på det här, så ÄR det :tummenupp
Haft ett ras sen jag skaffade tracktimer och väderstation, och det berodde inte på felbestyckning, hojen gick visserligen snålt, men det berodde på ett igensatt munstycke. Fort har den gått också :)

Torkel skrev:
...Calle Torssell har köpt en Ferraridesignad väderstation som han iofs inte har fått ännu men den såg bra ut på papperet. Kommer inte ihåg namnet nåt med Boston eller Oxford har jag för mig...
Den är från samma tillverkare, Oregon Scientiffic, som jag har. Jag övervägde starkt att köpa den enbart p g a att den var så snygg men till slut tog SnålTeddy sitt förnuft till fånga och bortsåg från de estetiska värdena till förmån för de monetära och praktiska. Förutom att "Monza Weather Station" är cirka 25£ dyrare än BAA913HG har den en grövre gradering för väderprognos. Annars är de båda modellerna misstänkt lika varandra. Jag misstänker starkt att Monza'n är en BAA913HG med annat skal.

Den enda funktion jag saknar är en konstant överblik över lufttryckets förändring under de senaste 24 timmarna, gärna ett stapeldiagram likt det BAA938HG har. Inget måste men jag skulle hellre ha en sådan än en symbol för väderprognos, det är ju samma funktion, det är bara två olika sätt att visa den. BAA913HG har en knapp med namnet "History" så att man själv kan bläddra och visa lufttrycket under de senaste 24 timmarna med en timmes mellanrum. Det vore bättre att ha den på displayen konstant istället för någon flamsig prognossymbol.

oscar skrev:
Illa att ta betalt i USD nu... :hihi
Inte så värst va... :mad: När jag släpper v3.0 snart så blir det prisjusteringar samt prissättning i euro. Och en billig basicversion... Men bestyckningsberäkningarna fungerar lika bra på en oregistrerad version, bara att ladda ner från hemsidan om man vill ha det.

Nyteknik skrev:

Kan berätta att väldigt många går och tittar hos andra, vill inte namn ge någon. Man hade jag tagit en krona för varje gång någon tittade på den hade jag kunnat köpt en ny värsting med regnmätere också...

Sen en grej till, man måste veta vad man ska göra också det räcker inte bara att veta vädret.

Jag vill ha en Oregon Scientific, och Torkels program. KÖP Oscar.

Pålle skrev:

Varför duger inte Clas Ohlson? :mad:

Numera gör jag inköp ENDAST i Yen, så om Torkel kan tänka sig att ändra priset till 250 Yen så blir det en deal!

Pålle skrev:

Man kan tydligen ha upp till 4st förare/hojar i Torkels program. Så vi kan även skriva in bestyckning/toppfart/varvtider/trimdelar osv även på depåmoppen!! Så det verkar lugnt!!
:banana :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back