Uttag för GPS som bryts med tändningen

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Hej,
Jag vill montera ett GPS fäste på en kawasaki ZX6R laddar GPS då tändningen är tillslagen, men inte då tändningen är av.

Någon som kan dela med sig några erfarenheter om hur man bör gå tillväga för att koppla in ett GPS fäste så i allmänhet, och på en Kawasaki i synnerhet?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Inte på en ZX6R i synnerhet, men en hastigt hoprafsad generell lösning jag brukar använda enligt nedan. Får återkomma med ett begripligt kopplingsschema :gnissla

* Köp ett lämpligt 4-poligt relä (av typ NC)
* Lokalisera kabel för bakre skyltbelysning när det passerar batteriet
* Kapa och använd skyltbelysningen som styrspänning i relät
* Använd 12V direkt från batteriet in i relät, sätt en lämplig säkring mellan.
* Mata utgående 12V från relät till en kopplingsplint, lämpligtvis isolerad sådan.
* I kopplingsplinten koppla in skyltbelysning, GPS samt eventuella andra tillbehör som ska vara igång när tändning är på.

Ett annat alternativ är att dra kabel från batteriets pluspol -> säkring -> dra kabeln från till brytare på styret och sen ner till kopplingsplint under sadeln -> koppla in utrustning mot kopplingsplinten, du kan nu bryta den med brytaren på styret. Gjorde den lösningen när jag hade behov att ladda utrustning utan att ha hojen igång, men inte nödvändigtvis alltid.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte på en ZX6R i synnerhet, men en hastigt hoprafsad generell lösning jag brukar använda enligt nedan. Får återkomma med ett begripligt kopplingsschema :gnissla

* Köp ett lämpligt 4-poligt relä (av typ NC)
* Lokalisera kabel för bakre skyltbelysning när det passerar batteriet
* Kapa och använd skyltbelysningen som styrspänning i relät
* Använd 12V direkt från batteriet in i relät, sätt en lämplig säkring mellan.
* Mata utgående 12V från relät till en kopplingsplint, lämpligtvis isolerad sådan.
* I kopplingsplinten koppla in skyltbelysning, GPS samt eventuella andra tillbehör som ska vara igång när tändning är på.

Ett annat alternativ är att dra kabel från batteriets pluspol -> säkring -> dra kabeln från till brytare på styret och sen ner till kopplingsplint under sadeln -> koppla in utrustning mot kopplingsplinten, du kan nu bryta den med brytaren på styret. Gjorde den lösningen när jag hade behov att ladda utrustning utan att ha hojen igång, men inte nödvändigtvis alltid.

Bör inte reläet vara av typen NO (Normally Open) dvs när styrspänningen från skyltbelysningen kommer så drar reläet och matar tex GPS ???
Tex Biltema 42305. Byt till en mindre säkring !

Har det själv mycket enklare, direkt på batteriet utgående kablar till ett
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterisladd-2000016427/
(Ja batteriklämmorna är förståss bortklippta.)
som sitter fast framför styret. Och ovanpå batteriet i ledning från + ligger säkring inlindad eltejp intryckt i två
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Flatstiftshylsa-2000018388/
Det har uttaget använder jag också för att koppla batteriunderhållsladdaren till när hojen står i garaget.

Men en GPS drar inte mycket ström. Jag hade nöjt mig med en 2A eller 5A säkring som ovan och inkopplad till skyltbelysningssladden.
 
Last edited:

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Varför krångla till det? Jag skalade av isoleringen på kabeln som går till bakljuset och lödde på en kabel som
drogs fram till GPS-n. GPS-en drar så lite ström så en extra säkring behövs inte. Dock om du vill vara extra säker så inte en kortslutning i GPS-n också släcker bakljuset kan du ju sätta in en säkring i kabeln till GPS-n. Denna säkring måste då vara avsevärt mindre än säkringen till bakljuset.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top