Utrustning / skydd ??

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vad har ni för utrustning (på somamren) när ni kör Motard??
Kör ni med skinnställ, eller har ni MX kläder??

I så fall vilket axel/mag/rygg skudd har ni??

Ska man satsa på en sådan här (A):
(typen, inte just Sinisalo)
04_mx_products_ikuva45671001.jpg



Eller ska man köra lite mer klassisk MX skydd (B):
04_mx_products_ikuva45663001.jpg



Vad säger ni??

Ska man ha vanligt ryggskena under skydd "B"? Plasten räcker ju knappast om man trillar på gata.
Blir det inte lite knöligt med ryggskena under plasten??
 
Last edited:
PutteLiten skrev:
Vad har ni för utrustning (på somamren) när ni kör Motard??
Kör ni med skinnställ, eller har ni MX kläder??

I så fall vilket axel/mag/rygg skudd har ni??

Ska man satsa på en sådan här (A):
(typen, inte just Sinisalo)
http://www.sinisalo.com/tmp/04_mx_products_ikuva45671001.jpg


Eller ska man köra lite mer klassisk MX skydd (B):
http://www.sinisalo.com/tmp/04_mx_products_ikuva45663001.jpg


Vad säger ni??

Ska man ha vanligt ryggskena under skydd "B"? Plasten räcker ju knappast om man trillar på gata.
Blir det inte lite knöligt med ryggskena under plasten??

Tja, crosskydd är väl bra om du åker cross/enduro med din motard vilket jag tippar på att du inte gör.
Skinnställ och skinnhandskar...
Gärna MX-stövlar och hjälm dock...

Daniel...
 
Om du kan ta ut ordinarie skydden ur skinnstället, så kan en sådan där väst vara funkis. Bröstplattan kan skydda mot en del otäckheter. Men skinnställ bör du använda. Ju finare skinnställ, desto bättre. Mycket stoppning och gärna ett ventilerat så det inte blir så svettigt.

Cross-stövlar bör man ha istället för vanliga gat-stövlar. rr-handskar med ordentliga knogskydd m.m.
 
Jag har MX boots, MX hjälm (snart) och kör med RR-handskar.

Jag undrade mest hur bra plastskydden(det övre är mest intressant) skyddar om man bara har dem (och ryggskydd) jämfört med skinn.
Skinn + massa skydd är ju bäst, men mitt på sommaren är det förbannat varmt så det jag var ute efter är om man kunde köra med lite luftigare kläder men ändå bibehålla en ganska hög skyddsfaktor.

Visst hade jag tänkt bränna runt lite på grus och kanske till och med crossbanan om den öppna innan asfalt säsongen startar. Men det är i huvudsak motard7asfalt som jag tänkt köra.

Alternativ till ovan är ju nytt "sommar"skinnställ. Billigt och bra...

I dag kör jag med skinn. Men detär inte speciellt ventilerat, faktum med så med en tröja under så fryster jag inte ens vid regnkörning i slutet av November...
 
jag kör med mitt spidi ställ.. med vanlig ryggväst...

funkat bra för mina motard bravader hitils.. och hållt bra vid RR vurpor.
 
Skinnställ är det enda rätta om man ska åka på asfalt.
 
Jag kör alltid med rejäla cross stövlar, helt ryggskydd typ cross, lösa armbågs & knäskydd och handskar med knogskydd. Skinnställ om det är mest asfalt (nytt ska inhandlas mitt är riktigt gammalt) annars crosskläder för grusåka. :tummenupp
 
Jag tänkte försöka få på mig typ det övre av de skydden du har där under ett skinnställ. Har inte provat om det funkar än men kanske ;). I värsta fall får man väl börja banta...

- Johan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top