Utrustning för att byta däck själv

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Bra tänkt, får lägga till det på listan.



Lite det som är tanken... sen är det så också att de däck som sitter på, Pirelli Diablo Supercorsa... sjyssta däck men usla i vått så jag tänkte ta av de och sätta på Power Pure och sen byta tillbaka till dessa i sommar när det är varmt och förhoppningsvis torrt ute igen.


Eller behöva byta ett par däck som är halvslitna för man inte riktigt vet om de ska hålla en körning till eller vara helt slut. Då är det rätt skönt att känna sig säker att när det behövs kan jag ändå byta under dagen ifall det behövs än byta i förtid och ha flera däck liggandes som är halvslut.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Eller behöva byta ett par däck som är halvslitna för man inte riktigt vet om de ska hålla en körning till eller vara helt slut. Då är det rätt skönt att känna sig säker att när det behövs kan jag ändå byta under dagen ifall det behövs än byta i förtid och ha flera däck liggandes som är halvslut.

Så sant som det är sagt.

Sen gillar jag att säga som min son på 2,5år... "Jag kan". :D
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jaha, nu har jag bytt bakdäck efter en hel del slit... tror jag missade det där med däckpasta vid avtagningen men skall försöka hitta lite tips om hur man gör till jag tar framdäcket.
Använde dock redigt med pasta när jag satte på nya däcket och då kunde jag näst intill kasta på däcket.

Nån som har nån länk till sköna instruktioner hur man gör manuella byten?
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
skall prova byta däck för första gången nästa vecka.
En sak är jag lite osäker på, behöver man Ventilverktyget från biltema, vad är funktionen?

Varför inte en vanlig fast nyckel?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
skall prova byta däck för första gången nästa vecka.
En sak är jag lite osäker på, behöver man Ventilverktyget från biltema, vad är funktionen?

Varför inte en vanlig fast nyckel?


du måste ha ur själva ventilen. det du tänker på är låsmuttern som du lossar slangen med, på slanglösa fälgar har du inte ens den muttern.
 

Slowrider

Medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K5 & Honda CBR 1000 ROSSI EDITION
Hur går det för er? är det någon som fått ihop hela utrustningen? Som gärna bor i göteborg med omnejd och vill öva på ett bakdäck? :) Pm:a gärna :)
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Vi håller på att byta däck här nu men vi förstår inte på vilket sätt man skall använda ventilverktyget från biltema, den skall ju plocka ur ventilen från däcket, men huuuur? Någon som vet??
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...

det var den första,men vi fixade det utan verktyg, vi tömde luften genom att trycka in ventilen.

Nästa problem, däcket är på men vi får det inte att spåra, hur får man det att följa spåret i fälgen? försöker kolla videon men ingen verkar spåra, som om det skall gå automatiskt..
 
Last edited:

busta

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Härnösand
Hoj
CBR1000RR -04
Spåra? ... pumpa däcket (med kompressor) och håll fingrarna borta från springan mellan däck och fälg. däcket kommer att hoppa (smälla) till då det halkar över kanterna (inne på fälgbanan) och börja täta mot fälgkanterna.

[YOUTUBE-ID]j3XUnvJPtTU[/YOUTUBE-ID]


det var den första,men vi fixade det utan verktyg, vi tömde luften genom att trycka in ventilen.

Nästa problem, däcket är på men vi får det inte att spåra, hur får man det att följa spåret i fälgen? försöker kolla videon men ingen verkar spåra, som om det skall gå automatiskt..
 
Last edited:

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Spåra? ... pumpa däcket (med kompressor) och håll fingrarna borta från springan mellan däck och fälg. däcket kommer att hoppa (smälla) till då det halkar över kanterna (inne på fälgbanan) och börja täta mot fälgkanterna.

jepp vad jag just skrev.
måste ventilen vara ur för att det skall flöda tillräckligt med luft in i däcket för att det skall spåra?

vi har denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Ventilverktyg/

och förstår inte hur den skall användas.

den
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tning/Hjul-och-Dack/Ventilnalsverktyg-moment/
eller den
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Ventilnalsverktyg/

ser smartare ut.
 

busta

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Härnösand
Hoj
CBR1000RR -04
Det underlättar om ventilen är ur men det kan gå ändå...
Ett trick är att ställa hjulet på högkant och trycka lite på det med näven medans du pumpar. bara så den börjar täta mot fälgen, då brukar dom börja "ta luft". Akta fingrarna!! :)
Annars skaffa denna och skruva ur ventilen (nålventilen).

Verktyget du har är för att underlätta montering/demontering av hela ventilstocken, du vill ju i detta fall bara skruva ur nålventilen...

jepp vad jag just skrev.
måste ventilen vara ur för att det skall flöda tillräckligt med luft in i däcket för att det skall spåra?

vi har denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Ventilverktyg/

och förstår inte hur den skall användas.

den
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tning/Hjul-och-Dack/Ventilnalsverktyg-moment/
eller den
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Ventilnalsverktyg/

ser smartare ut.
 
Last edited:

negascout

Blåbär
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Gagnef
Hoj
cbr 1000rr -04
Så här ser min "bead breaker" ut, den tog ca 10 min att göra o funkar klockrent på både mc o bildäck! :tummenupp Plattstålet är ca 30 cm, 30x2 mm, reglarna är 2x4.
 

Bifogat

  • 2011-07-28_20-02-46_305.jpg
    2011-07-28_20-02-46_305.jpg
    202.4 KB · Visningar: 363
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top