Utlandstjänst

Har en polare som är i Afghanistan nu...
Men bra eller anus?
Han drog med kommentaren: Ja men det är ju inte krig där om du tror det! :rolleyes:
Jorå så att... Man kanske ska ha en sundare inställning...

Själv har jag inte gjort lumpen så jag skulle nog skjuta mig själv om jag höll i en pistol eller nåt sånt vad det nu kan heta.... :hihi

Mr. Red skrev:
Nån som gjort utlandstjänst? Bra eller anus?

Svårt å säga generellt, beror ju väldigt mycket på flertalet faktorer.
Var du gör den, med vilka, hur du är som person, vad du förväntar dig etc.

Personligen så ångrar jag det inte i varje fall.

Mr. Red skrev:
Nån som gjort utlandstjänst? Bra eller anus?

Jag var i kosovo hösten 04, BRA säger jag. Alltid är det lite strul med nåt precis som i vanliga livet men jag tycker det var skitbra. Man kanske inte springer runt och har kul jämnt men jag fick många upplevelser man nog inte får i sverige när man står vid löpande bandet eller pluggar.

Är du sugen så tycker jag du ska forska lite om det, www.soldf.com och in på deras forum så finns det lite. Sen har ju försvarsmakten www.mil.se/int

Sen ska man ju vara medveten om att det finns vissa risker och att man kan få se saker som man inte släpper så lätt, men man växer som människa och får kanske möjligheten att hjälpa andra människor för en gångs skull...

Har inte gjort lumpen än, men rycker in till sommarn... får väl se om de ä nån som vill ha en i utlandet också :P

Var på ks07. Finns mycket att säga men gör lumpen först!
Överlag så ju tidigare mission desto mer frihet och mer risker.
Ju senare mission desto mer regler och säkrare och lugnare. (inte negativt!)

Man får bra betalt och kan spara mkt pengar eftersom man har mat och boende klart. Dock blir det ofta mkt rutin, en del gillar det andra inte.
Det klyftigaste är att åka på en lätt befattning på sen mission första gången du åker, och sedan på klurigare befattning på tidigare mission nästa gång.
Nästan alla förhållanden krashar för dem som åker på utlandstjänst.
Tror att de flesta som åker känner på sig att det är något dom vill/måste göra. Ha inga förväntningar om att rädda världen eller att lokalbefolkningen skall vara tacksam. Om du vill göra det så gör det!

Far min var FN-soldat (transportpluton) på Cypern när det var oroligheter där en gång i tiden. Han har nästan bara berättat bra saker. Han var på väg till Kosovo ett tag också, men blev hindrad av mor min :D

För att citera honom: "Den som har möjlighet att göra utlandstjänst. ÅK!"

Jag kände en som var på utlandstjänst, jag frågade honom om han fick skjuta någon (på skämt):
"Nej, men en gång fick vi slå demonstranter med batong" (Stolt/nöjd)

:rofl

Med andra ord, utlandstjänst verkar fett.

Markus skrev:
Jag kände en som var på utlandstjänst, jag frågade honom om han fick skjuta någon (på skämt):
"Nej, men en gång fick vi slå demonstranter med batong" (Stolt/nöjd)

:rofl

:hihi

Alltså allvarligt. Är det bara jag som he väldigt speciella erfarenheter av FN snubbar?
När jag var typ tolv så träffade jag mitt livs första FN (eller nån annan utlandstjänstgörande) soldat. En riktigt snäll och bra kille. Direkt så fick man tanken att "dom här snubbarna är ju stabila och schyssta snubbar"!

Ack så fel man kan ha.

Det var den sista vettigt funtade utlandstjänstgöraren som jag träffat. Sedan har det varit den ena dummare än den andra... Stabila är inte direkt ledordet..

OBS! Detta är inte på något sätt bevisat att alla skulle vara rubbade och tom. jag fattar att det finns vettiga med, men det skulle vara kul att höra era erfarenheter och se hur galet ute jag är.

Last edited:
juha01 skrev:
Sedan har det varit den ena dummare än den andra... Stabila är inte direkt ledordet..

OBS! Detta är inte på något sätt bevisat att alla skulle vara rubbade och tom. jag fattar stt det finns vettiga med, men det skulle vara kul att höra era erfarenheter och se hur galet ute jag är.

:machinegu Du skall döööööö!! Jag skall skjuta dig nedifrån och upp med mina bägge kalashnikovs och spränga dig med handgranater!! :mad:
Expect the unexpected motherfucker!

Min bror är FN-soldat, han har tidigare varit iväg i Kosovo och Liberia och är just nu i Afgahnistan. Han tycker att det är schysst iallafall.
Dessutom blir dom riktigt vältränade när dom är på utbildning.
Vill också ha sån utbildning, på sex veckor får dom kanon kropp.

Min bror är en otroligt samlad/stabil och ordenligt person så att alla är rötägg stämmer inte.

Alicia skrev:
Dessutom blir dom riktigt vältränade när dom är på utbildning.
Vill också ha sån utbildning, på sex veckor får dom kanon kropp.
Måste väl ha lite med grundhyddan att göra också... :hihi

Men jag håller lite med juha01 faktiskt, när militärer rör sig ensamma på hemmaplan så kan man styra snacket åt det håll man vill (dvs inte militärskjutaalltsomrörsigochjagärmanmenintedu) men rör dom sig i flock så är det tamme fan helt omöjligt att föra en normal konversation.

Lägger till en sån här :pannkyss för jag tar för givet att det finns "sunda" militärer också men göm er inte bara! :)

Kom på en ball militär nu! Är en nisse som brukar komma in på jobbet med läderväst med MC-klubbsemblem på ryggen, skit trevlig, kör nån stor chopperliknande maskin och ser allmän gangster ut på fritiden men sen på dagarna så är han skitnogrann officer. Fler såna tack! :yoparty

Last edited:
Hmm jo kanske det... men min bror var allt lite småfet sista gången jag såg honom innan utbildningen och se vart det bara muskler.
Jo men det är väl samma sak att komma in i en diskussion med motorcykel människor, helt omöjligt att snacka om något annat. :hihi

Blomquist #14 skrev:
Måste väl ha lite med grundhyddan att göra också... :hihi

Men jag håller lite med juha01 faktiskt, när militärer rör sig ensamma på hemmaplan så kan man styra snacket åt det håll man vill (dvs inte militärskjutaalltsomrörsigochjagärmanmenintedu) men rör dom sig i flock så är det tamme fan helt omöjligt att föra en normal konversation.

Lägger till en sån här :pannkyss för jag tar för givet att det finns "sunda" militärer också men göm er inte bara! :)

Kom på en ball militär nu! Är en nisse som brukar komma in på jobbet med läderväst med MC-klubbsemblem på ryggen, skit trevlig, kör nån stor chopperliknande maskin och ser allmän gangster ut på fritiden men sen på dagarna så är han skitnogrann officer. Fler såna tack! :yoparty

juha01 skrev:
Det var den sista vettigt funtade utlandstjänstgöraren som jag träffat. Sedan har det varit den ena dummare än den andra... Stabila är inte direkt ledordet...
Det där säger nog mer om din bekantskapskrets eller var du nu träffar dom, än om folk som har gjort utlandstjänst i allmänhet...

Alicia skrev:
Jo men det är väl samma sak att komma in i en diskussion med motorcykel människor, helt omöjligt att snacka om något annat. :hihi
Ja men det där är en jävla skillnad!!! :crash

Får du chansen efter lumpen så åk.
Har själv gjort FN/Utlandstjänst några gånger i Bosnien och Kosovo (Ba04 & 07, Ks01).
Allt är inte bara kul och positivt men man växer som människa och
lär sig lite mer om sig själv.
Men precis som någon annan skrev så tro inte att du ska rädda hela världen
för så är det inte. Och desto tidigare misson dessto bättre, men kanske bra att börja med en lite lungnare....
Det är ett bra sätt att spara ihop till en ny MC om man inte har för mycket fasta kostnader hemma. 80000-100000 kr går att spara på ett halvår utan att snåla speciellt mycket.

=juha01Alltså allvarligt. Är det bara jag som he väldigt speciella erfarenheter av FN snubbar?

Så här är det:

Vissa blir lite knäppa när dom är på mission, gäller främst dom som åker ned först. En av orsakerna är hemskheter, en annan är långvarig psykisk stress, en tredje är att de kommer hem till en tom lägenhet, och upplever att omvärlden inte förstår dem. (finns säkert mer anledningar)
Flickvännens "stora grej" är liksom att hon bytt gardiner medans fd solds "stora grej" är skjutandet vid Mostar = konflikt.
Litet socialt liv i Sv, inget fast jobb, kan leda till att en person åker på många missioner = blir lite skummare varje gång och ännu sämre socialt liv och mindre jobb i sv.

Nuförtiden har finns det mkt bättre omhändertagande för hemkommna sold än tidigare och de som vill prata med psykolog får göra det osv. Hemkommna spenderar några dagar på kronans område för att "landa" ordentligt. Tror även att cermonierna är mer omfattande så att personerna som varit iväg känner sig viktigare och det varit meningsfullt.

Dock brukar militären dra till sig en del original, och det är nog några av dessa du träffat, de flesta svenskar på mission är normala. FörsvarsM vill altså inte ha vapengalningar, labila eller folk som åker bort 2,5 år i ett sträck.

Man kan givetvis späda på missionshistorier ganska rejält hemma i Sv, vilket du säkert märkt om du pratat med någon som druckit. :hihi

Bara för att vara besserschmisser så åker de flesta svenskar inte på FN-tjänst utan på olika Nato-projekt.

Gjorde lumpen som stridsfordonstransport gruppchef på livgardet. Har fram och tillbaka funderat på att söka utlandstjänstgöring men det är väl inte så lätt att bli uttagen när man bara är 20 år?

De som varit med tidigare går väl före i kön?

Malmus skrev:

Jupp. Men du kan söka vakanser, kanske enklare.
Tror det är svårt för dig att åka till Afghanistan men enkelt att åka till Kosovo.

Malmus skrev:
Har fram och tillbaka funderat på att söka utlandstjänstgöring men det är väl inte så lätt att bli uttagen när man bara är 20 år?

Min polare som är i Afghanistan är 22 år...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg