Utländskt bilkörkort mot svenskt

• Thread starter Thread starter Ozzi
  • Start date Start date

Ozzi

Guest
Vad är det som gäller om en person från nått av afrikas alla länder kommer hit med sitt utländska körkort, är det bara att byta in det mot ett svenskt.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/utlandska-korkort/

Utbyte av körkort från EES-stater
Du får byta ut ditt körkort från en EES-stat mot ett likvärdigt svenskt körkort om körkortet är giltigt i Sverige och du är permanent bosatt i Sverige. Du använder dig av blanketten "Ansökan om utbyte av utländskt körkort" som du beställer på sidan blanketter.

Blanketter

Observera att en förutsättning för att e-tjänsten Beställ blankett ska fungera är att Transportstyrelsen har uppgift om ditt personnummer eller samordningsnummer samt adress i Vägtrafikregistret.

Du kan också kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för körkortsfrågor på telefon 0771-81 81 81 eller använda kontaktformuläret på sidan Kontakt.

Körkort från andra länder- giltighet i Sverige
För att körkort från andra länder ska gälla i Sverige krävs att:

* körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats,
* innehavaren inte är folkbokförd i Sverige sedan mer än ett år,
* körkortet inte har bytts ut mot ett svenskt körkort
* innehavaren inte också har ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat.

Det finns internationella överenskommelser om hur ett körkort ska vara utformat (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik). Ett körkort som inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är utfärdat på engelska, tyska eller franska, gäller endast tillsammans med en bestyrkt översättning till engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det endast tillsammans med en identitetshandling med foto.

Utbyte av körkort från andra länder utanför EES
Ett körkort från ett land utanför EES får inte bytas ut mot ett svenskt körkort.

Om du har ett körkort som är utfärdat i Schweiz eller Japan får det dock bytas ut mot ett likvärdigt svenskt körkort. Förutsättningen är att körkortet gäller i Sverige, att du uppfyller de personliga och medicinska krav som gäller för att få körkort i Sverige och att du är permanent bosatt i Sverige.

Observera - om du vill byta ut ett körkort som har utfärdats i Schweiz eller Japan mot ett svenskt ska du göra det inom ett år från att du blev folkbokförd i Sverige.

Till ansökan om utbyte av ett körkort som har utfärdats i Schweiz eller Japan ska du dessutom bifoga en hälsodeklaration med intyg om synprövning eller ett läkarintyg om ansökan avser körkortsbehörighet C, CE, D eller DE. Blanketter för intygen kan beställas via e-tjänsten Beställ blankett.

Man kan använda de körkortet som en drinkunderlägg, kanske ge barnen att leka med i sandlådan, ja egentligen allt utom att byta ut det mot en svenskt kort!

Man kan använda de körkortet som en drinkunderlägg, kanske ge barnen att leka med i sandlådan, ja egentligen allt utom att byta ut det mot en svenskt kort!
Jupp. Ungefär så.

Eller för att sammanfatta det som pjohan skrev: Bara körkort utfärdat i annat EES-land, Japan eller Schweiz går att byta ut mot ett svenskt körkort. Inget annat körkort.

Tack, anledningen till att jag undrar är denna. Där jag bor så bor det även klasvis av människor från denna kontinent, ett antal av dessa människor har tydligen körkort och är tom handledare åt alla kusiner bröder syrror etc etc. När man ser dessa vara ute och köra eller handleda inser man att dessa människor ju knappast kan ha klarat av en svensk uppkörning, ännu mindre borde dom ha råd att ta ett svenskt körkort hitkommna som flyktingar levandes på oss andra.
Därav min undran om det bara var att knalla in o byta kortet.

Tack, anledningen till att jag undrar är denna. Där jag bor så bor det även klasvis av människor från denna kontinent, ett antal av dessa människor har tydligen körkort och är tom handledare åt alla kusiner bröder syrror etc etc. När man ser dessa vara ute och köra eller handleda inser man att dessa människor ju knappast kan ha klarat av en svensk uppkörning, ännu mindre borde dom ha råd att ta ett svenskt körkort hitkommna som flyktingar levandes på oss andra.

En gång i tiden bytte vi godtroget in allt som ens liknade ett körkort mot svenska diton.

Månadskort på lokalbussar i Afrika och bibliotekskort från Iran/Irak funkade lika bra...

Jag har bott granne med en sådan familj också, det fanns alltid lediga parkeringar bredvid deras Toyotabuss...

Om dom är lagliga handledare (vilket man självfallet inte kan förutsäga) finns på länk på samma sida följande krav för en handledare:

* ha fyllt 24 år
* ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren
* ha gått en introduktionsutbildning, under de senaste fem åren, om övningskörningen gäller behörighet B.

Dvs dom torde ha klarat en uppkörning någon gång. Men det är ju inget bevis på att man kör bra....

Edit: alternativt fått körkort innan nuvarande regler infördes om dom fått det på det sätt som GuW beskriver (fast jag har iof hört att många av dom historierna är skrönor, men ett visst korn av sanning finns säkert)

Åh! När jag var på legoland på 80-talet så fick man en röd papperslapp. Undrar om jag har kvar den någonstans tro...

Åh! När jag var på legoland på 80-talet så fick man en röd papperslapp. Undrar om jag har kvar den någonstans tro...

När jag var liten strax efter stenåldern fick man ta cykelkörkort på skolgården, jag har det säkert kvar...

Jo, det fick brorsan också göra.
Men han är född på mitten utav 70-talet.

Ja gubbar, man undrar faktiskt ibland hur det är, inte bara en gång man nästan krockat med dessa pyamasnissar... å hujj vaD MAN BLIR FÖRBANNAD, men dom fattar ju ingenting...som vanligt. VAR kommer dessa människors körkort ifrån???

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back