IGNJATOVIC
Guest
Som sagt. För de som inte har någon möjlighet/kunskap/driftighet att komma vidare utan utildning är det säkert kanon men för "oss" andra så känns det verkligen tveksamt.
Ponera att jag tjänar ca 30k idag. 4 års studier innebär:
4x12x30= 1 440 00 kronor i förlorad inkomst vilket blir ca 1 mille rent
4x12x5= 240 000 kronor i lån (svårt att leva utan att låna)
4x12x2= 96 000 i studiebidrag (ligger väl runt 2k?)
På 4 år har den som pluggat med dessa förhållanden alltså sumpat ca 1,1 mille i rena pengar.
Ponera nu att jag efter utbildningen kommer in på en grundlön på 25k och att jag efter 3 år ligger på 35 för att sedan stagnera på ca 40 efter totalt 10 år. Räknar jag helt galet när jag säger att det tar ca 15-20 år innan investeringen lönat sig?
Jag vill egentligen att någon skall övertala mig att börja tänka i de banorna jag tänkte direkt efter gymnasiet. Hade en plats på elektro på KTH och drömde om guld och gröna skogar som utvecklare av styrsystem och mjukvara. Idag sitter jag med ett säkert jobb och bra betalt samt håller på att starta eget. Drömmarna om utvecklarjobbet finns kvar men känns väldigt avlägsna.
Ovanpå allt detta har jag vänner i åldersspannet 24-40 år som nyss pluggat färdigt div civ.ing. utb. - ingen av dom har gått in på mer än 24k i grund och de flesta är anställda som konsulter via div "bemanningsföretag". Skulle ha svårt att leva med osäkerheten i den formen av anställning.
Lite tankar..
//RMT
240 000
+96 000
- 1 000 000
= - 664 000 går du back i rena pengar på att plugga 4 år
664 000 / 4 = 166 000
Istället för att skaffa dig 166 000 kr i årslön (231 000 brutto) så lägger du pengarna på en utbildning istället. Det är svårt att mäta hur mkt en utbildning är värd i pengar, men kunskap, sociala kontakter, erfarenhet, självuppfyllande, C och D-uppsatser, gratis konsultation från Science Park osv osv kanske är värt 166 000 kr varje år?
Om jag vill starta ett företag samtidigt som jag pluggar (4 år) så får man hjälp gratis från Sceince Park - kan tänka mig hur många tiotusentals kronor det hade kostat att få hjälp i 4 år - om man inte var student. Så visst går det att räkna på att man tjänar eller förlorar - beror helt på situationen.
Men en sak är säker - allt handlar om profit och att attrahera nya människor till skolorna. Så hur mkt de än lovar en karriär på Pricewaterhouse så är det en mkt liten del av alla som hamnar där.
En sak till bara.
Folk tar CSN-lån för att plugga. Jag bor hemma gratis men jag tar fullt CSN-lån+ bidrag ändå. Jag använder pengarna för att rejsa bana. 2 flugor i en smäll - isn't that geniously (or insane?)