Utbildning

plugga till ngt du tror att du kommer gilla att jobba med och sök jobb under tiden du pluggar. Får du jobb så lägg ner plugget. Du kan alltid gå tillbaka o plugga om jobb skulle skita sig.

Tjoffe skrev:
Jag är nyexxad Maskiningenjör med noll erfarenhet .... Häromdan sökte jag ett konstruktörsjobb där man i annonsen skriver att man kräver 15års erfarenhet.

Eftersom jag sitter med just konstruktionsjobb så ska du få ett par tips som kanske kan hjälpa.

Flytta - är det tufft i Stockholm så är det bättre att dra ut i världen, få erfarenhet och åka hem när du fått erfarenhet och kan välja arbetsgivare. Västkusten är het. Göteborg, Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg. Vi har ganska bra drag i Karlstad med...

Sök jobb som inte är utannonserade. CV och en kort presentation. Vår firma får 5 ansökningar varje vecka, vi annonserar aldrig.

Esquire skrev:
Därför att om man har gått arbetslös ett bra tag så känns det som att den enda frälsningen är en högskoleutbildning? Det är iaf vad arbetsförmedling, vänner och så vidare säger till en. Och kanske är det så att de som ropar högst själva har stora studieskulder.

Skulle jag kunna slippa att utbilda mig och ändå får ett hyfsat jobb så finns det inte en chans i h-vete att jag skulle skaffa mig en högskoleutbildning. Men i dagsläget så känns det som att alla jobb som finns för de utan högskoleutbildning är städare, telefonförsäljare eller diskplockare. Inte direkt några toppenroliga jobb och definitivt inga toppenlöner.

Själv har jag inte bestämt mig än för vad jag ska bli när jag blir stor. Men det som antagligen är rätt så säkert är att jag kommer att söka mig till en högskoleutbildning (ej KY). När man bara har gått natur/teknisk med inriktning mot maskinteknik på gymnasiet så har man ett ännu sämre utgångsläge när man ska ut på arbetsmarknaden än de som gick livsmedel, fordon eller bygg.

Har ni inga större industrier i östersund? Börja som montör/operatör, du tjänar hyffsat. Sen är det bara visa framfötterna så kan man gå ganska långt med tiden. Avdelningschefer osv är nästan bara folk från "golvet" iaf på de ställen jag varit på, de brukar ha egna chefsutbildningar. Jag jobbar (än så länge :rolleyes: ) på golvet men tjänar inte fy skam för det, tillräckligt för att herr snålpärson ska sno en massa statlig skatt av mig. Dessutom är jag bara på jobbet 3 dar i veckan... :)

En på mitt förra jobb hade varit mjölkbonde, han tröttnade. Pluggade 2 år till konstruktör på en KY utbildning, fick in en fot på volvo (numera Getrag) genom LIA (Lärande I Arbete). Nu sitter han med konstruktörsjobb (fipplar med testriggar om jag minns rätt) och tjänar väl hyffsat. Så varför inte KY?

Last edited:
Jag har pluggat "Tekniker Eldistribution" i Katrineholm.
Deras hemsida verkar ligga nere just nu men här finns lite info sålänge.

Jag har inte haft någon som helst nytta av vissa saker jag lärde mig i skolan, praktikperioderna gav dock väldigt mycket. Min arbetsgivare frågade aldrig efter mina betyg eller vad jag hade lärt mig i skolan utan jag blev anställd pga goda vitsord från mina handledare på företaget.

Om du sköter dig och visar engagemang under praktiken så borde det inte vara så svårt att få jobb inom branschen som för övrigt har en hög medelålder och behöver förnya sig.

Jobbet är i stort sett alltid utomhus vilket oftast är positivt, är iofs inte så spännande att jobba när tempen ligger runt nollan och det regnar på tvären.

Företag som du kan komma att få jobb på: Elektrosandberg, Fortum, Vattenfall, lokala elverk bla.

Om du är intresserad så kan du ju alltid ringa tex ES i Norrköping och fråga om det finns intresse från deras sida att ansälla folk med den utbildningen som du isf får. Det var två killar från dina trakter som jag pluggade tillsammans med som fick jobb på just ES i Norrköping.

McB skrev:
KY är inget att ha. Bortslösad tid, du får ändå inte de högskolepoäng du förtjänar. Om du ändå vill lägga ett par år i skolan, satsa på en riktig högskoleutbildning.
I min värld så låter högskola som nått stort, även om det bara är allmänbildning. Vill ha ett vettigt jobb när jag är 27~30 iaf. Vet som många andra inte vad jag vill bli, ser det lite som vad jag än håller på med så kommer jag förr eller senare tröttna när jag gjort nått för mkt. Mkt teknikintresserad men halvtaskig eller tar lång tid på mig när det gäller matte/fysik. All utbildning verkar hänga på matte/fysik på högre nivå. blää.

Kvalitet kanske är roligt att hålla på med :corn

SHOW ME THE MONEY!!!!!!!!!!! :hihi

Om tråden fortfarande är inne på KY-utbildningar så kan jag
säga att jag igår (eller var det förrgår) fick lära mig att man
kan bli såndär ortopedtekniker via 80-poängs KY-utbildning i
ehm... Jönköping? Kändes nästan lite lockande måste jag säga...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg