Chrille skrev:
Varför är det alltså så här?
Därför att om man har gått arbetslös ett bra tag så känns det som att den enda frälsningen är en högskoleutbildning? Det är iaf vad arbetsförmedling, vänner och så vidare säger till en. Och kanske är det så att de som ropar högst själva har stora studieskulder.
Skulle jag kunna slippa att utbilda mig och ändå får ett hyfsat jobb så finns det inte en chans i h-vete att jag skulle skaffa mig en högskoleutbildning. Men i dagsläget så känns det som att alla jobb som finns för de utan högskoleutbildning är städare, telefonförsäljare eller diskplockare. Inte direkt några toppenroliga jobb och definitivt inga toppenlöner.
Själv har jag inte bestämt mig än för vad jag ska bli när jag blir stor. Men det som antagligen är rätt så säkert är att jag kommer att söka mig till en högskoleutbildning (ej KY). När man bara har gått natur/teknisk med inriktning mot maskinteknik på gymnasiet så har man ett ännu sämre utgångsläge när man ska ut på arbetsmarknaden än de som gick livsmedel, fordon eller bygg.
De som gick något yrkesinriktat kan i alla fall peka på att de varit ute på praktik och därifrån kanske har någon person som kan ge dem goda referenser. Det vi gjorde var att sitta inne på skolan och ha fysiklektioner eller rita ritningar. Inget som direkt är meriterande. Men varför skulle vi behöva det? Det enda vi behövde var ju betyg så vi kunde ta oss in på någon högskola.
Jag tror inte att det är de som jobbar med något praktiskt som i en dylik tråd går ut och ropar högt om att man behöver högskoleutbildning. Alla kan vi inte gå omkring i vitskjorta dagligen, då skulle Sverige stå stilla.
Själv har jag ibland funderat på att söka till
http://www.sportstech.se/ för att det verkar vara en rolig utbildning. Men det känns samtidigt som att det bara skulle innebära att jag blir ännu en arbetslös akademiker som skrotar omkring. För det enda som skiljer en akademiker från en outbildad när båda är arbetslösa är stora studielån och en utbildning.
Men den som lever får se. Någon gång i framtiden kanske jag har skaffat mig en utbildning Tills dess fortsätter jag nog att söka alla skitjobb jag hittar (utan framgång).