Utbildning

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Vad finns det för roliga ky utbildningar att gå?

Tittat på följande

¤Servicetekniker
¤Företagssäljare
¤Påbyggnads el-industri

vill ha lite mer förslag vad som finns. Ort spelar ingen roll. Vräk på med förslag.

marknadsföring o f-säljning läser jag, 2 år i nässjö

lite OT men varför inte satsa på en kandidat examen på ett universitet då du ändå e igång, känns ju som om det smäller högre (rätta mig om jag har fel) här uppe är i alla fall universitets studier större merit

KY är inget att ha. Bortslösad tid, du får ändå inte de högskolepoäng du förtjänar. Om du ändå vill lägga ett par år i skolan, satsa på en riktig högskoleutbildning.

Här har du det mesta du behöver veta(om du inte redan sett det)
http://www.ky.se/
Fördelen med KY-ubildningar är att det är en är ett samarbete mellan kommun och företag,finns liksom en utpräglad tanke att fylla bristen på kompentent personal när utbildningarna skapas. Bra chans att få ett arbete efter slutföljd utbildning m.a.o.
Lycka till!

McB skrev:
KY är inget att ha. Bortslösad tid, du får ändå inte de högskolepoäng du förtjänar. Om du ändå vill lägga ett par år i skolan, satsa på en riktig högskoleutbildning.

Jaså, finns en hel del som fått bra jobb efter KY. Lägg mycket energi på att leta reda på en bra LIA-plats så har man en fot inne redan där, och förmodligen en anställning när man går ut.

Varför är det alltså så här?

Någon säger "jag vill bli mekaniker, vilka utbildningar finns" och som ett brev på posten kommer en skock med människor och säger "Gå på högskola istället"??????

I slutänden finns en stor värld där ute, där högskolepoäng inte innebär ett skit mer än studielån.

Alla passar inte som högskoleoffer utan trivs bättre med verktyg i fickorna.

Edit/Inte fan skulle någon svara "Gå fordonsteknisk" om någon sa "Jag vill bli laboratorie-assistent"

Last edited:
Chrille skrev:
I slutänden finns en stor värld där ute, där högskolepoäng inte innebär ett skit mer än studielån.

KY-poäng ger också studielån. I mina ögon verkar det iaf vettigare att få sina studielån genom högskolestudier. Och dessutom går det alldeles utmärkt att plugga utan att ta studielån. Om det nu skulle vara det som det hänger på.

Chrille skrev:
Varför är det alltså så här?
Därför att om man har gått arbetslös ett bra tag så känns det som att den enda frälsningen är en högskoleutbildning? Det är iaf vad arbetsförmedling, vänner och så vidare säger till en. Och kanske är det så att de som ropar högst själva har stora studieskulder.

Skulle jag kunna slippa att utbilda mig och ändå får ett hyfsat jobb så finns det inte en chans i h-vete att jag skulle skaffa mig en högskoleutbildning. Men i dagsläget så känns det som att alla jobb som finns för de utan högskoleutbildning är städare, telefonförsäljare eller diskplockare. Inte direkt några toppenroliga jobb och definitivt inga toppenlöner.

Själv har jag inte bestämt mig än för vad jag ska bli när jag blir stor. Men det som antagligen är rätt så säkert är att jag kommer att söka mig till en högskoleutbildning (ej KY). När man bara har gått natur/teknisk med inriktning mot maskinteknik på gymnasiet så har man ett ännu sämre utgångsläge när man ska ut på arbetsmarknaden än de som gick livsmedel, fordon eller bygg.

De som gick något yrkesinriktat kan i alla fall peka på att de varit ute på praktik och därifrån kanske har någon person som kan ge dem goda referenser. Det vi gjorde var att sitta inne på skolan och ha fysiklektioner eller rita ritningar. Inget som direkt är meriterande. Men varför skulle vi behöva det? Det enda vi behövde var ju betyg så vi kunde ta oss in på någon högskola.

Jag tror inte att det är de som jobbar med något praktiskt som i en dylik tråd går ut och ropar högt om att man behöver högskoleutbildning. Alla kan vi inte gå omkring i vitskjorta dagligen, då skulle Sverige stå stilla.

Själv har jag ibland funderat på att söka till http://www.sportstech.se/ för att det verkar vara en rolig utbildning. Men det känns samtidigt som att det bara skulle innebära att jag blir ännu en arbetslös akademiker som skrotar omkring. För det enda som skiljer en akademiker från en outbildad när båda är arbetslösa är stora studielån och en utbildning.

Men den som lever får se. Någon gång i framtiden kanske jag har skaffat mig en utbildning Tills dess fortsätter jag nog att söka alla skitjobb jag hittar (utan framgång).

Esquire skrev:
... När man bara har gått natur/teknisk med inriktning mot maskinteknik på gymnasiet så har man ett ännu sämre utgångsläge när man ska ut på arbetsmarknaden än de som gick livsmedel, fordon eller bygg.

De som gick något yrkesinriktat kan i alla fall peka på att de varit ute på praktik och därifrån kanske har någon person som kan ge dem goda referenser. ......

Du säger det ju själv - en linje med ett klart, yrkesinriktat mål underlättar en hel del. Natur/teknisk går man ju för att plugga vidare men jag undrar om någon tar sig tid att förklara det för alla fjortisar som tvingas göra val de inte är mogna att göra.

Anja, det du glömmer är att man helst ska jobba med något man VILL jobba med. Jag fick slita hårt med att förklara varför jag vägrade högskolan "Du som har så bra betyg" och jag blir bara förbannad när folk luras in på högskoleprogram som inte passar dem. Vill man jobba med händerna ska man inte gå högskola.

Och för sakens skull, en av de högst avlönade jag känner är bilplåtslagare och snickare brukar inte vara fattiga heller....

jag läser på KTC (karlstad teknik center) sitter där just nu:D här finns Maskinteknik, elektronik, kemi och papper.... skit fin skola i alla fall och bra lärare, dock tror jag det är jävligt slött men man kanske gör de till vad man vill

Tjoffe skrev:
Plugga inte alls, det går iaf inte att få jobb...

Jag bitter? inte då!

De är det som är så sjukt. vi är många som jobbar som om fan vore lös och jag börjar mer och mer tro att jag kommer följa en stolt familjetradition skapad av arbetsnarkomaner - Tidig infarkt, tidig död.

Först jobbet är skit att få men sen? Vad har ni arbetslösa för bakgrund egentligen? Första jobbet är ju piss att få men sen?

Allt jag hör tyder ju på att Sthlm är ett riktigt rövhål att bo i när man ser till arbetsmarknaden.

Chrille skrev:
Vill man jobba med händerna ska man inte gå högskola.

Detdär är bara skitsnack. Finns massvis med högskoleutbildningar för såna som vill jobba med händerna. Säg NÅN vårdutbildning som inte leder till jobba-med-händerna-yrke. Näjustdet.

Chrille skrev:
Du säger det ju själv - en linje med ett klart, yrkesinriktat mål underlättar en hel del. Natur/teknisk går man ju för att plugga vidare men jag undrar om någon tar sig tid att förklara det för alla fjortisar som tvingas göra val de inte är mogna att göra.
Det som en syo säger när man säger att man funderar på att välja något som är studieinriktat är att det är bra, för man måste ju ha en högskoleutbildning för att få något jobb. Funderar man på ett yrkesinriktat så får man höra att det kanske inte är så bra eftersom man måste ha mera än bara gymnasium för att överleva i dagens Sverige.

Japp, det vore kanske bra om man fick några extra högstadieår på sig att mogna och fundera lite mera över livet. Inte bara kastas in på gymnasiet när det enda man kan tänka på är brudar, bärs och mopeder för att tre år senare ligga bakis med en vit mössa bredvid sängen och har en lite orolig känsla i magen. "Jaha, vad händer nu då?"

Visst, vissa vet redan när de är 10 vad de vill göra resten av sina liv. Men långt ifrån alla. Det finns även många som ångrar sitt yrkesval men fortsätter slita och vantrivas eftersom de har höga studielån, och "det är ju i alla fall ett jobb".

anja skrev:
Detdär är bara skitsnack. Finns massvis med högskoleutbildningar för såna som vill jobba med händerna. Säg NÅN vårdutbildning som inte leder till jobba-med-händerna-yrke. Näjustdet.

Jag blev lite för tekniskt skadad där. Rätt av dig.

Förklara istället för mig varför MostWanted ska gå i högskola om han vill bli servicetekniker? För att han ska kunna räkna ut sannolikheten att han kommer bli en pissdålig servicetekniker pga att han inte skaffat sig relevant kunskap?

Chrille skrev:
De är det som är så sjukt. vi är många som jobbar som om fan vore lös och jag börjar mer och mer tro att jag kommer följa en stolt familjetradition skapad av arbetsnarkomaner - Tidig infarkt, tidig död.

Först jobbet är skit att få men sen? Vad har ni arbetslösa för bakgrund egentligen? Första jobbet är ju piss att få men sen?

Allt jag hör tyder ju på att Sthlm är ett riktigt rövhål att bo i när man ser till arbetsmarknaden.

Jag är nyexxad Maskiningenjör med noll erfarenhet från den branschen men har jobbat ett par år i IT-branschen och hela tiden jobbat vid sidan om skolan. Dom jobb jag söker är konstruktörsjobb, servicetekniker, teknisktsäljstöd etc. Kort och gott jag söker allt som har något som helst relevans till min utbildning. Jag ska idag efter 5 månaders sökande få komma på min första intervju. :banana

I alla annonser står det att man kräver erfarenhet, jag skiter naturligtvis i det och söker iaf men det verkar som dom håller på det när dom sen gallrar. Häromdan sökte jag ett konstruktörsjobb där man i annonsen skriver att man kräver 15års erfarenhet.

Chrille skrev:
Jag blev lite för tekniskt skadad där. Rätt av dig.

Förklara istället för mig varför MostWanted ska gå i högskola om han vill bli servicetekniker? För att han ska kunna räkna ut sannolikheten att han kommer bli en pissdålig servicetekniker pga att han inte skaffat sig relevant kunskap?

Han kanske inte ska gå på högskola. Men det verkar som att han inte alls vet vad han vill bli. Och det verkar ju dumt att plugga för pluggandets skull (studieskulder och allt detdär), så en bra idé är väl att ha en plan som är lite mer utförlig.

anja skrev:
....Och det verkar ju dumt att plugga för pluggandets skull (studieskulder och allt detdär), .....

Det håller jag med om. Ibland verkar det som om folk pluggar för skojs skull och det är nog inte speciellt bra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg