Utbildning VS Erfarenhet

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Denna kille är lite bitter och enligt mig ute o cyklar i sitt resonemang, Vad vet man om livet då man precis tagit studenten? Ingen arbetsgivare tar dig på allvar om du inte har en yrkesutbildning och vill bli lärling eller liknande. Jag började plugga för att jag blev arg då ingen arbetsgivare trodde man var beredd att satsa på jobbet och tänkte långsiktigt.

Tror dock att det är svårt i denna killens läge då hans karriär val är så smalt och udda. Men att hanka sig fram med anställningar från studenten genom resten av livet är nog ingen höjdare. Om du blir avskedad är du tillbaka på ruta ett med ingen som helst utbildning att skryta med, arbetslivs erfarenhet i all ära men det är inte mycket att komma med om du vill bli något,

Hur har ni gjort och resonerat?

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,778604,00.html

Man måste ju va berädd att ta ett jobb som lärling eller dylikt även efter en längre utbildning. Bara för att man kan det teoretiskt betyder inte att man kan sköta jobbet som någon som gjort det x antal år. någonstans måste man börja!

*edit* ha rprecis börjat plugga och det kommer ta ca 6år innan jag är färdig som civ ingengör ( inkl basår mm ) och förväntar mig inte att få ett välbetalt jobb serverat för mig när jag kommer ut.. det är ju då man ska lära sig yrket i praktiken oavsett utb nivå måste man ju jobba sig in på något företag..

Last edited:
Jack says;

Integrity and the four E´s.

Energetic
Energizing
Edge
Execute

När jag sorterar bland inkomna CV´n, så skulle jag sätta ett stort frågetecken på en 32-åring som aldrig haft ett riktigt jobb...

Lugn skrev:
Jack says;

Integrity and the four E´s.

Energetic
Energizing
Edge
Execute

När jag sorterar bland inkomna CV´n, så skulle jag sätta ett stort frågetecken på en 32-åring som aldrig haft ett riktigt jobb...

Vad sysslar du med?

Det där är man lite rädd för faktiskt. Känns knappast som att man är speciellt "attraktiv" som 22-årig färdig Utvecklingsingenjör.

Har iofs 6 års (total tidsmässig) arbetslivserfarenhet från industrin, men ändå. Jag är verkligen beredd att läsa ännu mer om jag inte lyckas få ett "vettigt" jobb.

Att gå tillbaka till 4skiftet är inget jag känner för att göra som ingenjör.

Chii skrev:
Då är det dig man ska flirta med då man är färdig internationell ekonom i vår :hihi :hihi

Är nog tyvärr inte mycket till hjälp om du vill jobba med det du pluggat till... Vet inte exakt vad utbildningen innebär, men ekonomi är ju alltid bra, så jobb borde det finnas... :va

Chii skrev:
Jag började plugga för att jag blev arg då ingen arbetsgivare trodde man var beredd att satsa på jobbet och tänkte långsiktigt.

Om du vill klättra snabbt så bör du, enligt min mening, byta tjänst/arbetsgivare ungefär vart tredje år. :tummenupp

Lugn skrev:
Är nog tyvärr inte mycket till hjälp om du vill jobba med det du pluggat till... Vet inte exakt vad utbildningen innebär, men ekonomi är ju alltid bra, så jobb borde det finnas... :va

Om du vill klättra snabbt så bör du, enligt min mening, byta tjänst/arbetsgivare ungefär vart tredje år. :tummenupp

Tacksamma tips från någon som verkar veta hur man gör en karriär

Chii skrev:
Tacksamma tips från någon som verkar veta hur man gör en karriär

Hmm... Så bra har jag inte lyckats... än... :hihi Men så är jag bara 26 också, och var tvungen att flytta utomlands mitt i allt. Tog ett år innan man var inne i svängen igen, så man hade ju en del "fritid" ett tag... :gnissla

Om du gillar böcker så kan du läsa Jack Welchs "Winning". Lite tips om vad som krävs för att lyckas. Han borde ju veta (fd CEO of GE).

Det viktigaste tror jag är att man provar sig fram tidigt i karriären och inte fastnar i en yrkesroll som man är osäker på om man trivs i. Erfarenhet är såklart viktigt, men man vill ju ha "rätt" erfarenhet när det är dags att satsa på det man verkligen vill göra.

Lycka till! :tummenupp

Lugn skrev:

Förut hette det "vart femte år" - men det är andra tider nu :3freak Men det finns en viss risk med ett ständigt jobb-bytande. Man kan betraktas som en hoppjerka och om det är en arbetsgivare som tänkt lägga en dyr internutbildning på personen, vill de säkert kunna dra nytta av kunskaperna i några år (jmfr flygvapnet och de avtal man sluter med flygförarna - ett extremt fall, men ändå).

Nu jobbar jag iofs i en lite lugnare värld (universitet), där vi värdesätter att folk är lojala och att man i alla fall kan planera fem-tio år framåt. Det är inte ovanligt att hitta personer som jobbat 25-30 år. Visst finns risken att det blir introvert och navelskådande - men det är där vidareutbildningar, kontakter med externa organisationer och omvärldsbevakning kommer in.

Men för en aktiv karriär - med sikte på att tjäna stålar - då ska man satsa på ekonomi, ledarskap och liknande, samt vara beredd att offra fritid och ha en stående rabatt på magsårsmedicin på apoteket :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg