Utbildning / Pengar

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Skön uppdatering!

Vad blev det av det hela?

(Behöver idéer att bolla med dotter. Hon har beslutsvånda).

Ingenjör på någon av dom stora skolorna kan inte misslyckas!

/ Före detta Chalmerist :hej
 
Last edited:

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Grattis. Vad blev du för sorts ingenjör?

Civ.ing Maskinteknik på Chalmers, master i Production Engineering.
Generellt sett väldigt nöjd med allt, och har haft förmånen att nu sluta lite tidigare än planerat.
Arbetsmarknaden ser halvbra ut, men dit jag söker mig är det inte konjunkturkänsligt men alltid
svårt att få jobb, pga av höga krav.
Mao. har inget jobb än, men har några processer igång. :musik
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Civ.ing Maskinteknik på Chalmers, master i Production Engineering.
Generellt sett väldigt nöjd med allt, och har haft förmånen att nu sluta lite tidigare än planerat.
Arbetsmarknaden ser halvbra ut, men dit jag söker mig är det inte konjunkturkänsligt men alltid
svårt att få jobb, pga av höga krav.
Mao. har inget jobb än, men har några processer igång. :musik

Hmm. ringhals?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Mavve har hittat det alla anmdra har sökt efter :gnissla Han tror man blir ekonomiskt oberoende av att jobba offshore tippar jag på, vad han inte tänker på är att man bränner lätt 1 mille eller två på ett år utan problem. Iaf när man är korkad.

Du har inte sett Mavves garage märker jag.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Du har inte sett Mavves garage märker jag.

Du menar hans gamla bmw-bilar och gamla sketna kawwor? :hihi
En ny Ducce kostar ju mer än alla de tillsammans nästan så jag vettefan om det är nåt att skryta med. Jag äger 6 bilar just nu, men det sammanlagda värdet uppnår inte ens vad en ny V70 kostar...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Civ.ing Maskinteknik på Chalmers, master i Production Engineering.
Generellt sett väldigt nöjd med allt, och har haft förmånen att nu sluta lite tidigare än planerat.
Arbetsmarknaden ser halvbra ut, men dit jag söker mig är det inte konjunkturkänsligt men alltid
svårt att få jobb, pga av höga krav.
Mao. har inget jobb än, men har några processer igång. :musik

Fan vad nice! Grattis! Precis den mastern jag är intresserad av!

Började maskin på Lindholmen 2012, så har alltså snart läst ett år. Inga omtentor hittills och då har man klarat av en del tunga kurser (väntar fortf svaret från min tenta i termon, men borde gått bra).


Det är ju dags att snegla på inriktning och det lutar åt produktionsteknik, delvis för att det är intressant och delvis för att de specifika kurserna verkar vara roligare.

Genom att välja flervariabel analys, matematisk statistik, matematisk överbryggning och fortsättningskurs i hållf blir jag behörig att söka till production engineer senare. Jag har massa frågor till dig egentligen, men känner att det skulle vara jobbigt att få ut allt i en post.

Vad tycker du om mastern? Hur är svårighetsgraden? Känner du att de två extra åren som du läst ger dig något mer rent karriärsmässigt? Kommer det vara enklare att få jobb nu, än om du istället hade nöjt dig med kandidatexamen?

Jag har tveksamheter inför de två extra åren för att jag känner ibland att det är mer värt att satsa de två extra åren på att få in en fot i ett företag, och sen jobba upp sig eventuellt. Vad tycker du? Du snackar ju om de höga kraven de ställer på en som arbetssökande, hur svårt ser det ut att vara? Hur går det för dina kamrater?
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tror generellt att civ.ing utbildningarna är för teoretiska. Jag är själv civ ing, men ytterst lite av det man lärde sig går att applicera i verkliga livet. Där brottas man med andra saker såsom projketledning, ledarskap, ekonomi etc.

Att tex läsa en kurs i projektledning på högskola är ungefär som att få berättat för sig hur man cyklar, och sen tro att man kan cykla efter det. Värdelöst alltså. Slöseri med tid.

Verkliga arbetslivet kräver helt andra förmågor än det man lär sig på högskolan, och jag kan inte begripa varför man inte stöper om de högre utbildningarna till att bli mer yrkesförberedande.

Skulle jag leva om mitt liv skulle jag nog inte pluggat 5 år till civ.ing, utan kanske kört högskoleingenjör istället och sen satsat hårt framåt i arbetslivet.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Skulle jag leva om mitt liv skulle jag nog inte pluggat 5 år till civ.ing, utan kanske kört högskoleingenjör istället och sen satsat hårt framåt i arbetslivet.

Hört att det råder lite annorlunda tider nu på arbetsmarknaden då det finns väldigt många civ.ingenjörer - hur ska man kunna konkurrera med dessa människor om samma plats utan att gå ner i lön ganska rejält? Om det räcker ens då, vet att det finns civilare som är redo att gå in på låga löner dessutom.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Missförstå mig inte. civ.ing examen är mycket bra trots att den kanske inte är så anpassad till arbetslivet (som jag skulle vilja). Dock är det en mycket bra plattform oavsett. Är det något man får lära sig så är det att tänka, så man är mer än väl kapabel att ta andra jobb som kanske inte är direkt relaterade till det man läst.

Själv läste jag materialteknik med inrikting polymerteknologi på KTH, och idag driver jag ett ehandelsföretag (nåja) som säljer upplevelser. Vem fan hade kunnat tro det när jag satt i skolbänken i mitten av 90-talet?
Inte jättefett precis, men garanterat roligare än det klassiska civ-ing jobbet. Livet är för kort för att ha trist.

Hört att det råder lite annorlunda tider nu på arbetsmarknaden då det finns väldigt många civ.ingenjörer - hur ska man kunna konkurrera med dessa människor om samma plats utan att gå ner i lön ganska rejält? Om det räcker ens då, vet att det finns civilare som är redo att gå in på låga löner dessutom.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Missförstå mig inte. civ.ing examen är mycket bra trots att den kanske inte är så anpassad till arbetslivet (som jag skulle vilja). Dock är det en mycket bra plattform oavsett. Är det något man får lära sig så är det att tänka, så man är mer än väl kapabel att ta andra jobb som kanske inte är direkt relaterade till det man läst.


Här svarade du själv på vad som är vitsen med civ.ing. Den skall ge studenterna förmåga att angripa problem samt söka ny kunskap, det är förmågor man har nytta av under ett helt yrkesliv. Dagsaktuella specifika kunskaper blir snart föråldrade.

/Anders
också civ.ing. (och lite till)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror generellt att civ.ing utbildningarna är för teoretiska. Jag är själv civ ing, men ytterst lite av det man lärde sig går att applicera i verkliga livet. Där brottas man med andra saker såsom projketledning, ledarskap, ekonomi etc.

Att tex läsa en kurs i projektledning på högskola är ungefär som att få berättat för sig hur man cyklar, och sen tro att man kan cykla efter det. Värdelöst alltså. Slöseri med tid.

Verkliga arbetslivet kräver helt andra förmågor än det man lär sig på högskolan, och jag kan inte begripa varför man inte stöper om de högre utbildningarna till att bli mer yrkesförberedande.

Skulle jag leva om mitt liv skulle jag nog inte pluggat 5 år till civ.ing, utan kanske kört högskoleingenjör istället och sen satsat hårt framåt i arbetslivet.

Det gäller alla utbildningar.
Kunskaperna är (nästan alltid) korrekta och användningsbara, men det krävs några års verklighetsanpassning.
Nyutbildade gör ofta mer skada än nytta.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Fan vad nice! Grattis! Precis den mastern jag är intresserad av!

Började maskin på Lindholmen 2012, så har alltså snart läst ett år. Inga omtentor hittills och då har man klarat av en del tunga kurser (väntar fortf svaret från min tenta i termon, men borde gått bra).


Det är ju dags att snegla på inriktning och det lutar åt produktionsteknik, delvis för att det är intressant och delvis för att de specifika kurserna verkar vara roligare.

Genom att välja flervariabel analys, matematisk statistik, matematisk överbryggning och fortsättningskurs i hållf blir jag behörig att söka till production engineer senare. Jag har massa frågor till dig egentligen, men känner att det skulle vara jobbigt att få ut allt i en post.

Vad tycker du om mastern? Hur är svårighetsgraden? Känner du att de två extra åren som du läst ger dig något mer rent karriärsmässigt? Kommer det vara enklare att få jobb nu, än om du istället hade nöjt dig med kandidatexamen?

Jag har tveksamheter inför de två extra åren för att jag känner ibland att det är mer värt att satsa de två extra åren på att få in en fot i ett företag, och sen jobba upp sig eventuellt. Vad tycker du? Du snackar ju om de höga kraven de ställer på en som arbetssökande, hur svårt ser det ut att vara? Hur går det för dina kamrater?

Är nöjd med mastern, kunde varit bättre med vissa saker men det utvecklas hela tiden. Jag har alltså gått civilingenjörsprogrammet, man måste alltså gå master för att bli "något". Svårighetsgraden, jag tycker inte något varit "svårt". På masternivå finns det få rätta svar och allting ligger lite närmre forskning. De flesta jag känner som gått på högskoleingenjör har valt att ta en master, varför dom inte sökte in till civ.ing vet jag inte.

Det jag känner, nu när jag börjar söka jobb är att, det finns tydliga h.ing-jobb, typ cadslav. Och det handlar om tillämpad kunskap, vilket jag anser inte är poängen med utbildningen, att vara ingenjör är att ha ett mindset mot komplexa problem. Jag söker mig mot management consulting och har tyvärr nyss, efter att ha nått sista steget, fått nobben av ett av dom större bolagen.

Kraven, höga betyg, från gymnasiet och Chalmers, gärna ytterligare en examen från handels, aktiviteter under studierna och utöver det ett riktigt mustigt CV. Sen är det 4-5 intervjuer med case.

Jag tycker, OM du ska ta en master, att du ska läsa kurser så att du även får ta ut en civilingenjörsexamen, folk kommer säga till dig att det är onödigt, men då ska du veta att Bsc + Msc inte behöver betyda att de är sammankopplade.
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vad är det för kurser egentligen som man ska välja till för att få en civilingenjörsexamen?

I mina ögon så känns det som samma sak utbildning, förutom själva titeln. Jag vill dessutom ha en Msc mest för att kanske i framtiden jobba utomlands. Civilingenjör är väl ett svenskt påhitt - så Msc är väl det enda som räknas utomlands?

De flesta som vill läsa civil men börjar på den treåriga istället är folk som inte kommer in på civ.programmen med deras betyg... de jag pratat med iallafall.

Jag hade blivit förvånad om en person med civilingenjörsexamen är mer eftertraktad än en med Bsc + Msc, då det mig veterligen är minimal skillnad på stoff och svårighetsgrad. Har man läst Bsc + Msc så kan man det en Civ kan, och vidare är man lika bra på att ta in nytt stoff och lika bra på problemlösning.

Har jag fel?
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Civ. ing. är precis som du säger ett svenskt påhitt. Men vi har numera valt att anpassa oss efter gällande europeiska normer och kallar därför en civilingenjörsexamen för en Msc. Detta har inneburit att Civ. ing. numera är 5 år istället för 4,5 som tidigare. En kandidat (högskole) är en Bsc. Dock är det även så att en Bsc+Msc inte nödvändigtvis behöver sitta ihop. I Sverige gör de ofta det i.o.m Civ. Ing programmen.
Sen kan jag säga som så att även internationellt sett så är det en djungel, finna en hel del olika varianter, men en Msc är nog det bästa du kan ta i Sverige om du siktar internationellt. Förutom Ph.D då.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top