Utbildning / Pengar

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
När vi var på studiebesök på universitet fick jag det förklarat i en mening av en gammal gråhårig proffessor.
"Civilingenjörer konstruerar, högskoleingenjörer implementerar."
Ligger lite i det :)

I dagens läge är det dock många civilingenjörer som implementerar, och det är just det jag syftade på. Verkar vara ett förekommande fenomen, varför det blivit så vet jag inte riktigt. För många ingenjörer kanske?

Rent teoretiskt har civilingenjören lite mer verktyg (även om jag inte tror att någon kommer ihåg så mycket av det teoretiska när man går ut). Man blir liksom aldrig riktigt förberedd för vad som väntar ute i arbetslivet - kanske lite därför vissa outbildade ingenjörer har bättre lön än många utbildade.

Jag tror fortfarande att man ska bli civilingenjör för att man vill. Är en högskoleingenjörsutbildning mer lockande ska man läsa den, och inte läsa en civ pga titeln då det faktiskt skiljer mindre än vad man tror i arbetslivet, förutom någon/några tusen i månaden.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
När vi var på studiebesök på universitet fick jag det förklarat i en mening av en gammal gråhårig proffessor.
"Civilingenjörer konstruerar, högskoleingenjörer implementerar."
Ligger lite i det :)
Inte så lite heller. :)

Då mitt jobb är att utbilda ingenjörer av alla de slag tycker jag den här tråden är fantastiskt informativ men vill tillägga en liten detalj: Gilla det ni gör. väljer man en utbildning som känns halvintressant men utlovar en massa kosing kan man säkert hanka sig fram sedan utan att känna sig direkt missnöjd, men vill man brilljera ska man välja nåt man brinner för. Jag har haft studenter som har landat stora priser, fräsiga jobb och fläskigare löner än jag någonsin kommer att få uppleva, och det de har gemensamt är drivet från ett genuint intresse.

Mina 2 cent.

Edit: Vilket även stämmer med det som H4 sa medans jag skrev..
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Inte så lite heller. :)

Då mitt jobb är att utbilda ingenjörer av alla de slag tycker jag den här tråden är fantastiskt informativ men vill tillägga en liten detalj: Gilla det ni gör. väljer man en utbildning som känns halvintressant men utlovar en massa kosing kan man säkert hanka sig fram sedan utan att känna sig direkt missnöjd, men vill man brilljera ska man välja nåt man brinner för. Jag har haft studenter som har landat stora priser, fräsiga jobb och fläskigare löner än jag någonsin kommer att få uppleva, och det de har gemensamt är drivet från ett genuint intresse.

Mina 2 cent.

Edit: Vilket även stämmer med det som H4 sa medans jag skrev..

Berätta lite mer om ditt jobb! :) Vad lär du blivande ingenjörer för något?
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Inte så lite heller. :)

Då mitt jobb är att utbilda ingenjörer av alla de slag tycker jag den här tråden är fantastiskt informativ men vill tillägga en liten detalj: Gilla det ni gör. väljer man en utbildning som känns halvintressant men utlovar en massa kosing kan man säkert hanka sig fram sedan utan att känna sig direkt missnöjd, men vill man brilljera ska man välja nåt man brinner för. Jag har haft studenter som har landat stora priser, fräsiga jobb och fläskigare löner än jag någonsin kommer att få uppleva, och det de har gemensamt är drivet från ett genuint intresse.

Mina 2 cent.

Edit: Vilket även stämmer med det som H4 sa medans jag skrev..

Trevligt, då är vi två :). Jag kan bara instämma i det du skriver. När det dyker upp studenter med drivet utöver det vanliga så är alltid den gemensamma nämnaren att de är intresserade och brinner för vad de gör. Än så länge har ingen av mina studenter landat något pris men det har pluppat ut många intressanta och välgjorda konstruktioner :).

H4, om du har frågor om Automotive mastern så är det bara att hojta till. Jag har bra insyn i den. Varför skulle tidpunkten vara dålig? Det blir inte lättare om du väntar.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Lite semi OT men med tanke på vilka som kollar tråden:

Hur gör man för att hitta motivationen igen?
Jag vet att det här är vad jag vill pyssla med.

MEN hittills har vi haft praktik på varenda "lov" vilket innebär att jag inte fått mer än cirkus 5dagar ledigt i sträck som mest på cirkus 1½ år och missat i princip alla storhelger. Skolbänken börjar kännas väldigt tung när man inte fått pyssla med det man gillar (garaget och fordonen) på så länge.
Änsålänge har jag inte halkat efter särskilt mycket. Så jag är inte direkt oroad, än. Men jag undrar bara om det är någon som har något tips på vad ni gjorde när ni (jag antar det händer de flesta) fått en "svacka" i motivationen? Tänkte att det är dags att försöka ta tag i det innan det är för sent.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Är det inte så att om man har en högskoleingenjör+master så är det inte alltför mycket som krävs för att ta en civ. ing examen inom samma område om man nu av någon outgrundlig anledning skulle vilja ha tre titlar.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Lite semi OT men med tanke på vilka som kollar tråden:

Hur gör man för att hitta motivationen igen?
Jag vet att det här är vad jag vill pyssla med.

MEN hittills har vi haft praktik på varenda "lov" vilket innebär att jag inte fått mer än cirkus 5dagar ledigt i sträck som mest på cirkus 1½ år och missat i princip alla storhelger. Skolbänken börjar kännas väldigt tung när man inte fått pyssla med det man gillar (garaget och fordonen) på så länge.
Änsålänge har jag inte halkat efter särskilt mycket. Så jag är inte direkt oroad, än. Men jag undrar bara om det är någon som har något tips på vad ni gjorde när ni (jag antar det händer de flesta) fått en "svacka" i motivationen? Tänkte att det är dags att försöka ta tag i det innan det är för sent.

Det kan vara skönt att planera in x antal timmar till plugg som du bara måste göra.

Gör du detta ofta och lyckas beta av dina timmar så blir det till sist en vana.

Funkar ypperligt för mig när man inte är sugen på att plugga, blir lite som ett jobb. Annars vet jag inte riktigt hur man ska få tillbaks motivationen, en mindre paus? Jag brukar bli inspirerad av andra verksamma ingenjörer/talare som brukar komma till skolan och hålla föredrag, kanske kul att gå på något sånt för att väcka motivationen till liv igen?
 

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Oslo
Hoj
Yamaha FZ6 2007
Får man fråga hur ligger ni i lön? 30-40-50 mer?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Får man fråga hur ligger ni i lön? 30-40-50 mer?

Har snackat lite med polare som tagit examen och ingångslönerna har sett ut på följande vis:

Högskoleing: 25-28.000

Civ: 27-30.000

Inte så att man blir rik på studs direkt som många tror.

Lite lönestatistik för ingenjörer efter några år i yrket:

Civilare:
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Civilingenjor-1161

Högskole:
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Hogskoleingejor-1163
(De som svarat här har lägre arbetslivserfarenhet.

Kort och gått en ganska usel lön med tanke på utbildningens svårighetsgrad och klimatet på arbetsmarknaden för ingenjörer. Dock är det en utbildning som jag aldrig ångrar att jag valde pga eget intresse etc.

Läser sista året nu och har börjat söka efter exjobb och det märks hur oerhört svårt det kommer vara att landa det första jobbet.

En annan grej jag lagt märke till är att civilare och högskoleingenjörer har idag ungefär samma arbetsuppgifter... vilket egentligen inte är tanken från första början men har blivit så. Dock får civilarna högre lön!
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är det inte dags att vi förbjuder all form av utbildning snart, så att vi utan kan få ett vettigt jobb någon gång? :7peta
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har snackat lite med polare som tagit examen och ingångslönerna har sett ut på följande vis:

Högskoleing: 25-28.000

Civ: 27-30.000

Inte så att man blir rik på studs direkt som många tror.

Lite lönestatistik för ingenjörer efter några år i yrket:

Civilare:
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Civilingenjor-1161

Högskole:
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Hogskoleingejor-1163
(De som svarat här har lägre arbetslivserfarenhet.

Kort och gått en ganska usel lön med tanke på utbildningens svårighetsgrad och klimatet på arbetsmarknaden för ingenjörer. Dock är det en utbildning som jag aldrig ångrar att jag valde pga eget intresse etc.

Läser sista året nu och har börjat söka efter exjobb och det märks hur oerhört svårt det kommer vara att landa det första jobbet.

En annan grej jag lagt märke till är att civilare och högskoleingenjörer har idag ungefär samma arbetsuppgifter... vilket egentligen inte är tanken från första början men har blivit så. Dock får civilarna högre lön!
Låga ingångslöner tycker jag är helt OK.
Nyutbildade gör nästan alltid mer skada än nytta.
Men medellönen tycker jag verkar väl låg.
Kan det vara betalt efter förtjänst?
Att duktiga tjänar bra och oduglingar svälter?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Näfan, ska du tjäna pengar får du komma på nån nytänkande spel-site eller nå hjärndöda appar för mobiler. Samt annat värdelöst Skit.
Folk är idioter.

Ingenjörer är lika inne som VHS spelare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lönenivåerna stämmer rätt med hur det är i verkligheten tycker jag.
Det är mycket svårt att tjäna pengar på yrkesskicklighet nuförtiden. Det enda som lönar sig är att jobba med pengar, andras pengar. Det är så det har blivit i Sverige och stora delar av västvärlden.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När vi var på studiebesök på universitet fick jag det förklarat i en mening av en gammal gråhårig proffessor.
"Civilingenjörer konstruerar, högskoleingenjörer implementerar."
Ligger lite i det :)

Technician
Noun (tec-nishi -uhn)
A person who
fixes mistakes
made by engineers
:banana
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
An engineer died and ended up in Hell. He was not pleased with the level
of comfort in Hell, and began to redesign and build improvements. After
a while they had toilets that flush, air conditioning, and escalators.
Everyone grew very fond of him.
One day God called to Satan to mock him, "So, how's it going down
there in Hell?"
Satan replied, "Hey, things are great. We've got air conditioning and
flush toilets and escalators, and there's no telling what this engineer
is going to come up with next."
God was surprised, "What? You've got an engineer? That's a mistake. He
should never have gotten down there in the first place. Send him back
up here.."
"No way," replied Satan. "I like having an engineer, and I'm keeping
him."
God threatened, "Send him back up here now or I'll sue!"
Satan laughed and answered, "Yeah, right. And just where are YOU going
to get a lawyer?"
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Låga ingångslöner tycker jag är helt OK.
Nyutbildade gör nästan alltid mer skada än nytta.
Men medellönen tycker jag verkar väl låg.
Kan det vara betalt efter förtjänst?
Att duktiga tjänar bra och oduglingar svälter?

Om man filtrerar lite, så går siffrorna upp en bit. Om man kollar på de som kanske jobbat 10-15 år eller mer. Och medellönen återspeglar också alla som jobbar åt stat, kommun och landsting, där det inte är så fett. Det är fortfarande löner som ligger i de översta 10-20% av landets befolkning. En bra måttstock brukar väl vara ungefär lika många tusen per månad som man är gammal :)
 

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Oslo
Hoj
Yamaha FZ6 2007
Var mest nyfiken for jag hoppade av min hogskoleutbildning och flytta til nårje och undrar om jag tappade på det ekonomiskt men det verkar inte så nar jag tjanar mer som lastbilschauffor har, tragiska grejer.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top