Utbilda klass 7-förare?

GSXR1100R skrev:
SMC Skåne har 3 grupper på sina Broms & Kurv Kurser, röd grupp är garanterat inte seg, men många förknippar SMC med tjocka gubbar på glidarhojar.

Bra om ALLA går dessa kurser och inte bara klass 7 förare.
Hmmm... Var inte du en av dem som inte rekomenderade mig att gå en sån kurs i våras pga det sega tempot? Eller minns jag fel :confused:

SMC Skåne skulle vara mer vakna med att annonsera sina kurser. Man får veta om dem först när de är fulla - trots att jag är medlem.

Ugluk: varför tror du att klass 7-förare kör som krattor :confused: Praktiskt taget alla jag känner kör mycket på bana och är jäkligt styva förare. Det är få som kör sämre/långsammare än jag själv - vilket iofs inte behöver betyda så mycket - eller "farligare" på landsväg.

Bingo skrev:
Hmmm... Var inte du en av dem som inte rekomenderade mig att gå en sån kurs i våras pga det sega tempot? Eller minns jag fel :confused:

SMC Skåne skulle vara mer vakna med att annonsera sina kurser. Man får veta om dem först när de är fulla - trots att jag är medlem.

Ugluk: varför tror du att klass 7-förare kör som krattor :confused: Praktiskt taget alla jag känner kör mycket på bana och är jäkligt styva förare. Det är få som kör sämre/långsammare än jag själv - vilket iofs inte behöver betyda så mycket - eller "farligare" på landsväg.

Det beror ju på vad du stoppar in i begreppet styva? Sådana som kör fort på bana och vurpar ibland, eller sådana som kan läsa trafiken, göra undanmanövrer, aldrig få panik i paniksituationer osv. Kollar man på kraschstatistiken så kör klass7-förare som krattor..

Bingo skrev:
<snip>
[moraltant]Därför att minst en tredjedel vurpar varje år? Är det skickligt?
Hur fort man kör betyder inte kattskit om man inte tävlar.
Jag tycker att definitionen av en skicklig förare inte är en som gasar tills han/hon kraschar utan den som lever längst.[/moraltant]

oFFkeFF skrev:
...eller sådana som kan läsa trafiken, göra undanmanövrer, aldrig få panik i paniksituationer osv...
Jepp det är denna sort jag tänker på. Folk som kör fort och kraschar lite. Ett exempel är den polare som kraschade i lördags. Han är mycket snabb på bana och gata, kör ca 2000 mil per år (+ ca 20 000 mil i bil, yrkeschaffis) sedan 1990 och har inte kraschat sedan 1992. Han är helt enkelt en skicklig förare. Det finns många sådana. Det finns fö också många skickliga förare som kraschar.

Att köra fort enligt devisen "går det så går det" kan man göra utan att vara skicklig och är naturligtvis inte det jag menar.

Hur kan detta bli något svårt :confused:

Ugluk skrev:
[moraltant]...Jag tycker att definitionen av en skicklig förare inte är en som gasar tills han/hon kraschar utan den som lever längst.[/moraltant]
Det är en värdering mer än en meningsfull definition :D

Bingo skrev:

Avrostning är inte det samma som BKK, avrostningen är dock nyttig och rolig men BKK ger mera, kul att se på då INGEN får använda bromsarna före lunch, jag har ju promotat SMC Skånes BKK med mina filmer hela sommaren, hur kan du ha missat detta.

Klass 7 förarna är inte rent tekniskt dom sämsta förarna men däremot så saknar många omdöme och spärrar.

Mången R1:a har gått i fållan på våra banor i år, nyttigt och lärorikt? ja det anser jag, ska man vurpa så ska man göra det på bana där det finns mysiga sandfållor och trevliga ambulanser.

Ugluk skrev:
[moraltant]Därför att minst en tredjedel vurpar varje år? Är det skickligt?
Hur fort man kör betyder inte kattskit om man inte tävlar.
Jag tycker att definitionen av en skicklig förare inte är en som gasar tills han/hon kraschar utan den som lever längst.[/moraltant]

Inte för att jag klagar men nog har väl måndagarna på rörken lite med den där statistiken att göra iaf i Uppsalatrakten? måste ju snitta två vurpor per vecka där och nog är det säkert hälften som utnyttjar försäkringen...?

Annars håller jag med, att gasa till man kraschar är inte så skickligt MEN för att bli riktigt skicklig tror jag nog det behövs att man passerar gränsen några gånger..

(En som lärt sig mycket av flera avåkningar men aldrig kraschat i trafiken)

jag har ingen lust att vurpa alls, de som vill får gärna hålla på med sånt.
Jag tycker inte det där ska vara nåt krav för att få lägre försäkring, dax att kolla lite på individuella förare i stället, vilka är det som ställer till olyckorna, sen höj deras premier.
Men det klart då får väl f-bolagen inte vinster på x antal hundra millioner.

GSXR1100R skrev:
Avrostning är inte det samma som BKK, avrostningen är dock nyttig och rolig men BKK ger mera, kul att se på då INGEN får använda bromsarna före lunch, jag har ju promotat SMC Skånes BKK med mina filmer hela sommaren, hur kan du ha missat detta.

Klass 7 förarna är inte rent tekniskt dom sämsta förarna men däremot så saknar många omdöme och spärrar.

Mången R1:a har gått i fållan på våra banor i år, nyttigt och lärorikt? ja det anser jag, ska man vurpa så ska man göra det på bana där det finns mysiga sandfållor och trevliga ambulanser.

Äntligen någon som slår huvet på spiken. :tummenupp
Sitter här o blir en aning irriterad. Blanda inte ihopa avrostning med broms o kurvkurserna. Två helt skilda saker som går ut på olika saker.

Bingo, att du missar SMCs bankörningar boror nog mer på dig själv än på nåt annat. I stort sett på varje bankörning har du frågat en vecka innan var man anmäler sig?
Varför inte ta tag i saken isället för att skylla ifrån sig? Du vet ju om att SMC arrangerar bankörningar. Hur svårt kan det vara? Skärp dig... :rolleyes:

undanmanöver, tvärstopp från 90, krypkörning och hög blick.
förutom den höga blicken så är det väl ändå ganska lite som har med banåkning att göra?
Avrostning är nyttigt om man så är snabbast i nordeuropa på bana.
När jag avrostade så kan jag berätta att gubben som hade Blackbirden var styva 55bast och var rent otrolig på att göra undanmanövrar och bromsövningar.
Det han berättade för mig var att han kör mellan 2-3000mil hoj per år!!
Vad han även berättade var att avrostningar var ngt han gjort varje år sedan urminnes tider (minns inte hur många år).
Han om ngn borde väl tycka det är onödigt?
Han har juh kört hoj merparten av sitt liv, inte tror jag han åker på avrostning för att lära sig köra iaf, utan för att bli bättre och säkrare.
Som sagt jag tycker det är synd att det inte är knökfullt med hojåkare varje avrostning som finns, framförallt behövs en uppryckning bland oss klass 7 åkare som tycker oss vara så bra.
Jag minns hur det såg ut i forumet i våras: J**la vägverket som inte sopar eller säsongens första vurpa :(
Minns inte datumet jag var på avrostning, men det var väl 10+ och duggregn, sämsta grepp och bästa tillfälle att testa hur lite som behövs innan det släpper.

Silwer skrev:
det är väl ok för de intresserade, jag hoppas bara det inte ska påverka premierna.
Målet är ju just att det SKA påverka premierna. I positiv riktning.

jag tror inte på det där, jag kommer inte köra de där övningarna om jag skaffar klass7 igen, förstår inte varför jag skulle ha högre premie än de som kört den, jag har aldrig varit i statistiken, de som varit där kan ju gå det där tycker jag.

Silwer skrev:
jag tror inte på det där, jag kommer inte köra de där övningarna om jag skaffar klass7 igen, förstår inte varför jag skulle ha högre premie än de som kört den, jag har aldrig varit i statistiken, de som varit där kan ju gå det där tycker jag.

Om det ger önskad effekt lär även du som absolut inte vill gå på övningarna också få fördel av det, eftersom den totala utgiften för försäkringsbolagen går ner. Men du kan ju knappast räkna med att få lika låg eller lägre premie som någon som utbildar sig, då lär ju motiveringen till att gå kurserna minska.

Jämför med hur det fungerar på sjön, jag har läst teori motsvarande skepparexamen (kan navigera med sextant och allt :)), men eftersom jag inte har tagit examen så får jag betala högre försäkringspremie för min båt än vad någon som tagit examen gör.

Jag förstår faktiskt inte varför du måste vara så avogt inställd till övningarna. Om inte annat så kan man ju ta det som en ursäkt för att fika tillsammans med andra hojåkare. Därmed inte sagt att jag vet om jag tänker gå eller inte, jag har hittills inte gått på någon avrostningskurs. Men jag kan nog tänka mig att gå en , bara jag blir tillräckligt motiverad :)

Egentligen är jag inte negativ till dem, jag är bara inte personligen intresserad av dem.
Förmodligen kommer de inte att hjälpa nåt heller, de här som kör hårt kommer fortsätta med det ändå.
Nej upp med självriskerna som nån sa, eftersom vi inte kan vänta oss att bli särbehandlade av de giriga bolagen.

jo men det var det som skulle bli resultatet av körd utb, lägre premie och högre självrisk.
//Tobbe

Med en hoj som gör 0-200 km/h på ett ögonblick och toppar över 300 km/h spelar det kanske inte så stor roll om man går på kurs varje dag.
Kurv- och bromsteknik kan man säkert förbättra, men hornen är väl desto svårare att bli av med?

Gustav1 skrev:
Med en hoj som gör 0-200 km/h på ett ögonblick och toppar över 300 km/h spelar det kanske inte så stor roll om man går på kurs varje dag.
Kurv- och bromsteknik kan man säkert förbättra, men hornen är väl desto svårare att bli av med?

Avrostning är bra - det finns ingen tveken om dette - Killen på BlackBirden m. 2-3.000 mil/år - han är så erfaren att han vett om att avrostningen gör honom mer säker..
Men, sporthojs pojkarna dom är så säkra på MC att dom inte behöver att träna långsamt - specielt när dom inte har klotat :tummenupp

Som vanligt ungdommer - stresser Ni tankelöst för snabbt på - även i denne dialog :rodnar
Att dra iväg mä +200 och svänge och busa - det är jo det vi ska göra på bana.. Får vi nok bankörninger: Lek & bus - först då börjar man att fatta va man håller på med och troligen också att lungna sig i trafik - vilket egentligen var syftet..

Det som vi har möjlighet för i Uppsala - är varje vecka att ku gassa allt som man orkar och vågor. Jag har efter +20 kväller börjat fatta att det är bra att lungna sig lite framför älgen på landsvägen. Och ska jag skrapa med knä och armbågor - då är det säkrast på banan med värme däck på underlag som jag vett fästet på..

Min uppfattning är vi ska ha mer fri åkning på allt som finns av banar från gokart och upp..
Lått dette ge point´s och prämie nersättning.. :tummenupp

Galne Dansken skrev:
Avrostning är bra - det finns ingen tveken om dette - Killen på BlackBirden m. 2-3.000 mil/år - han är så erfaren att han vett om att avrostningen gör honom mer säker..
Men, sporthojs pojkarna dom är så säkra på MC att dom inte behöver att träna långsamt - specielt när dom inte har klotat :tummenupp

Som vanligt ungdommer - stresser Ni tankelöst för snabbt på - även i denne dialog :rodnar
Att dra iväg mä +200 och svänge och busa - det är jo det vi ska göra på bana.. Får vi nok bankörninger: Lek & bus - först då börjar man att fatta va man håller på med och troligen också att lungna sig i trafik - vilket egentligen var syftet..

Det som vi har möjlighet för i Uppsala - är varje vecka att ku gassa allt som man orkar och vågor. Jag har efter +20 kväller börjat fatta att det är bra att lungna sig lite framför älgen på landsvägen. Och ska jag skrapa med knä och armbågor - då är det säkrast på banan med värme däck på underlag som jag vett fästet på..

Min uppfattning är vi ska ha mer fri åkning på allt som finns av banar från gokart och upp..
Lått dette ge point´s och prämie nersättning.. :tummenupp
100% rätt ohh galne Dansk :tummenupp

Danskar är inte så galna trots allt? ;-)

Hornutväxter är nog svåra att behandla, men man kan iaf bli bättre på att få stopp på hojen och väja för andra hornbeprydda medtrafikanter.

//Tobbe

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back