Utbilda klass 7-förare?

Micke Das

Rödljuskung i lågskor
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lyckeby
Hoj
Tidigare: Yamaha YZF 600 R Thundercat. Nu: Baby Trold, Trille Noa -06.
Läste i MC-folket om ett förslag att utbilda sporthojsåkare för att de sedan ska bli bättre förare. Förslaget innebar också högre självrisk första tiden, för att sedan sjunka.
Enligt SMC skulle man på så sätt kunna minska försäkringskostnaderna med 30-40 % för klass 7 hojar.
Låter som ett vettigt förslag tycker jag. Eller...?
 

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RGV 250 -92
Tror detta kommer gå åt pipan då utbildning oftast leder till att folk kör fortare (för dom tror sig hantera hojen bättre) med mer olyckor som följd = dyrare försäkringar :(.
 

Diversion

Guest
Är detta valfritt eller ett krav i deras förslag? Ska det vara ett krav så skall också utbildningarna finnas utspridda så att man inte behöver köra 50 mil.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Grundidén är ju vettig.
Självrisken borde vara mycket hödre så man verkligen tänker efter ett par gånger(säger jag som har 12.000kr redan).....

Obligatoriska broms&kurvtagningsdagar varje år?

750RR
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag tror starkt på detta, även om det blir så att utbildade kör fortare.
Dom som går omkull får betala för sig i form av självrisker.
Jag själv åkte på en avrostning i våras och det var bara positiva betyg.
Avrostningen som den ser ut idag är bra, men den kan bli mkt bättre.
Det jag förvånades över var att det var så dålig uppslutning på sporthojar!
Glidare var det säkert 40-45st, några touringhojar men sämst uppslutning var det bland sportåkarna, vi var 4st som åkte sporthoj.
Därav en V-max, en blackbird, en fazer och jag med min FZR.
Jag var yngst av oss 4 med mina 29år.
Visst vi har väl egentligen för mkt tvång som det är i detta landet.
Men jag tycker det är bra att SMC arbetar för att få ner olyckorna, men det å andra sidan kräver att vi hojåkare vill hjälpa till och faltiskt se det som att man blir säkrare i trafiken inte bara att man kan köra fortare.
//Tobbe
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tyckar att det kan vara vettigt :tummenupp

Personligen, har det blivit mycket bana - och jag har lungnat mig bra mycket i vanlig trafik - faktisk är det så.

Dock, måste man se till att det finns ban-möjligheter i vår närhet - allover.. Det finns mängder av t. ex. Gokart banar - som kan fungera uttmärkt.

Har jättebra erfarenhet från Rörken (SMC - Uppsala) och senast Tuvängen (BMW MC Klubben - Södertälje).

Faktiskt har vi jätteskoj - i vår uttbildning också.

Stort tack till SMC Uppsala - som vågar att ha sånna initiativ, men också att man får det att funka - även om det är nybärjara eller raceputter :crash

Tyckar att det är vår uppgift - sporthojs-folket - att jobba positivt på sånna lösningar, gärna ihopp med SMC.

Jag är ledsen över den mängd av oss som gått omkull - ofta meningslöst - och jag är överyget om att vi med träning kan undvika en del av dom olyckar som annars kommer!!

(Min ägen crash förre året - hade varit mera än det blev om inte jag hade tränat mycket på bana..)
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Jag tror att anledningen till att det inte är så många sporthojsåkare som åker på avrostningarna är för att sporthojsförarna gillar verkligen att KÖRA hoj, det innebär att det inte nödvändigtvis måste vara fint väder och 20 grader varmt.
Alltså åker de ut och åker tidigare och när avrostningarna börjar komma igång så har de redan rostat av... Typ...

Kanske skulle ha lite tidigare avrostningar helt enkelt?

//A.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
UnderDOG skrev:
Jag tror att anledningen till att det inte är så många sporthojsåkare som åker på avrostningarna är för att sporthojsförarna gillar verkligen att KÖRA hoj, det innebär att det inte nödvändigtvis måste vara fint väder och 20 grader varmt.
Alltså åker de ut och åker tidigare och när avrostningarna börjar komma igång så har de redan rostat av... Typ...

Kanske skulle ha lite tidigare avrostningar helt enkelt?

//A.
Nä, önsketänkande. Sanningen är nog snarare den att sporthojare i allmännhet är mer prestigefixerade och är rädda att göra bort sig inför customfolket. Avrostningarna brukar börja i början av april och då är väldigt många sporthojare fortfarande väldigt vingliga. Till saken hör ju också att det man kommer ihåg efter vintern är enkla grejer som att gasa. Bromsa med bra kontroll och krypköra däremot brukar det vara sämre med.
Min åsikt.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
skulle detta förslag gälla alla som redan har eller har haft hojtypen?
Jag har nämligen inte ett skit lust att betala nån jäkla hög premie, jag har haft klass 7 hojar förr utan att tagit ut ett jävla öre på nån försäkring.
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Finns ju för & nackdelar med det mesta..

Men jag tror på idén...
Då kanske jag tom har råd med en värre hoj.... :squid
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Eftersom jag är med lite i diskussionerna, så kan jag ge lite info om hur det är tänkt att gå till:

Det är helt frivilligt.
Några få organisationer med kunskap kommer att få möjligheten att genomföra kurserna. Tex LMS, Ducceklubben och ev BikeEvents?
Efter genomförd och godkänd kurs, sänks premien men självrisken höjs. Om man lärt sig något på kursen, så ska man krascha mindre och därmed spara pengar både åt sig själv och f-bolagen. Det är själva moroten för bolagen och allt beror på om de nappar.
Kurserna kommer att kosta pengar, ta tid och förmodligen enbart ske på någon av våra banor. Vill man spara pengar på premien, så måste man själv satsa lite tid.

Tanken var att prova en kurs i år, men fömodligen dröjer det till nästa år och kanske till så långt som 2005 innan vi ser något resultat av det här.

Om Johan Hellström är med här, så kan säkert han ge lite mer info. Det är ju ändå han som driver detta.

Micke
LMS/Ducceklubben
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kursen kanske inte skulle vara för att lära ut körteknik, utan påvisa farorna på ett bra sätt. Oftast förstår inte folk förräns de vurpat och slagit sig. Så man kanske ska låta klass-7 förare ta sin första vurpa någorlunda kontrollerat? ;)
 

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 690 SMC
UnderDOG skrev:
Jag tror att anledningen till att det inte är så många sporthojsåkare som åker på avrostningarna är för att sporthojsförarna gillar verkligen att KÖRA hoj, det innebär att det inte nödvändigtvis måste vara fint väder och 20 grader varmt.
Alltså åker de ut och åker tidigare och när avrostningarna börjar komma igång så har de redan rostat av... Typ...

Kanske skulle ha lite tidigare avrostningar helt enkelt?

//A.

Man kan även vända på det och säga att om man ska få ut någonting av körningen så kan det inte vara 5 grader och mulet, då finns det ju noll fäste, (min uppfattning). De flesta avrostningar brukar hållas i April, då har i alla fall inte jag dukat fram ännu. Har försökt haft koll på vilka möjligheter det funnits för avrostning, men har nästan inte hittat några i Maj eftersom de flesta rost tillställningarna redan varit då.

Så det blev en vecka i Frankrike på bana i slutet på April i stället, :crash Bättre start på mc året kan man nog inte tänka sig. :rock

// Wip
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ugluk skrev:
Nä, önsketänkande. Sanningen är nog snarare den att sporthojare i allmännhet är mer prestigefixerade och är rädda att göra bort sig inför customfolket. Avrostningarna brukar börja i början av april och då är väldigt många sporthojare fortfarande väldigt vingliga. Till saken hör ju också att det man kommer ihåg efter vintern är enkla grejer som att gasa. Bromsa med bra kontroll och krypköra däremot brukar det vara sämre med.
Min åsikt.
De flesta jag känner går inte på dessa kurser för att de tycker att det är för segt tempo. Det går helt enkelt för långsamt i kurvorna för att det skall vara medningsfullt. Det kan spela in att alla har kört mycket på bana.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Re: Re: Utbilda klass 7-förare?

EazyLiving skrev:
...Efter genomförd och godkänd kurs, sänks premien men självrisken höjs...
Man kan ju redan idag välja olika nivåer på självrisken. Jag har valt en självrisk på 8 000 kr. Blir den högre än så försvinner nästan hela poängen med en helförsäkring.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Bingo skrev:
De flesta jag känner går inte på dessa kurser för att de tycker att det är för segt tempo. Det går helt enkelt för långsamt i kurvorna för att det skall vara medningsfullt. Det kan spela in att alla har kört mycket på bana.
Jo, för styva i korken för att se sina egna tillkortakomanden är ju också en möjlig bidragande orsak.. ;)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ugluk skrev:
Jo, för styva i korken för att se sina egna tillkortakomanden är ju också en möjlig bidragande orsak.. ;)
Njae, faktiskt inte. De flesta är äldre än så, om du fattar vad jag menar.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bingo skrev:
De flesta jag känner går inte på dessa kurser för att de tycker att det är för segt tempo. Det går helt enkelt för långsamt i kurvorna för att det skall vara medningsfullt. Det kan spela in att alla har kört mycket på bana.
SMC Skåne har 3 grupper på sina Broms & Kurv Kurser, röd grupp är garanterat inte seg, men många förknippar SMC med tjocka gubbar på glidarhojar.

Bra om ALLA går dessa kurser och inte bara klass 7 förare.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Bingo skrev:
Njae, faktiskt inte. De flesta är äldre än så, om du fattar vad jag menar.
Jodå. Jag måste ju medge att en liten del inte skulle ha något som helst utbyte av en avrostning på vårkanten. Sedan hänger det ju mycket på hur den lokala avrostningen är arrangerad och upplagd. Kvalitéten skiftar nog mycket i de olika länen eftersom det är klubbar som arrangerar dem. Jag kan ivf rekommendera alla här att besöka en avrostning efter vintervilan. Om inga fantastiska insikter om körning formas blir ni nog bjudna på kaffe iaf. :hej
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
GSXR1100R skrev:
SMC Skåne har 3 grupper på sina Broms & Kurv Kurser, röd grupp är garanterat inte seg, men många förknippar SMC med tjocka gubbar på glidarhojar.

Bra om ALLA går dessa kurser och inte bara klass 7 förare.
Det är ju klart att klass-7förare prioriteras. De kör ju som krattor.
Till en början blir det ett pilotprojekt med 100 deltagare, särskilt inbjudna och lockade med saftiga premiesänkningar. Klart vettigt initiativ av SMC.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top