Utbetalning för stulen cross

Om du har en betald stöldförsäkring på ett fordon så måste du ju få ut pengar om fordonet blir stulen. Risken att inte få ut pengar måste vara minimal.

Enligt försäkringsbolaget ska jag bli ersatt med marknadspris för en likvärdig motorcykel. Medelpriset för en KX 250 -03 (blocket) ligger på 31 143 kr.

Mitt syfte är att köpa en likvärdig motocross som den som blev stulen och enligt försäkringsbolaget ska jag också få ersättning nog att göra det.

Jag var på LF och pratade med skaderegleraren och fick upp skadeersättningen till 30 000:-. (Och ja, LF visste att jag betalade 27 500 kr för crossen och har kvitto på det.)

Emmi skrev:
Enligt försäkringsbolaget ska jag bli ersatt med marknadspris för en likvärdig motorcykel. Medelpriset för en KX 250 -03 (blocket) ligger på 31 143 kr.

Mitt syfte är att köpa en likvärdig motocross som den som blev stulen och enligt försäkringsbolaget ska jag också få ersättning nog att göra det.

Jag var på LF och pratade med skaderegleraren och fick upp skadeersättningen till 30 000:-. (Och ja, LF visste att jag betalade 27 500 kr för crossen och har kvitto på det.)

Men då har du ju gjort mer än vad 90% orkar göra, åkt dit och snackat med karln! Så grattis....

Ditt fall kan ingen sia om, då alla är olika. Svaren i tråden på din fråga avser säkert försäkringsärenden i största allmänhet. Generellt så får man knappast en spänn mer än köpeskillingen, oavsett om man gör ett fett klipp på tex exekutiv aktion.

Chronic skrev:
Ditt fall kan ingen sia om, då alla är olika. Svaren i tråden på din fråga avser säkert försäkringsärenden i största allmänhet. Generellt så får man knappast en spänn mer än köpeskillingen, oavsett om man gör ett fett klipp på tex exekutiv aktion.

Det är faktist så att vad du gav för hojen/bilen är av underordnad betydelse.
Du har rätt att få ersättning för att kunna skaffa ett likvärdigt fordon.
Det omvända gäller också, om du har betalt ett överpris för fordonet, så får du inte mer pengar. Det är gällande marknadspris som styr vad som utbetalas.

Problemet är ju att fastställa det. Är ju faktist så att priset i en annons inte innebär att hojen SÄLJS för dom pengarna.

Hotrodbiker skrev:
Det är faktist så att vad du gav för hojen/bilen är av underordnad betydelse.
Du har rätt att få ersättning för att kunna skaffa ett likvärdigt fordon.
Det omvända gäller också, om du har betalt ett överpris för fordonet, så får du inte mer pengar. Det är gällande marknadspris som styr vad som utbetalas.

Problemet är ju att fastställa det. Är ju faktist så att priset i en annons inte innebär att hojen SÄLJS för dom pengarna.

Jo, men allt detta är ju gissningar & spekulationer tills en alldeles äkta försäkringshandläggare lägger sig i, det du säger, är var man ska tro, för att man ska teckna en försäkring. Gör man ett klipp kan man göra ett till.

Min åsikt är att har du betalt ett överpris, får du också mer pengar om "den" blir stulen, iaf med större säkerhet än att få mer pengar än kvittot säger om man gjort ett klipp och betalt lite.

Förtår inte varför Badger mfl väljer att hacka på Emmi för att hon vill ha ut det hon har rätt till ??

Vad fordonet har kostat i införskaffning är ointressant ! Försäkringsbolaget ska stå för en likvärdig hojj, basta ! :fatta!

Emmi, najs att du fick 30 iaf.. bara att handla och se glad ut
:)

Om jag gjort en kanon affär o köpt en KX250 -03 för 10000:- av "svettiga Olle" som behövde stålar till öl.... och crossen sen blir stulen så ska FB ersätta mig med vad hojjen är värd... INTE vad JAG gett för hojjen!!

Som jag skrivit tidigare så är medelvärde ett bra argument...och de visade de ju sig vara i Emmi's fall oxå...fast jag hade bråkat lite mer och krävt iallafall medelpriset!! Men men... 30$ är ju inte helt fel de heller....

Handla och kör så de ryker.... :squid

Mycket korkat gnäll på Emmi tycker jag. Det är ju var och ens förbannade rättighet att kräva så mycket som möjligt för sina prylar, åtminstone upp till värdet på en likvärdig pryl. Det är ju en förhandling, fb vill betala lite, du vill ha mer, det är ett spel som tar en stund. Sen att många är för fega och lata för att göra en schysst deal är ju deras problem. Lycka till Emmi!

Du är inte ensam om att tvista med LF i jkpg. Jag hade inbrott i en av mina bilar när denna avr utlånad till en kompis. i denna bilen hade jag glömt jaktutrustning för en rätt så ordentlig summa (ca:45-50 lök) grejerna låg riktigt väl dolda(bakom och under säten i en tvådörrars pickup) som tack för detta så får jag bara tillbaka 50% av värdet. Hade jag inte haft en tilläggsförsäkring på hemförsäkringen så har jag fått veta att det knappt hade varit värt att betala självrisken...

Mekus skrev:
Du är inte ensam om att tvista med LF i jkpg. Jag hade inbrott i en av mina bilar när denna avr utlånad till en kompis. i denna bilen hade jag glömt jaktutrustning för en rätt så ordentlig summa (ca:45-50 lök) grejerna låg riktigt väl dolda(bakom och under säten i en tvådörrars pickup) som tack för detta så får jag bara tillbaka 50% av värdet. Hade jag inte haft en tilläggsförsäkring på hemförsäkringen så har jag fått veta att det knappt hade varit värt att betala självrisken...

Finns väl en gräns på vad man får i "extra utrustning" eller liknande. Är väl inte konstigt att du inte får ut 50000 för saker du glömt i bilen.

eisbaer skrev:
Finns väl en gräns på vad man får i "extra utrustning" eller liknande. Är väl inte konstigt att du inte får ut 50000 för saker du glömt i bilen.

Jag hade som tur var vad som förr kallades "drulleförsäkring". konstigt är det väl kanske inte men surt, riktigt surt. Dom har inte nämnt nått om maxbelopp men däremot verkar det nästan kvitta för dom om man har grejerna liggande på instrumentbrädan eller väl dolda under sätet

Mekus skrev:
Jag hade som tur var vad som förr kallades "drulleförsäkring". konstigt är det väl kanske inte men surt, riktigt surt. Dom har inte nämnt nått om maxbelopp men däremot verkar det nästan kvitta för dom om man har grejerna liggande på instrumentbrädan eller väl dolda under sätet
Bortaskyddet på hemförsäkringen brukar ligga på 30k.. så även om du haft ett värde av 150k i bilen hade ändå bara fått 30k. Så nästa gång få du tänka på att inte ta me dig alla dina jaktsaker.. ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman