Ut med foten??

Kramp kallas de. :hihi
Btw, lägg upp länken så man kan se klippet.

Last edited:
ser ut som ett halvdant försök att efterlikna supermotard-ben-utsträckningen, men han kanske bara får lust att kliva av å ta en varmkorv, va vet jag.

Det är ganska enkelt. De sänker tyngdpunkten en aning och kan på så vis bromsa lite hårdare.

för att få den stabil och att inte bakhjulet ska slänga ut. sa kommentatorerna i dagens race iaf.

Jag vågar nog påstå att det är för att flytta tyngdpunkten inåt för att få en bättre ingång på svängen. Tar ju även mer luft som både påverkar sväng och rataration.

FD supermotopilot. Nu RR pilot.

de är också för att flytta foten från växelspaken så man får tårna på fotpinnen istället.

Har sett i några race att rossi har foten långt bak, vilket styrker tesen att det är för att dels flytta bak, dels flytta ner tyngdpunkten inför en bromsning.

Skulle det inte ge en liknande effekt att bakbromsa samtidigt som man gasar, för att på så vis sätta bakfjädringen med lägre tyngtpunkt som resultat? Motorbroms tenderar ju att höja bakänden på hojen eftersom kedja/drev/infästningar ser ut som de gör.

Har sett i några race att rossi har foten långt bak, vilket styrker tesen att det är för att dels flytta bak, dels flytta ner tyngdpunkten inför en bromsning.

Skulle det inte ge en liknande effekt att bakbromsa samtidigt som man gasar, för att på så vis sätta bakfjädringen med lägre tyngtpunkt som resultat? Motorbroms tenderar ju att höja bakänden på hojen eftersom kedja/drev/infästningar ser ut som de gör.

Cool teori. Kan inte någon testa.

De har ju gjort det där länge och ingen har ett riktigt bra svar på det men det där med att sänka tyngdpunkt osv är väl det troligaste. En annan teori är väl bara att vid förflyttningen av foten på fotpinnen "tappar" de den ibland och av den kraftiga kraften :) i inbromsningen så åker benet fram helt enkelt.

Någon som vet om man får åka sådär i sverige?
Fått för mig att det står i någon regelbok att man inte få släppa fötterna från pinnarna!?

I så fall är det lika dumt som att det skulle vara förbjudet att knäskrapa för tjugo år sedan.

Man ändrar väll frekvens så han får en något annorlunda självsväng.

de är också för att flytta foten från växelspaken så man får tårna på fotpinnen istället.

Jag tror du kan ha rätt... det händer allt som oftast att jag gör något liknande med foten när ja måste växla ner inför en vänstersväng.
Det är ganska tungt att få upp foten till fotpinnen igen efter en nedväxling med full broms, lättare att vänta med foten tills man bromsat klart.

Dock bör man nog inte dra för många paralleller mellan en 2 m lång medelmåtta som jag och gp förarna...

Jag tror du kan ha rätt... det händer allt som oftast att jag gör något liknande med foten när ja måste växla ner inför en vänstersväng.
Det är ganska tungt att få upp foten till fotpinnen igen efter en nedväxling med full broms, lättare att vänta med foten tills man bromsat klart.

Dock bör man nog inte dra för många paralleller mellan en 2 m lång medelmåtta som jag och gp förarna...
Hur lång är du? Och vad väger du?
Känner du att du får mindre fart på rakorna pga din storlek?

Litte off topic. Sorry.
Undrar för att jag själv är stor.

Hur lång är du? Och vad väger du?
Känner du att du får mindre fart på rakorna pga din storlek?

Litte off topic. Sorry.
Undrar för att jag själv är stor.

2m och 95kg utan utrustning.. Nja i rookie spelar det ingen roll om man väger lite mycket.

Dock märker jag stor skillnad när man kör mot lite vassare förare, dom brukar ju oftast va små samtidigt som dom är tidiga på gasen...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT