Ut med foten??

2m och 95kg utan utrustning.. Nja i rookie spelar det ingen roll om man väger lite mycket.

Dock märker jag stor skillnad när man kör mot lite vassare förare, dom brukar ju oftast va små samtidigt som dom är tidiga på gasen...

Ja det är just det som är problemet. De vassa förrarna är svåra att köra ifatt i svängen med :) Själv väger jag 100kg 192cm och det märks skillnad.
 
Hur lång är du? Och vad väger du?
Känner du att du får mindre fart på rakorna pga din storlek?

Litte off topic. Sorry.
Undrar för att jag själv är stor.

Vikten är negativt men en lång förare får bättre luftströmning och släpp av luften mot kutsen över ryggen en en kortare förare (brantare vinkel) så fördel lång.

Tjock dessutom ger mer luftmotstånd utanför kåporna :huvet
 
Om jag inte minns fel, sa Rossi att han gör det för att det känns bra, och för att det känns som att det går fortare. Men enligt teamet, som tittat på datan som loggas från motorcykeln, går det inte fortare.
 
Vikten är negativt men en lång förare får bättre luftströmning och släpp av luften mot kutsen över ryggen en en kortare förare (brantare vinkel) så fördel lång.

Tjock dessutom ger mer luftmotstånd utanför kåporna :huvet



Hehe rolig teori men jag upplever att det är tvärt om. Accelerationen ur sväng gör att jag tappar lite pga ca 30 kg mer men när det börjar gå fort tappar jag massor.

Gjort lite experiment och om jag ställer mig upp i jocky position långt bak gå hojen fortare. Ju längre fram på hojen jag är desto långsammare toppfart får jag.

Sen tycker jag vi byter ut tjock mot bredaxlad hehe. :tummenupp.
 
Hehe rolig teori men jag upplever att det är tvärt om. Accelerationen ur sväng gör att jag tappar lite pga ca 30 kg mer men när det börjar gå fort tappar jag massor.

Gjort lite experiment och om jag ställer mig upp i jocky position långt bak gå hojen fortare. Ju längre fram på hojen jag är desto långsammare toppfart får jag.

Sen tycker jag vi byter ut tjock mot bredaxlad hehe. :tummenupp.



Det är en teori som tex Graham Bell (skriver trimningsböcker) och en del andra inom aerodynamik etc tycker gäller. Vikten är av ondo, bara längden är godo.

Och om du provat att krypa framåt/bakåt så stämmer detta, en kort förare kommer inte lika långt bakåt.

Du får kalla tjock vad du vill :krama
 
Om jag inte minns fel, sa Rossi att han gör det för att det känns bra, och för att det känns som att det går fortare. Men enligt teamet, som tittat på datan som loggas från motorcykeln, går det inte fortare.

Ja, Stoner sa samma sak. Det sitter i huvudet, om det verkligen skulle vara bättre skulle alla göra det i alla kurvor, inte bara Stoner och Rossi någon gång ibland.
 
Är som med allt annat man gör,känns det bra så känns det bra.

När Rossi gör det börjar alla testa för det måste ju vara det som gör honom så snabb,skulle jag gjort det så skulle allla bara garva åt amatören som inte ens kan hålla fötterna på pinnarna. :)

Henrik
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top