Ut med foten??

2m och 95kg utan utrustning.. Nja i rookie spelar det ingen roll om man väger lite mycket.

Dock märker jag stor skillnad när man kör mot lite vassare förare, dom brukar ju oftast va små samtidigt som dom är tidiga på gasen...

Ja det är just det som är problemet. De vassa förrarna är svåra att köra ifatt i svängen med :) Själv väger jag 100kg 192cm och det märks skillnad.
 
Hur lång är du? Och vad väger du?
Känner du att du får mindre fart på rakorna pga din storlek?

Litte off topic. Sorry.
Undrar för att jag själv är stor.

Vikten är negativt men en lång förare får bättre luftströmning och släpp av luften mot kutsen över ryggen en en kortare förare (brantare vinkel) så fördel lång.

Tjock dessutom ger mer luftmotstånd utanför kåporna :huvet
 
Om jag inte minns fel, sa Rossi att han gör det för att det känns bra, och för att det känns som att det går fortare. Men enligt teamet, som tittat på datan som loggas från motorcykeln, går det inte fortare.
 
Vikten är negativt men en lång förare får bättre luftströmning och släpp av luften mot kutsen över ryggen en en kortare förare (brantare vinkel) så fördel lång.

Tjock dessutom ger mer luftmotstånd utanför kåporna :huvet



Hehe rolig teori men jag upplever att det är tvärt om. Accelerationen ur sväng gör att jag tappar lite pga ca 30 kg mer men när det börjar gå fort tappar jag massor.

Gjort lite experiment och om jag ställer mig upp i jocky position långt bak gå hojen fortare. Ju längre fram på hojen jag är desto långsammare toppfart får jag.

Sen tycker jag vi byter ut tjock mot bredaxlad hehe. :tummenupp.
 
Hehe rolig teori men jag upplever att det är tvärt om. Accelerationen ur sväng gör att jag tappar lite pga ca 30 kg mer men när det börjar gå fort tappar jag massor.

Gjort lite experiment och om jag ställer mig upp i jocky position långt bak gå hojen fortare. Ju längre fram på hojen jag är desto långsammare toppfart får jag.

Sen tycker jag vi byter ut tjock mot bredaxlad hehe. :tummenupp.



Det är en teori som tex Graham Bell (skriver trimningsböcker) och en del andra inom aerodynamik etc tycker gäller. Vikten är av ondo, bara längden är godo.

Och om du provat att krypa framåt/bakåt så stämmer detta, en kort förare kommer inte lika långt bakåt.

Du får kalla tjock vad du vill :krama
 
Om jag inte minns fel, sa Rossi att han gör det för att det känns bra, och för att det känns som att det går fortare. Men enligt teamet, som tittat på datan som loggas från motorcykeln, går det inte fortare.

Ja, Stoner sa samma sak. Det sitter i huvudet, om det verkligen skulle vara bättre skulle alla göra det i alla kurvor, inte bara Stoner och Rossi någon gång ibland.
 
Är som med allt annat man gör,känns det bra så känns det bra.

När Rossi gör det börjar alla testa för det måste ju vara det som gör honom så snabb,skulle jag gjort det så skulle allla bara garva åt amatören som inte ens kan hålla fötterna på pinnarna. :)

Henrik
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top