Uselt Yamaha Sweden!

Bäste Jan-Åke:

Du kanske kan hjälpa mig att förklara följande:



Nu vet jag inte om Stockholms MC-varuhus undertecknat ert avtal avseende garantiarbeten, de kanske inte är en tillräckligt stor återförsäljare? Texten ovan ger dock vid handen att företaget har en annan syn på garantiåtaganden än vad Ni redogör för på er webbsida. Extra oroande för Sveriges tusentals Yamaha-ägare är att texten verkar hänvisa till en överenskommelse ÅF emellan som definitivt står i kontrast till vad Ni på Yamaha Motor Scandinavia menar ska gälla för dylika arbeten, dvs att dessa kan utföras av vilken ansluten ÅF som helst.

Jag vore också glad om du kunde berätta var jag kan hitta den "Garantilag" som texten ovan refererar till. Jag är nu bara en enkel konsument, men en sökning på Wikipedia gav detta resultat och jag tvivlar på att det är denna lag som avses: http://sv.wikipedia.org/wiki/Garantilagen

Nu förutsätter jag att era återförsäljare har grundläggande kunskaper i konsumenträtt, de hanterar ju trots allt betydande försäljningar dagligen, men jag blir ändå konfunderad gällande de åberopade lagrummet.
Som jag förstår det hanteras inte garantiutfästelsers omfattning i konsumentlagen annat än i paragraf 21 där lagen fastslår när fel ska anses föreligga. I denna paragrafs första rad står däremot "Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit ..."; här förmodar jag att ert avtal med era återförsäljare är applicerbart, dvs att YMS är just denne "någon annan".
Något lagrum som utöver detta specificerar vart en kund kan vända sig med garantiåtaganden kan jag inte hitta. Jag förutsätter att era anslutna återförsäljare vet vilken lag som åsyftas och hänvisas till enligt ovan. Om du kunde berätta var jag kan hitta den, eller redogöra för vad den stipulerar vore jag tacksam.

Eftersom Ni på YMS har som policy att inte uttala er offentligt i enskilda ärenden (vilket jag respekterar), har jag bemödat mig om att utelämna det aktuella fallet i mina frågeställningar. Jag, och förmodligen andra konsumenter i segmentet "MC och kringutrustning", står dock undrande inför de frågor som här har framförts och ber ödmjukast om ett förtydligande från Er rörande omfattningen och villkoren för er 5års-garanti.

Jag vill samtidigt passa på att framföra mitt, och andras, djupt kända uppskattning för de återförsäljare i ert nätverk som uppenbarligen skrivit på det avtal du refererar till, och dessutom verkar ha en annan tolkning av det än vad framkommit i kommunikation enligt ovan.

Respektfullt,

korta_rakan

:klappar:klappar

Har fö med viss vämjelse tagit det av tråden och det är naturligtvis åt helvete att du blivit behandlad på det här sättet. Går en ny hoj sönder så ska den lagas. Och kan den inte fixas till inom rimlig tid ja då har du rätt att häva köpet, period. Det skjuter sig i foten både juridiskt och goodwillmässigt även om det senare inte är ett begrepp som verkar betyda särskilt mkt i fordonsbranschen generellt (jo lastbilar och bussar faktiskt).

Har självfallet skickat ett mail till VDn, ska bli kul att se vad han säger. Stå på dig!! :tummenupp
 
Bäste Jan-Åke:

Du kanske kan hjälpa mig att förklara följande:



Nu vet jag inte om Stockholms MC-varuhus undertecknat ert avtal avseende garantiarbeten, de kanske inte är en tillräckligt stor återförsäljare? Texten ovan ger dock vid handen att företaget har en annan syn på garantiåtaganden än vad Ni redogör för på er webbsida. Extra oroande för Sveriges tusentals Yamaha-ägare är att texten verkar hänvisa till en överenskommelse ÅF emellan som definitivt står i kontrast till vad Ni på Yamaha Motor Scandinavia menar ska gälla för dylika arbeten, dvs att dessa kan utföras av vilken ansluten ÅF som helst.

Jag vore också glad om du kunde berätta var jag kan hitta den "Garantilag" som texten ovan refererar till. Jag är nu bara en enkel konsument, men en sökning på Wikipedia gav detta resultat och jag tvivlar på att det är denna lag som avses: http://sv.wikipedia.org/wiki/Garantilagen

Nu förutsätter jag att era återförsäljare har grundläggande kunskaper i konsumenträtt, de hanterar ju trots allt betydande försäljningar dagligen, men jag blir ändå konfunderad gällande de åberopade lagrummet.
Som jag förstår det hanteras inte garantiutfästelsers omfattning i konsumentlagen annat än i paragraf 21 där lagen fastslår när fel ska anses föreligga. I denna paragrafs första rad står däremot "Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit ..."; här förmodar jag att ert avtal med era återförsäljare är applicerbart, dvs att YMS är just denne "någon annan".
Något lagrum som utöver detta specificerar vart en kund kan vända sig med garantiåtaganden kan jag inte hitta. Jag förutsätter att era anslutna återförsäljare vet vilken lag som åsyftas och hänvisas till enligt ovan. Om du kunde berätta var jag kan hitta den, eller redogöra för vad den stipulerar vore jag tacksam.

Eftersom Ni på YMS har som policy att inte uttala er offentligt i enskilda ärenden (vilket jag respekterar), har jag bemödat mig om att utelämna det aktuella fallet i mina frågeställningar. Jag, och förmodligen andra konsumenter i segmentet "MC och kringutrustning", står dock undrande inför de frågor som här har framförts och ber ödmjukast om ett förtydligande från Er rörande omfattningen och villkoren för er 5års-garanti.

Jag vill samtidigt passa på att framföra mitt, och andras, djupt kända uppskattning för de återförsäljare i ert nätverk som uppenbarligen skrivit på det avtal du refererar till, och dessutom verkar ha en annan tolkning av det än vad framkommit i kommunikation enligt ovan.

Respektfullt,

korta_rakan

wosh!! stilit skrivet! :tummenupp

har inte läst hela tråden men om de inte framgått någonstans vad som gäller vid garantitider.. hos oss på "din bil" (vw/audi) så ha vi fått direktiv om att en bil med mobilitets garanti eller nybil, ska arbetet påbörjas SENAST 3dagar efter inlämnandet.
 
Mailade och fick svar :tummenupp

Mailfråga :

Hej.

Jag går i tankarna att köpa en helt ny Yamaha R6.
Har kikar runt lite på närliggande ÅF och priserna varierar inte så himla mycket som tur är.

Min fråga är vad den ÅF som jag köper min mc av har för krav på sig från er på Yamahas huvudagent/generalagent när det kommer till service och garantier samt vad ni garanterar mig som köpare av en ny mc?

Mvh Mathias.


Mailsvar

Hej Mattias

Jag föreslår att du ringer till vår serviceavdelning, 08-6838400.

Dom har telefontid för privatpersoner varje dag mellan kl 09:00 och 10:30.



Bästa hälsningar



Jan-Åke Johansson

Verkställande direktör / President


------------------------------

Okej. Jag kan förstå att det kan vara mycket för karln i dagsläget men hade jag varit HAN skulle jag vidarebefodrat ärendet till någon mera kunnig för att få en potentiell kund, eller är det fel tänkande :va
 
------------------------------

Okej. Jag kan förstå att det kan vara mycket för karln i dagsläget men hade jag varit HAN skulle jag vidarebefodrat ärendet till någon mera kunnig för att få en potentiell kund, eller är det fel tänkande :va

Han förmodligen inte koll på vad som gäller för enskilda produkter så ring nr. han gav och fråga.

Lite OT men Lelles i det här sammanhanget, vart köper man KTM av en bra handlare när man bor i Stockholm?
 
Last edited:
Haha, om alla spammar VDn så kanske det står en fabriksny R1 2009 på idris uppfart om några dagar. :D
 
Passar på att fråga då det finns många kunnande här om kvitton, Har man itne rätt som kund att få ett kvitto utskrivet igen? För min Åf vägrar skriva ut ett kvitto som jag behöver till mitt försäkringsbolag.

När jag jobba i butik var det en självklarhet att skriva ut kundens kvitto igen. Men Butiken i fråga som jag har problem med har även nämnts i dena tråd och där jag köpt min mc. Kommer aldrig mer handla en pryl där ifrån. Funderar på att öppna en egen KTM butik i sthlm.
 
Vet inte om man som kund kan kräva att affären skriver ut kvittot men självklart borde butiken hjälpa dig med det... för de måste ha kvittot sparat i 10år enligt bokföringslagen.
 
Och ni kommer garanterat få samma svar allihopa... att Yamaha inte kommenterar enskilda fall... det får man lära sig att man skall svara medans man är tonåring och kollar på tv-serier.

Förmodligen,men bollen är satt i rullning och någon inom Yamaha-koncernen bör ju inse att det finns allt att vinna på en rak och öppen dialog.
 
Passar på att fråga då det finns många kunnande här om kvitton, Har man itne rätt som kund att få ett kvitto utskrivet igen? För min Åf vägrar skriva ut ett kvitto som jag behöver till mitt försäkringsbolag.

När jag jobba i butik var det en självklarhet att skriva ut kundens kvitto igen. Men Butiken i fråga som jag har problem med har även nämnts i dena tråd och där jag köpt min mc. Kommer aldrig mer handla en pryl där ifrån. Funderar på att öppna en egen KTM butik i sthlm.

en kopia borde inte vara något problem, jag har fått det i försäkrings sammanhang där jag tappat bort kvittot.
 
Förmodligen,men bollen är satt i rullning och någon inom Yamaha-koncernen bör ju inse att det finns allt att vinna på en rak och öppen dialog.

Absolut, men jag tycker bara det verkar bra knasigt att 100(0) pers på SH skall maila VD´n för att fråga hur garantin gäller...
 
Passar på att fråga då det finns många kunnande här om kvitton, Har man itne rätt som kund att få ett kvitto utskrivet igen? För min Åf vägrar skriva ut ett kvitto som jag behöver till mitt försäkringsbolag.

När jag jobba i butik var det en självklarhet att skriva ut kundens kvitto igen. Men Butiken i fråga som jag har problem med har även nämnts i dena tråd och där jag köpt min mc. Kommer aldrig mer handla en pryl där ifrån. Funderar på att öppna en egen KTM butik i sthlm.

Borde inte vara några problem, dom borde ju ha det sparat och bokfört. Vill dom inte lämna ut till dig så kan du ju ge ditt försäkringsbolag så dom kan skicka det dit direkt.
 
Absolut, men jag tycker bara det verkar bra knasigt att 100(0) pers på SH skall maila VD´n för att fråga hur garantin gäller...

Det leder förhoppningsvis till förändring, och man börjar bete sig schyst vid garantitrubbel oavsett återförsäljare.

Har du några bättre förslag, eller ska alla bara vara tysta och gilla läget?
För min del förväntar jag mig ingenting, utan vill bara att min garanti ska gälla på RIKTIGT oavsett var jag lämnar in min mc.

Passar på att fråga då det finns många kunnande här om kvitton, Har man itne rätt som kund att få ett kvitto utskrivet igen? För min Åf vägrar skriva ut ett kvitto som jag behöver till mitt försäkringsbolag.

När jag jobba i butik var det en självklarhet att skriva ut kundens kvitto igen. Men Butiken i fråga som jag har problem med har även nämnts i dena tråd och där jag köpt min mc. Kommer aldrig mer handla en pryl där ifrån. Funderar på att öppna en egen KTM butik i sthlm.

Det finns självklart i systemet, jaga en som kan kassan.
Jag har fått ut kvitton vid flertalet tillfällen i olika branscher.
 
Last edited:
Bättre förslag... jag vet inte riktigt, men att personer som inte har med ärendet att göra skall börja maila och fråga Yamaha vad de tänker göra är för mig ganska knasigt. Lite av attityden att "vänta, jag skall bara hämta alla mina brorsor så kan vi slåss sen".

Däremot är det ju jätteintressant att se här i tråden vad du fått fram då det är du som råkat ut för problem, men något jag lärt mig är att man aldrig skall föra någon annans talan.

De som har problem med Yamaha skall självklart ta kontakt med Yamaha, men när man inte har något problem med de så skall man inte söka problem heller.

Håller du inte med så tycker jag att du ringer till tillverkaren av din TV du har där hemma och frågar hur de skulle göra utifall den gick sönder... vad tror du att får för svar? Självklart ett svar som du gillar för du har inget fel på den just nu... men den dag du får det så kanske det är annat ord i skällan.
 
Det leder förhoppningsvis till förändring, och man börjar bete sig schyst vid garantitrubbel oavsett återförsäljare.

Har du några bättre förslag, eller ska alla bara vara tysta och gilla läget?
För min del förväntar jag mig ingenting, utan vill bara att min garanti ska gälla på RIKTIGT oavsett var jag lämnar in min mc.



Det finns självklart i systemet, jaga en som kan kassan.
Jag har fått ut kvitton vid flertalet tillfällen i olika branscher.


Är hojen tillbaka i din ägo och ok?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top