Urusla Svenskar

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Vi måste även få till ett nationellt mästerskap värt namnet.

Just nu är det en sörja med SM, SO (som egentligen är ett andra SM om man kollar på racen i Sverige. Inte många utlänningar där) och PRO Superbike med ett klart tveksamt deltagarantal.

Det måste finnas ett nationellt mästerskap där dom bästa förarna kör, och dit man som talang vill sträva. Som det är nu så sprids alla förare ut på 3 olika serier (Jag pratar nu mest om Superbike eftersom jag blandar in PRO SBK och STCC). En del kör alla tre serier, en del två, en del bara en. Och folk hoppar emellan och hoppar in lite var som helst. Man hoppar in och kör så många tävlingar man har råd med, och hoppar över resten. En del har råd att köra ALLT. Just nu bestäms ju slutställningen i alla serier av vilka som ställer upp i vilken tävling istället för vem som är snabbast....

Sy ihop ETT mästerskap värt namnet, som körs på ALLA banor vi har. (just nu körs PRO SBK inte på Anderstorp, SM inte på Karlskoga eller Falkenberg, och SO bara på Karlskoga och Falken. För att inte tala om Knutstorp i år) Ett mästerskap som körs med en gemensam promotor/arrangör som är med överallt (som i SO t.ex) och som ser till att det går tillväga på samma sätt på alla banor, och att reglerna tolkas på samma sätt på varje tävling. Ett mästerskap där dom som kör huvudklasserna INTE behöver betala 50.000:- om året i bara anmälningasvgift. Ett mästerskap dit alla vill och där alla kör....

Vi hade väl en intenationell standard förra året som gick i KK tyvär.
Stiggy Motorsport kunde hjälp Sverige att odlafram svenska talanger.
Sen hade vi vilt satsande Benjan Motor.

Tänk om svensk näringsliv kunde hjälp Stiggy att överleva.
Näää det är så förbanat fult att göra fel i Sverige. så man får leva i exil i 10år för att komma tillbaka...men fan vilken tillgång han hade varit.

Han har kört RR (125,250,500vm) och dessutom drivit ett framgångsrikt RR team.

Vi har massor av duktigt folk som skulle vara med i Svemo som jag anser.

Vad gör Svemo...ingeting...dom är rädda för att spräcka inbördesbeundrarn

Det finns fd förare som verkligen kan få RR att fungera.. i stället sitter folk med egen intresse i förbundet...ut gammal trött dökött in med yngre folk..det är 2010 nu

Men det är så förbanat fult i Sverige att det går bra för ngr.
Då tisslar det bakom ryggen på dom...hur i helvete får dom stålar.

Vi har haft en massa duktiga förare EM VM AMA...men vem fan är intresserade i Sverige...jo dom närmst sörjande.

Vi kan ta den incidenten med Jimmy Lindström på knutstorp...Då blev det helsidor då när han krashar..jag har ändå följt STCC sedan det starta 2001. Det var den störta rubrik som har hänt MC sidan..

Media ansvaret tycker jag ligger på vårat kära förbund SVEMO.

Svemo som förbund är det största skämt som idrottssverige har drabbats av.

Vi/ni förare betalar en jävulskt massa pengar varje år för att var en gladiator på våra RR arenor. Det är föraren som gör spelet inte arrangören. Bra sammarbete med arrangören så blir det ett kanon race.

Räkna ut hur mycket vi förare betalar i Licenser.
Banägaren betalar i Banlicens.Tillståndavgifer.domaravgifter.

Kan man inte undra var pengarna verkligen går.

Och dessutom har Svemo Motocross.Enduro.Dragracing.trail.
Räkna ut det...det blir massor av miljoner...Vad får ni förare???

Ngt som verkligen har tagit död på många RR älskande toppförare i år.

Är det db kraven som har varit i år...när man tycker det är roligare att åka på en bankörning än att åka racing då är det väl ngt fel..
Tur att nya regler har kommit...

Dags att sluta vara så jävla svenska.. man kan inte knyta näven i brallorna längre.

Kolla Finland
F1
Motogp
SST
Rally
Dom har förare i allt
Vad är skillnaden??.....

Stavas SVEMO,PENGAR och MEDIA

Vi måste även få till ett nationellt mästerskap värt namnet.

Just nu är det en sörja med SM, SO (som egentligen är ett andra SM om man kollar på racen i Sverige. Inte många utlänningar där) och PRO Superbike med ett klart tveksamt deltagarantal.

Det måste finnas ett nationellt mästerskap där dom bästa förarna kör, och dit man som talang vill sträva. Som det är nu så sprids alla förare ut på 3 olika serier (Jag pratar nu mest om Superbike eftersom jag blandar in PRO SBK och STCC). En del kör alla tre serier, en del två, en del bara en. Och folk hoppar emellan och hoppar in lite var som helst. Man hoppar in och kör så många tävlingar man har råd med, och hoppar över resten. En del har råd att köra ALLT. Just nu bestäms ju slutställningen i alla serier av vilka som ställer upp i vilken tävling istället för vem som är snabbast....

Sy ihop ETT mästerskap värt namnet, som körs på ALLA banor vi har. (just nu körs PRO SBK inte på Anderstorp, SM inte på Karlskoga eller Falkenberg, och SO bara på Karlskoga och Falken. För att inte tala om Knutstorp i år) Ett mästerskap som körs med en gemensam promotor/arrangör som är med överallt (som i SO t.ex) och som ser till att det går tillväga på samma sätt på alla banor, och att reglerna tolkas på samma sätt på varje tävling. Ett mästerskap där dom som kör huvudklasserna INTE behöver betala 50.000:- om året i bara anmälningasvgift. Ett mästerskap dit alla vill och där alla kör....

Mycket bra:yoparty

Last edited:
Macke, jag vet inte om jag ska säga detta rykte vidare, men det finns hög osäkerhet på att Pro Superbike fortsätter i STCC's regi då Mike Luff och SO åberopar rättigheterna till ett scandinaviskt mästerskap nu när Swedish-TCC som namn försvinner och istället blir Scandinavian-TCC.

Försvinner MC-delen från STCC, tycker jag det är ett nerköp då ingen kommer satsa som STCC. Även fast STCC visserligen gått i en betal-kanal och inte haft så högt PR-tillskott pga det. Men finns det inget intresse från SVT eller annan kanal så gör det ju inte det.

Jag är Ok att betala mer pengar per lopp, om det garanterar marknadsföring som gör att vi kör för inte bara våra närmaste o kära, utan istället för folk som faktiskt besöker tävlingen utan att känna någon annan i depån.

Som exempel, att köra på Ferrari-weekend på Knutstorp i helgen var fantastiskt kul. Det var publik där som var exalterade över hela MC-atmosfären och det var ett stort plus för arrangören att ha en MC-klass.

Vi är för få och små för att dela upp oss. En elitklass borde gå ihop med bilvärldens elitklasser!

Macke, jag vet inte om jag ska säga detta rykte vidare, men det finns hög osäkerhet på att Pro Superbike fortsätter i STCC's regi då Mike Luff och SO åberopar rättigheterna till ett scandinaviskt mästerskap nu när Swedish-TCC som namn försvinner och istället blir Scandinavian-TCC.

Försvinner MC-delen från STCC, tycker jag det är ett nerköp då ingen kommer satsa som STCC. Även fast STCC visserligen gått i en betal-kanal och inte haft så högt PR-tillskott pga det. Men finns det inget intresse från SVT eller annan kanal så gör det ju inte det.

Jag är Ok att betala mer pengar per lopp, om det garanterar marknadsföring som gör att vi kör för inte bara våra närmaste o kära, utan istället för folk som faktiskt besöker tävlingen utan att känna någon annan i depån.

Som exempel, att köra på Ferrari-weekend på Knutstorp i helgen var fantastiskt kul. Det var publik där som var exalterade över hela MC-atmosfären och det var ett stort plus för arrangören att ha en MC-klass.

Vi är för få och små för att dela upp oss. En elitklass borde gå ihop med bilvärldens elitklasser!

Jag tycker att Bott i Ferrari weekend var riktigt bra intiativ.Kanske lite roligare än i ERF...det är ju inte förbundet som har ordnat det iaf..Jävligt kul. Bra jobbat

STCC har varit en dalande stjärna senaste 4åren...STCC mjölkar bara ur dom sista stålarna.

Som sagt det är bättre att ha ett mästerskap...än PRO.SM.SO.NM....det måste väl vara roligt att säga att man är Svenskmästare.

Ett problem med den dåliga ungdomsverksamheten är att det blir mycket svårt att hitta unga talanger. Många "talangämnen" börjar aldrig med RR för att det saknas stöd. Att som ungdom köra t.ex 125 racer kräver stora resurser iform av en förälder som kan "meka" eller mycket pengar för att köpa dessa tjänster.

125 junior i all ära. Men när junioren är typ 18 år så är det lite sent att börja med internationella klasser om man vill tillhöra världseliten.

Att vi sedan har gäng banor som saknar RR banlicens gör det inte bättre. Det gäller t.ex Kinnekulle, Gotland Ring och Mittsverige banan. Där kan endast SMC-kurser steg 1-4 och bandagar köras. Ingen Svemo klubb får arrangera en RR-träning på dessa banor.

Ett problem för många är att dom långa avstånden mellan banorna kräver att hela familjen ställer upp inklusive småsyskonen för att resa till banorna över helgerna. Då måste kanske småsyskonen ge upp sin "fotbollsmatch" eller ridträning.

Jag tycker att Bott i Ferrari weekend var riktigt bra intiativ.Kanske lite roligare än i ERF...det är ju inte förbundet som har ordnat det iaf..Jävligt kul. Bra jobbat

STCC har varit en dalande stjärna senaste 4åren...STCC mjölkar bara ur dom sista stålarna.

Som sagt det är bättre att ha ett mästerskap...än PRO.SM.SO.NM....det måste väl vara roligt att säga att man är Svenskmästare.

Och varför skulle man vara med på ett möte som förare som ändå ingen lyssnar på.......

Last edited:
cross eller hellre supermotard är lättare banmässigt och kostnadsmässigt och kan vara ett bra sätt att hitta talanger.

Stavas SVEMO,PENGAR och MEDIA

Jag tror inte att man kan beskylla SVEMO för allt, och ge dom skulden för att det inte finns fler svenskar internationellt.

Man ska trots allt tänka på att SVEMO är ett litet förbund, men små resurser, där dessutom RR är en väldigt liten gren jämfört med cross, enduro, speedway mm....

Våra lilcenspengar är nog inte så mycket som man kan tro. Vi är inte så många licensierade RR förare i Sverige, och en stor del av licenspengarna går till försäkringen bl.a
Det är nog inte så stor summa som hamnar i SVEMO's kassakista. Det ska sen användas till att betala hyror, avlöna kanslipersonal, betala arvoden, och jobba fram talanger med. Jag är tämligen säker på att det inte sitter någon på SVEMO och blir rik på våra licenspengar.

Jag tycker inte heller att det ligger helt på SVEMO's bord att ta hela mediaansvaret. Det ligger på arrangörer, klubbar, och individuella förare också. Vill man synas i media så får man jobba lite på det.
Det är därför jag efterlyser ett mästerskap med en gemensam promotor/arrangör som har ett intresse/ansvar att marknadsföra mästerskapet. Där ligger också arbete med media tycker jag....

Men självklart så har SVEMO en liten del i att det inte kommer fram fler talanger i Sverige, det håller jag med om.

Ja, nu har du skrivit det på sporthoj så nu kan du sluta fundera på om du ska föra ryktet vidare eller inte.... :D

Som det ser ut nu så är roadracing inte en tillräckligt stor sport för att kunna få TV tid någonstans i egen kraft. Enda chansen är att fortsätta köra tillsammans med STCC. Alternativet är väl att göra som det var för några år sen då det i stort sett var så att förarna fick betala själva för TV sändningen (Var det SportExpressen TV?). Då kostade det massor av pengar och sändes på nån liten skitkanal som ingen hade....

Last edited:
Ett problem med den dåliga ungdomsverksamheten är att det blir mycket svårt att hitta unga talanger. Många "talangämnen" börjar aldrig med RR för att det saknas stöd. Att som ungdom köra t.ex 125 racer kräver stora resurser iform av en förälder som kan "meka" eller mycket pengar för att köpa dessa tjänster.

125 junior i all ära. Men när junioren är typ 18 år så är det lite sent att börja med internationella klasser om man vill tillhöra världseliten.

Att vi sedan har gäng banor som saknar RR banlicens gör det inte bättre. Det gäller t.ex Kinnekulle, Gotland Ring och Mittsverige banan. Där kan endast SMC-kurser steg 1-4 och bandagar köras. Ingen Svemo klubb får arrangera en RR-träning på dessa banor.

Ett problem för många är att dom långa avstånden mellan banorna kräver att hela familjen ställer upp inklusive småsyskonen för att resa till banorna över helgerna. Då måste kanske småsyskonen ge upp sin "fotbollsmatch" eller ridträning.

Hej Tobbe.

Jag ordnade så att Minimoto hade fått träningar på Bohus ring för ngr år sedan.
Vi skulle få köra Minimoto,mopperacing,70cc som för i Göteborg....men sen fick ett sk förbundsledare tag i tråden...för det andra så gillade han inte mig så det gick åt helvete. >Jag slickade inte tillräcklig ...
Nu är det tur att Borås finns annars hade det varit dåligt med minimoto här nere.

På den tiden drev jag minimoto uthyrning. Jag hjälpte bla Kalmar MK att komma i gång med minimoto. Jag körde själv så då brann jag för minimoto.
Jag var med att arrngera en tävling i Norrköping....men sen Svemo klev in i Minimoto så dödade dom sporten.

Det hade verkligen behövts på denna sida i Sverige.

När jag började med minimoto var det ca 50-60st startande i senior racen.

Jag kom i håg fimparna som Filip.Wiliam backlund.Eric Lindroth.Hellberg.Gull....ja listan kan göras lång. Nu är dom stora helt otroligt

Det skulle vara positivt att slå samman dessa till EN serie som kan tunera runt i Norden. Naturligtvis måste alla länderna ha samma reglemente så att en förare "mäts" på samma villkor oavsett nationalitet. Då koras det en mästare i 125 racer, supersport 600 och superbike 1000 vid ett och samma tillfälle. Då slipper t.ex 1000 cc vara en "supportklass" på SM-helgerna. Sedan bör åtminstone junor klassen "följa med" i serien.

Att sedan lägga till en billig entypsklass typ ER 6 n cup skulle nog öka intresset att börja med RR för lite äldre ungdomar från 15 år o uppåt. Det gäller bara att få generalagent o handlare att stödja satsningen.

Kul att alla engagerar sej! Lite trist bara att ingen verkar ha tänkt tanken hur man ska kunna komma längre än att bara snacka. En hel del ilska verkar det finnas hos vissa, inga namn nämnda, men några reflektioner gör man ju:
1. Hur många förare har på egen hand lockat reell publik till tävlingarna? Då menar jag publik som betalar, inte det vanliga gänget som man gör allt för att få in gratis. Varje individ som passerar grinden utan att betala inträde är en förlust för arrangören. Om förarna kunde inse detta skulle arrangören få det beydligt enklare.
2. Svemo är vi. Det är inte "dom", det är vi själva genom den klubb man är engagerad i. Det betyder att om vi vill ha en förändring har vi faktiskt makten/möjligheten att göra just detta, påverka. Vill vi att Svemo ska använda licenspengarna till att marknadsföra SM med kommer dom så småningom att göra detta, men vi får då vara beredda på att det kostar pengar.
3. Ansvaret för marknadsföringen/bristen på marknadsföring ligger primärt hos arrangören. Problemet hos arrangörerna just nu är att marknadsföringen som görs idag inte ger en enda extra person i betalande publik. Det krävs mer än enstaka annonser i pressen, det krävs kontakter i de stora dagstidningarna som i dagsläget i stor utsträckning saknas.
4. Kan man gemensamt mellan förare/arrangör/Svemo göra en ansträngning för att vända denna spiral? Ja, det tror jag! Att gnälla på sporthoj kommer dock aldrig att lösa problemet, man måste gå från ord till handling istället.

Det förekommer redan idag ett arbete som få ser, ännu färre uppskattar men som är enormt! Jag tänker främst på Eric Hult som dragit ett stort lass inom Pro SBK. Det finns även ett antal andra eldsjälar som verkar i det tysta, men det behövs fler som gör mer.
Om förarna rannsakar sej själva, dagens förarkollektiv utgör ett tvärsnitt av det samhälle vi lever i. Finns det verkligen ingen mediestrateg/marknadsföringskunnig/reklamare som kör/har kört roadracing? En sån person skulle kunna lyfta hela sporten! Media är det som i stor utsträckning saknas just nu, och det, mina vänner, är ingen enkel nöt att knäcka.

...Finns det verkligen ingen mediestrateg/marknadsföringskunnig/reklamare som kör/har kört roadracing? En sån person skulle kunna lyfta hela sporten! Media är det som i stor utsträckning saknas just nu, och det, mina vänner, är ingen enkel nöt att knäcka.

Jag håller med i det mesta du skriver och känner igen diskussionerna från mina bekanta som är/har varit RR-förare men... att skylla på media är ju lika illa tycker jag.

Det ni (aktiva inom RR) borde göra hitta publiken, lyckas ni med det så lär media komma och knacka på eran dörr istället. Alla som kör motorcykel borde ju gå att locka till tävlingarna.

Kan det vara för dyrt att se ett race om det är vanligt att snylta in sig på tävlingarna?

Har ni provat att anordna lite mer aktiviteter än "bara" racet? Intervjuer med förarna, delar av depån öppna för allmänheten, uppvisningar och jippon av olika slag osv.

Kan nästan slå vad om att om ni får tag på en duktig marknadsförare så kommer denna också att fråga: Vad vill publiken ha?

Jag har svaren på varför utvecklingen stått stilla, det är inte bara i RR utan du kan se samma sak i hela samhället.

Svar:

1. Socialdemokratin
Höga skatter, avgifter etc etc motverkar aktivt all form av kreativitet och utveckling i samhället.

2. Miljö-tomtarna
Protesterar mot allt som har med motor att göra

3. Det var bättre förr!

Tror folkmängd inte spelar så stor roll som någon påpekade att det gjorde. Våra grannar i öst har lyckats producera flera toppresterande Formel 1 förare bara på en 10 års period. Det är mer att det inte finns ett motorarv eller lika stort allmänt intresse här.

Som någon också nämnde så backas inte duktiga förare upp till den grad dom skulle behöva. Jantelagen spelar en allt för stor roll i vårt samhälle. Man ska fan inte tro man är duktigare eller bättre än någon annan på något sätt. Nu är kanske inte detta ett lika stort problem på proffsnivå men skulle man missgynna någon på juniornivå (så att denne skulle kunna avancera till proffsnivå) skulle det bli ett jävla liv. "Varför han och inte jag!?".

Som en parallell till vår svenska mediebevakning av motorsporten så finns det en kanal i CanalDigitals utbud som heter Motors TV.

Det är en brittisk motorkanal som erbjuder allt ifrån motorcross till hillclimb med formel bilar. Till detta hör att dom rapporterar från knatte-racing i Gokart. 30-50 minuter långa program om 8-16 åringar som kör gocart! Seriösa intervjuer med förarna före och efter race, osv. Här hemma får småkillarna och tjejerna som kör cross och gokart nöja sig med ett reportage i den lokala tidningen i bästa fall. Med tur får man några minuters / sekunders nationell exponering i samband med något större mästerskap.

Men som sagt - vi har inget "arv" inom motorsporten här i Sverige. Sen är motorcyklar och motorcyklismen något som har en oerhört negativ laddning här i Sverige. "Normala" människor dras över samma kam som kriminella ligor just för att dom har en sak gemensamt - motorcyklar. I pressen läser man dagligen om kamikazepiloter på plastraketer som flyger fram i innerstäderna utan en minsta tanke på allmänheten.

Allt detta bidrar till att (den tvåhjuliga) motorsporten inte kan blomstra.

Med det sagt är det ju inte omöjligt att vända trenden. Vi hör ju till skaran människor som ska föra motorcyklismen vidare till nästa generation. Det finns utan tvekan människor som skulle kunna driva på för att få motorsporten mer positivt laddad (för det är den!) och förändra hur allmänheten och media ser på motorsport.

Nu byggdes ju inte Rom på en dag så att tro på någon omedelbar förändring vore att lura sig själv, men det är definitivt inte omöjligt.

Det var mina tankar kring det hela. :)

Jag har svaren på varför utvecklingen stått stilla, det är inte bara i RR utan du kan se samma sak i hela samhället.

Svar:

1. Socialdemokratin
Höga skatter, avgifter etc etc motverkar aktivt all form av kreativitet och utveckling i samhället.

2. Miljö-tomtarna
Protesterar mot allt som har med motor att göra

3. Det var bättre förr!

Förvisso kan man tycka att Sossarna är tomtar men med det sagt så har det inte hänt något på den här fronten oavsett vilken regering som suttit vid makten.

Däremot tror jag trädkramarmentaliteten har sin inverkan på det hela... :brinnerup

Last edited:
Så var det dags för årets tråd om varför RR är så litet i Sverige och varför vi inte producerar några toppförare. Finns ett par stycken här på SH och de leder aldrig någon vart, tyvärr.

Innan vi ens tänker tanken på att producera internationella toppförare måste vi ha en väl fungerande verksamhet på hemmaplan och det har vi inte i dag. Det beror enligt mig på att det är för många kockar som ska röra i soppan. Som redan nämnts är uppdelningen på så många olika mästerskap och serier helt värdelös och vem som vinner beror mest på vilka som har tid och råd att köra. Den som tex vinner SO i Superbike är inte bäst i Norden utan den som har prioriterat serien mest (den riktiga vinnaren finns i Pro Superbike som vanligt...).

Arrangemangen är bra för oss förare men är det någon arrangör som tänker på publiken? Vill de ens ha någon publik? SO försöker iaf men de flesta andra arrangörerna verkar inte bry sig, de räknar med att förarna ska stå för fiolerna. Som förare kan jag tycka att stuntuppvisningar, Sveriges starkaste man brottandes med en gris, hoppborgar och annat larv är just larv men för Svensson är det något som faktiskt kan få dem att komma och titta. Det måste hända mer under hela dagen för att publiken ska komma och därmed generera inkomster för arrangörerna och så småningom för utövarna.
Jag skulle kunna räkna upp hur många "roliga" saker som helst som skulle locka folk och det förvånar mig att ingen arrangör gör detta.

TV är jättehäftigt men vår sport är för liten för det i dagsläget. Vi säljer oss billigt till STCC och nu får vi betala med minskande startfält och en klass som är på väg att spela ut sin roll. Ta bort Pro Superbike från STCC och skapa ordentliga SM-helger istället där Superbike är huvudattraktionen. Våga tänka utanför de invanda ramarna och fundera på vad som kan locka publik.

Jag har länge förespråkat en ansvarig för arrangerandet av en nationell serie och dess marknadsföring men det möts med skepsis år efter år.

@Humlan: Du efterfrågar någon med erfarenhet som själv kör eller har kört. Såna finns men efter att ha blivit hänvisade att "arbeta sig upp" inom Svemo först och börja med att kratta sandfållor eller måla klubbhus är de inte längre så intresserade...

Vi har massor av duktigt folk som skulle vara med i Svemo som jag anser.
Vad gör Svemo...ingeting...dom är rädda för att spräcka inbördesbeundrarn
Det finns fd förare som verkligen kan få RR att fungera.. i stället sitter folk med egen intresse i förbundet...ut gammal trött dökött in med yngre folk..det är 2010 nu

Hej BC.

Menar du SVEMO centralt eller själva roadracing-sektionen?
Tipsa oss gärna vilka personer som skulle kunna få RR att fungera och som brinner för att jobba för sporten - helt ideellt.

Så gamla är vi inte som jobbar i sektionen ;-)

// Jannica Sjöstedt, adjungerad i RR sektionen

Så var det dags för årets tråd om varför RR är så litet i Sverige och varför vi inte producerar några toppförare. Finns ett par stycken här på SH och de leder aldrig någon vart, tyvärr.

Innan vi ens tänker tanken på att producera internationella toppförare måste vi ha en väl fungerande verksamhet på hemmaplan och det har vi inte i dag. Det beror enligt mig på att det är för många kockar som ska röra i soppan. Som redan nämnts är uppdelningen på så många olika mästerskap och serier helt värdelös och vem som vinner beror mest på vilka som har tid och råd att köra. Den som tex vinner SO i Superbike är inte bäst i Norden utan den som har prioriterat serien mest (den riktiga vinnaren finns i Pro Superbike som vanligt...).

Arrangemangen är bra för oss förare men är det någon arrangör som tänker på publiken? Vill de ens ha någon publik? SO försöker iaf men de flesta andra arrangörerna verkar inte bry sig, de räknar med att förarna ska stå för fiolerna. Som förare kan jag tycka att stuntuppvisningar, Sveriges starkaste man brottandes med en gris, hoppborgar och annat larv är just larv men för Svensson är det något som faktiskt kan få dem att komma och titta. Det måste hända mer under hela dagen för att publiken ska komma och därmed generera inkomster för arrangörerna och så småningom för utövarna.
Jag skulle kunna räkna upp hur många "roliga" saker som helst som skulle locka folk och det förvånar mig att ingen arrangör gör detta.

TV är jättehäftigt men vår sport är för liten för det i dagsläget. Vi säljer oss billigt till STCC och nu får vi betala med minskande startfält och en klass som är på väg att spela ut sin roll. Ta bort Pro Superbike från STCC och skapa ordentliga SM-helger istället där Superbike är huvudattraktionen. Våga tänka utanför de invanda ramarna och fundera på vad som kan locka publik.

Jag har länge förespråkat en ansvarig för arrangerandet av en nationell serie och dess marknadsföring men det möts med skepsis år efter år.

@Humlan: Du efterfrågar någon med erfarenhet som själv kör eller har kört. Såna finns men efter att ha blivit hänvisade att "arbeta sig upp" inom Svemo först och börja med att kratta sandfållor eller måla klubbhus är de inte längre så intresserade...

Jag vet vem du syftar på, och den spontana reaktionen, om jag hade varit i samma situation och fått förslaget att kratta sandfållor, då hade jag utan tvekan bytat klubb.

...SVEMO... som tror att Svenska RR förare trivs så bra i Sverige att dom nöjer sig med det...
Svemos viktigaste arbetsuppgift kan knappast vara att underlätta för svenska förare att tävla utomlands!

:fakta

En överväldigande majoritet av de svenska förarna vill tävla i ett nationellt mästerskap som är välorganiserat, har ett ekonomiskt realistiskt reglemente, körs på väl underhållna banor och som har goda möjligheter att bli exponerat i nationell media.

Något som saknas inom svensk motorsport är människor med seriös kompetens inom marknadsföring och management, som kan se och dra nytta av sportens ekonomiska potential.

Bernie Ecklestone... :fakta

Svensk roadracing är kanske en slumrande kassako. :confused:

Nja det är nog tveksamt!
Men det skulle vara kul om någon försökte, nu sitter det någon och läser som är mäkta irreterad över detta utlägg, ( Vi har försökt tro oss!)
Ja ni har försökt, men tror att man måste söka lite nya vägar om det inte fungerat som man tänkt:)
Öppna inte käften, jo jag har lite svårt att kontrollera den ibland :tungan

Finns säkert kunnigt RR folk, en enkät med olika grejer som kunde funka, förslagslåda från RR folket!
Själv har jag säkert en massa bra förslag :banana men ingen som vill höra dom :D Men det kan ju finnas några med ljusa ideer!

Ang att det inte görs något för småknattarna inom RR håller jag inte riktigt med om, Honda cup, Roadracingfabriken.

Finns ju massor med trådar ang detta här på Sporthoj antar jag!
Många skulle nog behöva sätta ner och tänka på vad som bör göras!

Svensk roadracing är kanske en slumrande kassako. :confused:

Given inbjudan..?

Spännande tråd som fler borde läsa...!
Ja, trådskaparen har en bra poäng, sen följer en rad önsketänkande om orsakerna till varför det är som det är... de flesta kan man läsa sedan tidigare - även om det är bra att repetera.

Jag investerade 1 år med fantastiskt resultat m media, TV och nytt kontaktnät - men - lärdomen är oerhört krass:
97% av svenska förare/team i "toppklassen" är INTE MOGNA att inse, eller ens acceptera att man måste JOBBA för att fortsätta lyfta sporten man utövar, eftersom den är så liten i landet lagom. Och detta m RR kommer att fortsätta vara litet så länge som kollektivet, där du också ingår, gör som det/man alltid har gjort.

Facts
Dessvärre och (ursäkta ordvalet) Djävligt osmart så ser merparten av RR-kollektivet fortfarande detta som "one man show" - därav minimalt resultat för sporten som helhet.

Att sen läsa synpunkter som att SVEMO; STCC; BANÄGARE etc. skall göra si eller så är att återigen anamma den oerhört slitna devisen i RR-kretsar - att någon ANNAN skall göra jobbet för att nå resultat. Klart vi skall kräva förbundet (vi) på support men.... det krävs en insats oxså!!

Rak Svenska(?)
Så är de flesta antingen för lata, ointresserade eller i bästa fall okunniga (föredrar att tro på det sista) om att man behöver jobba för att nå framgång i media - även om man har varvrekordet på ngn bana. Det är nog först då kan vi hjälpas åt att nå resultat. Sparka loss jante och se dig i spegeln nästa gång du frågar någon vad som gjorts för att marknadsföra dig el sporten sista tiden...?

Now - Let the words turn into actions.....

Eric Hulth
PSB + PSE

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey