Urusla Svenskar

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Hur kommer det sig att Sverige är så dåliga i sporten Roadracing.
Jag såg RR i Sverige i slutet av 70 talet och början av 80 talet och kom tillbaks ca 25 år senare. Vad hade hänt under denna tid?

Samma tomma träläktare, baracker, inget eller litet intresse från massmedia, urusla GP klasser och urusel marknadsföring.
Samma dåliga banor med urusel säkerhet, kanske en restaurang mer och en velodrom mindre och i vissa fall finns riktiga depåer men i andra inte.

Den enda banan som liknar en GP bana internationellt används inte i den främsta klassen.

Utvecklingen verkar stått stilla i mångt och mycket.
Internationellt har det inte funnits en enda Svensk i de intressanta klasserna som presterar något som nämns på länge.

Är Sverige offer för bullerkraven eller ett förbund som inte klarar av att skapa intresse och sponsorer som sviker.
Varför lyckas inte de Svenska förare internationellt i de betydelsefulla VM klasserna som finns i GP och WSBK.


Nationella framgångar får lika stort intresse som en serie seger i Div 2 Södra i massmedia.

Det var bättre förr!

46737_423767148036_755088036_5048017_7281524_n.jpg
 
Att roadracing är litet kan man nog skylla på den korta säsongen. Men det du säger gäller ju all motorsport... Trist...

Kanske har att göra med att banorna ligger för långt från storstäderna?
 
Motorsport i allmänhet och roadracing i synnerhet för en förtvinande tillvaro. För länder mer söderut så är det annorlunda.

Tja, allt är väl trygghetsnarkomarnenas fel, dvs såssarna ...
 
Att Sverige skulle få platser i WSBK eller MotoGP skulle krävas att man hittar talanger långt utöver det vanliga, för Sverige är ingen intressant marknad för tillverkarna.

Personligen tror jag också att svenska förare har svårt att prestera på internationell nivå pga att de svenska banorna ser ut som de gör, som du säger så finns det ju bara en bana i Sverige som liknar internationella banor.
 
:va Såssarna det var mycket korkat sagt, det är inte politik det är en mediafråga.
Titta vad som sänds på tv, fotbollskväll och hockeykväll, man måste synas i media och få folk till banorna och det kan ju bara klubbar och organisationer se till.
Vad gör Svemo?
Vad gör arrangörerna?
Redan på 80-talet var det enligt Katrineholms-kuriren en farlig sport, de gjorde ett fint repotages om min bror som tävlade på den tiden och rubriken var: Snabbare farligare roadracing. Tack som fan skulle man kunna säga, då blev det ju inte lättare att söka sponsorer.

I landet lagom ser man på fotboll, hockey och lite Speedway.
 
Mycket av RR-sportens utveckling har hamnat i en negativ spiral. Dålig bansäkerhet är delvis en produkt av låga intäkter från tävlingar och osäkerhet om framtida miljötillstånd.

Sedan går det ju att hyra ut banor utan banlicenser till diverse arrangmang såsom SMC kurser och privata bandagsarrangörer. Det gör att banägaren kan tjäna pengar utan att investera i säkerhet.

Tyvärr har vi en urusel barnverksamhet inom RR (läs minimoto och 80 cc race). Det gör det svårt att få fram unga talanger till t.ex 125 racer.
Dom så viktiga träningarna för ungdomarma är i många områden begränsade. Medan crossbanor finns i många kommuner. Det finns ofta flera träningsmöjligheter i veckan inom en 5 milsradie.

En RR-träning kan för många betyda 40 mila resa t.o.r för en kvällsträning på gelleråsen eller Anderstorp. Det kräver en halv dags ledighet från jobbet/skolan.

Skall vi få skarpa juniorer så tror jag det behövs att klubbarna fixar fram tränare till ungdomarna. Precis som en CSS eller SMC-kurs fast mer raceinriktat. Att bara "gasa" mot klockan är liten del av träningen. Det behövs feedback på körningen och mental träning.

T.ex så kan inte ungdomarna delta i SMC-kurser fast dom så väl hade behövt det i början. Många föräldrar hade nog tyckt det hade varit en stor trygghet att släppa ut sin 12 åring på sin Ninja 250 under lugna former tillsammans med en instruktör. I dag tvingas dessa åka själva tillsammans med en massa rookie' s och pro sb förare på 1000 cc hojar som skall sätta bästa varvtiderna.
Att ungdomarna har små möjligheter till grundutbildning skapar även helt onödiga risker för dom själva och "omgivningen" med t.ex oförutsägbara spårval, "onödiga crasher" vid träning ihop med snabba förare.
 
Last edited:
Vi har inga "profiler".. inga såna där superstjärnor.. det är en stor anledning till det britstande intresset här hemma. Hela RR-scenen i Sverige känns lite som en handfull unga mäns fritidsgård. Lite amatörmässigt, mer som någons hobby ungefär.

"Varför" det är så låter jag andra spekulera i.

För att rada några exempel på vad jag menar. T ex friidrott. Det är inte direkt fullsålt på friidrottstävlingar när de går runt om i landet. Däremot så har vi/har haft stjärnor som kan mäta sig med den absoluta världseliten. Och när de tävlar mot resten av världseliten, på t ex DN-galan.. då jävlar är det fullsatt.

Likadant med hockeyn.. där har vi haft gamla rävar som tumba, salming, loob.. och på senare tid mats sundin, peter forsberg m fl.. Dessa har alla tillhört den absoluta toppen.. och folk vill se stjärnor, någon att vara stolt över som svensk.. det blir lite som att stjärnglansen smittar av sig på resten av befolkningen när de presterar.
Någon som är duktig i Sverige men chanslös ute i världen blir aldrig lika folklig.

Om det är våra banors "fel" är jag inte rätt person att bedöma. Men om det är så så måste ju eventuella talanger lämna landet och träna med de bästa. Precis som att ishockeyspelarna flyttar till AHL/NHL. När det når någon form av status så blir de kända och inspirationer här hemma även om de inte är här rent fysiskt.
 
Last edited:
finns en liten chans till en svensk från vikbolandet utanför norrköping i redbull racing cup nästa år............
 
Mycket av RR-sportens utveckling har hamnat i en negativ spiral. Dålig bansäkerhet är delvis en produkt av låga intäkter från tävlingar och osäkerhet om framtida miljötillstånd.

Sedan går det ju att hyra ut banor utan banlicenser till diverse arrangmang såsom SMC kurser och privata bandagsarrangörer. Det gör att banägaren kan tjäna pengar utan att investera i säkerhet.

Tyvärr har vi en urusel barnverksamhet inom RR (läs minimoto och 80 cc race). Det gör det svårt att få fram unga talanger till t.ex 125 racer.
Dom så viktiga träningarna för ungdomarma är i många områden begränsade. Medan crossbanor finns i många kommuner. Det finns ofta flera träningsmöjligheter i veckan inom en 5 milsradie.

En RR-träning kan för många betyda 40 mila resa t.o.r för en kvällsträning på gelleråsen eller Anderstorp. Det kräver en halv dags ledighet från jobbet/skolan.

Skall vi få skarpa juniorer så tror jag det behövs att klubbarna fixar fram tränare till ungdomarna. Precis som en CSS eller SMC-kurs fast mer raceinriktat. Att bara "gasa" mot klockan är liten del av träningen. Det behövs feedback på körningen och mental träning.

T.ex så kan inte ungdomarna delta i SMC-kurser fast dom så väl hade behövt det i början. Många föräldrar hade nog tyckt det hade varit en stor trygghet att släppa ut sin 12 åring på sin Ninja 250 under lugna former tillsammans med en instruktör. I dag tvingas dessa åka själva tillsammans med en massa rookie' s och pro sb förare på 1000 cc hojar som skall sätta bästa varvtiderna.
Att ungdomarna har små möjligheter till grundutbildning skapar även helt onödiga risker för dom själva och "omgivningen" med t.ex oförutsägbara spårval, "onödiga crasher" vid träning ihop med snabba förare.

Vi i LMS har under flera säsonger haft träningar där bara juniorer får köra. Mellan 5-10 deltagare varje gång, små grupper, ingen stress. Vi ledare har tid att titta på alla förare och ge dom tips och feedback.

Dessutom får juniorerna inte börja köra på våra vanliga träningar före de fått klartecken från oss ledare och vi anser att de klarar den ökade pressen som en träning med snabbare förare kan vara.

Så lite tänk på framtiden finns det allt inom svens roadrcing.
 
Vi i LMS har under flera säsonger haft träningar där bara juniorer får köra. Mellan 5-10 deltagare varje gång, små grupper, ingen stress. Vi ledare har tid att titta på alla förare och ge dom tips och feedback.

Dessutom får juniorerna inte börja köra på våra vanliga träningar före de fått klartecken från oss ledare och vi anser att de klarar den ökade pressen som en träning med snabbare förare kan vara.

Så lite tänk på framtiden finns det allt inom svens roadrcing.

Tycker jag verkar väldigt positivt. Det tyvärr inget som jag har sett något av på andra banor. Ut och kör med "gulväst" är allt.
 
Last edited:
Jag tror, hoppas, på att motorsporten får en uppsving i framförallt mälardalen när Viking Motor Park står klart. Förhoppningsvis kan man då locka internationella klasser att lägga tävlingar här och publik- /mediaintresset ökar markant. :yoparty

Sedan får man hoppas på en positiv spiral, större allmänintresse ---> sponsorer går in med pengar ---> blablabla... ---> motorsporten får sig en rejäl uppsving. :banana

Vad tror ni?
 
En bra start hade varit om svensk MC-press hade skrivit om tävlingarna!
Sist jag kollade fanns där inte en rad. Om inte Bike, Motorrad, MC-Nytt skriver något vad får er att tro att dagspressen skulle göra det? Och i förlängningen TV skulle visa intresse?

Nej, ska det bli något måste vi få våra egna tidningar att intressera sig. Reportage från SM, resultatlista från varenda rookie-tävling.
Skriv till redaktionerna, plåga dom. Utan press o TV inga sponsorer, utan sponsorer inga pengar och då stannar vi på hobbynivån.
 
Om vi gjort som Finlands motorförbund gör med sina juniorer när de hittar begåvningar så hade vi nog haft fler förare internationellt.
Banor och allt det där är sekundärt när ingen ändå satsar på ungdomarna. Finland har inte heller en massa GP banor eller ett väder som tillåter MC körning ens lika längs som oss i södra sverige och ändå "göder" dom den internationella motorcirkusen med förare i alla klasser just pga den ekonomiska satsningen dom gör för ungdomar och begåvningar.

Hur gör dom då?

För att dra det väldigt förenklat.
Dom satsar ekonomiskt i de talanger de hittar tidigt. Dom ger förare ekonomisk möjlighet att utvecklas och om dom klarar sig bra får de även bekostat stor del för att köra internationellt. En talang i Finland får alltså en väldigt stor del bekostat av deras förbund, en stor talang blir t,o,m coachad av förbundet helt ekonomiskt (t,ex Räikkonens väg till F1 bekostades av Finska förbundet om uppgifterna stämmer)
När/om dom sedan slår igenom då blir dom "återbetalningsskyldiga" till Finska motorförbundet.
Detta är en grov förenkling men i princip funkar det så i Finland.
 
Last edited:
Tror mycket på det som Benny säger.

Så lägen det måste sammanfalla att ha både ekonomi och vara en supertalang så får vi svårt att få fram några guldkorn internationellt.

Vi måste få våra talanger att börja köra tidigare.
Kan bero på regelverk mm

De måste även köra annat än bara Roadracing. Otroligt svårt att lära sig köra hoj bara genom RR. De måste köra Cross så de lär sig hur man kan hantera en hoj. Det är väl typ ingen i hela sverige som använder bakbroms. Skumt för i moto gp är det väl typ ingen som inte gör det....

Även om man vill köra i sverige och har råd är det ju svårt att få bantid. I Finnland åkar man förbi banan och betalar en slant så får man köra.... I vilken sport kan man trän 1 gg i veckan om man siktar på att bli bäst?
 
Jag tror det är så att det är för lite pengar i omlopp inom Roadracingsporten. Det lockar inte till sig stora kommersiella aktörer. Alltså, det är för liten ekonomi, som inte påverkar svensk storindustri eller PR-byråer. STCC är ju större, för att det finns fler bilintressenter och därmed även större marknad pga större antal butiker o kedjor inom bilvärlden. Större möjligheter att ro ihop pengar för både förare och arrangör och "media" generellt.

Damfotboll blir ju inte heller stort av en anledning, men tas upp i media pga dispyter bakom stängda dörrar om diskriminering. Sådant funkar ett tag. Det poppar upp i TV och lite snackas i morgonsoffan i någon TV-kanal, men ramlar sedan av stolen igen då ingen faktiskt bryr sig om damfotbollen.

I samklang med detta, så har det senaste åren blivit hyschhysch runt motorcyklar då vissa myndigheter påstår att motorcyklar är farliga och borde förbjudas osv. Det blir en "ful" sak till slut. Mycket olyckor felvinklade i media osv. Jag anser t.ex att hela den fantastiska motorcyklismen som var förr är idag utdöende, då man idag inte har samma intresse för motorcyklistar som för 10-20 år sedan då det fortfarande var häftigt med motorcyklar. Samt mångt fler köper snarare MC för att temporärt tillfredställe ett adrenalinbehag, snarare än att joina den goa MC-kultor som ändå kan finnas.

Samt de moderna motorcyklar som finnas idag går de så fort de kan, eller bör kunna gå. Wow-faktorn är över, tills MC's drivs av el. Hur mycket extremare kan det blir? Och blir det extremare, så inser mångt fler att man ändå inte kan utnyttja det på gata och kommer ändå inte locka till sig fler nya motorcyklister för det.

Jag påstår även att för att RR ska någonsin kunna öka igen, behövs en kommersiellt driven aktör som inte är bunden till någon bana eller kommun. Man ska inte kunna safe'a och dra runt en verksamhet enbart med vetskapen att förarna (utövarna) är de som betalar för hela tillställningen (banhyra, personal osv).

Ut med det ack så vacklande idéella tänket och in med kommersiellt tänk och pådrivande.
 
Det finns massor av anledningar till att vi i Sverige inte får fram några talanger internationellt.

För det första så är sverige ett sjukt litet land med ett invånarantal som är lägre än ganska många städer runt om i världen. Sen lägger man till ett sjukt lågt intresse på motorsport i allmänhet, och roadracing i synnerhet.

Så antalet förare som börjar köra i låg ålder är ju mikroskopiskt om man jämför med andra länder. Redan där har vi sorterat bort i stort sett alla talanger som föds här i Sverige. Dom håller istället på med nån bollsport, skidsport, eller friidrott. Och dom få som ens sätter sig på en motorcykel börjar säkert med cross istället eftersom det är mera tillgängligt....

Om nu en talangfull liten kille ska trilla igenom den här "utsorteringen" och trots dom otroliga oddsen sätta sig på en minimoto/metrakit/HRRAC cykel i låg ålder och börja köra, så är det inte slut på motståndet där.

Det gäller sen att ha en familj med tillräckligt god ekonomi som har råd att köpa cykel, utrustning, lösa licens, sitta och åka landet runt för att träna och tävla. Och det gäller dessutom att ha den turen att man har en pappa (oftast) som är tillräckligt motorintresserad och duktig på att skruva för att kunna hålla igång en sådan motorcykel.

Nästa "hinder" är ju självklart avståndet till alla motorbanor och det otroligt begränsade möjligheten till träning (Som Munken skrev, i vilken annan sport blir man världsstjärna på att träna 2 ggr i månaden under sommarhalvåret?).

Sen kommer vi till nästa hinder. Låt säga att killen är talangfull, och har lyckats trilla igenom hela det här nätet av hinder som nämnts ovan, och faktiskt kommer igång och provar RR. Och lyckas köra riktigt bra.
Sen kommer nästa steg, efter Minimoto/Metrakit/HRRAC. Och NU börjar det kosta pengar. Mycket pengar!!!!
Det gäller nu att ha "turen" att ha mycket kontakter genom bekanta och släktingar med företag som är villiga att hjälpa till, samtidigt som man måste vara duktig på att marknadsföra sig själv och sporten, samt jobba otroligt hårt på att försöka skramla ihop tillräckligt med pengar. En ung kille får ofta lita till sin pappas förmåga att göra allt detta.

Låt säga att man får ihop pengar för att göra en bra säsong i SM eller SO i nån klass här hemma. Vad är då nästa steg i karriären? IDM? ONK? Flytta utomlands och köra i Spanien? Hur lätt är det att motivera svenska företag att sponsra en kille som kör i Tyskland eller Holland? Vad vinner ett nationellt företag på att exponera sig utomlands? Inget!
Återigen, tillbaka till pengaproblemet....

För att man ska lyckas ta sig vidare härifrån så måste man antingen vara SJUKT talangfull, så att man efter något inhopp i någon europeisk serie drar blickarna till sig och får en styrning betald någonstans, eller så får man skramla ihop ett antal millioner och göra en egen satsning helt enkelt (Lundh?).


Låt säga att om man puttar in typ 10.000 talanger i ena ändan på den här hinderbanan, så kanske 1 trillar ut i andra änden och kommer så långt att man får köra i någon VM serie. I Sverige puttar vi in kanske ett par hundra nya förare i ena änden, max. Kanske bara 50st...

Lite mera PR och TV tid kanske skulle göra att vi kunde putta in några fler smågrabbar i den ändan, och kanske skulle det göra att det blev LITE lättare att ragga ihop pengar. Men TV tid, publik, och PR får man för att man förtjänar det. Inte för att man borde, eller vill ha det.
Det är bara titta på alla inom damfotbollen som gnäller på att dom inte får TV-tid och har för lite folk på läktaren. Det beror helt enkelt på att ingen (förutom dom närmast sörjande) är intresserad av damfotboll.
Ändå tycker jag att det är mera motorsport på TV nu än det varit på mycket länge. ViaSat Motor drar sitt strå till stacken, men det är även mera motorsport i SVT och TV4 än det varit på mycket länge. Och säga vad man vill om samarbetet PRO Superbike och STCC, men hade det inte varit för bilarna så hade vi definitivt INTE haft någon svensk roadracing som direktsändes på TV.

Men TV-tid, PR, och publik löser inte alla problem. Det finns så mycket annat som "bromsar" talangerna. Vi får helt enkelt inse att Sverige inte är, och inte kommer att bli, ett land där man producerar världsstjärnor i roadracing....
 
Last edited:
Samma med våra löner, dom har i stort sett stagnerat sedan slutet på 70talet och början på åttiotalet då man faktiskt kunde leva på en lön...

Tror Sveriges problem inom motorsporten är den korta sässongen och att det finns inte en tillräckligt stor population i landet för att försörja en sådan dyr sport som motorsporten...Samt Svenskens attityd till motorsport, Svensson landet Sverige...

Här i NZ kör vi ett V8 race inne i Hamilton..Man stänger ner hela inner kärnan av staden, detta stödjer hela stadens befolkning då man vet hur mkt pengar det strömmar in under denna tiden... Svenskar är snorkiga och rynkar på näsan när det låter för mkt eller luktar bensin...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top