Urluftningen till tanken.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Vart skall man dra slangen till tankens urluftning på en typ race tank :confused: På min kommer det soppa så fort man har mer än halv tank! Har även provat att sätta dit en backventil typ den man kan sätta på slangen till crosshojar, funkade inte :confused: Någon som har tipps, jag menar att det finns ju en del som kör racing här :)
 
jag har två dräneringsnipplar o jag har dragit en slang från enal till den andra, så det blir ett slutet system, öh. =) Vet int eom det är så bra, men men... får vi väl se snart om tanken exploderar av övertryck eller inte. hihi
 
Swedie skrev:
jag har två dräneringsnipplar o jag har dragit en slang från enal till den andra, så det blir ett slutet system, öh. =) Vet int eom det är så bra, men men... får vi väl se snart om tanken exploderar av övertryck eller inte. hihi

Menar du att du har två extra hål i tanken och sedan kopplat en slang mellan dom? Borde inte det göra att det blir undertryck i tanken när den suger soppa? Eller, jag vet inte :tungan
 
Swedie skrev:
jag har två dräneringsnipplar o jag har dragit en slang från enal till den andra, så det blir ett slutet system, öh. =) Vet int eom det är så bra, men men... får vi väl se snart om tanken exploderar av övertryck eller inte. hihi
Du kommer förmodligen få undertryck i tanken.
 
Swedie skrev:
jag har två dräneringsnipplar o jag har dragit en slang från enal till den andra, så det blir ett slutet system, öh. =) Vet int eom det är så bra, men men... får vi väl se snart om tanken exploderar av övertryck eller inte. hihi

Om du täpper till dränering/ventilation till tanken blir det undertryck i tanken, alltså ingen bensin till förgasarna. När du drar slangen till ett kärl, se då till att slangen inte går i botten på kärlet. Om den gör det är risken att den suger i sig det som finns i kärlet, kanske regnvatten som letat sig dit eller vatten från kylaren eller olja från vevhusventilationen om du dragit de slangarna till samma kärl.

Ett alternativ är att dra slangen från tanken till luftburken som oftast brukar ha en evakueringsslang i botten. På så vis minimerar man risken för att tanken börjar dra i sig någon form av vätska eller partiklar som sätter igen själva slangen.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top