Urladdat batteri på premiärdagen - igen!

Fan att jag aldrig kan lära mig att underhållsladda mina batterier, nu är det samma visa som förra året, glad i hågen över det fina vårvädret hoppar jag indianskutt ner till garaget samtidigt som jag nynnar Idas sommarvisa bara för att mötas av en trött motorcykel som knappt orkar visa siffror i LCD-displayen och som trots böner och gråt vägrar att starta, det enda jag får är lite lojt hackande från startmotorn, samtidigt som belysningen släcks när jag trycker på startknappen. Skit!

Nu måste jag sätta mig i bilen och köra drygt 2 mil hem till morsan och farsan för att hämta min batterladdare, som jag självklart förvarar så långt från motorcykeln som möjligt.

PS. Jag hatar er som är ute och kör nu. DS.

Looooser:tungan
Är batteriet så slut ska du satsa på att köpa ett nytt, lär aldrig gå att få det optimalt igen!

Tro mig, jag har försökt, med nedförsbacke och med putt av person bakom men det funkar inte. Härmed efterlyser jag alla Speed Triple / Daytona-förare som kan springa igång sina hojar att träda fram! Är det bara jag som är kass på att springstarta min hoj eller är det näst intill omöjligt? Hur gör ni andra 955i-förare?

Ja alltså, fullt så dum är jag inte att jag inte förstår det :). En ER6 med 600 kubik fördelat på 4 cylindrar är nog ganska lätt att springa igång, men som jag redan skrivit, mina 955 kubik på tre cylindrar är fan omöjliga att springstarta, i alla fall för mig.

skumt att du inte kan springstarta den, har haft både 955 och två 1000cc V-twinnar som gått att springa igång...dock inte utav mig utan en medlem av det manliga könet

Last edited:
Jag har hämtat kräm från bil med startkablar vid ett par tillfällen på min gamla gsx 550 ef. Hade ofta kablar liggandes i ryggsäcken, men annars är detta något en hel del bilister har i skuffen.

Numera är det kick start som gäller =o)-

Annars kan man ju göra "MC-startkablar" utav tunnare kabel, typ 4 kvadratmillimeters vanlig kabel och kraftiga krokodilklämmor.

Såna ryms under cutsen, funkar skitbra MC->MC och även Bil->MC, om man kopplar på kablarna och väntar en minut eller två innan startförsöket.

Min springer man lätt igång själv på tvåans växel, på ettans växel är det risk att bakhjulet låser sig om man inte sitter på.

Ville bara hoppa in och meddela sgtpepper att jag körde 12 mil i solen igår. Triplen gick som ett skott! :D

Och nej, du har rätt, du springer inte igång en 955i.
Det är inte för inte som man kan få väldigt fina bakhjulssladdar vid nedväxlingar på trajan, till skillnad från på en rad4.
Ur den aspekten liknar den mer en 1000cc twin med hög kompression.

:pannkyss

Starta en tråd om ett urladdat MC-batteri?

Förslag på nästa topic,

" Attans, hojen trilskas på centralstödet"

Eller

" jäsiken, det går inte att hålla i grenrören efter en stunds körning"

Starta en tråd om ett urladdat MC-batteri?

Förslag på nästa topic,

" Attans, hojen trilskas på centralstödet"

Eller

" jäsiken, det går inte att hålla i grenrören efter en stunds körning"

Nån som tvingat dig o läsa denna tråd??

Ville bara hoppa in och meddela sgtpepper att jag körde 12 mil i solen igår. Triplen gick som ett skott! :D

Och nej, du har rätt, du springer inte igång en 955i.
Det är inte för inte som man kan få väldigt fina bakhjulssladdar vid nedväxlingar på trajan, till skillnad från på en rad4.
Ur den aspekten liknar den mer en 1000cc twin med hög kompression.

:pannkyss

Jag kunde lubba igång min förra 1200-motor med 10:5 i komp. Men det krävdes att man leder den till en backe så att man kan ladda utför.

En liten kortslagig trippel går nog det med!

/J

Last edited:
Hur gör ni andra 955i-förare?

Underhållsladdar... :rolleyes:

Triplarna tycker inte om dåligt batteri. Ecu'n verkar inte funka ordentligt
om det är för låg spänning från batteriet, och då kan man hålla på och springa
hur länge man vill, dvs. träning får man men starta kommer den inte att göra.

p.s. I går var det 14 grader och sol hemma hos mig .... :D

/peppe

Underhållsladdar... :rolleyes:

Triplarna tycker inte om dåligt batteri. Ecu'n verkar inte funka ordentligt
om det är för låg spänning från batteriet, och då kan man hålla på och springa
hur länge man vill, dvs. träning får man men starta kommer den inte att göra.

p.s. I går var det 14 grader och sol hemma hos mig .... :D

/peppe

Bah, lucas-magnettändningen och Amalförgasarna behövde minsann ingen ström i batteriet, det var bättre förr....
(och det var en jäkla tur det IOFS för det var Lucas som skötte laddningen av batteriet också :D )

Vidare tror jag inte bränslepump o insprutningen funkar vidare bra utan kräm heller.

Jag kunde lubba igång min förra 1200-motor med 10:5 i komp. Men det krävdes att man leder den till en backe så att man kan ladda utför.

En liten kortslagig trippel går nog det med!

/J

Nu är det 12:1 i komp här. Men visst, du har rätt, vill man mycket nog så går det. :)

Last edited:
sa du köra.. då har du en bil.. ta starthjälp från den

Vidare tror jag inte bränslepump o insprutningen funkar vidare bra utan kräm heller.

Nu är det 12:1 i komp här. Men visst, du har rätt, vill man mycket nog så går det. :)

Det blir inte samma dynamiska komp som 10:5.1 i en HD ändå kan jag säga, beroende på kamtiderna. Den motorn spikade på 95 oktan. 16.5 bar tjoffade man utan vidare upp en komptestmätare med på den motorn.

Jo nog är det så! :hihi Anledningen var precis så: generatorn hade mig ovetandes pajat pga av ett skavsår på och därav kortis i en ledning. Så när jag skulle starta efter ett tankstopp så klickade det i starmotorn. Då blev jag ju tvungen att få igång den helt enkelt. Problemet var mest att bakhjulet låste sig även på tvåan, så man fick landa på sadeln samtidigt som man tryckte i växeln.

Men jag hade ju å andra sidan en stor ointelligent förgasare som bara behöver en öppen bränslekran för att den ska tycka att livet är toppen. Jag kan tänka mig att en sporthoj, med elektroniskt insprutningsystem, bränslepump, tps, givare, exup och allt vad de strömkrävande grejerna heter, kan ha svårare att komma igång när spänningen är låg.

/J

Men jag hade ju å andra sidan en stor ointelligent förgasare som bara behöver en öppen bränslekran för att den ska tycka att livet är toppen. Jag kan tänka mig att en sporthoj, med elektroniskt insprutningsystem, bränslepump, tps, givare, exup och allt vad de strömkrävande grejerna heter, kan ha svårare att komma igång när spänningen är låg.

/J

No shit José?!

:rofl :rofl :rofl :tummenupp

Var ute o testade en Honda Varadero hos en handlare en av de varmaste dagarna ifjol. Startade upp den med extrabatteri. Körde en runda o ska vända. Motorstopp:huvet . Endast ett klick från startmotorn:huvet .
Kan säga som så att försäljaren fick sig ett gott skratt när jag kom tillbaka dyngsur av svett:tungan Och svar: ja det går :yoparty att springa igång en hög 1000cc twin, men det är jobbigt:tuttar

Tro mig, jag har försökt, med nedförsbacke och med putt av person bakom men det funkar inte. Härmed efterlyser jag alla Speed Triple / Daytona-förare som kan springa igång sina hojar att träda fram! Är det bara jag som är kass på att springstarta min hoj eller är det näst intill omöjligt? Hur gör ni andra 955i-förare?

Ja alltså, fullt så dum är jag inte att jag inte förstår det :). En ER6 med 600 kubik fördelat på 4 cylindrar är nog ganska lätt att springa igång, men som jag redan skrivit, mina 955 kubik på tre cylindrar är fan omöjliga att springstarta, i alla fall för mig.

Kan jag springa igång min mille, så måste det fan gå att springa igång en speed-tripple...3:ans växel och ett rejält moppehopp precis när man släpper kopplingen borde göra susen.

Jag har aldrig underhållsladdat ett batteri under vintern, men ändå alltid lyckats starta hojarna utan problem på våren. Batterierna sitter dessutom alltid kvar i hojen, inkopplade. Bara vrida om nyckeln och starta på våren... :tummenupp

Hur kommer det sig att vissa får problem år efter år?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back