Uppsamlingskärl! (KRIS)

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Uppsamlingskärl! (krisen över)

hej! nu e det snart riktigt krisigt! ska köra på racehouse på söndag och har inget uppsamlingskärl! nån som har en klockren lösning till en
KTM LC-4 640 model 02. jag hittar inget bra ställe att sätta min PET-flaska på. vilka slangar ska man trycka dit? funkar det o ha luftningen från vevhuset till luftburken. ska man ha backventil på slangen från tanklocket??

Stort tack till alla er som svarar.. o inte säger att jag ska söka för det har jag gjort:slicka

Last edited:
mindraper skrev:
Du kan ju börja kolla lite HÄR
precis.. :slicka till dej... det va ju bl.a där jag läste. och jag kan inte svetsa eller nått sånt. vill bara späna fast en flaska o trycka ner slangarna där. o där va inget om 640 heller...

chukabowa skrev:
precis.. :slicka till dej... det va ju bl.a där jag läste. och jag kan inte svetsa eller nått sånt. vill bara späna fast en flaska o trycka ner slangarna där. o där va inget om 640 heller...
Ta det lite lugnt med tungan hörru. Försöker bara hjälpa...

Är inte den här bilden (som är hämtad från nämnda tråd) rätt bra?? Skitenkelt att fixa med ett gäng buntband och en flaska som säkerligen ligger hemma :fakta
attachment.php

Dra slangar från förknasare, kylare, tanklock och ev. vevhusventilation om du inte har slutet system. Kort sagt allt där det kan läcka ut.

mindraper skrev:
Ta det lite lugnt med tungan hörru. Försöker bara hjälpa...

Är inte den här bilden (som är hämtad från nämnda tråd) rätt bra?? Skitenkelt att fixa med ett gäng buntband och en flaska som säkerligen ligger hemma :fakta
attachment.php

Dra slangar från förknasare, kylare, tanklock och ev. vevhusventilation om du inte har slutet system. Kort sagt allt där det kan läcka ut.

bara det att där sitter ett stort svart oljefilter på min.. som sagt har ju en 640 o inte en 660

chukabowa skrev:
bara det att där sitter ett stort svart oljefilter på min.. som sagt har ju en 640 o inte en 660
Men använd samma idé då men flytta flaskan en dec till höger eller vänster så borde det bli bra.

Kanske ska påpeka att det är Supermoto här så du inte blir arg på fel person om du tycker jag är korkad...

uppkärl

men du tompa nu får du skärpa dig bara släng dit en pet flaska nu och bruka allvar så löser det sig nog det e någon dag tills det e dags så kom i luckan nu,mvh stefan :tummenupp :banana

Last edited:
----------

så här gjorde jag

Bifogat

• P1000019.JPG
    P1000019.JPG
    37.9 KB · Visningar: 436
Last edited:
chukabowa skrev:
hej! nu e det snart riktigt krisigt! ska köra på racehouse på söndag och har inget uppsamlingskärl! nån som har en klockren lösning till en
KTM LC-4 640 model 02. jag hittar inget bra ställe att sätta min PET-flaska på. vilka slangar ska man trycka dit? funkar det o ha luftningen från vevhuset till luftburken. ska man ha backventil på slangen från tanklocket??

Så här har jag gjort på min 625'a och det borde ju funka på din 640 åxå. Eftersom jag inte har några raceambitioner så nöjde jag mig med ca. 2dl eller vad nu en sån där flaska drickbar Yoggi rymmer (tror bestämt min var blåbär).

En nackdel med min McYvring är att bromsnipplarna (idén snodd från Ebbe i den här tråden) sitter i locket (gick inte att få det bra i botten) vilket gör att man måste plocka bort hela flaskan för att tömma den. Å andra sidan så smyyyger den in så snyggt bakom ramen så.....

Jag har dragit tank, kylare och förgasare till kärlet. Sen har jag dessutom en ventilationsslang med dragningen a'la Ebbe. Det sitter ju en Keihinfugge på min så jag har en hel bunt slangar att trassla med. Borde alltså bli enklare för dig med din Mikuni.

Kan kanske vara nåt för dig...

Bifogat

• uppskarl.jpg
    uppskarl.jpg
    48.3 KB · Visningar: 293
Last edited:
Spiders lösning är klockren. Kopiera den.
Men vänd på flaskan och hoppa över nipplarna. Lättare att bara borr hål som är lite mindre än slangen
och sedan kämpa lite för att få ner slangen. Sen när du ska tömma flaskan så behöver du "bara" knipsa av
buntbanden och vrida ut flaskan så bensinen inte rinner på motorn. Se till att slangarna inte går ner i flaskan
mer än ett par cm för om dom når ner till bensinen så kommer hojen stanna.
Lycka till så ses vi på söndag :tummenupp

420 skrev:
Spiders lösning är klockren. Kopiera den.
Men vänd på flaskan och hoppa över nipplarna. Lättare att bara borr hål som är lite mindre än slangen och sedan kämpa lite för att få ner slangen......

Om du skall testa detta så köp två Yoggiflaskor för säkerhets skull. Plasten är rätt tunn i botten vilket gör att den lätt viker sig när man borrar eller har borrat och skall i med slangarna. Å andra sidan har ju du färre slangar att fixa med så avståndet mellan hålen blir ju större så.... 420's variant borde nog funka i ditt fall.

Men som sagt, om du ändå handlar så kan du ju köpa två (= rejäl mellis) så du har en i reserv om du trots allt måste vända den som jag gjort med min.

x

Spider skrev:
Så här har jag gjort på min 625'a och det borde ju funka på din 640 åxå. Eftersom jag inte har några raceambitioner så nöjde jag mig med ca. 2dl eller vad nu en sån där flaska drickbar Yoggi rymmer (tror bestämt min var blåbär).

En nackdel med min McYvring är att bromsnipplarna (idén snodd från Ebbe i den här tråden) sitter i locket (gick inte att få det bra i botten) vilket gör att man måste plocka bort hela flaskan för att tömma den. Å andra sidan så smyyyger den in så snyggt bakom ramen så.....

Jag har dragit tank, kylare och förgasare till kärlet. Sen har jag dessutom en ventilationsslang med dragningen a'la Ebbe. Det sitter ju en Keihinfugge på min så jag har en hel bunt slangar att trassla med. Borde alltså bli enklare för dig med din Mikuni.

Kan kanske vara nåt för dig...

tack så mycket föe den förträffliga ide'en! jag kopiera den nästan rakt av. nu ska det inte vara några problem imorron.

Mitt alternativ...

Pripps energy flaska... Bara att öppna korken och låta soppan rinna ur!
:tummenupp

Plättlätt!!!

Bifogat

• 525SX.JPG
    525SX.JPG
    92.3 KB · Visningar: 195
  • uppsaml..JPG
    uppsaml..JPG
    58.5 KB · Visningar: 267
jesseboy skrev:
Jäklar vilken lirare!
Spider, det såg riktigt smuffigt ut! :tummenupp

Tack för det. Det är vad jag brukar kalla en KISS-lösning (KeepItSimpleStupid), d.v.s. kolla vad andra har gjort (i det här fallet Ebbe) och förenkla/anpassa till dina egna behov.

x

såhär blev det! kör med backventil på tanklocket.. o vevhusventen i luftburken. Har även monterat skyd hör händerna.. så nu blir det till att gasa på racehouse på söndag, om man kommer dit. känner inte för att köra den dit i regnet :huvet

Bifogat

• kärl.JPG
    kärl.JPG
    65.4 KB · Visningar: 238
  • nybild.JPG
    nybild.JPG
    122.4 KB · Visningar: 115
chukabowa skrev:
såhär blev det! kör med backventil på tanklocket.. o vevhusventen i luftburken. Har även monterat skyd hör händerna.. så nu blir det till att gasa på racehouse på söndag, om man kommer dit. känner inte för att köra den dit i regnet :huvet

:tummenupp

x

Tja!
Lånar tråden lite!

Gäller en 640 SM -03
Jag ska köra lite på bana och då krävs ju som sagt ett uppsamlingskärl...
Men vilka slangar förutom den från gasarn ska ner?
Har läst massa trådar men det gäller ju olika modeller hela tiden...den 640 som är ovan står ju bara vilka som inte ska ner?
Är ju inte direkt som en 525'a där alla kommer ner på samma ställe....

Jag är då väldigt novis vad gäller detta så ta det varligt :rolleyes:

läste just detta ang körningen på den bana jag ska på..

Regler för motorcykeln:
- Uppsamlingskärl för förgasare.

då räcker det alltså men den stackarn från gasarn....

Back