Uppsamlingskärl Ktm 660?

Clason

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
525 zx9 zx10
Är det nån som vet om det är godkänt med dragningen av vevhusventilation som den är orginal på ktm 660? Behöver man naja insexskruven under motorn (bypass valve) ?Är det nån som har foto på seriösa lösningar på uppsamlingkärl till ktm 660 ?Mvh Clason

Du behöver inte naja nån försänkt insexbult, eftersom det medför vissa svårigheter att klara av rent praktiskt... :fakta
Jag har en ganska seriös lösning för mitt uppsamlingskärl. Men tyvärr inga bilder. Ska försöka ordna det. Vevhusventilationen har jag sitter helt orginal på min och ingen har sagt nått om det på tävling. Tuta å kör bara! :)

Ebbe skrev:
Du behöver inte naja nån försänkt insexbult, eftersom det medför vissa svårigheter att klara av rent praktiskt... :fakta
Jag har en ganska seriös lösning för mitt uppsamlingskärl. Men tyvärr inga bilder. Ska försöka ordna det. Vevhusventilationen har jag sitter helt orginal på min och ingen har sagt nått om det på tävling. Tuta å kör bara! :)

Det enda är att man kan sätta en bit gaffa-tejp eller nåt i dräneringshålet i botten av luftburken, så rinner det inte ut olja den vägen. I övrigt är KTMs lösning med sluten vevhusventilation gjord helt enligt regelboken.

Jag har monterat uppsamlingskärl på samma sätt som på denna bild: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?s=&postid=17096

Men har en hasplåt som klämmer fast kärlet (en gammal tvålflaska) mot motorn, istället för att ha skruvat fast den. Jag har inga närbilder, men lite av dragningarna av slangar och backventil till tanken m.m. kan ses på dessa bilder: http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/2003-04-30/

Från förgasaren (4 slangar) och luftslangen till kärlet, är dragna på vänster sida av cylindern i en krympslang. Från tanken och kylaren är det draget ner längs ramröret mellan kylardelarna. Backventilen hjälper till så att kärlet inte i onödan fylls upp helt, men den stoppar inte flödet totalt om vätsketrycket är för klent.

Ebbe skrev:

Jag vet inte riktigt var jag ska få plats med min, så bilder vill jag gärna se

Såg en KTM som hade löst det jäkligt snyggt genom att lägga en behållare precis bakom cylinderna snyggt och mycket diskret.
Ägaren utav båge var Peter Johansson (han som körde VM i motocross fram tills för något år sedan).

Här kommer det ett par bilder på Ebbes lösning!!

Bifogat

• ebbes uppsamlings burk_02.jpg
    ebbes uppsamlings burk_02.jpg
    97 KB · Visningar: 328
Slang dragningen!!

Bifogat

• ebbes uppsamlings burk_01.jpg
    ebbes uppsamlings burk_01.jpg
    111.6 KB · Visningar: 352
På den här bilden kan man också se uppsamlings burken :D :D :D

Bifogat

• ebbe burnar.jpg
    ebbe burnar.jpg
    111.3 KB · Visningar: 343
TomK skrev:
Från förgasaren (4 slangar) och luftslangen till kärlet, är dragna på vänster sida av cylindern i en krympslang. Från tanken och kylaren är det draget ner längs ramröret mellan kylardelarna. Backventilen hjälper till så att kärlet inte i onödan fylls upp helt, men den stoppar inte flödet totalt om vätsketrycket är för klent.

Var på förgasaren och tanken kopplar du in slangarna?

Måste själv snart fåihop en bra lösning.. :confused:

Har du (Ebbe) bara dragit slangarna från förgasaren till den burken ? Var finns det nipplar ? Behöver burken någon form av ventilation ? Mvh Clas

Clason skrev:
Har du (Ebbe) bara dragit slangarna från förgasaren till den burken ? Var finns det nipplar ? Behöver burken någon form av ventilation ? Mvh Clas

Köpte ny transparant 4mm bensintålig PVC-slang som fick ersätta orginalen (dom räcker inte på längden). Nipplar köpte jag på en bromsservicefirma, alltså luftningsnipplar för bromsok. Sen köpte jag 2 större nipplar för ventilationen av burken och kylarslangen på en tryckluftsfirma. Har 5mm slang till dom. Kylarslangen går in mellan ramen och kylaren och sen nerför ramröret till burken. Ventilationsslangen sysn på slangdragningsbilden, den går upp mellan kylarslangarna på vänster sida. Sen har jag dragit den bakom vänster kylare förbi tändspolen och över på höger sida där den går ner i ett hål (passade perfekt!) i fästet för tankkudden. Detta för att slangen ska sitta hyggligt skyddad och med mynningen neråt så inte skit o vatten kan komma in där.
Detta har funkat skitbra!
Ventilationen från tanken har jag dragit till en egen flaska som jag fäst på höger gaffelben bakom nr. plåten.

Hoppas det hjälper någon... :)

Jag har en gammal oljeflaska intryckt innanför kicken, proppar man i alla slangar, inklusiven en grov slang från kylaren och en lagom grov slang som ersätter den till luftburken så täpper man "nästan" till hålet i oljeflaskan = ventilationen löst.
0,5 Liter är det dessutom vilket jag tvivlar på att dom andra lösningarna här klarar.

/H

HW skrev:
Jag har en gammal oljeflaska intryckt innanför kicken, proppar man i alla slangar, inklusiven en grov slang från kylaren och en lagom grov slang som ersätter den till luftburken så täpper man "nästan" till hålet i oljeflaskan = ventilationen löst.
0,5 Liter är det dessutom vilket jag tvivlar på att dom andra lösningarna här klarar.

/H

Det låter inte helt läckagesäkert det där... :whip Det är min lösning!

HW skrev:

/H

0,5 liter gäller endast vevhusventilationen (olja), vilket KTM
uppfyller utan problem med sin lösning.
Förgasare, kylare och bensin anslutning till ett slutet kärl utan
någon spec på storlek. :hej

Back