Uppsägningstid?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Vad är det som gäller om jag har en "tidsbegränsad anställning"? Hur lång är min uppsägningstid om jag vill sluta?

Kolla i ditt anställningsavtal, latmask. :7peta

Kan vara allt från 2 veckor till 3 mån.

Zee skrev:
2055733 Kolla i ditt anställningsavtal, latmask. :7peta

Kan vara allt från 2 veckor till 3 mån.
Det står bara "Uppsägningstid bla,bla,bla regleras i gällande kollektivavtal." Jag hittar inget sånt... tänkte om det var nåt generellt som gällde om inget annat hade sagts.

Edit: Det brukar gå fortare att få svar här än att leta själv oxå :hihi

Jag har funderat på det där, när man haft något tråkigt jobb. Det borde väl bara vara så att man inte går dit och inte kommer tillbaka. Då slipper man uppsägningstid :D

Maxxi skrev:
2055761 Jag har funderat på det där, när man haft något tråkigt jobb. Det borde väl bara vara så att man inte går dit och inte kommer tillbaka. Då slipper man uppsägningstid :D
Jovisst, men ibland kan det vara rätt bra med referenser oxå... :)

newstead skrev:
2055730 Vad är det som gäller om jag har en "tidsbegränsad anställning"? Hur lång är min uppsägningstid om jag vill sluta?

Tidsbegränsad innebär att du slutar det datum du och arbetsgivaren kommit överens om. Det borde stå i avtalet under vilken tidsperiod du har blivit anställd. Tex. 060101 tom 060501

Kawalight skrev:
2055788 Tidsbegränsad innebär att du slutar det datum du och arbetsgivaren kommit överens om. Det borde stå i avtalet under vilken tidsperiod du har blivit anställd. Tex. 060101 tom 060501
Så om jag vill sluta tidigare så kan jag inte göra det då? Om man ska följa reglerna alltså...

Edit: Det står i avtalet vilken tidsperiod det gäller. 060309-060630

Last edited:
newstead skrev:
2055797 Så om jag vill sluta tidigare så kan jag inte göra det då? Om man ska följa reglerna alltså...

Jo, det går men först efter snack med arb.givaren. Måste godkänna det först. Så tror jag det är. Vill han/hon inte så är det bara till att knega vidare till sistadatum.

PGH skrev:
2055815 Jo, det går men först efter snack med arb.givaren. Måste godkänna det först. Så tror jag det är. Vill han/hon inte så är det bara till att knega vidare till sistadatum.
Jahapp... så då får det bli:

"-Jag tänkte sluta om en månad"
"-Det får du inte"
"-Nähä, då går jag och drar benen efter mig tills min period löper ut då"

Om jag skulle få för mig att säga upp mig alltså.

från cf:
Du har i regel ingen uppsägningstid om du har en tidsbegränsad anställning. Detta innebär att varken du eller din arbetsgivare kan säga upp ditt anställningsavtal utan det löper till anställningens slut. Detta brukar ibland kallas för "vikariefällan" och med det menas att du inte kan ta intressanta jobb som kanske dyker upp under anställningstiden.

crashtestdummy skrev:
2055926 håll käften och jobba nu. Var glad att du har ett jobb. :hihi :rolleyes:
Nä fan, jag är ju ledig idag... :banana

Edit: Tänkte bara att man skulle kolla upp läget om man mot förmodan skulle hitta nåt "du-vet-vad" :gnissla

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg