Uppsägning hyreslägenhet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det någon som vet vad som gäller angående uppsägning av hyreslägenhet?
-Hur lång tid innan man flyttar ut/slutar betala skall det vara klart?
-Vad ska uppsägningen innehålla?
-Om man säger upp en lgh t.ex. idag (22/2) och uppsägningstiden är en månad, ska man då flytta ut senast 22/3 eller måste man behålla den hela nästföljande kalendermånad (till 31/3)

Om någon har källhänvisningar vore det allra bäst.

:Bugar

De har skrivit en månad i kontraktet så den biten är lugn, men det andra vore bra att veta.

Markus skrev:
Är det någon som vet vad som gäller angående uppsägning av hyreslägenhet?
-Hur lång tid innan man flyttar ut/slutar betala skall det vara klart?
-Vad ska uppsägningen innehålla?
-Om man säger upp en lgh t.ex. idag (22/2) och uppsägningstiden är en månad, ska man då flytta ut senast 22/3 eller måste man behålla den hela nästföljande kalendermånad (till 31/3)

Om någon har källhänvisningar vore det allra bäst.

:Bugar

Har du 1 månads uppsägning enl kontraktet så ser du till att skriftligt säga upp din lägenhet from 28/2 så han har pappret senast den dagen i handen. Du skall vara ute ur lägenheten senast den 31/3, eller om det är en ny hyresgäst redan på gång och som vill flytta in före 31/3 och du kan o vill flytta ut före samma datum så kan ni er emellan avtala om detta, glöm bara inte meddela hyresvärden.
Skulle det vara så att ni kommer överens om en in/utflyttning mitt i månaden, så kan du ju be den nya hyresgästen om halva månadshyran då du redan har betalat det men inte tänker bo månaden ut. Sista hyran betalar du som vanligt? i slutet av februari.

Antar att du inte är medlem i Hyresgästföreningen?

Men här står det lite info.
Man måste vara medlem för att komma åt faktabladet nämligen.

Brukligt är att man stannar till månadsskiftet, dvs säger du upp din lägenhet den 1:a januari och har 1 månads uppsägning, så får du stanna till den sista Februrai.

Tänk på att säga till ordentligt om du vill flytta tidigare än innan uppsägningstiden är slut. Helst få de tskriftligt. För då kan de kanske fixa en annan hyresgäst. När jag flyttade ur min lägenhet i göteborg sa jag till att de gärna fick hitta en ny hyresgäst inom en månad(tre månaders uppsägning hade jag), visst, sa dom.
En månad gick och jag var klar att flytta, ringer och hör med hyresbolaget, nä då hade dom ingen aning om att jag ville flytta tidigare och hade inga intressenter. Så då skulle jag få betala två månaders hyra för ingenting.

Som tur var kunde jag hitta en tjej som ville ha lägenheten på stört, men det är ju inte alltid man har den möjligheten. Och de tär riktigt surt att betala för nåt man inte kan utnyttja.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år