Uppsägning från jobbet.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag har just börjat på ett jobb men har blivit kallad till intervju för ett jobb på ett annat ställe där jag hellre vill jobba. Vad gäller egentligen för uppsägning? Jag har visstidsanställning och jag har fått för mig att det är åtta dagars uppsägningstid ifall man jobbat mindre än tre månader. Kan det stämma? Kan man få några komplikationer som att de vägrar betala ut lön eller nånting liknande?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har du inget anställningsavtal? Där brukar man ju reglera uppsägningstiden vilket brukar hänga samman med anställningstid men vara 1-2 månader från det att man väl blivit fastanställd för att sedan utökas till 3 när man jobbat något år.
Har du prövotid(normalt 3 månader) så bör det vara möjligt att gå på dagen i stort sätt.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Har du inget anställningsavtal? Där brukar man ju reglera uppsägningstiden vilket brukar hänga samman med anställningstid men vara 1-2 månader från det att man väl blivit fastanställd för att sedan utökas till 3 när man jobbat något år.
Har du prövotid(normalt 3 månader) så bör det vara möjligt att gå på dagen i stort sätt.

Provanställning menar du nog. Hojkortets prövotid får vi betrakta som irrelevant.:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Provanställning 6 mån med 14 dagars ömsesidig uppsägning är praxis.

Vid fast anställning 1 månad tills man jobbat 2 år om jag minns rätt. Sånt kan ju naturligt förhandlas om, men provanställningen brukar vara så, om man nu inte förhandlat till sig fast direkt. Men då brukar man liksom veta om det.
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Brukar finns reglerat i kollektivavtalen. Har du en "allmän visstidsanställning" men varit anställd i tex 1 år så har du uppsägningstid enligt kollektivavtalet oavsett om anställningen är fast eller inte. Löper visstidsanställningen ut före uppsägningstiden så är det avtalat slutdatum för anställningen som gäller.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Projektanställning då?
När vi ändå är på ämnet...
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Projektanställning då?
När vi ändå är på ämnet...

Projekt anställning finns inte som anställningsform längre i LAS. De flesta arbetsgivare använder sig av "allmän visstidsanställning".
Enligt LAS så är minsta uppsägningtid en månad om man inte kommit överens om annat (tex. kollektivavtal).
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Projekt anställning finns inte som anställningsform längre i LAS. De flesta arbetsgivare använder sig av "allmän visstidsanställning".
Enligt LAS så är minsta uppsägningtid en månad om man inte kommit överens om annat (tex. kollektivavtal).
Och om inget är skrivet då?
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Och om inget är skrivet då?

I anställningsavtalet behöver inte uppsägningstiden framgå. Det regleras antingen direkt i lagen eller via ett kollektivavtal(något som facken förhandlar fram).

Eller menade du att det inte existerade något anställningsavtal?
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Vill du gå på dagen så kan du ju alltid be chefen dra åt helvete o berätta hur skööön hans fru va i sängen.
Funka kanon för mig :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
I anställningsavtalet behöver inte uppsägningstiden framgå. Det regleras antingen direkt i lagen eller via ett kollektivavtal(något som facken förhandlar fram).

Eller menade du att det inte existerade något anställningsavtal?
Vi har inte skrivit nåt, har inte egentligern sagt varken ja eller nej heller till en fortsättning.
Är där tills bättre dyker upp, dom vet det, men tror förmodligen jag blir där tills dom är klar med mig. Jag har bara fram till semestern så jag letar efter nytt NU.
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Vi har inte skrivit nåt, har inte egentligern sagt varken ja eller nej heller till en fortsättning.
Är där tills bättre dyker upp, dom vet det, men tror förmodligen jag blir där tills dom är klar med mig. Jag har bara fram till semestern så jag letar efter nytt NU.

Ska man vara rättshaverist och om det nu är så att du inte har ngt anställningsavtal skrivet så skulle man ju kunna resonera så här:
De har betalt ut lön och du har kvitterat ut lön (dvs tagit emot den utan gnäll). Alltså existerar en anställning. Eftersom alla anställningar i grunden är tillsvidare så länge man inte tidsbegränsar dem av ngt skäl (1. för allmän visstidsanställning,2. för vikariat,3. för säsongsarbete, och 4. när arbetstagaren har fyllt 67 år 5. Provanställning). Eftersom de inte skriftligen tidsbegränsat anställningen skulle man kunna tolka det som att du har en tillsvidareanställning.
Det ska finnas ett skriftligt anställningsavtal och det ska du haft senast en månad efter att du började. Vet att det slarvas duktigt med detta dock. Nu kanske du inte vill vara kvar eller inte känner för att bråka så då är det ju bara att låta det bero. Annars kan det var läge för att prata med någon på facket.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ska man vara rättshaverist och om det nu är så att du inte har ngt anställningsavtal skrivet så skulle man ju kunna resonera så här:
De har betalt ut lön och du har kvitterat ut lön (dvs tagit emot den utan gnäll). Alltså existerar en anställning. Eftersom alla anställningar i grunden är tillsvidare så länge man inte tidsbegränsar dem av ngt skäl (1. för allmän visstidsanställning,2. för vikariat,3. för säsongsarbete, och 4. när arbetstagaren har fyllt 67 år 5. Provanställning). Eftersom de inte skriftligen tidsbegränsat anställningen skulle man kunna tolka det som att du har en tillsvidareanställning.
Det ska finnas ett skriftligt anställningsavtal och det ska du haft senast en månad efter att du började. Vet att det slarvas duktigt med detta dock. Nu kanske du inte vill vara kvar eller inte känner för att bråka så då är det ju bara att låta det bero. Annars kan det var läge för att prata med någon på facket.
Det är ju bra o veta, men som du säger, jag känner inte för att vara kvar där.
Hade en praktikplats som skulle gå över i ett vik. men dom sa att odm itne tyckte jag hade lärt mig tillräckligt så dom ville göra en projektanställning fram till semestern på samma pengar jag hade när jag gjorde praktiken. Men nu jobbar jag själv med det som dom inte tyckt jag har lärt mig än, den utbildning jag skulle få nu när jag har den här lönen får jag inte.
Jag har sagt att det inte går, vill ha mer pengar och mer tid. Det gick dom inte med på.
Så jag sa att då söker jag jobb.
Vi kom överens om att jag är där tills det händer något, att dom ändrar sig eller att jag får ett annat jobb.
Jag har egentligen annat jobb, frågan är bara när jag ska kliva på det. Nu eller nästa vecka eller måsta jag ha en månads uppsägning...

Ja, jag vet att det är enklast o prata med dom. SKa ta tag i det nån dag.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top