Uppsägning av BRF pga felparkering?

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Har googlat och googlat, och läst i BRF-lagen men hittar inget om det. Därför vänder jag mig nu till er (den ena vet ju alltid mer än den andra här :D ).

Så här ligger det till.

Jag bor i en bostadsrätt, i ett område med väldigt väldigt ont om P-platser. Pga detta brukar jag ställa mig utanför porten till huset. Egentligen hindrar jag inte mycket då det är en stor "vändplan" där.

När man svänger ner i området finns en Zon-tavla om "P-förbud förutom på anvisade platser" och fortsätter man förbi parkeringen så kommer en skylt om "Förbud mot fordonstrafik" (den runda med gul botten och röd ring), därefter kommer min portuppgång där jag brukar ställa mig.

Först hotar de (styrelsen) med Zon-tavlan, att jag inte får parkera inom området, ber dem bara bötfälla mig då (vilket de aldrig gjort), sedan hotar de med "Förbud mot fordonstrafik"-tavlan men då blir de bara ägda när det inom det området även finns ett p-hus, så oavsett så måste andra passera den skylten för att komma dit.

Nu hotar de helt enkelt med uppsägning av medlemsskapet i föreningen. Kan de göra så? Säga upp en pga trafikförseelse?

Står inget om det i BRF-lagen iaf..

Känns snarare som att jag borde kunna anmäla dom för trakasserier. :mad:

Eller börja parkera som folk och inte störa grannarna i onödan.
Bara en tanke.. :P

Känns som att det skulle kunna gå båda vägarna i rätten och då inget står om det i BRF-lagen som du säger så lär det vara den vägen de får gå för att bli av med dig.

Men då är frågan; Hur gör alla andra människor för du lär ju inte vara den enda med detta problemet i ditt område? Är det fler som parkerar som du gör?

Om de aldrig har bötfällt dig ens så har jag svårt att se att de kan säga upp ditt BRF-medlemskap. Hade jag varit dom så hade jag först sett till att du fått bot ofta, för att sen använda som slagträ för att säga upp dig. Om ens det hjälper.

Ett sätt att testa dom är att du kopplar in en jurist. Har dom på inte på fötterna så kommer dom drypa av.

Tror inte dom kan klara det. Står bilen på föreningens mark? Kommunens? Vore nog annat om det var/är deras mark...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Att hyra en plats är inte tänkbart/möjligt?

3-5 års väntetid.. Stockholm. :/

Känns som att det skulle kunna gå båda vägarna i rätten och då inget står om det i BRF-lagen som du säger så lär det vara den vägen de får gå för att bli av med dig.

Men då är frågan; Hur gör alla andra människor för du lär ju inte vara den enda med detta problemet i ditt område? Är det fler som parkerar som du gör?

Nej absolut inte den enda, det är som med p-platserna, oftast upptaget även där.

Om de aldrig har bötfällt dig ens så har jag svårt att se att de kan säga upp ditt BRF-medlemskap. Hade jag varit dom så hade jag först sett till att du fått bot ofta, för att sen använda som slagträ för att säga upp dig. Om ens det hjälper.

Ja, de bör ju påvisa att de med alla medel försökt få bort bilen därifrån innan de drar till med vräkning.

Tror inte dom kan klara det. Står bilen på föreningens mark? Kommunens? Vore nog annat om det var/är deras mark...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Själva platsen där jag parkerar är förmodligen föreningens mark. Men de måste ju ändå ha stöd i lagen för att kunna säga upp ens medlemsskap. Min tanke är ju att det borde endast räknas som trafikförseelse och dömas därefter.

Tillägg: De får kanske sätta upp egna regler för parkering inom deras mark men fortfarande så kan det ju omöjligen vara själv för uppsägning.

Hade du parkerat hos någon annan än din egen BRF så hade det varit helt lugnt. då hade de fått bötfälla dig men inget mer hade kunnat hända. Nu är du medlem i en förening och då åtar sig medlemmarna att följa av föreningen uppsatta regler. Att inte följa dessa kan medföra uteslutning.

Huruvida olaglig parkering kan anses vara ett tillräckligt grovt regelbrott är ytterst tveksamt men jag hade inte vågat chansa och gå till rätten.

Jag tar inget juridiskt ansvar men mitt svar är "Nej, de kommer inte kunna säga upp ditt medlemskap pga felparkering". Har suttit med i en BRF styrelse och blivit avråd av SBC att säga upp medlemskap pga liknande skäl.

Vi spärrade dock in en kaxig Taxichafför med en liten traktor när han felparkerat 30min. En kund till mig ringde bärgaren när någon blockerade hans lastbrygga. Gick väl på 5000:- tror jag för den personen att hämta ut sin bil. :brinnerup

Sen borde föreningen ge dig skriftliga dokumenterade varningar innan de tar det vidare.

Du kan inte lämna in en motion om bygge av fler parkeringar?

Läs igenom stadgarna i din förening, inte ovanligt att det finns en del text ang trivsel.
Kolla gärna också 7 kap (kanske speciellt 9§) i Bostadsrättslag (1991:614). Vid en ev rättegång (tvivlar dock att det går så långt) är det upp till rådmän/nämdemän att tyda lagen och dess andemening.
Förstår att din parkerings situation är strulig, men jag skulle ändå rekommendera dig att falla in i ledet!
//Lekman

Hade du parkerat hos någon annan än din egen BRF så hade det varit helt lugnt. då hade de fått bötfälla dig men inget mer hade kunnat hända. Nu är du medlem i en förening och då åtar sig medlemmarna att följa av föreningen uppsatta regler. Att inte följa dessa kan medföra uteslutning.

Huruvida olaglig parkering kan anses vara ett tillräckligt grovt regelbrott är ytterst tveksamt men jag hade inte vågat chansa och gå till rätten.

Alltså, jag kommer nog inte heller våga dra det så långt..Inte värt att riska. men jag vill egentligen bara veta hur jag ska bemöta "hotbrevet" om uppsägning som skickats till mig, där de hänvisar till just BRF-lagen som jag lusläst.

Känns som att en kontring med trakasserier känns lite larvigt men de kanske får dom att lägga ner?

Jag tar inget juridiskt ansvar men mitt svar är "Nej, de kommer inte kunna säga upp ditt medlemskap pga felparkering". Har suttit med i en BRF styrelse och blivit avråd av SBC att säga upp medlemskap pga liknande skäl.

Vi spärrade dock in en kaxig Taxichafför med en liten traktor när han felparkerat 30min. En kund till mig ringde bärgaren när någon blockerade hans lastbrygga. Gick väl på 5000:- tror jag för den personen att hämta ut sin bil. :brinnerup

Tack för den infon! Jag tror de bara försöker skrämmas. Jag förstår att det kanske inte är så trevligt med bilar parkerade, men vafan ska man göra?? Finns absolut ingenstans att parkera när det är fullt (Förutom typ en kilometer bort)

Förresten, egenmäktigt kan ge fängelse i högst sex månader :tungan:fakta

Läs igenom stadgarna i din förening, inte ovanligt att det finns en del text ang trivsel.
Kolla gärna också 7 kap (kanske speciellt 9§) i Bostadsrättslag (1991:614). Vid en ev rättegång (tvivlar dock att det går så långt) är det upp till rådmän/nämdemän att tyda lagen och dess andemening.
Förstår att din parkerings situation är strulig, men jag skulle ändå rekommendera dig att falla in i ledet!
//Lekman

Ja, där sa du faktiskt något som kan ställa till det. Men som sagt, tänker inte dra det så långt. Vill mest bara veta om de har juridisk rätt att göra så.

Sen borde föreningen ge dig skriftliga dokumenterade varningar innan de tar det vidare.

Du kan inte lämna in en motion om bygge av fler parkeringar?

Själva parkeringarna är det Stockholms Stad som förvaltar.
Föreningen har inte mer mark än såhär.

Du fulparkerar medvetet och tycker det är underligt att dina grannar tröttnar?

:3freak

Nej, jag tycker absolut inte att det är underligt :P Har jag påstått det? :va

Det är inte så att de förbjudit parkering bredvid huset på grund av framkommlighet för t.ex. räddningstjänst, brandbilar o dyl....

Kan vara så, men jag hindrar inte för räddningstjänst. Finns gott om yta kvar för både en och två brandbilar. Fast det skiter väl rätten i.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back