Upprensning på sporthoj?

Scapegoat

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Hoj
R1 -01
Det jag då åsyftar är en utrensing av en hel del trådar som kanske inte är helt aktuella i dagsläget, att försöka söka sig till ett svar på någon mekfråga eller dylikt är enligt mig inte helt lätt men jag kanske är ensam om att tycka detta?

Scapegoat skrev:
2165465 Det jag då åsyftar är en utrensing av en hel del trådar som kanske inte är helt aktuella i dagsläget, att försöka söka sig till ett svar på någon mekfråga eller dylikt är enligt mig inte helt lätt men jag kanske är ensam om att tycka detta?

ja du är ensam, tänkte senast igår "tack och lov att dom inte tar bort gamla trådar". har varit till stor hjälp många gånger :tummenupp

Scapegoat skrev:
2165479 Hjälper du mig att leta efter trådar med varvräknare som gör som dem vill?

den går upp till tex 7000 och stannar där?

Tror det finns även på dom gammla retorna med indikering på varvräknaren för saker som pajat

Antar din är -98? eller fanns polka i fler årgångar?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117708&highlight=varvr%E4knare

http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=3678752

edit snarare borde sökmotorn göras bättre

Last edited:
Eller så ställer man en fråga om sitt problem och får svar alternativt hänvisning till trådar i ämnet från nån messerschmit.

Vem skulle gå igenom intressanta / ointressanta trådar och välja ut vad som ska vara kvar eller ej?
Verkar vara ett helvetes jobb!

Scapegoat skrev:
2165479 Hjälper du mig att leta efter trådar med varvräknare som gör som dem vill?

Detta är ett tydligt exempel på dålig uppfostran av varvräknaren.

När en varvräknaren har felat eller är orättfärdig på något vis måste varvräknaren få veta om detta och tillrättavisas. Man måste ingående förklara för varvräknaren vad anledningen till en tillrättavisning är och att det lönar sig att handla rätt.

Man skall inte tillrättavisa varvräknaren fysiskt, man skall inte slå varvräknaren. Vi skall uppfostra våra varvräknare och dra tydliga gränser om vad som är tillåtet och vad som inte är det. När man i 1917 års bibelöversättning använt ordet "aga" så har det i de flesta fall stått "uppfostran" i den grekiska grundtexten.

Så om du bara hade gjort rätt från början och följt dessa enkla regler hade du haft en lydig och rättvisande varvräknare
:tungan

M.v.h certifierad varvräknaruppfostrare Ralf

Ps. Nä, jag har förresten ingen aning om vad det skulle kunna vara för fel.
Ursäkta mitt spam :pannkyss

Håller helt mé att utrensing kanske var lite fel väg att gå och jävligt drygt, bara så frustrerad när man kör fast mé nåt. Däremot så gillar jag idén om att göra om sökmotorn?

Spammet var helt okej, dé var ju faan kul.. Aga ligger jävligt nära till hands....

Tack för länktipsen, dé é en 01:a uttagen 02 BTW. Får man då inte kalla den Polka-rätta?

Om du fipplat med exupen kan varväknaren visa ett felmeddelande. Om det är 7000 kommer jag inte ihåg.

Nu vet vi ju inte om det var just det felet du syftade på men det stämmer att Varvräknaren på gamla R1 varnar för tre olika fel (fryser på olika varvtal i omgångar):
  • Spjälgivarfel 3000r/m
  • EXUP-fel 7000r/m
  • Tanknivågivarfel 8000r/m
Edit: Ovanstående gäller 98-99

-00
  • Spjällgivarfel 3000r/m
  • Exup-fel 7000r/m
  • Hastighetsgivare 4000r/m
  • Tanknivågivare Tanklampa blinkar 8ggr i omgångar

så, rätt ska va rätt :tummenupp :D

Last edited:
Ozzian skrev:
2166004 Nu vet vi ju inte om det var just det felet du syftade på men det stämmer att Varvräknaren på gamla R1 varnar för tre olika fel (fryser på olika varvtal i omgångar):
  • Spjälgivarfel 3000r/m
  • EXUP-fel 7000r/m
  • Tanknivågivarfel 8000r/m
Edit: Ovanstående gäller 98-99

-00
  • Spjällgivarfel 3000r/m
  • Exup-fel 7000r/m
  • Hastighetsgivare 4000r/m
  • Tanknivågivare Tanklampa blinkar 8ggr i omgångar

så, rätt ska va rätt :tummenupp :D

Tack som faan, den fryser vid 7000 varv, med andra ord då ett exup-fel, kommer vi till nästa grej, vad göra då?

Scapegoat skrev:
2167872 Tack som faan, den fryser vid 7000 varv, med andra ord då ett exup-fel, kommer vi till nästa grej, vad göra då?
Hur svårt det är beror på hur mycket mekarvana du har men du kan ju alltid försöka konstatera vad felet kan vara :tummenupp

Leta reda på själva EXUP-spjället som sitter in i grenröret från vänster sida under motorn.
Ta loss den blanka täckkåpan som sitter där de två vajrarna går in.

Starta motorn och stäng av igen, luta dej ner så att du kan se hjulet som vajrarna är fästade i, vrid på tändningen, nu ska servomotorn försöka köra spjället till utgångsläge.
Förmodligen kommer det inte att röra på sej, var därför observant på om det rycker i vajrarna, gör de det så har spjället kärvat, gör det inte det så får du kolla servomotorns kontaktstycke.
Servomotorn sitter strax bakom förgasarna till vänster (tanken måste lyftas).

Ozzian skrev:
2169008 Hur svårt det är beror på hur mycket mekarvana du har men du kan ju alltid försöka konstatera vad felet kan vara :tummenupp

Leta reda på själva EXUP-spjället som sitter in i grenröret från vänster sida under motorn.
Ta loss den blanka täckkåpan som sitter där de två vajrarna går in.

Starta motorn och stäng av igen, luta dej ner så att du kan se hjulet som vajrarna är fästade i, vrid på tändningen, nu ska servomotorn försöka köra spjället till utgångsläge.
Förmodligen kommer det inte att röra på sej, var därför observant på om det rycker i vajrarna, gör de det så har spjället kärvat, gör det inte det så får du kolla servomotorns kontaktstycke.
Servomotorn sitter strax bakom förgasarna till vänster (tanken måste lyftas).

Tack för tipset, mekande finns det emellertid ingen tid för just nu, är det farligt för hojen att köra mé det? Den går ju som vanligt bara det att varvräknaren inte "fungerar" som den ska...

Det beror på vilket läge spjälet har stannat i.
Är det stängt så är det inte bra, är det fullt öppet så tappar du lite bottendrag.
Om du tänker köra vidare så borde du åtminstonne försöka se till att spjället är fullt öppet, fast det är samma jobb som felsökningen jag föreslagit :)

Litet trådlyft, var precis påväg att starta en ny tråd om en upprensning här på SH men kom på att det kanske kan vara bra att söka först så man inte gör bort sig alltför mycket :).

Ex: Jag har tidigare idag försökt söka efter lite info om inkörning av däck. Hittade inte det jag sökte, däremot hittade jag ett 50-tal trådar som alla heter "däck" och innehåller samma fråga: Vad ska jag ha för däck?
Visst sökfunktionen kan vara lite lurig (jag hittar aldrig det jag söker :rolleyes:) men trådar som tipsar om olika märken på däck kan t o m jag hitta, så varför det finns 50 trådar om samma sak retar mig litegrann.

Däckgrejen är bara ett exempel men mig hade det då inte gjort nåt om man rensade upp bland liknande trådar, har säkert själv gjort misstag ibland men brukar söka så gott det går innan jag startar en ny tråd i nån av dom "riktiga" delarna på forumet. Jag har ingen tråkig ton utan detta är bara som sagt en liten reminder till "cheferna" här på SH :).

EDIT: Jag vill inte bli av med lite äldre trådar som kan innehålla någon nyttig info utan syftar på dessa trådar som ni säkert vet med er innehåller samma info.

EDIT2: Finns snarare 200 trådar som alla handlar om denna jefla däckfråga :3freak.

Last edited:
Vad det egentligen handlar om är att sökfunktionen inte funkar som man kunde önska.
Du har iofs rätt i att det kan vara bra att minska lasten på servern lite för att spara utrymme (vet dock inte om det utgör något problem än så länge).

Å andra sidan måste någon sitta och bestämma vad som kan vara intressant och vad som inte är det, det kallar jag ett "hästjobb".
Alternativ 2 är att radera allt som är äldre än visst datum men då kommer garanterat intressanta saker att försvinna :(

Nää, en bra sökfunktion eller om det finns några bra trix för hur man ska göra med den befintliga är nog modellen :tummenupp

andersbrink skrev:
2233095 Det borde vara ett krav att kunna Googla för att få ställa en fråga på Sporthoj! :tomten

Okej, man kanske inte får med de senaste dagarns trådar men alla gamla inlägg är lätt sökbara mha Google's eminenta sökfunktioner.

T.ex. http://www.google.com/search?num=10...äknaren+stannar+site:sporthoj.com&btnG=Search
Bra tips, använder i stortsett aldrig google men det där site:xxx.xx var smart, sen om det löser allt vet jag inte men bra att kunna :tummenupp

Ozzian skrev:
2233124 Bra tips, använder i stortsett aldrig google men det där site:xxx.xx var smart, sen om det löser allt vet jag inte men bra att kunna :tummenupp
Vad är då vitsen att gå till Google för att söka igenom Sporthoj-sidan, istället för att använda sökfunktionen här, där man dessutom kan välja vilka trådar man ska söka i (t.ex. Pill-&-Mek-hörnan...) ?
Kanske finns nån brutalt genialisk tanke med det, men jag ser inte vitsen med det. :va

Hård skrev:
2233330 Vad är då vitsen att gå till Google för att söka igenom Sporthoj-sidan, istället för att använda sökfunktionen här, där man dessutom kan välja vilka trådar man ska söka i (t.ex. Pill-&-Mek-hörnan...) ?
Kanske finns nån brutalt genialisk tanke med det, men jag ser inte vitsen med det. :va
Sökfunktionen här brukar inte vilja vara med om man har för många ord tex.

Hård skrev:
2233330 Vad är då vitsen att gå till Google för att söka igenom Sporthoj-sidan, istället för att använda sökfunktionen här, där man dessutom kan välja vilka trådar man ska söka i (t.ex. Pill-&-Mek-hörnan...) ?
Du kanske missade mina tidigare inlägg, det jag tyckte var bra med andersbrinks tips var just det tipset inte att det skulle kunna ersätta en bra sökfunktion på just Sporthoj.com :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back