Uppmaning! Hälsa. Alltid.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
När jag åker på min elskooter, oftast blir det med Camilla när hon vill ut och cykla på sin el-cykel och vill ha mig med ifall hennes kedja hoppar av, så när vi kör på G&C-banan närmast Hågelbyleden och jag ser en motorcykel så brukar jag hälsa. Ibland hälsar hojen tillbaka. Camilla skäms bara.
 

Zeromannen

Guest
Körde en 5 mila trip nu på kvällen. Mötte 6-7 hojar. Samtliga hälsade utan nån hårding med en lång framgaffel:hojharley.
Jag undrar ibland hur min hoj uppfattas. Till 99,99999% så hör man ju vroom när man passerar, men min låter som hämtad ur Star wars. Pojken brukar säga det när vi är ute och kör och jag drar på, "man hör så jäkla tydligt när du drar på för då hör jag det i radion, låter precis som i Star wars":musik. Vi kör med Sena och linjen öppen hela tiden.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Samtliga hälsade utan nån hårding med en lång framgaffel
Tur och retur Hedesunda till Falun för att besikta VS1400 idag med originalljuddämparna monterade, hälsade på alla, inklusive mopeder. Ett undantag, ett övningskörade par fick nedtryckande hand upprepade gånger när polisen stod på 56'an vid Rörberg och vinkade in fordon. Själv körde jag lagligt hela vägen, dit iaf. Körningen hem över Fäggeby, Husby, Stjärnsund, Gammelstilla, Främlingshem var lite mer inspirerad.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
VaFan! När jag körde R1 så hälsade ALLA! Nu hälsar ingen jävel när man kör gammelhoj, är det en klassfråga?!?!
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har tidigare sagt att bara när jag kör mc ✋ folk. Men när jag var ute med den amerikanska bilen ? en fast den bilen var modellen nyare å svart?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
VaFan! När jag körde R1 så hälsade ALLA! Nu hälsar ingen jävel när man kör gammelhoj, är det en klassfråga?!?!
Nä. Ingen klassfråga. Är precis som i övriga samhället, idioter finns överallt.
Dom flesta hälsa på mig idag, körde min ZX-6R, brukar va samma när jag är ute med boxern men ibland är det någon cooling som inte bryr sig.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Trevligt när folk hälsar! Och man känner sig alltid lite töntig när man hälsar på någon som inte hälsar tillbaka. ?
Sen har jag en känsla av att den yngre generationen och diverse hipsters behöver utbildas i att en vinkning eller v-tecken inte enbart är en kamratlig hälsning utan även en försäkran om att vägen framför mig är ok.
Man gör alltså inte bara en slentrianmässig vinkning åt en annan motorcyklist och sen möter stackaren en hastighetskontroll eller vägen nedspild av dynga bakom nästa krön.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tur och retur Hedesunda till Falun för att besikta VS1400 idag med originalljuddämparna monterade, hälsade på alla, inklusive mopeder. Ett undantag, ett övningskörade par fick nedtryckande hand upprepade gånger när polisen stod på 56'an vid Rörberg och vinkade in fordon. Själv körde jag lagligt hela vägen, dit iaf. Körningen hem över Fäggeby, Husby, Stjärnsund, Gammelstilla, Främlingshem var lite mer inspirerad.


Främlingshem.

Ett sådant vackert namn det är.
Varje gång jag dånar fram längs 56an i mörkret så funderar jag:

"Främlingshem. Kände inte jag någon som bodde där...?"

Svaret är alltid det samma...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jaha, det är även en kommunikation om att "vägen är OK"? Det visste jag inte. Jag hälsar alltid i alla fall, så hur gör jag tecken att nånting INTE är OK där framme? Finns det nåt protokoll och tecken för denna kommunikation?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Finns det nåt protokoll och tecken för denna kommunikation?
En googling bort. Själv varnar jag inte för polis med ett snurrander finger (inte hjälmklappning) utan enbart med en "sakta ner" signal.
motorcycle-hand-signals-chart-1-min.gif
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En googling bort. Själv varnar jag inte för polis med ett snurrander finger (inte hjälmklappning) utan enbart med en "sakta ner" signal.
motorcycle-hand-signals-chart-1-min.gif
Finns olika tecken i olika sammanhang å de här är väl från någon annat land än Sverige då..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Även jag vänder mig mot det där att man hejar på andra som en slags garanti för att vägen skulle vara fri.

Det måste vara något utländskt. Jag har aldrig hört det förrän de senaste 10 åren, och jag menar att det inte hör till svensk tradition.

Jag började köra motorcykel i mitten av sjuttiotalet, och fascinerades av hejandet - och rös av stolthet när dom stora hojarna hejade på mig.

Jag frågade de äldsta motorcyklisterna jag träffade om varför man hälsade.

Svaren låg oftast i regionen "man gör så" utan några fler utbroderingar.

En del tänkare kunde komma med svar som "vi delar något" eller "det är någon jag känner. Känner, kommer att lära känna eller borde lära känna."

En annan surgubbe menade att han bara hälsade under särskilda omständigheter. "Det är så många nya som börjat köra nu med japsmaskinerna. Det går inte att hålla reda på allt nytt folk. Om dom kör när det regnar är det värt att hälsa, annars kan det kvitta."

Ta det för vad det är - en nyfiken 16-årings petande i grejer han gärna ville men kanske inte alltid riktigt förstod.
Absolut ingen jag talade med då, för snart 50 år sedan gjorde kopplingen till polis och fria vägar i samband med en möteshälsning.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Man borde ha intercom med öppen scanner hela tiden som förr i tiden med cbradio. Då kunde man ju varna och bli varnad eller bara hojta ut i luften och se om någon var där. Det har de missat med dagens MC intercoms - det ska paras och kopplas upp och sen har det gått en halvtimme...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Fick höra av farsan att man hälsa på varandra för de va inte så himla många motorcyklar på 40-50 talet..
På 80 talet vart de en klar ökning av hojar på vägen, å nu för tiden ännu mer.. Ibland känns de som vissa delar av vägnätet är de väldigt mycke hojar, å större delen av tiden går åt att hälsa på alla..

Förstår att för länge sen när de va få hojar att de va mer ett undantag att man mötte en hoj ju..
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Har inte kört hoj lika länge som vissa andra men åtminstone sen 90-talet och till större delen i Sverige. Är nog första gången jag hör från en erfaren motorcyklist att hälsningen inte betyder någonting. Kanske inget vanligt samtalsämne i och för sig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den som inte förstår vad vänster handflata som sänks upprepade gånger betyder förtjänar att sladda omkull där grisbilen kört av vägen. "Har du ramlat av?"
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Har åkt landsvägshojj sedan 1982 och hälsandet har iallafall varit sedan dess, hälsar gör man om man tycker det är kul annars struntar man i det, svårare än så är det inte.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det roliga blir att när jag lär mig alla tecken i Anders 'hand-signal chart' och tillämpar den sedan, så är det ingen som fattar vad jag vinkar om ?

Alla hojar borde ha en 16-20 tums LCD framtill som styrs av knappar på styret, så kan man hälsa, meddela, varna, ja allt mellan "Välkommen på tårta ..." till "Din halsduk sitter snett".
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det roliga blir att när jag lär mig alla tecken i Anders 'hand-signal chart' och tillämpar den sedan, så är det ingen som fattar vad jag vinkar om ?
Jag blev ju svårt skadad av mina fem år i USA och berättar hellre om diverse motortoleranser och spel i amerikansk tum och lär plågsamt räkna om i skallen när någon här hemma berättar om det i millimeter. Även i USA körde jag ensam så det enda man behövde lära sig var "slow down" för att vara bussig - förrutom att heja.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top