Uppmaning! Hälsa. Alltid.

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
En googling bort. Själv varnar jag inte för polis med ett snurrander finger (inte hjälmklappning) utan enbart med en "sakta ner" signal.
motorcycle-hand-signals-chart-1-min.gif
Fast det där är ju när man kör kolonn, inte signaler till mötande hojar...
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Tur och retur Hedesunda till Falun för att besikta VS1400 idag med originalljuddämparna monterade, hälsade på alla, inklusive mopeder. Ett undantag, ett övningskörade par fick nedtryckande hand upprepade gånger när polisen stod på 56'an vid Rörberg och vinkade in fordon. Själv körde jag lagligt hela vägen, dit iaf. Körningen hem över Fäggeby, Husby, Stjärnsund, Gammelstilla, Främlingshem var lite mer inspirerad.
Undrar om inte det susade förbi en dylik maskin när jag stod ute och krattade grus? I Fäggeby. En av MÅNGA hojar som passerar här.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Och för att återgå till tråden..
Sen jag köpte min nuvarande hoj, Husqvarna 701 Enduro, så har ingen hälsat på mig. Jag har visserligen inte lagt så jättemånga mil på vägar med möte men nog har jag vinkat lite fånigt utan gensvar några gånger.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
I Skåne vinkar dom flesta!
 

Niklas99

Medlem
Gick med
19 Feb 2021
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Tiger 850
Och för att återgå till tråden..
Sen jag köpte min nuvarande hoj, Husqvarna 701 Enduro, så har ingen hälsat på mig. Jag har visserligen inte lagt så jättemånga mil på vägar med möte men nog har jag vinkat lite fånigt utan gensvar några gånger.
Fan va surt. Om jag möter dig lovar jag att du får en kram!
Eller va’ fan. Kanske inte en kram, men en väldigt hjärtlig vinkning.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Av de ca tio vita adventurehojar jag mötte i onsdags (de körde inte i grupp utan mötte dem pö om pö under hela resans gång, regnet skrämde väl bort andra typer av hojar) hälsade inte ens hälften. Jag hälsade t.o.m. på mopedister - som hälsade tillbaka! Sen fundrar jag, vad är det som är så speciellt med en VIT motorcykel?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Av de ca tio vita adventurehojar jag mötte i onsdags (de körde inte i grupp utan mötte dem pö om pö under hela resans gång, regnet skrämde väl bort andra typer av hojar) hälsade inte ens hälften. Jag hälsade t.o.m. på mopedister - som hälsade tillbaka! Sen fundrar jag, vad är det som är så speciellt med en VIT motorcykel?
Som förare av vit adventurehoj ber jag härmed officiellt om ursäkt.
Dom borde ha :fatta!.
Jag hälsar alltid. På alla. :hej
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Av de ca tio vita adventurehojar jag mötte i onsdags (de körde inte i grupp utan mötte dem pö om pö under hela resans gång, regnet skrämde väl bort andra typer av hojar) hälsade inte ens hälften. Jag hälsade t.o.m. på mopedister - som hälsade tillbaka! Sen fundrar jag, vad är det som är så speciellt med en VIT motorcykel?

Som förare av vit adventurehoj ber jag härmed officiellt om ursäkt.
Dom borde ha :fatta!.
Jag hälsar alltid. På alla. :hej

Ber om ursäkt å alla adventurehojars vägnar eller för att du har en VIT hoj?:hej
Jag hälsar för jag tycker det är trevligt. :hej
Får jag en hälsning tillbaka är det trevligt men inget som förstör min dag om det uteblir.

Men i Sverige är det ofta svårt för många att prata med okända. Samma med de föga använda uttrycken Ursäkta, Förlåt och Kan jag få komma förbi här?
Då kan det bli så lustigt att någon som hälsat i sadeln som man sedan träffar när de stannat, så kan de inte prata. :crash
Utomlands brukar det inte vara så. En av mina favoriter är när vi på väg hem från Wales ett år stod vid en mack vid Autobahn och diskuterade hur långt vi skulle köra. En tysk motorcyklist kommer fram och pratar med oss. Tipsar om ett bra hotell och kör före oss dit.
Utvilade nästa morgon kör vi 110 mil och slår upp tältet när vi kommit in i Sverige! :hej
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag gjorde tvärt om förra året.
Några tyskar på HD med fräna västar stod i Målilla och såg vilsna ut.
Så jag frågade på tyska om de behövde hjälp med något, men de var bara oense om hur långt till de skulle köra, tydligen ont för röven på stelben.
De blev i alla fall glada för min fråga.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag gjorde tvärt om förra året.
Några tyskar på HD med fräna västar stod i Målilla och såg vilsna ut.
Så jag frågade på tyska om de behövde hjälp med något, men de var bara oense om hur långt till de skulle köra, tydligen ont för röven på stelben.
De blev i alla fall glada för min fråga.
Trevligt! Fler borde våga prata med okända och sprida glädje! :tummenupp

Vägarbetet söder om Pello på svenska sidan borde vara klart nu men när vi var där så var det mackis en bit söderut. Två motorcyklister hade stannat och jag sa åt min kamrat, bilist, att stanna eftersom jag gissade att de undrade hur långt vägarbetet kunde vara. Eftersom vi varit nere till Svanstein så visste jag att det snart blev nyasfalterat. Killen pratade svenska med finsk brytning medans damen var tyst och såg så där besvärad ut som en kvinna kan göra i sadeln när det är vägarbete. När jag berättat att det troligen var mer besvärligt att vända i mackisen än att köra i det uppkörda spåret biten fram till det nyasfalterade vände jag mig till damen och sa Hyvää matkaa, trevlig resa. Hennes ansikte sprack upp i ett stort leende. :kär

Varför kom vi då från Svanstein i bil? Min kamrat, som inte är motorcyklist, ville visa detta. En halvhyfsat lång bit upp så det var trevligt att inte göra det i skinnställ! ;)

Svanstein.JPGUtsikt Svanstein.JPG
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top