Uppmaning: Använd lyset på MC!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En period var det många hojförare som åkte runt med helljus dygnet runt. Det verkar ha minskat radikalt, men nu verkar å andra sidan fler bilister åka runt så. Ingen verkar ju reflektera över vad den där blå lampan på instrumentpanelen betyder åtminstone.

Nuförtiden har ju MC strålkastare som syns. Inte alltid fallet förr…
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett minst lika irriterande problem är de som har de bakre dimljusen påslagna vid minsta dimma.
Ingen verkar ju reflektera över vad den där blå lampan på instrumentpanelen betyder åtminstone.

Min teori är att båda dessa beror på bilar som är för smarta för sina förare. Helljusautomatik har ju funnits ett tag nu och även blivit bättre...men inte på något sätt perfekt. Och knappen till dimljuset kan ju på vissa bilar vara lite klurig.

Kombinera detta med den moderna, lågintelligenta, förslappade människan där prioriteten är att vara fullt uppkopplad och nödig att svara på det sista fejsbookinlägget...

Det är "stadsfestival" där jag bor, hela denna vecka. Den största rondellen mitt i stan har därför en utfart avspärrad eftersom den gatan är belagd med scen och öltält. Jag passerar den rondellen två-tre gånger per dag på väg till ett av mina garage. Varje gång sedan i tisdags har jag kommit ifatt olika stackare som står tvärstill i rondellen för att det inte går att svänga av där de ville svänga av...Det blir liksom syntax error när vägen man kört i tio år helt plötsligt är avspärrad och då tvärstannar man bara, mitt i rondellen...

Då är även jag glad för signalhorn och ledramp...alternativt ett högljutt slip-on.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Fick efter 3 veckor svar från TS
Det stämmer att regelverket för användande av belysning på motorcykel skiljer lite jämfört med hos bilar. Se trafikförordningens (1998:1276) 3 kap. 71§ och observera paragrafens sista stycke men observera också att det gäller vid dagsljus (annat ljus kan vara varselljus/DRL, dimlykta eller spänningsreducerat halvljus).

En motorcykel från 2017 är EU-typgodkänd vilket betyder att den måste uppfylla de tekniska krav som gäller för motorcyklar inom EU, inklusive belysning. Det verkar därför märkligt om varsellyktan kan lysa när halvljuset tänds. Min gissning är att varsellyktan antingen inte är en varsellykta utan ett positionsljus alternativt att varsellyktan går ner lite i ljusstyrka när halvljuset tänds eller i sig har ett relativt lågt ljusflöde. I så fall kan varsellyktan också ha funktionen som positionslykta och sådan får alltid lysa samtidigt som halvljus.

Ställ gärna frågan till generalagenten KTM.

Med vänliga hälsningar
Billstedt Lars

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen


Är bortrest nu men måste ju hem och titta om ljusstyrkan ädras på varselljuset när halvljuset tänds, intressant att en lykta kan ha flera funktioner om den ändrar ljusstyrka.
Är så fallet förklarar det ju saken i.a.f
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Här är min motivering till att köra med lågt ställt helljus som inte störde någon, inte en blinkning. (Men plötsligt kunde halvljuset blinka till...vid "fullt rattutslag" åt vänster som det står i de tjocka böckerna som medföljer fordonet.) Däremot blinkades det på halvljuset när det stod högt och när jag vänligt bländade av och det bara var ett par blåaktiga ledstrimmor i kanterna på lampan.
Inget halvljus? Nähä.

20230714_145730.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fick efter 3 veckor svar från TS



Är bortrest nu men måste ju hem och titta om ljusstyrkan ädras på varselljuset när halvljuset tänds, intressant att en lykta kan ha flera funktioner om den ändrar ljusstyrka.
Är så fallet förklarar det ju saken i.a.f
Det kan också vara: ”eller i sig har ett relativt lågt ljusflöde.”
Det torde vara fallet på T7:an i alla fall.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det kan också vara: ”eller i sig har ett relativt lågt ljusflöde.”
Det torde vara fallet på T7:an i alla fall.
Tillräckligt starkt för att räknas som DRL dagtid, men ändå så svagt att det räknas som positionljus vid mörker. Kan säkert vara så.
Känns dock som en märklig regel då man ju inte får köra med endast positionsljus dagtid och inte får använda DRL ihop med halvljus kvällstid. Men på något sätt kan en lampa godtyckligt vara både och om den lyser precis lagom :)

På KTM'en står den dock bara beskriven som DRL i både instruktionsboken och menyn
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tillräckligt starkt för att räknas som DRL dagtid, men ändå så svagt att det räknas som positionljus vid mörker. Kan säkert vara så.
Känns dock som en märklig regel då man ju inte får köra med endast positionsljus dagtid och inte får använda DRL ihop med halvljus kvällstid. Men på något sätt kan en lampa godtyckligt vara både och om den lyser precis lagom :)

På KTM'en står den dock bara beskriven som DRL i både instruktionsboken och menyn
Och på Teneren är LED-listen alltid tänd.
Men det går inte bara att köra med den, utan det är minst halvljus när motorn startar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top