Uppmaning: Använd lyset på MC!

Jag passerade en BMW R****GS häromdagen och nog sjutton bländade de två extraljusen i backspeglarna. Hur den var att möta vet jag inte.
 
Ett helt annat scenario var när det blev lag på halvljus även dagtid i Sverige...

Då var det INTE lag på det i Tyskland...
Farsan var lite framsynt och monterade gula varsellyktor fram.
Det var helt ok som alternativ om man inte ville slita på halvljuslamporna i onödan....

Har släkt i Tyskland så vi for rätt ofta dit MEN helvete vilken skitstorm man råkade ut för om man, gud förbjude, hade något tänt fram dagtid...

Mötande bilar blinkade och permanentlyste med helljusen tills man släckte, vilket ju inte gick...
Hände t,o,m att folk följde efter och stoppade en för att man var så in i helvete oförskämd...

Så småning om började Tyskland "rekommendera" halvljus dagtid...

Vad hände?
Hälften av bilarna hade ljusen tända (säkert för att de gjorde det automatiskt), delar av den andra hälften blinkade fortfarande med helljuset mot mötande för att uppmärksamma dem på att de "av misstag" måste råkar slå på halvljus... ?
Så var det första gången jag körde Autobahn med hoj -82. Då var jag förvarnad om att de inte gillade halvljus på dagen i Tyskland.
Vi körde självklart med halvljuset på så fick de blinka bäst de ville.
Längre ner, i Frankrike, Spanien och Italien hade bilarna inte ens halvljus när det var mörkt. Macho.
Då är det ju bra att de numera kör med drl som minst.
 
Var det inte någon som presenterade statistik i en annan tråd som avhandlade färgen på hjälm och klädsel och som visade att det spelade mycket liten roll?
Och hastigheten är väl också avfärdad i en annan tråd som en betydelsfull parameter?
Så, då har vi inte så mycket kvar att fundera kring :giggle:
 
Så var det första gången jag körde Autobahn med hoj -82. Då var jag förvarnad om att de inte gillade halvljus på dagen i Tyskland.
Vi körde självklart med halvljuset på så fick de blinka bäst de ville.
Längre ner, i Frankrike, Spanien och Italien hade bilarna inte ens halvljus när det var mörkt. Macho.
Då är det ju bra att de numera kör med drl som minst.
Om de blinkar så har de sett dig.
Alltså, ljus på funkar.
Deras "tjennslor" behöver man ju inte skänka någon större uppmärksamhet. De kanske bara har för lite andra bekymmer.
 
På KTM'en finns det inte ens en vanlig ljusknapp utan bara "ljustuta" för helljuset.
I inställnings-menyn kan man välja DRL ON eller DRL OFF.

Med DRL ON så lyser endast varselljuset när det är ljust ute, och halvljuset tänds automatiskt om det blir mörkt (som när man kör i i en tunnel eller i gagaget). Varselljuset släcks inte när halvljuset tänds.

Väljer man istället DRL OFF så lyser alltid både varselljus och halvljus när motorn är igång.

Är inte varselljus och havljus samtidigt en olaglig ljuskombination även på MC?

Edit: skickade nyss detta till Transportstyrelsen
Hej
jag köpte under våren en motorcykel av nyare modell (KTM 1290GT från 2017) och noterade att det inte finns något sätt att stänga av varselljuset.

Man kan antingen låta den sköta halljuset automatiskt. Då tänds det av sig själv när det blir mörkt, men varselljuset släcks inte.

Stänger man istället av ljusautomatiken så lyser alltid både varelljus och halvljus.

Det finns inget sätt att stänga av varselljus, och det finns inget sätt att hindra att halvljuset tänds när det blir mörkt (det enda alternativet är att det alltid är tänt)

Är det andra regler för motorcyklar än för bilar avseende varselljus i kombination med halvljus? Motorcykeln är ju EU-typgodkännd i detta utförande och säljs i Sverige. Och finns många andra modeller med liknande upplägg där man tvingas av elektroniken att använda både halvljus och varselljus.
 
Last edited:
På KTM'en finns det inte ens en vanlig ljusknapp utan bara "ljustuta" för helljuset.
I inställnings-menyn kan man välja DRL ON eller DRL OFF.

Med DRL ON så lyser endast varselljuset när det är ljust ute, och halvljuset tänds automatiskt om det blir mörkt (som när man kör i i en tunnel eller i gagaget). Varselljuset släcks inte när halvljuset tänds.

Väljer man istället DRL OFF så lyser alltid både varselljus och halvljus när motorn är igång.

Är inte varselljus och havljus samtidigt en olaglig ljuskombination även på MC?

Edit: skickade nyss detta till Transportstyrelsen
För MC är halvljus + dim/varselljus ok dagtid när det är ljust ute men inte tillåtet i mörker.
 
Hur gör man då när det blir mörkt?
Jag låter allt fortsätta att lysa när jag åker genom tunnel, kväll kör jag inte. Men på min GS skulle jag kunna ha halvljusautomatik på ( vilket jag inte har ) och då slår den av dimljus när det blir mörkt o slår på halvljus. Alternativt slå av dimljus manuellt med knapp. I alla fall på BMW
 
Jag gissar att det finns ett kryphål någonstans?
Något i stil med att de olika typerna av belysning/lampor sitter så pass tätt ihop att dom räknas som en enhet.
På nya Teneren så är alltid en LED-list tänd under huvudstrålkastaren, den går inte att släcka.
Halvljuset går igång när motorn startas, och går inte heller att släcka.
När man slår på helljuset så tänder den två extra ljuspunkter i lyktan, förutom halvljuset som förblir tänt, samt LED-listen.
Så då är det egentligen tre olika belysningar tända samtidigt, och det går inte att påverka.
Därav så tror jag att alla tre sitter så pass tätt att dom betraktas som en enhet.
Men någon kanske vet?
 
MC har specialregler.

71 § Vid färd på väg med bil, traktor b, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus. Förordning (2015:929).
Se inlägg #112 :)
 
Har haft två nyare Honda och där lyser ju blinkers fram tillsammans med halvljus utan att jag kan göra något åt det.. Där är ju ljuspunkterna en bit i från varandra och i olika färger.
 
Ja lagen om att tända bakljusen när inte bilen begriper det själv funkar ju sådär...
Idag hade flera t,o,m behövt tända dimmbakljusen, (på denna bild var vattendimman ändå ganska okay),
sa det nyss till farsan (som kör) och han förstod inte vad jag menade så va fan... Jag ger upp.

View attachment 486842
Ett minst lika irriterande problem är de som har de bakre dimljusen påslagna vid minsta dimma. (Särskilt om det lyser på båda sidorna, istället för bara en på vänster)
Händer varje höst/vinter att man kommer ikapp någon med dessa bländande, trots att sikten är flera hundra meter.
Dimma är inte bara en 0’a / 1’a, det finns olika grader av det…
Inte förvånande är det samma förare som stannar innan varje rondell för att förvissa sig att ingen tänker komma in i det, den närmaste kvarten. ☹️
 
En period var det många hojförare som åkte runt med helljus dygnet runt. Det verkar ha minskat radikalt, men nu verkar å andra sidan fler bilister åka runt så. Ingen verkar ju reflektera över vad den där blå lampan på instrumentpanelen betyder åtminstone.
 
En period var det många hojförare som åkte runt med helljus dygnet runt. Det verkar ha minskat radikalt, men nu verkar å andra sidan fler bilister åka runt så. Ingen verkar ju reflektera över vad den där blå lampan på instrumentpanelen betyder åtminstone.
De är väl fullt fokuserade på TikTok eller nåt?

Att TikTok'a under färd med mc blir självmarkerande vad gäller lämplighet.
 
En period var det många hojförare som åkte runt med helljus dygnet runt. Det verkar ha minskat radikalt, men nu verkar å andra sidan fler bilister åka runt så. Ingen verkar ju reflektera över vad den där blå lampan på instrumentpanelen betyder åtminstone.
Det är väl helljusmongona här på sporthoj som är ute en sväng med bilen ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top