Uppladdning Kemora

jimmö skrev:
2311376 jaha okej men mitt lokalsinne e inte det bästa men hur långt från kemi ligger det? bara varit dit tidigare inte längre in i finland men däremot så ska jag över till torne i veckan å handla på alko tänkte ta hojjen dit nu när man har semester. :tomten

Som sagt, kolla kartan, men kör inte kustvägen ner mot Karleby utan sväng av efter Kemi, raka spåret neråt mot Veteli.

Zvugge, du kanske minns vad vägen heter där man svänger av från kustvägen?
 
gthyni skrev:
2311592 efter Oulo/Uleåborg menar du väl?
jag fick fram en färdplan på eniro.fi

http://kartat.eniro.fi/query?what=r...0.0000%3B0.0000%3B0.0000%3B0.0000%3B&mop=&ax=
ser den vettig ut?

Ser hur vettigt ut som helst. Fast jag blir lite konfunderad där på slutet. Men det är ju bara å hålla mot Veteli från Kaustinen (rondell vänster) å från vetelis shellmack så är det om jag inte missminner mig alldeles cirkus 11 kilometer till där du svänger av mot banan - blir åt vänster till och avfarten kommer ganska plötsligt så jag har fått stå på hejdarna ganska friskt där några gånger...

/lastu
-som inte vet när han kommer sig iväg men köra ska jag banne mig göra, fick igång hojen igår kväll för första gången den här säsongen...
 
lastu skrev:
2312099 Ser hur vettigt ut som helst. Fast jag blir lite konfunderad där på slutet. Men det är ju bara å hålla mot Veteli från Kaustinen (rondell vänster) å från vetelis shellmack så är det om jag inte missminner mig alldeles cirkus 11 kilometer till där du svänger av mot banan - blir åt vänster till och avfarten kommer ganska plötsligt så jag har fått stå på hejdarna ganska friskt där några gånger...

/lastu
-som inte vet när han kommer sig iväg men köra ska jag banne mig göra, fick igång hojen igår kväll för första gången den här säsongen...

ÄNTLIGEN lever sukkan! :tummenupp
 
Niklasinorr skrev:
2313186 Sen vad jag minns så står det Sievi, Toholampie, Kaustinen typ, så ta inte vägbeskrivningen bokstavligt :)

på plats med en liten finska-lektion
tie = väg

Sievintie = Sievi-vägen

eniro.fi på svenska är ganska finlandssvensk med andra ord,
dvs det krävs att man förstår finska för att förstå svenskan :hihi

PS.
jag förstår en del,men pratar uselt
så försök inte nyttja mig som tolk
 
gthyni skrev:
2313197 på plats med en liten finska-lektion
tie = väg

Sievintie = Sievi-vägen

eniro.fi på svenska är ganska finlandssvensk med andra ord,
dvs det krävs att man förstår finska för att förstå svenskan :hihi

PS.
jag förstår en del,men pratar uselt
så försök inte nyttja mig som tolk

Jo jag vet det men någon som inte vet det och dessutom aldrig kört den vägen kanske letar efter sievitie men hittar bara Sievi och kör fel :)
 
Kemora börjar närma sig nu med stormsteg... :) Ett par frågor som dök upp:

1. Ligger boendet (stuguthyrningen) i direkt anslutning till banan eller är det ett antal km/mil bort? Hur fungerar det med nyckelutlämning etc. om vi anländer vid helt olika tider under torsdagen?

2. Finns det något matställe eller någon affär i anslutning till / i närheten av banan så att man kan handla käk för utspisning under kördagarna?
 
bemari skrev:
2301698 Då det förekommit diskussioner ang. försäkringar på bankörningar och ansvar vid ev. olycka så kan jag enbart göra två saker.
1. avboka körningen,
2. se till att alla är inföstådda i att körningen sker på egen risk och att jag avskriver mig ansvaret helt och hållet vid ev. olycka.
Jag väljer det sistnämnda!

Alla skall utgå ifrån att trafikförsäkringen INTE gäller vid ev. omkullkörning, jag rekommenderar att ni tecknar en olycksfalls försäkring som kan täcka upp ev. olycka vid omkullkörning och personskada.
Ni
Alla som kommer till bankörningen kommer även att få skriva på ett papper där dom är väl införstådda i att dom kör på egen risk, om det är så att någon som inte accepterar detta så får han vända på bilen/släpet och åka hem då han ej släpps ut på banan.
Om ni redan nu inte accepterar nedanstående text så hör av er så får ni tillbaka pengarna och jag tar bort er ifrån bokningen

Ansvarsbestämmelser
Regler för deltagande i bankörningen på Kemora den 21 t.o.m. 23 juli.
• Deltagare intygar att han/hon är fullt införstådd att körningen sker på egen risk och att vid ev. olycka så finns ingen garanti för att trafikförsäkringen gäller.
• Speciellt anges följande regler:
Med undantag av vad som gäller för RR/licens/snabb grupp, gäller att alla fordon som
Framförs vid banåkning skall vara inregistrerade och minst trafikförsäkrade och föraren
Skall inneha för fordonet gällande körkort.
• Det åligger föraren att själv informera sig om vilka regler som gäller för varje grupp
den deltar i.
• Föraren ansvarar själv för att han innehar körkort och att den använda motorcykeln minst är
trafikförsäkrad och inregistrerad. Vid anmodan skall föraren alltid kunna uppvisa körkort,
försäkringsbesked, licens eller annan handling som styrker behörigheten.
Ansvar
• All körning sker på förarens egen risk.
• Föraren ansvarar själv för att skada som kan uppkomma på föraren själv eller annan person
liksom skada på egen eller annans egendom vid körning på banan eller i depån.
• För RR/Licens/snabb grupp gäller på banan att var och en ansvarar för egna skador
oberoende av vem som orsakat skadan. Utanför banan d.v.s i depån eller inom annat
område gäller samma anvar som för övriga förare.
• Jag Lars Heikkilä friskriver mig för all skada som kan uppkomma i samband med sådan körning som anges i förgående punkter.
• Föraren avsäger sig rätten att rikta några som helst anspråk gentemot mig Lars Heikkilä.
eller funktionärer med anledning av händelser som inträffar vid körning på banan i depån
eller inom annat område.
• Funktionärer, tex flaggvakter och personer verksamma i depån, kan ej heller ställa några krav på Lars Heikkilä eller den personkrets som anges ovan, med anledning av
händelser som inträffar i samband med sådan körning som beskrivits ovan.

mvh.

/Lasse

Inför Kemora. Det har skrivits mycket om försäkringar i samband med körningen men jag har inte läst något om gruppindelning och med den, uppdelning av körtid på banan. Med vettiga grupper dvs långsamma tillsammans (jag vill tillhör den här gruppen), snabbba/racekillar osv. för sig så eliminerar man väl en hel del friktioner efter banan. Alla behöver väl vila, dricka vatten, ev justera hojen, tanka m.m. Jag hoppas att fler delar min åsikt.
 
Eldstorm skrev:
2315156 Kemora börjar närma sig nu med stormsteg... :) Ett par frågor som dök upp:

1. Ligger boendet (stuguthyrningen) i direkt anslutning till banan eller är det ett antal km/mil bort? Hur fungerar det med nyckelutlämning etc. om vi anländer vid helt olika tider under torsdagen?

2. Finns det något matställe eller någon affär i anslutning till / i närheten av banan så att man kan handla käk för utspisning under kördagarna?

1. stugorna ligger ca 1mil från banan, de som inte har hämtat nycklar innan stängning brukar väl nån (bemari) ? hämta ut och sen får eftersläntrarna hämta i nån stuga istället

2. det finns matservering och kiosk på banan. Vill man laga egen mat så får man handla antingen på macken eller supermarket i Veteli (nära stugorna)
 
dgs skrev:
2315371 1. stugorna ligger ca 1mil från banan, de som inte har hämtat nycklar innan stängning brukar väl nån (bemari) ? hämta ut och sen får eftersläntrarna hämta i nån stuga istället

2. det finns matservering och kiosk på banan. Vill man laga egen mat så får man handla antingen på macken eller supermarket i Veteli (nära stugorna)

"Supermarket" är ju ett väldigt vitt begrepp... :rolleyes: :)

Men det finns en schysst pizzeria i "stan" :tummenupp

Sen finns ju "Stora Hotellet", måste besökas minst en lunch...

Sven-Olov J skrev:
2315192 Inför Kemora. Det har skrivits mycket om försäkringar i samband med körningen men jag har inte läst något om gruppindelning och med den, uppdelning av körtid på banan. Med vettiga grupper dvs långsamma tillsammans (jag vill tillhör den här gruppen), snabbba/racekillar osv. för sig så eliminerar man väl en hel del friktioner efter banan. Alla behöver väl vila, dricka vatten, ev justera hojen, tanka m.m. Jag hoppas att fler delar min åsikt.

Naturligtvis så blir det grupper, det är hastighetsskillnaderna som oftast innebär problem på en bana och problem skall vi undvika:)

Sen är vi inte mer än ca 50 pers och banan är stor, som mest har jag varit med om 120 pers och det var ändå inte speciellt trångt. Vi kommer att hinna köra tills vi är blå i ansiktet så jag hoppas att alla tar det lugnt och har skoj i stället för att köra med testosterongas...
 
Jag håller med, vi kan nog vara säkra på att det blir väder... :hihi

Och som sagt, det är ju bara en PROGNOS, och redan visar det bättre :tummenupp
 
Last edited:
Ursäkta OT:
Köp-först-och-tänk-sen-filosofin som givit mig så många glada stunder har för första gången svikit och jag står nu med en oreggad GSX-R600 -02 banhoj som bara får köras i snabba/licensgruppen, där jag inte har något att göra som förare. Eftersom det är tveksamt om jag kommer att hinna iväg på någon annan körning i år där jag skulle kunna använda cykeln kommer jag att sälja den.

Om det är någon Kemora-resenär eller boende längs vägen Skellefteå - Kemora som tycker det låter intressant så kommer jag förmodligen att kunna ta med mig cykeln på släpet tillsammans med min gathoj som jag själv ska köra.

Suzukin är i körklart skick, bra Michelin-slicks (fram helt nytt) sitter på och ytterligare fyra bakdäck och två framdäck med varierande grader av slitage medföljer. Drivpaket och bromsar är även de i gott skick och en glassburk full med bromsbelägg körda enstaka pass av en sponsrad förare medföljer, liksom några flaskor Castrol R4 för nästa oljebyte. Kraschkåporna som sitter på har någon liten spricka men håller ihop bra, ett Giannelli helsystem sitter på (lätt skrapad slutburk samt bakre rör). Vänster motorkåpa är också en aning slipad men inte i närheten av läckage.

Vad jag kunnat utröna går cykeln som den ska och uppför sig bra på vägen. Priset är 25000:-. Du som vill veta mer eller få bilder i bästa mobilkamerakvalitet på mail når mig på 070-2025294 eller henrik.lindstrom@gmail.com

/Henrik
 
eftersnack

fy f-n vad kul det var,
fredag var det mycket att tänka och testa för oss i grön
men lördag och ffa söndag började det flyta på som
aldrig förr. Jag har haft MC-kort sen 1979 och har sällan
haft så kul på hojen, och ändå var jag nog långsammast
runt hela varvet.

Stort tack till Lasse (bemari) för det stora jobbet att sy ihop ett
suveränt arrangemang.

Stort tack till Niklas som tog sig tid att ge oss gröningar grunderna
så vi verkligen kunde utvecklas som förare under helgen.

Tack till Fredde m fl för dokumenteradet av äventyret, ska bli kul
att se foton och filmer.

Tack till alla trevliga kamrater som bidrog till den goda stämningen
på banan, i depån och i stugbyn.

Stort krya på dig till blom. Skönt att se dig på fötter på söndagen.

Hoppas någon av oss orkar ta stafettpinnen av Lasse och fixa något
nästa år också.
 
Last edited:
Bilder från söndagen..

Lite bildbevis .. :-)

På bilden överst ser vi Åke i dubbelhögern, sedan Niklas i vänstern efter karusellen. därefter Mika på samma ställe som Niklas. Näst längst ner är Mika i hårnålen(?) före start-och-målrakan. Sista bilden föreställer Krister i 90-gradaren efter start-och-målrakan.
 

Bifogat

  • Kem_1.JPG
    Kem_1.JPG
    98.9 KB · Visningar: 99
  • Kem_2.JPG
    Kem_2.JPG
    134 KB · Visningar: 112
  • Kem_3.JPG
    Kem_3.JPG
    131.4 KB · Visningar: 111
  • Kem_4.JPG
    Kem_4.JPG
    110.9 KB · Visningar: 103
  • Kem_5.JPG
    Kem_5.JPG
    118.6 KB · Visningar: 100
Last edited:
Back
Top